Onko koulun oppikirjat pakko päällystää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilmainen perusopetusko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siskoni on just tämmöinen joka jaksaa nillittää joka hemmetin vuosi tästä kirjojen päällystämisestä. Hirvee homma, ei osaa, muovi maksaa lässynlää. Se onkin tosiaan ihan hirvee homma päällystää muutama kirja sillä parin euron muovilla :D Liekkö näiden vanhempien lapset sitten sellaisia jotka eivät edes aukaise niitä kirjoja..pysyyhän ne sillein siistinä :)

No mä olen kiltisti päälystänyt kaikki mitä on pyydetty. Ei se kontaktimuovi nyt niin paljoa maksa, ettei olisi varaa. Joku oli sitten unohtunut päällystää, niin tytär päällysti koulussa kaverinsa kanssa kirjansa. Eli mahdollisuus näköjään yläasteella on, että päällystää siellä.

Siskoni on just tämmöinen joka jaksaa nillittää joka hemmetin vuosi tästä kirjojen päällystämisestä. Hirvee homma, ei osaa, muovi maksaa lässynlää. Se onkin tosiaan ihan hirvee homma päällystää muutama kirja sillä parin euron muovilla :D Liekkö näiden vanhempien lapset sitten sellaisia jotka eivät edes aukaise niitä kirjoja..pysyyhän ne sillein siistinä :)

Tulee siinä ainakin antaneeksi lapselleen kiitettävän selvän signaalin siitä, kuinka paljon arvostaa tämän duunia.

Lapsesta varmasti kasvaa äitinsä lailla rohkea ja itsenäisesti ajatteleva ihminen, joka ei myöhemmässä elämässä vahingossakaan tee niin kuin sos... anteeksi, esimies pyytää. Koska ei ne voi mua velvoittaa.

Hmm... Oonko ihan outo, kun oikeasti tykkään kirjojen päällystämisestä, enkä ikinä suostuisi käyttämään päällystämätönt oppikirjaa. Me pyydetään oppilaita päällystämään sellaiset tekstikirjat, jotka saavat uutena. Jos ei jostain syystä kotona onnistu, niin sitten saa jäädä kouluun päällystämään. Kirjan pitäisi kestää käytössä 5-6 vuotta eikä ne kyllä yläkouluikäisillä kovin nättinä pysy ilman muoveja, vaikka sisältä ovatkin ehkä ihan siistejä.

Voi apua jo valmiiksi. Voi kyllä meillä homma päätyä niin että harjoittelen niillä itselle jäävillä tehtäväkirjoilla ensin ja jos olen yhtä taitava kun silloin omalla peruskouluajalla niin opettaja päätyy päällystämään ne kirjat ihan itse kun lopputuloksen näkee.

Kuplamuovi oli aika lähellä sitä lopputulosta mitä sain aikaiseksi viimeksi, olin kuitenkin jo yläasteella eli en ihan pieni enää.

Pieni mahdollisuus kyllä on että exä suostuu tekemään tuon vaikka tiedän että hänkin inhosi sitä hommaa. Tai sitten lapsi osaisi ihan itse pienellä avustuksella. Kiitos nyt vain, tätäkin aloin murehtimaan vaikka ei ole vielä ajankohtaista muutamaan vuoteen.

Ei ehkä kannata ostaa ihan halvinta muovia, hyvän tuloksen saa, kun muovi on tarpeeksi paksua ja jämäkkää. Eikä pidä poistaa sitä suojapaperia kerralla kokonaan, vaan vetää sitä pois vaan samaa tahtia, kun muovia silottelee kiinni. Silloin kuplatkin huomaa heti ja tilanteen ehtii korjaamaan.

Ei kai sitä ihan pakko ole, mutta eikö se ole mukavampaa, että lapsen kirjat pysyy siistimpänä ja ehjänä? Ehkä meillä Suomessa ei oikein osata arvostaa sitä, että saadaan hienot oppikirjat, kouluruuat ja muut. Tosin ymmärrän, että ärsyttää, että miksi kolmannelle käyttäjälle jää päällystysvastuu.

