Onko 2v lapsille kerhoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma aika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oma aika

Vieras
Olisin kysellyt palstalta onko missää järjestetty 2v lapsille kerhoja ?
2v on jo kuitenkin niin iso että tarvitsee omaa ohjattua aikaa.
Srk kerhotkin on meillä vasta 3v.
Vai onko ainoa vaihtoehto laittaa lapsi päiväkotiin :(

Ja siis etsinnässä sellainen kerho johon lapsi jätetään ja itse ei tarvitse siellä olla jolloin lapsi voi harjoitella hoidossa oloa ja olisi helpompi aloittaa päiväkoti 3v

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30672711:
no muskari nyt ainakin, ja jotain seurakunnan perhekerhoja

No eihän noihin voi lasta jättää.

Ainoa tosiaan mihin olen törmännyt, on puistotoiminta. Ja sitten tietynlaiset lapsiparkit esim. kuntosaleilla, mutta niihin en todellakaan jätä.

Höpöpuhetta että 2 vuotias _tarvitsee_ "omaa ohjattua aikaa".. Tuon ikäiselle riittää varsin hyvin ihan tavallinen kotona oleilu ja arjen rutiinit. Asia erikseen on sitten se että toiset vanhemmista haluavat tuon ikäisenkin jo jonnekin hoitoon, lapsen tarpeesta siinä on hyvin harvoin kyse vaan enemmänkin vanhemman.

Höpöpuhetta että 2 vuotias _tarvitsee_ "omaa ohjattua aikaa".. Tuon ikäiselle riittää varsin hyvin ihan tavallinen kotona oleilu ja arjen rutiinit. Asia erikseen on sitten se että toiset vanhemmista haluavat tuon ikäisenkin jo jonnekin hoitoon, lapsen tarpeesta siinä on hyvin harvoin kyse vaan enemmänkin vanhemman.

Ei ainakaan minun 2 v 7 kk:tta vanhalle riitä. Kyllä hän kaipaa jo paljon kavereita ja kaikenlaista aktiviteettia. On kaivannut jo kauan. Kotona oleilu ja arjen rutiinit käy pitemmän päälle tylsiksi. Siksi olen harkinnut pk:n virikepaikkaa 3 päivää viikossa, 3 h kerrallaan. Koska muita vaihtoehtoja ei täällä ole, paitsi se puisto joka ei mielestäni ollut hänelle hyvä. Mutta ensin täytyy odottaa että vauva syntyy ja elämä sen puoleen tasoittuu, elokuussa ehkä sitten voisi aloittaa pk:ssa.

Ei ainakaan minun 2 v 7 kk:tta vanhalle riitä. Kyllä hän kaipaa jo paljon kavereita ja kaikenlaista aktiviteettia. On kaivannut jo kauan. Kotona oleilu ja arjen rutiinit käy pitemmän päälle tylsiksi. Siksi olen harkinnut pk:n virikepaikkaa 3 päivää viikossa, 3 h kerrallaan. Koska muita vaihtoehtoja ei täällä ole, paitsi se puisto joka ei mielestäni ollut hänelle hyvä. Mutta ensin täytyy odottaa että vauva syntyy ja elämä sen puoleen tasoittuu, elokuussa ehkä sitten voisi aloittaa pk:ssa.

Mikset sä itse voi tarjota lapsillesi aktiviteettia? Leikkipuistoissa on aamupäivällä kavereita, sitten on muskarit ja kaikenlaiset kerhot. Lapsille suunnattuja jumppia, näytelmiä, konsertteja.. Ei tarvitse kuin vähän oma-aloitteisuutta ja katsoa vaihtoehtoja, kyllä niitä on.

Mä en ymmärrä miks 2v pitäis viedä VIRIKEHOITOON päiväkotiin jos toisella vanhemmista on mahdollisuus lasta hoitaa kotona. Pienten ryhmässä menee niin paljon aikaa perusrutiineihin, syömiseen, pukemiseen, pottailuun ym etten voi kuvitella ettei terve vanhempi pystyisi samaa "viriketasoa" lapselleen tarjoamaan. Pienempi vaiva on viedä lasta itse johonkin aktiviteettiin kuin hoitaa päiväkodista tulleet pöpöt varsinkin jos perheessä on vielä pieni vauva.

