Onko miehellä oikeus suuttua tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Avoliitto?:
Oleellista on, oletteko avioliitossa? Silloin on lain edessä yhteiset varat ja vähän eri merkitys sillä jos toisella on isoja säästötillejä ilman toisen tietoa. Eli toivottavasti ette ole naimisissa?

?? vastaa ap?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Miettiikö kukaan asiaa niinkuin mä ajattelen sen?

Kun mies nyt haluaisi pistää rahan tyyliin haisemaan, eli vitsi sentään sullahan sitä rahaa on, me tarvitaankin uus ruohonleikkuri/mönkijä/vesiskootteri... vaikka ei tarvita! Meillä on asiat hyvin, miksi siis pitäisi koskea niihin MUN säästöihin.

no paree vaan totutella,että kun ootte menny naimisiin ne ei oo enää SUN säästöjä vaan teidän kun ette tee ehtojakaan. sitte ne viimeistää menee mihin menee :whistle: :D
no joo,ei.
vaan pikkusen minusta sun tekstien välistä kuitenkin paistaa sellainen MINUN rahat,MINUN säästöt -meininki vaikka osittain koitat tässä jutella, että kaikki on yhteisä ja tasan menee ja että rahalla ei ole niin "väliä" tai ettet mieti että olet "Varakkaampi" kuin miehesi jne.

Saattaa olla että ap yrittää todistella jotain muuta kuin mitä todellisuudessa on mieltä.
Minusta saakin ajatella että omat rahat-omat säästöt.Niitä ne ovat.
Mä en ole ymmärtänyt koskaan oikein ajatusta että kun samaan talouteen menen toisen ihmisen kanssa minun tarvitsee kaikki säästöni,omaisuuteni antaa toisen käyttöön.
Niin kauan kuin muulla konsteilla asiat hoituvat ja tavarat saa hankittua.

Tä kuulosta ehkä tosi ilkeältä ja laskelmalliselta, mutta tehän ootte "vain" avoliitossa (sori). jos tule ero niin se on sitten voi voi, mies omista sen auton vaikka oot antanut sille rahat)).

Toisaalta, oman kokemuksen kautta voin sanoa että meillä on ainakin kaikki yhteistä, minusta on tyhmä että toinen maksa koron sille autolainalle ja sulla on rahat pankissa josta saat paljon paljon pienemmän koron.... Me ollaan kyllä avioliitossa (eli kaikki mene kuitenkin puoliks, vaikka kenen nimellä ois). Mun mielestä kun (sun tekstistakin tuli ilmeen) että puhutte kuitenkin vielä sinusta ja hänestä eikä teistä niin paremmin va niin että jaette suurinpirteen kaikki kulut puoliks, niin molemilla on parempi mieli....

Kun mies nyt haluaisi pistää rahan tyyliin haisemaan, eli vitsi sentään sullahan sitä rahaa on, me tarvitaankin uus ruohonleikkuri/mönkijä/vesiskootteri... vaikka ei tarvita! Meillä on asiat hyvin, miksi siis pitäisi koskea niihin MUN säästöihin.

no paree vaan totutella,että kun ootte menny naimisiin ne ei oo enää SUN säästöjä vaan teidän kun ette tee ehtojakaan. sitte ne viimeistää menee mihin menee :whistle: :D
no joo,ei.
vaan pikkusen minusta sun tekstien välistä kuitenkin paistaa sellainen MINUN rahat,MINUN säästöt -meininki vaikka osittain koitat tässä jutella, että kaikki on yhteisä ja tasan menee ja että rahalla ei ole niin "väliä" tai ettet mieti että olet "Varakkaampi" kuin miehesi jne.

Voi ei :( ehkä se tosin johtuu siitä että kun olen ne itse säästänyt, niin en oikeasti halua että niitä käytetään toisarvoiseen materiaan? Ehkä ne sillä tavalla on "mun" säästöjä.

Kun ihan oikeasti ymmärrät varmaan, että haluaisin mieluummin ne rahat säästää lapsille, tai kun miehen kanssa joskus jäämme eläkkeelle niin voimme vaikka asua talvet espanjassa, tai ihan vaan täällä kotimaassa säilyttäen saman tulotason kuin työelämässäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
HUIJAUSTA tuollainen, on oikeus suuttua

Voisitko perustella miten olen huijannut?

