Onko normaalia, ettei työntekijä saa lomarahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viisveekotiäitinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viisveekotiäitinä

Vieras
Haen töitä, ja sanottiin, ettei firma maksa lomarahaa/lomaltapaluurahaa (siis kylläkin on palkallinen vuosiloma tietysti). Onko tämä nykyään tavallista vai huijataanko mua linssiin...?

Kertokaa viisaammat

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu alan työehtosopimuksesta, kaikilla aloilla / työpaikolla ei ole sovittu siitä että maksetaan

Näin.

On kyllä niin yleinen käytäntö että maksetaan, eli on aikamoista henkilöstöpolitiikkaa firmalta... :/
Onkohan muukin toiminta samanlaista? Pistää mietityttää...

Paljonko moinen lomaraha sitten on suhteessa kuukausipalkkaan...? En kuitenkaan siksi viitsisi töistä kieltäytyä, jos paikan sattuisin saamaan, kun ei ole varaa nirsoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Paljonko moinen lomaraha sitten on suhteessa kuukausipalkkaan...? En kuitenkaan siksi viitsisi töistä kieltäytyä, jos paikan sattuisin saamaan, kun ei ole varaa nirsoilla.

Lomaraha on 50% loma-ajan palkasta, loma-ajan palkka voi olla isompi kuin kk-palkka vähintään kuitenkin sama kuin vastaavan työssä olo ajan palkka

Lomarahaa maksetaan lomapäivien mukaan, jos lomaoikeutta on 30 päivää, maksetaan 15 päivästä lomarahaa, ja tämä on eri asia kuin puolen kuun palkka, siis enemmän.

No raksamiehilllä ei ole erikseen loma-ajankohtana olevaa lomarahaa eikä lomaltapaluu rahaa. Saavat joka kk sen tilissään ja laittavat itse syrjään lomaa varten. Ainakin mun mies tekee näin ja tekee ihan verokorttihommia yksityisille ihmisille, ettei oo missään firmassa eikä yrittäjä.

Yhteistyössä