Mikset sä itse voi tarjota lapsillesi aktiviteettia? Leikkipuistoissa on aamupäivällä kavereita, sitten on muskarit ja kaikenlaiset kerhot. Lapsille suunnattuja jumppia, näytelmiä, konsertteja.. Ei tarvitse kuin vähän oma-aloitteisuutta ja katsoa vaihtoehtoja, kyllä niitä on.

Mä en ymmärrä miks 2v pitäis viedä VIRIKEHOITOON päiväkotiin jos toisella vanhemmista on mahdollisuus lasta hoitaa kotona. Pienten ryhmässä menee niin paljon aikaa perusrutiineihin, syömiseen, pukemiseen, pottailuun ym etten voi kuvitella ettei terve vanhempi pystyisi samaa "viriketasoa" lapselleen tarjoamaan. Pienempi vaiva on viedä lasta itse johonkin aktiviteettiin kuin hoitaa päiväkodista tulleet pöpöt varsinkin jos perheessä on vielä pieni vauva.

En minä sun ymmärrystä tarvitse. Käydäänkin muskarissa jne.

Itsekäs olet tai sitten vain haluat ulkoistaa lapsen hoidon ilmaiseksi tietenkin muille.
Ei alle 3v tarvitse muita kuin oman vanhemman jolla on sitä aikaa, eri asia taas onkin onko sillä vanhemmalla halua ja aikaa :(
Valitettavan surkea tässä ilmiössä se että ensin hankitaan lapsia ja sitten ulkoistetaan muille se hoito jotta voidaan itse juoksennella ties missä :(
Kyllä 2v lapselle riittää nuo srk kerhot johon mennään vanhemman kanssa,
samoin on muskaria sun muita kerhoja joihin mennään vanhemman kanssa.
Onko se niin kamalaa olla siellä kerhossa sen lapsen kanssa :O
mm perhekerhoissa on paljon lapsia, onko se niin kauheata mennä sinne ja siellä lapsesi saa sosiaalisuutta muista lapsista ja pääsee tutustumaan muihin :)
Samoin siellä saattaa vahingossa se aikuinenkin saada itselleen uusia tuttavuuksia muista vanhemmista ;)
Kun näitä kerhoja käydään miettimään niin niitä taitaa ainakin suurimmilta paikkakunnilta löytyä jopa joka viikonpäivällekin ;)
Joten lapsen sosiaalisuuten tai muihin taitojen karttumiseen on turha keksiä tekosyytä miksi lapsen pitäsi olla jossakin hoidossa jossa se oma vanhempi ei ole mukana.
Samoin on muskareissakin, sinne mennään vanhemman kanssa :)
Onko näillä alle 3v lapsen yksin kerhoon vanhemmilla jotain omia sosiaalisia pelkoja kun sinne ei itse haluta mukaan mennä?
Onhan niitä tietysti lapsia päivähoidossakin alle 3v mutta niistä maksetaan ja yleensä se on elämäntilanteesta johtuva hoito joko työn tai opiskelun vuoksi.
Taitaa kyse olla näsitä kuuluisista "latte" vanhemmista kun halutaan se lapsi vain jollekulle jollakin tekosyyllä sysätä jotta itse päästään kahvioon istumaan :(
Kumpa nämä nuoret ketkä hoidattaisi vain toisilla lapsensa tajuaisi ajoissa kuinka lyhyt aika sen pikkulapsi aika on <3

En jaksanut paneutua keskusteluun sen enempää, kun taitaa ohjautua pois aiheesta jälleen...

Mutta, Helsingissä leikkipuistot järjestävät kerhoja 1-3krt/vko 1-3h/kerta. Ilmaisia eikä vaikuta kotihoidon tukeen.

[QUOTE="liplap";30672840]En jaksanut paneutua keskusteluun sen enempää, kun taitaa ohjautua pois aiheesta jälleen...