Omista rahoistani säästänyt, monta monen monta vuotta ennen miestä... Niin missä kohtaa huijaan? En ole jättänyt kertomatta mitään, ei ole vaan ikinä tullut puheeksi, tai jos on tullut niin se on sivuutettu.

No siinä mielessä on mielestäni vähän outoa, että kun yhteen muutetaan ja mietitään missä suhteessa kukin maksaa kuluja jne, ei ole tullut puheeksi, että oikeasti tulosi ovat 350 euroa suuremmat, kuin mitä oikeasti yhteisiin menoihin käytät. Tietysti jos tulonne ovat reilusti yli menojen, eikä ole tiukkaa, niin ei ole iso asia, mutta jos esim tuo autolaina on vetänyt taloutenne tiukalle, niin on kyllä vähän ikävä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Oleellista on, oletteko avioliitossa? Silloin on lain edessä yhteiset varat ja vähän eri merkitys sillä jos toisella on isoja säästötillejä ilman toisen tietoa. Eli toivottavasti ette ole naimisissa?

?? vastaa ap?

Nehan ovat avoliitossa! (alussa luki) :)

Alkuperäinen kirjoittaja hoppas:
Ette te mee ikinä naimisiin, ette kumminkaan saa päätettyä, kuka maksaa häistä mitäkin. SUN säästöillähän niitä ei kustanneta :whistle:

Tottakai kustannetaan "mun" säästöistä, koska jos mies saisi päättää niin me mentäis maistraatissa naimisiin ja häihin käytettäisiin mahdollisimman vähän rahaa, kun ne on "turhaa" menoa :)

Meillä on vähän samanlainen tilanne. Asuntolainaa on, mitä minä pääasiassa lyhennän, ja miehellä lisäksi säästöjä joita on enemmän kuin asuntolainaa. Mies on kuitenkin oman osuutensa asuntolainasta maksanut, ja minusta tilanne on ihan ok.

Mies on rahan kanssa tarkempi kuin minä, ja suon hänelle sen että omista tuloistaan säästää. Niin kauan kun meidän ei tarvitse näiden säästöjen kanssa nähdä nälkää. Tilanne olisi varmasti kovin toinen jos minun tuloni olisivat pienemmät.

Avioliitossa ollaan, joten se ero tässä on.

no joo,ei.

Voi ei :( ehkä se tosin johtuu siitä että kun olen ne itse säästänyt, niin en oikeasti halua että niitä käytetään toisarvoiseen materiaan? Ehkä ne sillä tavalla on "mun" säästöjä.

Kun ihan oikeasti ymmärrät varmaan, että haluaisin mieluummin ne rahat säästää lapsille, tai kun miehen kanssa joskus jäämme eläkkeelle niin voimme vaikka asua talvet espanjassa, tai ihan vaan täällä kotimaassa säilyttäen saman tulotason kuin työelämässäkin.

no joo,kyllä mä ymmärrän sun näkökulmaa jotenkin ;) ilmeisesti taidatte olla hävyttömän varakkaita sitten kun voit laittaa sivuun tuon kolme ja puoli sataa kuussa ilman että se mihkään vaikuttaa, vaikka isompia ostoksia sitten rahoituksilla hankitaan ja niistäkin maksellaan lyhennyksiä vaikka olisi säästöjä.silloinhan ainoa oikea asia tässä on, että onnea .taloutenne on kunnossa ainakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

no joo,ei.

Saattaa olla että ap yrittää todistella jotain muuta kuin mitä todellisuudessa on mieltä.
Mä en ole ymmärtänyt koskaan oikein ajatusta että kun samaan talouteen menen toisen ihmisen kanssa minun tarvitsee kaikki säästöni,omaisuuteni antaa toisen käyttöön.

Niin siis kun mulla ei ole arkielämässä mitään väliä maksanko jostain enemmän kuin mieheni, ei todellakaan! mutta haluaisin pitää päätäntävallan omaisuuteen jonka olen oikeasti itse säästänyt, enkä käyttää niitä nyt yhtäkkiä miehen huvituksiin ja muihin, kun sitä varten en niitä ole säästänyt!

