Päiväkodin uusi hoitaja ottaa päähän!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mua niin ärsyttää ja ottaa päähän päiväkodin uusi hoitaja!!
Lastemme päiväkodissa on ollut ihana, aivan loistava henkilökunta ja ollaan tultu aina juttuun erittäin hyvin. Kaikki hoitajat ovat olleet erittäin, miten sen nyt kuvailisin; avoimia, rentoja, äidillisiä ja todella läheisiä sitä kautta kun on ollut täysi luottamus jne. Nyt yhden lapsemme ryhmään avautui uusi hoitajan paikka vanhemman hoitajan jäädessä eläkkeelle. No tämä uusi hoitaja on sitten suoraan otettu todennäköisesti kokemattomana suoraan koulun penkiltä, parikymppinen innokas (erittäin ärsyttävä), vain kirjojen mukaan kasvattava, määräilevä teinityttö. Ensin ajattelin, että kiva saada uusi ja nuorempi hoitaja! Ja että hän jaksaa varmasti touhuta lasten kanssa jne.
No toista on ollut totuus! Viimeinen pisara oli eilen aamulla kun vein lapseni hoitoon, kun tämä uus hoitaja tuli ottamaan lastamme vastaan. Sen enempää ajattelematta sanoin lapsellemme, "otetaanko takki pois? " Ja aloin riisumaan takkia lapseltani. No tämä hoitaja tuli siihen ja tokaisi kärttyisästi minulle "EI KYSYTÄ, OTETAANKO TAKKI POIS VAAN SANOTAAN ETTÄ OTETAAN TAKKI POIS!" Siinä sitten sanoin hälle, että minähän puhun lapselleni niin kuin haluan! Mielestäni on ystävällisempää sanoa näin lapselle, sen enempää asiaa ajattelematta. Hemmetti kun pitää jo alkaa miettimään miten lapselleni puhun, kun puhun väärin! Joka ikisestä pienestäkin asiasta hän on aina napauttamassa. Ja joo, minulle saa sanoa ASIASTA. Mutta nyt tuntuu että hän on lukenut jonkun asian kirjasta ja se on niin, viis käytännöstä. Ja joka asiaan hän on tarttumassa. Itse olen yleensä hyvällä tuulella kun vien/haen lapsemme päiväkotiin, mutta aina nousee niskavillat pystyyn, kun hän alkaa opastamaan minua, kuinka tulisi minun äitinä toimia. Mitenhäneen pitäisi suhtautua. Mietin myös, auttaisiko asiaa jos hälle kerran sanoisi "en tykkää että puutut kasvatukseeni tms". huoh!

Taitaa olla joo innokas ja nuori jolla ei vielä omia lapsia ole vaan se oppikirja. Elämä tuppaa opettamaan ja ammatissa kasvaminen. Kyllä hoitajille voi asiallisesta sanoa jos jokin hiertää.

Oi voi. Mulla olis jo niin niitannut kiinni tollasen näsäviisaan teinin kanssa, että olisin varmaan tunkenut sille kengän poikittain suuhun.
Sun ei ehkä kannata alkaa sanomaan mitään henkilökohtaisesti hänelle, koska seuraavaksi se kostautuu lapsillesi. Sinuna keskustelisin päiväkodin johtajan kanssa ja kertoisin ihan kaiken.

[QUOTE="vieras";28597630]Vedähän henkeä vähän :D Eilen aamulla hän sanoi jotain sinulle ja nyt sinulla jo "aina niskavillat nousee pystyyn".[/QUOTE]

Täysin ymmärrettävää, uusi hoitaja astui pahasti vanhemman varpaille, itselleni ei tulisi mieleenkään korjailla aikuisen ihmisen lapseensa kohdistuvaa puhetta. Hoitajan asia ei todellakaan ole puuttuminen lapsen ja vanhemman kommunikointiin, hoitaja voi kommunikoida itse lapselle kirjojen mukaan halutessaan.

Kaikista järkevintä olisi ensin yrittää keskustella kyseisen hoitajan kanssa kahden kesken. Sitten jos se ei auta, otat johtajaan yhteyttä. En ymmärrä näitä suoraan johtajalle nipottavia ihmisiä, eikö löydy sen verran munaa, että puhuisi suoraan kohteelle.

[QUOTE="vieras";28597646]Täysin ymmärrettävää, uusi hoitaja astui pahasti vanhemman varpaille, itselleni ei tulisi mieleenkään korjailla aikuisen ihmisen lapseensa kohdistuvaa puhetta. Hoitajan asia ei todellakaan ole puuttuminen lapsen ja vanhemman kommunikointiin, hoitaja voi kommunikoida itse lapselle kirjojen mukaan halutessaan.[/QUOTE]

Näin minäkin olen ajatellut. Kasvattakoon ja hoitakoon lastamme päiväkodissa, miten tahtoo, mutta jotenkin koen loukkaavana ja inhottavana tämän vanhempien opettamisen ja neuvojen antamisen. Ja tämä oli vain jäävuoren huippu. Jatkuvasti tulee ohjeita, korjauksia, henkilökohtaistamisia jne.

Ymmärrän ap ärsyyntymisesi. Hoitaja työnsi nokkansa henkilökohtaiseen tilaasi. Hoitajan tehtävä ei ole opettaa sinua puhumaan lapsellesi, vaan hän voi ihan vapaasti toteuttaa oppimiaan asioitaan omassa hoitotyössään.

Olen myös huomannut eron vanhempien ja nuorten hoitajien välillä. Vanhemmat ottavat kaiken rennommin, eivätkä ole pipo niin kireällä kuin nuoret. Tykkään enemmän tästä lunkista tyylistä.

• Tykkää
Reactions: Salla07
[QUOTE="vieras";28597654]Kaikista järkevintä olisi ensin yrittää keskustella kyseisen hoitajan kanssa kahden kesken. Sitten jos se ei auta, otat johtajaan yhteyttä. En ymmärrä näitä suoraan johtajalle nipottavia ihmisiä, eikö löydy sen verran munaa, että puhuisi suoraan kohteelle.[/QUOTE]

En minäkään. Haluan hoitajana kuulla suoraan jos on asiaa jollakulla vanhemmalla.

Näin minäkin olen ajatellut. Kasvattakoon ja hoitakoon lastamme päiväkodissa, miten tahtoo, mutta jotenkin koen loukkaavana ja inhottavana tämän vanhempien opettamisen ja neuvojen antamisen. Ja tämä oli vain jäävuoren huippu. Jatkuvasti tulee ohjeita, korjauksia, henkilökohtaistamisia jne.

Voit mennä puhumaan johtajan kanssa, kerrot että et pidä siitä kun hoitaja korjaa sinun ja sinun lapsesi välisiä asioita, tehden sinun arvovaltasi lapseesi kyseenalaiseksi lapsesi ollessa paikalla. Pyydät että hoitaja ei tule paikalle, kun tuot lapsesi, vasta sitten kun olet valmis lähtemään ja olette saaneet lapsen kanssa lähtöhalit toimitettua.

[QUOTE="vieras";28597654]Kaikista järkevintä olisi ensin yrittää keskustella kyseisen hoitajan kanssa kahden kesken. Sitten jos se ei auta, otat johtajaan yhteyttä. En ymmärrä näitä suoraan johtajalle nipottavia ihmisiä, eikö löydy sen verran munaa, että puhuisi suoraan kohteelle.[/QUOTE]

Tätä mietin itsekkin; että puhuisin hälle suoraan. Usein vaan ko.hoitaja kerkeää aloittaa "henkisen päälle käymisen" heti kun pääsen päiväkodin pihaan. (Poikkeuksena, jos hän puhuu jollekkin toiselle vanhemmalle. ) ja minulla tulee jo siinä vaiheessa sellainen "mitä hemmettiä!?!" olo. täytyy kai sitten yrittää keskustella asiasta asiallisesti. Vastapuoli vain omaa suuret mielipiteet, joista ei varmastikkaan luovu.

Tätä mietin itsekkin; että puhuisin hälle suoraan. Usein vaan ko.hoitaja kerkeää aloittaa "henkisen päälle käymisen" heti kun pääsen päiväkodin pihaan. (Poikkeuksena, jos hän puhuu jollekkin toiselle vanhemmalle. ) ja minulla tulee jo siinä vaiheessa sellainen "mitä hemmettiä!?!" olo. täytyy kai sitten yrittää keskustella asiasta asiallisesti. Vastapuoli vain omaa suuret mielipiteet, joista ei varmastikkaan luovu.

Kannattaa se silti yrittää. Sitten eteenpäin jos vastapuoli ei kuuntele sua. Aina kuitenkin ois paras asiat hoitaa ilman välikäsiä.

Niin, parempi se on sanoa että otetaan takki pois, tai otetaanpa takki pois. Itse olen taaperolta jossain asiassa sanonut asian "kysymyksenä" esim. että tulisitko syömään.. vastaus voi olla EN!

Mä en jaksais puuttua tollaseen. Hoitaja voi olla aivan kiva ja mukava lapselle. Tais kolahtaa suhun tuo kommentti?

• Tykkää
Reactions: erinys
Jos se on nuori vastavalmistunut niin ei sillä oo kokemusta mistään. Sitä pitää opettaa.
Sanot nätisti vaan että vanhemman ja lapsen väliseen kasvatukseen ei oo soveliasta puuttua noin, että miettii kaksi kertaa ennen kuin alkaa opettaan vamhempia!

Hitsit kun sitä hämmentyy noissa tilanteissa eikä osaa heti aukaista suuta. Sama vika.

Ok, ap, mutta muista, että kun kysyt lapseltasi että "otetaanko takki pois?" on lapsellasi oikeus vastata että "ei oteta".

Miten sitten toimit, kun tiedät, että sisätiloissa takki kuitenkin otetaan pois?

Lapsen kanssa ei tarvi kommunikoida vaan määräystyyliin. Voi myös jutustella vaikka lapsi tietäs että se takki riisutaan. En minä omallenikaan latele asioita pelkästään, lapsi tietää että hommat tehdään vaikka puheote on sellanen mietiskelevä ja lasta kuunteleva. Tuo otetaanko takki pois? voi tarkottaa että nyt riisutaan se eikös juu tai "otetaanko se pliis nyt pois että pääset leikkimään, jooko?"
Hoitajien tehtävä on myös seurata lapsen ja vanhemman kanssakäymistä ja kommunikaatiota, ei toki puuttua ja napsia turhista.

• Tykkää
Reactions: Glenn. ja Lilith
Ihme hommaa täällä :D

Musta on vaan hyvä jos pk:n hoitajat puuttuis johonkin asiaan jota en ole itse hoksannut. Tiesin että lapsellani on vaikea rauhoittua päiväunille hoidossa. Hoitajat kysyivät että onko lapsellani unilelua, ja onhan sillä. Ehdottivat että tuotaisiin hoitoonkin unilelu, en ollut itse ihan oikeasti hoksannut. Olisiko pitänyt suuttua ja kirjotella tälle palstalle että vittu se pk:n täti neuvo mua!
No joo, unikaveri on nyt otettu mukaan ja päikkäreille meno sujuu.

Ok, ap, mutta muista, että kun kysyt lapseltasi että "otetaanko takki pois?" on lapsellasi oikeus vastata että "ei oteta".

Miten sitten toimit, kun tiedät, että sisätiloissa takki kuitenkin otetaan pois?

No siihen sanoisin varmaan, että kylläpäs otetaan. Niinkuin sanoin, en ajattele yleensäkkään hirveän tarkkaan miten lauseeni muodostan. Eikö se ole pääasia että homma toimii ja minä ja lapseni saadaan asia hoidettua, vaikkei joka vokaaliin kiinnittäisikään huomiota?

Pakko sanoa, että mieletäni hoitaja olisi sinänsä oikeassa, mutta hän toimi väärin. En kysy yleensä lapsiltani, että otetaanko takki pois, kun se on otettava kuitenkin pois. Mutta joo, ei ollut fiksua tokaista noin kaikkien kuullen.

Lapsen kanssa ei tarvi kommunikoida vaan määräystyyliin. Voi myös jutustella vaikka lapsi tietäs että se takki riisutaan. En minä omallenikaan latele asioita pelkästään, lapsi tietää että hommat tehdään vaikka puheote on sellanen mietiskelevä ja lasta kuunteleva. Tuo otetaanko takki pois? voi tarkottaa että nyt riisutaan se eikös juu tai "otetaanko se pliis nyt pois että pääset leikkimään, jooko?"
Hoitajien tehtävä on myös seurata lapsen ja vanhemman kanssakäymistä ja kommunikaatiota, ei toki puuttua ja napsia turhista.

Jeps, ymmärsit mitä ajoin takaa. Kiitos!

No siihen sanoisin varmaan, että kylläpäs otetaan. Niinkuin sanoin, en ajattele yleensäkkään hirveän tarkkaan miten lauseeni muodostan. Eikö se ole pääasia että homma toimii ja minä ja lapseni saadaan asia hoidettua, vaikkei joka vokaaliin kiinnittäisikään huomiota?

Jolloinka luot lapsellesi ristiriidan: sinä kysyt häneltä kysymyksen johon hänellä on oikeus vastata kyllä tai ei. Kun hän vastaa ei, sinä määräätkin kuitenkin toisin.

Jos sinulta kysytään: ottaisitko kupin kahvia? Ja vastaat: ei kiitos, ja sinulla sanottaisiin "kylläpäs otat." ja kahvia kaadetaan, miltä se sinusta tuntuisi?

Kannattaisi ajatella miten ne lauseet muodostetaan, eikä se, että lapselle sanoo "nyt otetaan takki pois" tarkoita sitä että aikuinen puhuisi määräävästi.

Musta on vaan hyvä jos pk:n hoitajat puuttuis johonkin asiaan jota en ole itse hoksannut. Tiesin että lapsellani on vaikea rauhoittua päiväunille hoidossa. Hoitajat kysyivät että onko lapsellani unilelua, ja onhan sillä. Ehdottivat että tuotaisiin hoitoonkin unilelu, en ollut itse ihan oikeasti hoksannut. Olisiko pitänyt suuttua ja kirjotella tälle palstalle että vittu se pk:n täti neuvo mua!

Täysin eri asia. En minäkään suuttuisi, jos unilelua pyydettäisiin :D :D
Enkä muustakaan moisesta. