Ostaisitko mieluummin kalliin tontin ja halvan talopaketin siihen vai halvan tontin ja upean talon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";28526235]Ja muuten ,kun kaikki välittäjätkin toitottaa tätä sijaintia, niin mitä se käytänössä tarkoittaa?

Sijainti vrt mihin. Ihmiset arvostaa aina eri asioita. Mitä siinä sijainnissa siis tekee siitä hyvän?[/QUOTE]

Se on totta, että ihmiset arvostaa eri juttuja ja SIJAINTI voi tarkoittaa niin eri asioita eri ihmisille. Mutta meidän tapauksessa allekirjoitan täysin tuon esim. Välittäjien mantran tuosta sijainnin tärkeydestä. Ollaan siis asuttu viitisen vuotta "hieman syrjemmässä". Matkaa kunnan keskustaan 8km ja isomman kaupungin palveluihin n.15km eli käytännössä ei matka eikä mikään. Mutta julkiset kulkee 2xpvä:ssä l. siis koulubusdi ja tie on niin kapea ja mutkainen sekä suht' runsaasti liikenneöity, että pyöräily, kävely tms. on lähes hengenvaarallista. Niin on kyllä kieltämättä tässä viime vuosien aikana alkanut aika paljon kyrsiin kun aina pitää lähteä autolla joka paikkaan. Kerhot, harrastukset ja lasten kaikki kaverit ovat aina automatkan päässä. No onneksi tää kohta loppuu kun kahden viikon päästä päässään ihmisten ilmoille ja muuttamaan paremman sijainnin äärelle.

Itse valitsisin sen mukaan, miten yksityisyys taataan. Jos halpa tontti = pieni tontti ja naapurit jokaisesta ikkunasta näkyvillä, niin ehdottomasti kalliimpi tontti. Maksaisin omasta rauhasta ehdottomasti enemmän.

Itse muutenkin mieluummin asuisin 10 km keskustasta lähempänä luontoa. Nyt asuttu 10 vuotta taajamassa, josta lyhyet etäisyydet kaikkialle - paitsi luontoon ja luonnonääniin. Olisi luksusta, jos ikkunasta voisi katsoa tähtitaivasta. Ei onnistu tiheässä taajamassa.

[QUOTE="vieras";28526368]Aikuisten oikeesti: 10 km kaupungista on teidän mielestä korvessa???[/QUOTE]

Riippuu kaupungista. Helsingissä viihdyin mainiosti 10km keskustasta. Ei se korvelta tuntunut. Mutta pienemmän paikkakunnan keskustasta 10km on jo metsän keskellä korvessa. Itse kun olen vielä autoton ihminen niin 10km tuntuu pitkältä matkalta jos julkinen liikenne on huono.

No me rakennetaan just vähän syrjäsempään eli lähimpään kauppaan/leikkipuistoon/ kouluun on 5km matkaa. Ei se sinällään ole paljoa kun on kaksi autoa. Mutta.. Opiskellessa asuin hyvinkin lähellä palveluita, metrolle, kouluihin, uimahallille, kirjastoon, kaupoille oli vajaan kilometrin matka. Nautin silloin suunnattomasti siitä helppoudesta, että senkus lähti vaan ovesta ulos, niin kohta jo oli siellä missä halusi. Nyt mulla on siis jo perhe ja koen, että nimen omaan lasten takia on ihana asua vähän kauempana. Pihalla on tilaa leikeille ja ympärillä on rauhallista. Kuitenkin toisinaan kaipaan niitä leikkipuistoja, mutta autollahan niihinkin päsee. Tosin on se oma juttunsa aina pakata kaikki autoon, eikä se autoilu tosissaan ole halpaa.. En esim. ihan herkästi lähde hakemaan kaupasta jotain, mitä just silloin tekisi mieli tai kaapista puuttuu. Olen ehkä listannut tähän enemmän niitä huonoja puolia, vaikka en varmasti tätä kotia ja vähän syrjäisempä seutua vaihtaisi mihinkään! Nautin omasta rauhasta! Ja siis siitä, että voin itse päättää koska haluan ihmisten keskelle :) Mutta tässä parin vuoden aikana olen kyllä huomannut juurikin noita miinus puolia, siis niitä mitä en osannut edes miettiä ennen tänne muuttoa. Esim ennen tykkäsin käydä uimassa uimahallissa, matkoineen ja uinteineen reissuun meni ehkä max 1,5h, nyt vastaavaan menis helposti reilu kaksi tuntia. Lasten kuskaaminen ei mua pelota. Katotaan sitten, onhan meitä kaksi vanhempaa autoineen. Tässä nyt vaan mun mietteitä.. Ymmärrän siis teidän molempien kannan. Mites, eikö jo valmis talo+tontti ole mahdollisuus?

[QUOTE="vieras";28526367]Itse valitsisin sen mukaan, miten yksityisyys taataan. Jos halpa tontti = pieni tontti ja naapurit jokaisesta ikkunasta näkyvillä, niin ehdottomasti kalliimpi tontti. Maksaisin omasta rauhasta ehdottomasti enemmän.

Itse muutenkin mieluummin asuisin 10 km keskustasta lähempänä luontoa. Nyt asuttu 10 vuotta taajamassa, josta lyhyet etäisyydet kaikkialle - paitsi luontoon ja luonnonääniin. Olisi luksusta, jos ikkunasta voisi katsoa tähtitaivasta. Ei onnistu tiheässä taajamassa.[/QUOTE]

Me asumme tiheässä taajamassa pääkaupunkiseudulla, mutta meillä on silti oma rauha. Tontti rajoittuu takapihasta metsään. Talo on L-muotoinen, joten meillä on suojaisa takapiha. Tähtitaivas näkyy ikkunasta ja luontoäänet kuuluvat. Hiihto- tai juoksulenkille metsään pääsee suoraan takapihalta. Ja mikä parasta, kaikki palvelut on lähellä ja julkinen liikenne sujuu.

Aikoinani asuin korvessa, josta lähimpään kauppaan oli vajaat 10 km. Bussi taisi kulkea 2 kertaa päivässä. Ainoa vaihtoehto käydä kaupassa oli lähteä pyörällä. Pyöräteistä ei tietenkään ollut tietoakaan. Talvella ei tuota matkaa voinut ajatellakaan pyöräilevänsä. En todellakaan enää suostu sellaiseen korpeen muuttamaan, edes autollisena, sen verran ajattelen myös lapsiani.

[QUOTE="a.p";28526206]Miksi kysyy mieheni. Autolla pääsee minne vain.[/QUOTE]

Kannattaa miettiä, kuinka ison osan elämästään haluaa käyttää ratin ja penkin välissä. Mä haluan minimoida sen ajan, koska elämässä on noin miljoona kiinnostavampaakin juttua tehtävänä.

[QUOTE="vieras";28526368]Aikuisten oikeesti: 10 km kaupungista on teidän mielestä korvessa???[/QUOTE]

Riippuu ihan paikkakunnasta, esim. Oulussa kyllä. Joudut uudelle kaava-alueelle, missä ei ole mitään palveluita vielä moneen vuoteen, ei julkista liikennettä kunnolla, koulut ja päiväkodit tulee viiveellä ja sitten kun tulevat eivät riitä kaikille ja osa kuljetetaan keskustan tuntumaan kouluun.

Ap:na valitsisin kompromissin, enkä rakentaisi itse ollenkaan. Etsisin joko valmiin omakotitalon tai rivitalo- tai kerrostalohuoneiston mieluiselta paikalta. En haluaisi asua "halvassa" talossa, jos ja kun se tarkoittaa sitä, että on joutunut tinkimään kaikesta näkyvästä.

Keskustan tontissa arvo säilyy ja luultavasti nousee vuosien myötä. Eli ei mikään huono sijoitus.

Itse aikoinaan päädyimme kuitenkin vaihtoehtoon: syrjäinen sijainta ja hyvä talo. Kun katseltiin keskustan läheisyydesta taloja, niin olisi pitänyt maksaa mielettömästi huonokuntoisista taloista. Ei innostanut ollenkaan. 10 kilometrin päässä keskustasta pikkutaajamassa (reilun kilometrin etäisyydellä Siwa, neuvola, lasten päiväkerho, päiväkoti,ala-aste saatiin mieleinen talo. Etäisyys ei haitannut, koska perusjutut olivat lähellä.

