On se nyt kumma kun pitää yhden "vapaapäivän" niin heti olllaan päiväkodista ruikuttamassa!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jaksanut lukea koko ketjua mutta onneski meidän päiväkodissa ei ole tuollaista. Meidän lapset pääsääntöisesti ovat päiväkodissa myös tuon viimeisen yövuoron jälkeisen päivän ja silti niitä vapaita jää ihan kivasti.
 
Ei mulle ole mitään sanottu, vaikka mullakin on välillä vapaapäivinä lapset hoidossa. Tosin opiskelen kotoa käsin, mutta esim tällä viikolla ollut vapaata koko viikko. lapset ovat olleet eilen päiväkodissa 5h, maanantai oli vapaa, samoin tämä päivä. Huomenna menevät taas 5 h ajaksi ja pe vapaa. Ens viikola alkaakin taas työt niin sitten ei ole vapaapäiviä. Mun tarttee kuitenkin viedä isompi tyttö eskariin kun ei sieltä voi olla helpolla viikkoa pois niin vien pienemmän samalla hoitoon kun haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei oo todellista:
eiku oikeesti kotiäidillä on oikeus viettää vapaa päiviä joka arkipäivä isommista lapsistaan ku vie ne hoitoon, ku on se subjektiivinen juttu, mutta annas olla ku työssäkäyvä äiti hemmottelee itseään vapaa päivänään, niin johan siitä haloo syntyy

Niinpä niin... :(
 
Siis älytöntä lällällää-skeidaa täällä. Sohitaan muurahaispesää ja heitellään älyvapaita kommentteja, tulee vähän palstalle vipinää. Ja sehän se on tarkoituskin. Ap, sä toimit ihan oikein ja sulla on oikeus käydä siellä uimahallissa tai nukkua tai mitä vaan. Näytä niille tädeille keskisormea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei oo todellista:
eiku oikeesti kotiäidillä on oikeus viettää vapaa päiviä joka arkipäivä isommista lapsistaan ku vie ne hoitoon, ku on se subjektiivinen juttu, mutta annas olla ku työssäkäyvä äiti hemmottelee itseään vapaa päivänään, niin johan siitä haloo syntyy

mietin ihan samaa...
 
soitin päiväkotiin aamulla asiasta. Lastentarhanopettaja oli ihan samaa mieltä siitä, että kyllä ihmisellä pitää joskus vapaatakin olla ja ilman muuta meidän muksut saa tulla hoitoon silloin. Sanoi keskustelevansa asiasta lastenhoitajien kanssa, koska jotain väärinkäsityksiä on ollut muitakin :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
soitin päiväkotiin aamulla asiasta. Lastentarhanopettaja oli ihan samaa mieltä siitä, että kyllä ihmisellä pitää joskus vapaatakin olla ja ilman muuta meidän muksut saa tulla hoitoon silloin. Sanoi keskustelevansa asiasta lastenhoitajien kanssa, koska jotain väärinkäsityksiä on ollut muitakin :/


Hyvä juttu että soitit. Tietenkin lapset saa viedä hoitoon vaikka äidillä tai isällä olisikin vapaapäivä tai lyhennetty työpäivä. Itse opiskelijana vien lapset aina aamu seitsemäksi tarhaan vaikka koulu alkaisikin kymmeneltä. Ehtii sitten aamulla opiskella rauhassa. Kolmen lapsen kanssa on aika haastavaa yrittää keskittyä opintoihin muuten.
 
en jaksanut lukea koko ketjua, joten voi tulla saman kertaustakin.
en ole yötyötä koskaan itse tehnyt, minusta nyt ei kertakaikkiaan olisi siihen. olen kuitenkin vierestä seurannut yövuorossakin työskentelevää ja tiedän miten tärkeitä ne nukkumapäivät ovat ja kuinka vaikea on saada taas käännettyä takaisin eri rytmiin nukkuminen vuorojen vaihtuessa.
sitä paitsi olen joutunut olemaan erinäisistä syistä sairaalassa potilaana, sen voin sanoa että hoitajat jotka ovat yövuorossa, ansaitsevat ne nukkumapäivänsä.
ja jos joskus nyt tekee niin kuin ap; että ottaa KERRAN yhden ylimääräisen lepopäivän, se ei voi olla suuri synti ja vääryys yhtään ketään kohtaan, ei edes lasta kohtaan. asia erikseen on sitten jos tuota pitäisi tapoinaan. mutta ei voi mielestäni kyllä 3-vuorotyötä tekevää äitiä alkaa syyllistää jos hän haluaa joskus ylimääräisen vapaapäivän.
kun kerran on olemassa subjektiivinen päivähoito-oikeus, jota moni käyttää todella sumeilematta hyväkseen. ja tämä sanottuna sen enempää ketään syyllistämättä.
itselläni on jo isot lapset, mutta ymmärrän työelämässä olevien vanhempien paineet, varsinkin jos ei ole sitä tukiverkostoa samalla paikkakunnalla. tai jos ne mummit ja ukit ovat vielä työelämässä mukana, eivätkä sen vuoksi pysty vanhempia auttamaan.
ap:lle sanoisin, että älä anna päiväkodin hoitajien tai kenenkään muun syyllistää itseäsi tekemiesi valintojen vuoksi. se ylimääräinen vapaapäivä silloin tällöin saattaa jopa ehkäistä omaa uupumistasi tai sairastumistasi vaikkapa flunssaan. näin pystyt varmasti olemaan parempi työntekijä työssäsi sekä parempi äiti lapsellesi.
hyvää kevään jatkoa sinulle ja muille saman asian kanssa painiskeleville vanhemmille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
soitin päiväkotiin aamulla asiasta. Lastentarhanopettaja oli ihan samaa mieltä siitä, että kyllä ihmisellä pitää joskus vapaatakin olla ja ilman muuta meidän muksut saa tulla hoitoon silloin. Sanoi keskustelevansa asiasta lastenhoitajien kanssa, koska jotain väärinkäsityksiä on ollut muitakin :/

Oikein hyvä juttu että otit asian esille. Voihan olla että päiväkodin johdossa ei ole edes tiedetty näiden lähäreiden ja lastenhoitajien itsekeksimistä "säännöistä" ja näin voivat ottaa erityisen tarkkailun alle tällaiset työntekijät ja parantaa toimintaansa.

On täysin selvää että olit vapaapäiväsi ansainnut, siksi ihmettelenkin että miten joku siellä päiväkodissa viitsii oikein ääneen ihmetellä asiaa miehellesi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyyhän sun saada nukkuakin yövuorojen jälkeen

ei niiden mielestä, koska olivat ihmetelleet minun nukkumispäiväänikin miehelle! Helvetti...ihmiset jotka eivät ole tehneet päivääkään yötyötä! Tiedän, olen ammattini valinnut, mutta yövuorojen jälkeen on kaikkien kannalta hyvä nukkua.

Niiden ihmisten ketkä eivät tee yövuoroja tuntuu olevan äärettömän vaikea tajuta, että sitä unta tarvitaan kuitenkin...eikä vasta seuraavana yönä.
Mutta ehkäpä tässäkin kohti olisi hyvä nostaa kissa pöydälle siellä päiväkodissa ja kysyä miten he tekisivät ? voi olla, että muuttuu ajatus täysin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
soitin päiväkotiin aamulla asiasta. Lastentarhanopettaja oli ihan samaa mieltä siitä, että kyllä ihmisellä pitää joskus vapaatakin olla ja ilman muuta meidän muksut saa tulla hoitoon silloin. Sanoi keskustelevansa asiasta lastenhoitajien kanssa, koska jotain väärinkäsityksiä on ollut muitakin :/

Hyvä että selvisi. =)

Täälläkin viimeinen yö menossa ja mielihyvin olisin vienyt lapset hoitoon huomenna että olisi saanut nukkua puolille päivin, mutta esikoinen onkin kipeänä eli jää kanssani kotiin. Yritän vain pidellä peukkuja pystyssä että nukkuisi aamulla vähän pidempään että siasiin edes hetken torkahtaa töiden jälkeen... Kuopus saa jokatapauksessa mennä hoitoon.

