Onko 30v vanha äidiksi vai?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milanna85

Tunnettu jäsen
14.02.2014
8 708
193
63
Jotenkin sellaisen käsityksen tänään sain, kun kysyin riskeistä, jaksamisesta lääkäriltä. Hänen mielestä ikä tuo riskejä ja nyt alkoi tuntumaan, olenko siis vanha sitten :devil: ? Onko siis myös synnytys riski jos ikä 30?

En ole ensisynnyttäjä vaan viides lapsi tulossa. Jtenkin sellainen olo on jäänyt että nyt on ikäloppuu, raskaana enää ei saa olla kun olen täynnä jotain riskejä...

Höpönpöpö. Itse sain 31v ekan eikä kukaan puhunu mitään semmosia että ois ollu liian vanha. Jos sulla on edelliset raskaudet menneet hyvin niin kyllä se viides mahtuu samaan sarjaan. Eihän se sun nuorimmainenkaan vielä ole kovin vanha.

SInä olet parhaassa iässä, ja olethan synnyttänyt jo 4 lasta, joten 5.nnen synnytys on nopea tapahtuma. Sitä sinun ei enää tarvise jännittää (n) , kun "väylä" on jo saanut oikeat mitat.
Olet vasta siinä iässä, jossa sinulla on mahdollisuus synnyttää maailmaan vaikka sama määrä lapsosia lisää, jos haluat.
Onnea paljon ! Olet onnen tyttö, niin hedelmäinen :)

Onhan se totta, että fysiologisesti paras lisääntymisikä naiselle on 16-19-vuotiaana, ja sen jälkeen kaikki riskit alkavat kasvaa. Se ei tosiaankaan tarkoita, että tuota vanhemmat olisivat liian vanhoja saamaan lapsia, vaan sitä, että fysiologisesti paras ikä on jo mennyt. Toisaalta monesti tuon ikäinen on taas pääkopaltaan vielä kypsymätön, joten on siinä myöhäisemmässäkin lisääntymisessä omat etunsa.

Milanna, sinä et ole enää nuori, ja riskit ovat tosiaan isommat kuin aikaisemmissa raskauksissasi. On ihan järkevää ymmärtää se. Mutta et myöskään ole vielä liian vanha saamaan lapsia. Riskit kasvavat pikkuhiljaa, eivätkä ilmesty yhtäkkiä kun tulee jokin vuosimäärä täyteen. Neuvolassa kyllä seurataan hyvin kaikkia riskejä.

Mutta minkä ne riskit ovat :LOL:? Tämä on hauska kun vastaus oli vain, ,,iän mukaan riski kasvaa,,...Ok, mikä riski...?
Itse pidän 30v vielä nuorena. Mutta tuntu jos haluat saada lasta silloin se on jo kamalan paljon tai ainakin joku pelottelu aina alkaa. Muistan viimeksi kun olin 28 melkein, niin silloinkin lääkäri puhui jotain kun oot jo sen ja sen ikäinen niin riski synnytyksessä kasvaa, eikai ne lapsia ja vielä monta voi tehdä kaikki kerrallaan ihan 16 vuotiana. Ja kiitos lääkärille kun sen jälkeen kärsinyt synnytyspeloista ja varma tässä raskaudessa kärsin vielä enemmän.

Ei ole, mutta 40v tai sitä hyvin lähellä oleva on. Toki tässä individualismia korostavassa yhteiskunnassa tuon sanominen ääneen on tabu, vaikka lääketiede toista mieltä onkin. Kuuluisi varmaan sanoa:

"Olet valmis äidiksi vasta kun sinusta tuntuu siltä. Älä ota ulkopuolelta mitään paineita ja maailmalla tiedetään naisen synnyttäneen yli 70-vuotiaanakin."