[/QUOTE]
Kuin?
Kyllä alle 3vuotian lapsen vanhemman pitää sen verran osata virikkeitä järjestää.
Mutta toisaalta nyt eletään tässä uusavuttomien aikakaudella jolloin ei edes omia lapsia osata opettaa :(

Itsekäs olet tai sitten vain haluat ulkoistaa lapsen hoidon ilmaiseksi tietenkin muille.
Ei alle 3v tarvitse muita kuin oman vanhemman jolla on sitä aikaa, eri asia taas onkin onko sillä vanhemmalla halua ja aikaa :(
Valitettavan surkea tässä ilmiössä se että ensin hankitaan lapsia ja sitten ulkoistetaan muille se hoito jotta voidaan itse juoksennella ties missä :(
Kyllä 2v lapselle riittää nuo srk kerhot johon mennään vanhemman kanssa,
samoin on muskaria sun muita kerhoja joihin mennään vanhemman kanssa.
Onko se niin kamalaa olla siellä kerhossa sen lapsen kanssa :O
mm perhekerhoissa on paljon lapsia, onko se niin kauheata mennä sinne ja siellä lapsesi saa sosiaalisuutta muista lapsista ja pääsee tutustumaan muihin :)
Samoin siellä saattaa vahingossa se aikuinenkin saada itselleen uusia tuttavuuksia muista vanhemmista ;)
Kun näitä kerhoja käydään miettimään niin niitä taitaa ainakin suurimmilta paikkakunnilta löytyä jopa joka viikonpäivällekin ;)
Joten lapsen sosiaalisuuten tai muihin taitojen karttumiseen on turha keksiä tekosyytä miksi lapsen pitäsi olla jossakin hoidossa jossa se oma vanhempi ei ole mukana.
Samoin on muskareissakin, sinne mennään vanhemman kanssa :)
Onko näillä alle 3v lapsen yksin kerhoon vanhemmilla jotain omia sosiaalisia pelkoja kun sinne ei itse haluta mukaan mennä?
Onhan niitä tietysti lapsia päivähoidossakin alle 3v mutta niistä maksetaan ja yleensä se on elämäntilanteesta johtuva hoito joko työn tai opiskelun vuoksi.
Taitaa kyse olla näsitä kuuluisista "latte" vanhemmista kun halutaan se lapsi vain jollekulle jollakin tekosyyllä sysätä jotta itse päästään kahvioon istumaan :(
Kumpa nämä nuoret ketkä hoidattaisi vain toisilla lapsensa tajuaisi ajoissa kuinka lyhyt aika sen pikkulapsi aika on <3

Ja mitäs tehtäisiin sunlaisille pälleille, jotka ei omaa edes lukutaitoa? Voivoi sun lapsiasi.

Minun lapseni ei ole menossa kerhoon/päiväkotiin alle 3-vuotiaana, vaan 3-vuotiaana niinkuin sanoin. Sanoin että täällä esim. srk;n kerhoon pääsee vasta 4-vuotiaana, joten jos lapsen haluaa johonkin jättää hoitoon ilman vanhempaa niin pk on aikalailla ainoa vaihtoehto.

Käymme kerran viikossa muskarissa ja perhekerhossa, muskari kestää 45 minuuttia ja perhekerho sen pari tuntia. Ei riitä meidän vilkkaalle ja kavereita rakastavalle pojalle. Mä en ymmärrä mitä se sun persettä kutittaa jos meidän lapsi menee 3 x viikossa 3 h/kerrallaan hoitoon päiväkotiin kaverien seuraan, ja hui minä olen vauvan kanssa kotona. Eiköhän se ole ihan sun oman päänsisäinen vaiva ja pipi.

Ja mitäs tehtäisiin sunlaisille pälleille, jotka ei omaa edes lukutaitoa? Voivoi sun lapsiasi.

Minun lapseni ei ole menossa kerhoon/päiväkotiin alle 3-vuotiaana, vaan 3-vuotiaana niinkuin sanoin. Sanoin että täällä esim. srk;n kerhoon pääsee vasta 4-vuotiaana, joten jos lapsen haluaa johonkin jättää hoitoon ilman vanhempaa niin pk on aikalailla ainoa vaihtoehto.

Käymme kerran viikossa muskarissa ja perhekerhossa, muskari kestää 45 minuuttia ja perhekerho sen pari tuntia. Ei riitä meidän vilkkaalle ja kavereita rakastavalle pojalle. Mä en ymmärrä mitä se sun persettä kutittaa jos meidän lapsi menee 3 x viikossa 3 h/kerrallaan hoitoon päiväkotiin kaverien seuraan, ja hui minä olen vauvan kanssa kotona. Eiköhän se ole ihan sun oman päänsisäinen vaiva ja pipi.