Itse en kyllä suostu noita viimeisen yön jälkeisiä nukkumapäiviä pitämään edes vapaapäivinä, aamu kun menee ainakin täällä nukkuessa eikä se onnistuisi lasten kanssa. Iltapäivästä jää sitten sitä vapaata kun muksuja ei meillä kannata hakea ennen kolmea mutta ihan hyvällä omalla tunnolla nautin noistakin tunneista. Saa vaikka sinä aikana siivoiltu ja/tai valmisteltua ruokaa niin että jää sitten mukavammin aikaa lapsille kun nämä kotiutuvat.

Huomattavasti parempi systeemi lapsille tuo lyhyt hoitopäivä ja iltapäivästä pirteä äiti kuin väsynyt äiti koko päivän. Eikä vähiten sen takia että tuollainen väsymys on jo omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita. :/ Eli lasten kotiinjättö-painostus päiväkodin puolelta ei ole kyllä tarkoitettu lapsen parhaaksi vaan ihan jonkun muun pussiin...
 
Mullakin viimeinen yö seitsemästä menossa ja hulluksi tulisin ellen saisi huomenna nukkua |O Mies vie pienimmän hoitoon ja mulle unta kaaliin :snotty:
Mä en ikinä ilmoita päiväkotiin mun työvuoroja- vain lapsen hoitoajat, muu tieto ei heille kuulu.
Meillä on jo nyt käytössä hoitoaikavähennyt ( 4 pv/ kk pois päiväkodista, sitten saa alennetun hoitomaksun. ) ja sen lisäksi lapsi on kotona enemmänkin. Esim. nyt mulla on öiden jälkeen vapaata ensi viikon torstaisiin, jolloin aloitan taas yöt. Ensi viikolla lapsi menee yhtenä mun vaparina päiväkotiin ja kolme muuta on kotona :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Pk:n työntekijät ovat AINA lapsen puolella; niin moni lykkää lapsensa hoitoon ja itse lähtee shoppailemaan. Silloin kun äidillä/isällä on vapaata, lapset ovat kotona. Ja nää on niitä ammatinvalintakysymyksiä , sä olet valinnut ammattisi, kestä se ja hoida perheesi.

Teidät on palkattu sinne päiväkotiin hoitamaan lapsia eikä inisemään vanhempien henkilökohtaisista asioista.
 
Epäilenpä, ettei teille kenellekään ole tullut mieleen, että asian taustalla saattaisi olla jotain muutakin. Olin TET:issä päiväkodissa ja siellä oli muutama lapsi, joiden vanhempi piti vapaapäiviä ja laittoi lapsensa hoitoon silloin. Nämä lapset olivat ensin täysin tavallisesti, mutta myös yksi heistä tuli kysymään kerran, että miksei äiti halua viettää vapaata hänen kanssaan. Lapsellehan se olisi ylellisyyttä jäädä kotiin äidin kanssa - kaikki äidit eivät vaan jaksa olla koko ajan lapsensa kanssa, mitä en vaan jaksa ymmärtää.
Lapset huomaavat nämä asiat ja alkavat ajattelemaan, etteivät he ole niin tärkeitä yms. ja toisaalta, aivan oikeassahan he joissain tapauksissa ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ill:
Mitä ihmettä te inisette nukkumispäivästä? Eihän ap aio nukkua vaan mennä uimaan?

öh, eikös tuossa olut ideana että nukkuu aamusta ja iltapäivästä menee uimaan ennen lasten kotiin hakemista?

Ihan yhtälailla kun itsekin vikan yön jälkeen nukun puolille päivin ja sen jälkeen voin vaikka siivoilla, istuskella netissä, lenkkeillä koiran aknssa, käydä kaupassa tai vaikka siellä uimassakin ennen kuin haen lapset kolmelta.

Nukkumapäivä tarkoittaa minulle sitä että viimeisen yön jälkeen tarvitsen ne muutaman tunnin uset jaksaakseni sitten valvoa illalla normaaliin nukkumaanmenoaikaan asti ja vielä hoidella alspiakin siinä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nep:
Epäilenpä, ettei teille kenellekään ole tullut mieleen, että asian taustalla saattaisi olla jotain muutakin. Olin TET:issä päiväkodissa ja siellä oli muutama lapsi, joiden vanhempi piti vapaapäiviä ja laittoi lapsensa hoitoon silloin. Nämä lapset olivat ensin täysin tavallisesti, mutta myös yksi heistä tuli kysymään kerran, että miksei äiti halua viettää vapaata hänen kanssaan. Lapsellehan se olisi ylellisyyttä jäädä kotiin äidin kanssa - kaikki äidit eivät vaan jaksa olla koko ajan lapsensa kanssa, mitä en vaan jaksa ymmärtää.
Lapset huomaavat nämä asiat ja alkavat ajattelemaan, etteivät he ole niin tärkeitä yms. ja toisaalta, aivan oikeassahan he joissain tapauksissa ovat.

Eiköhän lapselle voi tässä ap:n tilanteessa selittää että äiti on ollut yön töissä ja hänen tarvitsee nyt nukkua että jaksaa leikkiä kanssasi illan? Näin meidän lapsille ainakin selitetään, niin kotona kuin päiväkodissakin.
 
Luin vain aloituksen, mutta jospa ne tädit heitti ihan vaan keskustelualoituksen miehelles. Ei kaikki kysely ole kyttäämistä vaan "small talkia". Ei kannata heti vetää hernettä nenään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sun itsekkäät mielipiteet tiedetään, mut noin se ei silti ole ;) Paitsi kun ovat sillä virikepaikalla, ni sithän voi itse tehdä mitä lystää.

No kun se on niin. Laki sanoo näin, ja päiväkodin tädillä ei ole oikeus laukoa omia ajatuksiaan ääneen.

Vuorohoito onkin sitten asia erikseen.

Et sie tiiäkkään näköjään kaikesta kaikkea !!
Kuule jos lapsi EI ole virikepaikalla ts. sosiaalisista syistä hoidossa, silloin hänen hoitoaikansa koostuu vanhemman TYÖajasta + työmatkoihin kuluvasta ajasta.
Toki siis kuitenkin yötyötätekevien "nukkumispäivät" on eri juttu.
MUTTA periaatteessa hoitohenkilökunta saa, ja se on velvollista huomauttamaan väärinkäytöksistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkodit on olemassa, jotta lasten vanhemmat voivat käydä töissä ja viedä lapsensa siksi aikaa sinne hoitoon. Ei päiväkodin työntekijät tee työtänsä siksi, että vanhemmat pääsee lääkärissä käymään päiväsaikaan.

Entäs opiskelijat? Hoitavat lapsensa itte? :xmas:

Likan hoitaja tietää mun huomisesta lääkäristä eikä hän kyllä sanonut mitään ettei saisi viedä likka hoitoon, ittekin totesi että liian pitkä matka rehata likkaa mukana. Kysyi vain sitten kellonaikaa koska likan vien hoitoon.

Joko siulla ei oikein leikkaa, tai sitten leikit tyhmempää kuin olet.
Kyllähän ne opiskelijat lasketaan samaan kastiin kuin "työntekijätkin".
Kyse tässä periaatteessa onkin lapsen oikeuksista.
Koska aivan liian moni vanhempi nykypäivänä viettää näitä "omia vapaitaan" lapsensa kustannuksella. Ikävä kyllä. Ja sen vuoksi toki nämä "nukkumapäivän" viettäjät saavat sitten lokaa niskaansa. Vaikka he eivät sitä ansaitsekaan, luonnollisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n johtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sun itsekkäät mielipiteet tiedetään, mut noin se ei silti ole ;) Paitsi kun ovat sillä virikepaikalla, ni sithän voi itse tehdä mitä lystää.

No kun se on niin. Laki sanoo näin, ja päiväkodin tädillä ei ole oikeus laukoa omia ajatuksiaan ääneen.

Vuorohoito onkin sitten asia erikseen.

