Onko totta? Suojatien ylittämisestä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna-mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna-mari

Vieras
Mun mies väittää, että jos taluttaa pyörää suojatien yli, täytyy auton väistää mutta jos taas ajaa pyörällä suojatien yli, niin auton ei tartte väistää. Samoin se sanoi, että jos ajaa pyöräilijän yli suojatiellä, niin jos se pyöräilijä talutti pyörää, se on auton vika mutta jos se pyöräilijä ajoi pyörää, se on sen oma vika kun jäi alle.

Voiko muka olla näin??

Jos autoilijalla on kolmio tai stop-merkki ennen suojatietä, niin autoilija väistää ja silloin kun suojatie on pyörätien jatke, niin pyöräilijä saa ajaa suojatien yli.

[QUOTE="vieras";29046342]kyllä paitsi jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen, silloin saa ajaa pyörällä yli[/QUOTE]

Ja se että pyörätie jatkuu suojatien jälkeen ei tarkoita automaattisesti sitä että pyörällä olisi etuajo-oikeus.

Ilmankos näitä mummopyörällä ajavia nuoria naisia saa aina väistellä suojateillä, kun ne kurvailevat jälkakäytävältä eteen, vaikka siellä ei saisi edes ajaa. No avaus kertoi paljon.

Kääntyvä auto väistää. Liikenneympyrässä auto väistää. Kolmion takaa tuleva autoilija väistää. Kaupunkioloissa siis autoilija väistää todella usein, vaikka pyöräilijä ei taluttaisikaan pyörää. Taluttava pyöräilijä on kävelijä, jota auto aina väistää. Mutta on myös tilanteita, joissa pyöräilijä väistää. Tieliikennelakiin kannattaa tosiaan tutustua, jos pyöräilee/autoilee liikenteessä.

No minä olen pitänyt omana sääntönä sitä, että autolla väistän LÄHES aina.
Se on helpompaa, kun saada painajaisia siitä yliajetuksi tulleesta vaikka olis kuin itse oikeassa.
Se kun on vielä niin, että monilla pyöräilijöillä ei ole harmaintakaan käsitystä siitä, miten nuo säännöt menee.

Kaikille helpompi on se, että minä pysähdyn siinä suojatiellä.
Ja sitten vielä se todistelun taakka, että ajoikos tuo yliajettu pyöräilijä vai talutti.
Ei kannata.

Ja vaikka autoilijalla olisi etuajo-oikeus, voi silti joutua vastuuseen, erityisesti jos siltä pyöräilijältä (vaikka miten olisikin väärässä) sattuu lähtemään henki. Että varmaan kannattaa väistää anyways, vaikka laki antaakin eri tilanteissa eri etuajo-oikeudet.

Yhteistyössä