Muuttaisin(ja asunkin) "korpeen". Teillä on ap vähän hankalat lähtökohdat etsiä tonttia, koska arvostatte eri asioita. Me haluttiin kumpikin korpeen ja kaksi autoa on pakko olla ja kuskauksiin menee rahaa ja aikaa mutta ahtaalle kaupunkitontille en muuttais. Tykkään asua isolla tontilla, omassa rauhassa ja ei sen talonkaan tarvi silti niin hulppea olla.

Kannattaa miettiä, kuinka ison osan elämästään haluaa käyttää ratin ja penkin välissä. Mä haluan minimoida sen ajan, koska elämässä on noin miljoona kiinnostavampaakin juttua tehtävänä.

Tässähän tämä kiteytyykin. Jos haluaa tehdä sen miljoona asiaa, asuu varmaan kaupungin keskustassa. Jos taas arvostaa rauhaa ja sitä, ettei aina tarvitse tehdä mitään erityistä, valitsee rauhallisemman sijainnin.

"korvessa" ollaan mun mielestä vasta silloin, kun kauppaan ei julkisilla pääse ja kävellen tai pyörällä matka on liian pitkä. Ap ei nyt ole yhtään kertonut missä sijaitsee lähin kauppa, paljonko matkaa tulisi lapsilla päiväkotiin ja kouluun. Onko tässä "korvessa" kuitenkin naapureita vai asuuko lähin muutaman kilometrin päässä?

Mutta jos tunnin päivittäisellä ajamisella pääsee luonnon keskelle, pois kaupungin hälystä ja bussien dieselin katkusta, niin jokainen ajettu minuutti on sen väärti. Aamukahvin voit juoda terassilla vaikka kalsareissa ja katsellä meren kimmellystä kesäaamuisin. Talvella ei ole valosaastetta ja näet linnunradan koko komeudessaan kirkkaana talviyönä. Kyllä kaupungista on kiire päästä kotiin, ja puolen tunnin ajomatka antaa mukavan puskurin kaupunkilaiseen elämäntapaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28526238:
kannattaa muistaa et lapset kouluikäisenä kulkevat kouluun ja harrastuksiin, kavereiden luokse jne, jos näitä matkoja ei kävellen pääse niin kuka kuskaa?

No se onkin se suurin ongelma, josta olen yrittänyt sanoa miehelle. Hänen mukaan tuolla alueella (vaihtoehto a) on tarpeeksi lapsia, siellä on siis asutusta, siellä on sellainen pieni kyläyhteisö.

Mua itseä inhottaa sellainen, ettei koulu jälkeen voisi olla kavereiden kanssa, kun pitää lähteä kyydillä kotiin.

[QUOTE="Tiina";28526231]Riippuu ihan perheen tarpeista :). Jos haluaa kävellen päästä keskustaan källäileen niin sitten ei auta talo 10 km päässä :)...toki kaupungeissa bussilla pääsee mistä vaan. Mutta totta turisee miehesi. Itse ajattelen sijainnilla lähinnä mainetta. 10 km keskustasta ei ole matka eikä mikään.[/QUOTE]

No ei tuo kalliimpikaan tontti sijaitse keskustassa. Helsingin keskustassa ei pahemmin ole tontteja. Se 10km oli matka noiden 2 eri tontin välillä. Toinen on kaupungissa (ei keskustassa) ja toinen on 10km kauempana.

[QUOTE="vieras";28526555]Tässähän tämä kiteytyykin. Jos haluaa tehdä sen miljoona asiaa, asuu varmaan kaupungin keskustassa. Jos taas arvostaa rauhaa ja sitä, ettei aina tarvitse tehdä mitään erityistä, valitsee rauhallisemman sijainnin.
[/QUOTE]

Totta tuokin, mutta itse tarkoitin sitä, että ajamiselta vapautuvan ajan voi käyttää vaikka kotona löhöilyyn tai pihan rapsutteluun. Työ, kauppareissut ja muut vakiohommat on pakko hoitaa, joten sillä on merkitystä, meneekö siirtymiin viikossa 2 vai 6 tuntia. Jonkun mielestä oma rauha on ajamisen väärti, toinen haluaa arjen olevan mahdollisimman vaivatonta.

[QUOTE="Tiina";28526241]Pohjanmaalle ja 2-kerroksinen puutalo tulee. Tontti + katos.[/QUOTE]

Miten puutalo voi maksaa noin paljon 170m2? Miltä toimittajalta se on?
Eihän edes Kannustalokaan maksa kuin kalleimmat mallit jotain 240 000e se itse talopaketti.