Et sie tiiäkkään näköjään kaikesta kaikkea !!
Kuule jos lapsi EI ole virikepaikalla ts. sosiaalisista syistä hoidossa, silloin hänen hoitoaikansa koostuu vanhemman TYÖajasta + työmatkoihin kuluvasta ajasta.
Toki siis kuitenkin yötyötätekevien "nukkumispäivät" on eri juttu.
MUTTA periaatteessa hoitohenkilökunta saa, ja se on velvollista huomauttamaan väärinkäytöksistä.

Eli voisin pitää lapsen täyttäpäivää hoidossa silloin kun olen itse kotona. Mutta jos alan tekemään töitä vaikka osa-aikaisesti kaksi päivää viikossa ei lapsi saa enää olla hoidossa kuin noiden työpäivieni ajan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n johtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sun itsekkäät mielipiteet tiedetään, mut noin se ei silti ole ;) Paitsi kun ovat sillä virikepaikalla, ni sithän voi itse tehdä mitä lystää.

No kun se on niin. Laki sanoo näin, ja päiväkodin tädillä ei ole oikeus laukoa omia ajatuksiaan ääneen.

Vuorohoito onkin sitten asia erikseen.

Et sie tiiäkkään näköjään kaikesta kaikkea !!
Kuule jos lapsi EI ole virikepaikalla ts. sosiaalisista syistä hoidossa, silloin hänen hoitoaikansa koostuu vanhemman TYÖajasta + työmatkoihin kuluvasta ajasta.
Toki siis kuitenkin yötyötätekevien "nukkumispäivät" on eri juttu.
MUTTA periaatteessa hoitohenkilökunta saa, ja se on velvollista huomauttamaan väärinkäytöksistä.

Eli voisin pitää lapsen täyttäpäivää hoidossa silloin kun olen itse kotona. Mutta jos alan tekemään töitä vaikka osa-aikaisesti kaksi päivää viikossa ei lapsi saa enää olla hoidossa kuin noiden työpäivieni ajan?

Minä en ole keksinyt subjektiivista ph-oikeutta.
Enkä ns. sosiaalisin perustein hoitopaikan saamista.
Nämä kysymykset kannattaakin osoittaa ylemmäs. Itse en kannata subjektiivista ph-oikeutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n johtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n johtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sun itsekkäät mielipiteet tiedetään, mut noin se ei silti ole ;) Paitsi kun ovat sillä virikepaikalla, ni sithän voi itse tehdä mitä lystää.

No kun se on niin. Laki sanoo näin, ja päiväkodin tädillä ei ole oikeus laukoa omia ajatuksiaan ääneen.

Vuorohoito onkin sitten asia erikseen.

Et sie tiiäkkään näköjään kaikesta kaikkea !!
Kuule jos lapsi EI ole virikepaikalla ts. sosiaalisista syistä hoidossa, silloin hänen hoitoaikansa koostuu vanhemman TYÖajasta + työmatkoihin kuluvasta ajasta.
Toki siis kuitenkin yötyötätekevien "nukkumispäivät" on eri juttu.
MUTTA periaatteessa hoitohenkilökunta saa, ja se on velvollista huomauttamaan väärinkäytöksistä.

Eli voisin pitää lapsen täyttäpäivää hoidossa silloin kun olen itse kotona. Mutta jos alan tekemään töitä vaikka osa-aikaisesti kaksi päivää viikossa ei lapsi saa enää olla hoidossa kuin noiden työpäivieni ajan?

Minä en ole keksinyt subjektiivista ph-oikeutta.
Enkä ns. sosiaalisin perustein hoitopaikan saamista.
Nämä kysymykset kannattaakin osoittaa ylemmäs. Itse en kannata subjektiivista ph-oikeutta.

Tuo nyt oli vain tarkoitettu kysymykseksi näistä käytännöistä, en olettanutkaan että olisit tuon takana. ;) Kai päiväkodin johtajana kuitenkin tiedät miten nämä ylempien tahojen tekemät päätökset tulkitaan?
 

Yhteistyössä