Tekosyy se tuokin :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja puupiä;30672863:
Kuin?
Kyllä alle 3vuotian lapsen vanhemman pitää sen verran osata virikkeitä järjestää.
Mutta toisaalta nyt eletään tässä uusavuttomien aikakaudella jolloin ei edes omia lapsia osata opettaa :(

Kuusikymmentä luvulla jo (jollei aikaisemminkin) ovat Helsingin leikkipuistot tarjonneet tälläistä palvelua... :D

Terkuin, mummeli

Tekosyy se että lapsi tykkää kavereista? :D noniin, vaikka sun lapsi viihtyy äidin helmoissa ekat 4-5 vuotta, niin ei se tarkoita että kaikki on samanlaisia :D kaikilla ei myöskään ole puistoja ja muskareita joka nurkalla. Ja kun ei ole niitä lapsia itsekkään tullut joka toinen vuosi ulos puskettua, niin voi ainokaisella olla aika yksinäistä jos ainoat kaverisuhteet on muskari ja perhekerho pari tuntia viikossa.

Se on helppo huudella jostain hesasta, vähän eri mahdollisuudet voi olla esim jossain äkäslompolossa...

Mitähän te kuvittelette että se lapsi ehtii päiväkodissa tekemään niiden tosi tärkeiden kavereiden kanssa kolmen tunnin aikana :D Siis jotain sellaista jota ei saisi vaikka menemällä äidin kanssa puistoon jossa voi leikkiä kavereiden kanssa? Tai kuuntelemalla kun äiti lukee satua? Leikkimällä äidin kanssa?

Siihen on syynsä miksi alle kolmevuotiaiden kanssa on tarjolla lähinnä kerhoilua jossa vanhempi on mukana.

Niin, olen itse pk:ssa lastenhoitajana joten ei minun tarvitse kuvitella :D 8.30-11.30/12.00 lapsi ehtii mukaan aamupiiriin, päivän toimintaan (askartelua, liikuntaa, musisointia, retkeilyä tms), ulkoilemaan sekä saa vielä lämpimän ateriankin.

Miten se että lapsi käy jossain kerhossa tai pk:ssa, poissulkee ne kotona tehtävät jutut? Tuohon jää vielä melkoisen monta tuntia loppupäivälle vaikka lapsi olisi sen n. 3 tuntia päivässä jossain hoidossa, kolmesti viikossa. Siinä lukee aika monet kirjat vielä äiskän kanssa ja pyörittelee muovailuvahapallot. Hohhoijjakkaa näitä juttuja taas.

[QUOTE="...";30673024]Niin, olen itse pk:ssa lastenhoitajana joten ei minun tarvitse kuvitella :D 8.30-11.30/12.00 lapsi ehtii mukaan aamupiiriin, päivän toimintaan (askartelua, liikuntaa, musisointia, retkeilyä tms), ulkoilemaan sekä saa vielä lämpimän ateriankin.

Miten se että lapsi käy jossain kerhossa tai pk:ssa, poissulkee ne kotona tehtävät jutut? Tuohon jää vielä melkoisen monta tuntia loppupäivälle vaikka lapsi olisi sen n. 3 tuntia päivässä jossain hoidossa, kolmesti viikossa. Siinä lukee aika monet kirjat vielä äiskän kanssa ja pyörittelee muovailuvahapallot. Hohhoijjakkaa näitä juttuja taas.[/QUOTE]

sairaille tukilapsille tämä on tärkeää mutta normaali lapsi nauttii samoista asioista ihan tutkitusti siellä kotona jos vaan se mamma jaksaa sitä persettään sen verran liikuttaa ;)
Puistoissa on kavereita.

p.s tuo oli vuoden vitsi olet oikein pk:ssa hoitajana :laugh: jos näin olisi tietäisit myös sen kuinka tärkeä näitä on tehdä mielummin 2vanhana kotona kuin 20 lapsen ryhmässä päiväkodissa jossa lapsi nopeasti jää vaan yksi muiden joukossa

Yhteistyössä