Ei mulle ainakaan mainittu mistään riskeistä odottaessani neljättä 32 veenä.
Ehkä kun et ole kysynyt :D?
Paitsi viimeksi kun olin joku 27,5 vuotias, en olekaan kysynyt, silloin vaan tutkitiin miksi mun paino nousee niin paljon, eli norm paino mulla aina joku 52-54kg ja silloin taas nousi melkein 100:een, onneksi laihduin nopeasti kans. Mutta lääkäri vaan totesi kun paino nousee noin paljon sekä ikä koht 28v niin mulla on synnytyksessä jotain riskejä...

Ei mulle ainakaan mainittu mistään riskeistä odottaessani neljättä 32 veenä.

Maternal_age-specific_live_birth_prevalence_of_Down%27s_syndrome_in_the_United_States_1990-2010.png

30-vuotiaasta lähtien riski downin syndroomaan kasvaa vuosi vuodelta huimaa vauhtia. 30-vuotiaalla se on jo kaksinkertainen 20-vuotiaaseen verrattuna.

Jotenkin sellaisen käsityksen tänään sain, kun kysyin riskeistä, jaksamisesta lääkäriltä. Hänen mielestä ikä tuo riskejä ja nyt alkoi tuntumaan, olenko siis vanha sitten :devil: ? Onko siis myös synnytys riski jos ikä 30?
no siis nuorempanakin se voi olal ehkä raskaamapaa kun kaikki tulee uutena ja ei osaa vai ktehä jsut oikeita liikkeitä miten lapsen yö unet saa het kohta sellaseen tasasee nrytmiin ja muut ongelmat jota ainakin itte kohdattiin . helpottaa varmaankin vanhemapana kun tietää ne perus jutut hyvin ja hoitoasiat sun muut niin e itarvii sitten vängätä kun tilane on päällä sillain vuoroo vähän jakamalal ja stressii positamalal molemillta niin kyl se voi olal helpomaa vanhempana. tietty henkine vireys tilanne kannattaaa aina tsekkaa raskaus myrkyty nosuee streesaantuneena ja muuttuu sotkusemmaksi ehkä ?

Ehkä lääkäri miettii sitä että sinulla on jo neljä lasta, että kohtusi voi olla rasittunut. Siihen päälle vielä puheet jostain kasvoleikkauksista ja pakonomainen laihduttaminen niin semmoista varmaan tarkoittaa.

En näe että kauheasti se nousee :D. Tästä en ainakaan stressaa, kun se on kuitenkin enemmän geeneissä.
Down ei ole periytyvä, vaan ihan luonnon satunnainen vahinko, jonka riski kasvaa äidin iän myötä. Se voi tulla ihan kenelle tahansa, eikä tosiaankaan ole äidin geeneistä kiinni.

30-vuotiaan kudokset eivät ole yhtä joustavat kuin 20-vuotiaan, ja muutenkaan kroppa ei kestä samanlaista rääkkiä kuin nuorempana, vaan ihminen väsyy helpommin. Minä ainakin huomasin, että kaksikymppisenä jaksoi valvoa hyvin koko yön ilman että seuraavana väsytti yhtään, eikä edes tehnyt mieli nukkua, mutta kolmekymppisenä täysin uneton yö alkoi kyllä jo tuntua seuraavana päivänä väsymyksenä.

Ihme on, jos et ole aikuisiällä huomannut kroppasi yhtään muuttuvan, tai sitten vain kieltäydyt uskomasta sitä todeksi.

Kannattaa miettiä mitä lääkäri oikeasti tarkoitti!
Hoidatathan jo nyt lapsesi äidilläsi
Käytkö kyttäämässä ikkunan takana, mitä Milannan kotona tapahtuu?

Eiköhän nyt kuitenkin asia ole niin, että Milannan asiat ei sulle kuulu. Joten, yritäpä nyt vain keskittyä omiin asioihisi. Sulla itsellä ei ole omaa perhettä, katkeruus ja kateus loistaa jokaisessa viestissä.

Yhteistyössä