Päällystäminen ok, mutta minun mielestäni koulun ei pitäisi alkaa sanella ehtoja, että millä lailla päällystetään. Meillä yhtenä vuonna opettaja alkoi nillittää, kun kirjat oli päällystetty kestävällä kuviopaperilla. Olisi pitänyt olla paksua, väritöntä kontaktimuovia. Minun mielestäni koulu voi vaatia tiettyä materiaalia sitten kun koulu tarjoaa sen materiaalin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29009392:
koulusta tuli toive, että historian kirja, joka jää tuleville pitäs päällystää ja englanti

jos kirjaa ei saa omaksi, ei ole pakko päällystää.. silloin koulu hoitaa pällysyksen, koka kirja jää seuraavalle. ihan itsestään selv asia. kouluhan antaa ne kirjatkin käyttöön. jos kirjat olisivat maksullisia ja ne siai itselleen niin varmasti moni pällystäisi ne kirjat

Tykkää myös päällystää ja päällystän kaikkien lasten kirjat (4) se minuakin vähän nyppii että tulee monella ollut puolirikkinäien kirja, mitä koittaa sitten päällystää. Pitäis varmaan pistää kouluun lappu että jos äitisi/isäsi ei päällystä (etkä itse) niin tuo tänne ;)

No ei tosiaan ole mikään pakko päällystää. Itse inhoan päällystämistä, kun olen sitä vuosia tehnyt kirjastossa ja tuhansia kirjoja päällystänyt, joten siitä ei ole kiinni etten osaisi. Multa se onnistuu millaisella muovilla vaan. Muovitan lasten kirjat jos huvittaa. Joskus huvittaa, joskus ei. Koulu ei voi siihen velvoittaa.

jos kirjaa ei saa omaksi, ei ole pakko päällystää.. silloin koulu hoitaa pällysyksen, koka kirja jää seuraavalle. ihan itsestään selv asia. kouluhan antaa ne kirjatkin käyttöön. jos kirjat olisivat maksullisia ja ne siai itselleen niin varmasti moni pällystäisi ne kirjat

Me kaikki annamme ne kirjat/vihot/kynät/kumit/viivaimet kouluihin käyttöön,,,

• Tykkää
Reactions: Oisku

Eipä kirjat kunnallekaan ilmaisia ole. Ihan jokainen niistä maksaa verovaroistaan, se tuskin lienee kenellekään yllätys. Loppupeleissä kyse on taas kerran siitä että mihin halutaan rahaa laittaa. Halutaanko että kirjat joudutaan uusimaan tiheämmin jolloin maksetaan enemmän veroja, vai viitsitäänkö uhrata muutama minuutti siihen että päällystetään ne kirjat jolloin rahaa ehkä riittäisi muuhunkin.

[QUOTE="Nih";29009492]Jotenkin tulee mieleen opettajatuttavani viisaus: moni asia lapsessa alkaa vaikuttaa ymmärrettävämmältä, kun tapaa hänen vanhempansa.[/QUOTE]

Sikäli väärin tulkittu, että mulla ei ole vielä kouluikäisiä lapsia, vaan mä olen opettaja, ja se vaan on niin, että koulu ei voi velvoittaa päällystämään. Me vaan suosittelemme.

Näin voi ajatella vain sellainen ihminen, joka maksamisen sijaan ainoastaan kuluttaa verorahoja.

Se aika, jonka avustajat päällystävät kirjoja, on pois oppilailta. Olisi heille oppilaiden apunakin töitä...

Mulla odottaa just tuossa pöydällä toistakymmentä kirjaa päällystystä. Vaikka se on suht työläs homma, kun kirjoja on noin paljon, niin teen sen. Rahaa kirjoihin meni yli 300 euroa, joten ei niitä viitsi ihan hällä väliä tyyliin kohdella.

[QUOTE="vieras";29009989]Näin voi ajatella vain sellainen ihminen, joka maksamisen sijaan ainoastaan kuluttaa verorahoja.

Se aika, jonka avustajat päällystävät kirjoja, on pois oppilailta. Olisi heille oppilaiden apunakin töitä...[/QUOTE]

Miksi se on avustajien tehtävä? misksi sitä ei voisis siällyttää vaikka osana kuvistuntia, ope avustaa lapsia niin ne oppis itte päällystämään kirjansa.

Yhteistyössä