[QUOTE="vieras";28526242]Jos teillä on 2autoa niin maalaistonttikin käy. Itse olen teinivuodet kasvanut korvessa enkä halua samaa lapsilleni. Kuskaamiseenkin saa varata aika paljon aikaa, sen minkä rahassa säästää, ajassa ja autokuluissa häviää.[/QUOTE]

No toi "maalaistonttikin" sijaitsee siis 25min Helsingin kesksutasta autolla. Mut se kyl oikeasti on sellaisella alueella, et lähin koulu on jotain 7km ja siellä ei ole mitään palveluita.

Toi lapsen tilanne onkin se arveluttava asia ja tietnekin jälleenmyyntiarvo. Monet haluaa sen koulun ja päiväkodin lähelle.

[QUOTE="a.p";28526766]Miten puutalo voi maksaa noin paljon 170m2? Miltä toimittajalta se on?
Eihän edes Kannustalokaan maksa kuin kalleimmat mallit jotain 240 000e se itse talopaketti.[/QUOTE]

Eihän se talopaketti olekaan kuin vajaa kolmannes rakennuskustannuksista yleensä. Jos vähänkään laadukkaampia tai erikoisempia sisustustatkaisuja haluaa, osuus on vielä pienempi.

[QUOTE="vieras";28526367]Itse valitsisin sen mukaan, miten yksityisyys taataan. Jos halpa tontti = pieni tontti ja naapurit jokaisesta ikkunasta näkyvillä, niin ehdottomasti kalliimpi tontti. Maksaisin omasta rauhasta ehdottomasti enemmän.

Itse muutenkin mieluummin asuisin 10 km keskustasta lähempänä luontoa. Nyt asuttu 10 vuotta taajamassa, josta lyhyet etäisyydet kaikkialle - paitsi luontoon ja luonnonääniin. Olisi luksusta, jos ikkunasta voisi katsoa tähtitaivasta. Ei onnistu tiheässä taajamassa.[/QUOTE]

Niin siis halpa 70 000e tontti on noin 3000m2. Sit se kaupungissa oleva tontiin on 750m2. Yksi sivu rajoittuu sentään puistoon.

Eihän kaupungissa saa mitenkään mitään yksityisyyttä.

Talon rakentaminen on elämän kalliimpia hankkeita, enkä tinkisi talon koosta, laadusta, enkä sijainnista.
Me rakennettiin 160-neliöinen talo unelmiemme alueelle, ja kokonaishinnaksi tuli 375000€. Turha kuvitella, etyä hienon talon saa parilla sadalla tonnilla.

Anteeksi että kysyn, mutta minne ehtii 25minuutissa Helsingin keskustasta? Ei kovin kauas ainakaan ruuhka-aikaan, en tiedä mihin aikaan oot tota mittaillut..? Esim. Manskun päähän kestää jo puol tuntia ruuhka-aikaan eikä sinne montaa kilometriä vielä ole.

Mun mielestä, jos asuu omakotitalossa niin kyllä omalla pihalla pitää voida kulkea alasti ilman pelkoa kyttäävistä naapureista, ohiajavista autoista tai talon takana menevällä pururadalla olevista lenkkeilijöistä.

Jos kaipaisin näitä, muuttaisin kerrostaloon/rivariin.

Tämä siis minun mielipiteeni :)

Jaksanu kaikkea lukea ja varmasti toistan muita, mutta tärkeintä on miettiä mitä Te haluatte nyt ja 10v päästä. Me asumme unelmatalossa alueella johon en ikinä kotiutunut. Sinänsä mitään vikaa ollut mutta kaipasin aina takaisin sinne mistä lähdin. Kummassakin suht samat palvelut yms. Teimme siis päätöksen rakentaa pienempi talo mutta alueelle johon aina takaisin halajin..onneksi mies oli samaa mieltä. Ja en ole katunut...neliötä saimme tähän 160, vanha oli250. Tämän rakensimme itse,e edellistä emme. Nykyinen tontti on 700 m², vanha oli1500...mutta saimme silti meidän mielestä enemmän. Eli sijainti,sijainti,sijainti...minusta..

Yhteistyössä