Alkuperäinen kirjoittaja aaaaaaas:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

?? vastaa ap?

Nehan ovat avoliitossa! (alussa luki) :)

Ne rahat ei muuten ole mitenkään yhteisiä, ennenkuin sitten kun avioero tulee voimaan ja ositus tapahtuu (jompikumpi saattaa joutua maksamaan tasinkoa).

Jos puoliso kuolee, hänet perii lapset eikä aviopuoliso, mikäli parilla on lapsia.

Tuossa aiemmin joku kirjoitti, että avioliitossa ap:n säästöt muuttuvat yhteisiksi. Mielestäni tämä ei mene näin. Vaikka avioliitossa on elatusvelvollisuus puolisoonsa nähden, niin ennen avioliittoa hankittu omaisuus on aina hankkijan omaisuutta.

Ei mies elä kitkutellen, se että mulla on säästöjä ei tarkoita sitä että se olis pois meidän yhteisestä taloudesta, ei tosiaankaan! Hän on vaan just sellainen kaikki palamaan heti! Hän tienaa hyvin, lähes saman verran kuin itse tienaan. Jos meillä on about samat kulut ja mä pystyn laittamaan sen 350 euroa kuussa säästöön niin onkohan sitten miehen omissa menoissa jotain tarkastelemista?

No sitten on mielestäni ok. Meillä on vähän sama tilanne. Olen itse pienistä tuloistani aina yrittänyt pistää sivuun ja mies pistää ihan kaiken sileäksi. Tosin minulla ei suuria säästöjä ole, eikä säästäminen ole kovin säännöllistä. Kuitenkin on sellainen vararahasto, että jos pitää osaa joku parin sadan euron ylläriostos, niin sen verran aina löytyy helposti toisin kun tiedän että miehellä ei löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

no joo,ei.

Niin siis kun mulla ei ole arkielämässä mitään väliä maksanko jostain enemmän kuin mieheni, ei todellakaan! mutta haluaisin pitää päätäntävallan omaisuuteen jonka olen oikeasti itse säästänyt, enkä käyttää niitä nyt yhtäkkiä miehen huvituksiin ja muihin, kun sitä varten en niitä ole säästänyt!

Ihan oikeilla linjoilla olet.
Minä hassaan säästöjäni urakalla tähän talouteen jne eli maksan isompia ostoksia,mutta päätösvalta siitä pitää pysyä minulla(säästöjeni käytöstä)
Sitä en luovuta muille vaikka miten avioliitossa olen.

Mä ymmärrän täysin. Miks sun pitää säästöillä auto ostaa, jos ihan hyvin voitte puoliks maksaa sitä autolainaa, eikä talous kärsi, tai ette joudu kitkutteleen lainan takia ja auto on oikeesti yhteinen. Hyvä se on säästöjä olla, eikä kaikkee laiteta vaan haiseen kun sitä kerran on. Enkä ymmärrä kyllä ollenkaan, kun kaikki täällä sanoo, että SUN olis pitäny ostaa auto yms, jos kerran kotiin kaiken muut oot jo ostanu kotiinne ja miehes maksaa vaan pakollisia kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on vähän samanlainen tilanne. Asuntolainaa on, mitä minä pääasiassa lyhennän, ja miehellä lisäksi säästöjä joita on enemmän kuin asuntolainaa. Mies on kuitenkin oman osuutensa asuntolainasta maksanut, ja minusta tilanne on ihan ok.

Mies on rahan kanssa tarkempi kuin minä, ja suon hänelle sen että omista tuloistaan säästää. Niin kauan kun meidän ei tarvitse näiden säästöjen kanssa nähdä nälkää. Tilanne olisi varmasti kovin toinen jos minun tuloni olisivat pienemmät.

Avioliitossa ollaan, joten se ero tässä on.

Sori, mun on ihan pakko kysyä, kun tosiaan en ymmärä kun ihmiset ovat avioliitossa ja silti jokaisella on OMAT rahat.... Ostatteko lapsillekin lelut puoliksi tai vuorottelen?

Musta on va ihan naurettava kun ihmiset menevat naimisiin koska rakastavat toisinsa ja haluavat elää yhdessä loppuun asti ja silti on "tä on mun ja tä on sun"..... (sori, jos tä on jotenkin tylysti sanottu)

no joo,ei.

no joo,kyllä mä ymmärrän sun näkökulmaa jotenkin ;) ilmeisesti taidatte olla hävyttömän varakkaita sitten kun voit laittaa sivuun tuon kolme ja puoli sataa kuussa ilman että se mihkään vaikuttaa, vaikka isompia ostoksia sitten rahoituksilla hankitaan ja niistäkin maksellaan lyhennyksiä vaikka olisi säästöjä.silloinhan ainoa oikea asia tässä on, että onnea .taloutenne on kunnossa ainakin :)

No ei olla hävyttömän varakkaita, mutta hyvin toimeentulevia, sen myönnän ja sen eteen molemmat on tehty paljon töitä! Että ei se raha ilmaiseksi tule. mutta tosiaan, ei ole yhteinen talous kärsinyt mun säästämisestä, ei ollenkaan. Juurhan mä alussa koitin sanoa...

Mä olen aina ollut säästeliäs ja pistänyt aina sukanvarteen rahaa, mies taas kuluttaa sen mitä tienaa, vaikka tienaakin siis hyvin. Hänellä on kalliit harrastukset ja kallis maku. Mä taas ostan vaan sitä, mitä oikeasti tarvitaan.

Siis onko nyt pyytänyt noita rahoja joihinkin huvituksiin? Eihän auto ole mikään huvitus.

hassulta kuullostaa ottaa autolainaa tms pienempää, vaikka vois ihan käteiselläkin maksaa.. sillon toki molemmilta pitää olla sama summa eli 50-50, tai sitten molemmille omat autot. Mut ihan turhia korkomenoja tulee noin. Mut toisaalta, ymmärrän että oot halunnu säästää, ja pitää ne säästöt. Esim. lasta varten on ihan hyvä säästää, tai vaikka eläkepäiviä varten!

Joka tapauksessa sun rahat, joten ei miehellä ole sanomista, vaikka pahalta tuntuukin. Jatkossa teidän kannattaa varmaan olla avoimempia ja sopia paremmat pelisäännöt asian suhteen?

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Tuossa aiemmin joku kirjoitti, että avioliitossa ap:n säästöt muuttuvat yhteisiksi. Mielestäni tämä ei mene näin. Vaikka avioliitossa on elatusvelvollisuus puolisoonsa nähden, niin ennen avioliittoa hankittu omaisuus on aina hankkijan omaisuutta.

Myös avioliiton aikana hankittu omaisuus on hankkijan omaisuutta niin kauan kun puolisot ovat naimisissa. Omaisuuden jakaminen voi tulla kyseeseen sitten kun/jos puolisot ovat eronneet, jos parilla ei ole avioehtoa.

Avioehto pitää siis olla myös ennen avioliittoa hankittua omaisuutta suojaamaan jos ei halua että omaisuus menee eron tapahtuessa puoliksi.

On totta että avioliitossa puolisoilla on keskenään elatusvelvollisuus, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki varat olisivat yhteisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis onko nyt pyytänyt noita rahoja joihinkin huvituksiin? Eihän auto ole mikään huvitus.

No siis kun suuttui siitä että mulla onkin enemmän rahaa kuin luuli, että mehän ois voitu ostaa sitä ja tätä ja tota, ja nyt sitten kettuilee mulle joka tilanteessa että osta sä, sullahan sitä rahaa on... ja on todella todella vihainen kun "tässähän ois voitu vaikka mitä hankkia mutku sää salailet"

Autosta ei ole missään vaiheessa ollut kyse. Se on hommattu jo aikoja sitten ja oli tarpeellinen ostos. Miehen mielestä vaan silloin mun olisi pitänyt se ostaa ja paljon muuta sen jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
käsi sydämelle ja mieti olisitko itse suuttunut jos miehesi olisi sinulta salannut kyseisen asian!? sitten tiedät onko miehellä oikeus suuttua.

Käsi sydämellä: En. TOIVON että hän olisi toiminut samoin ja säästänyt rahaa. TOIVON.

Yhteistyössä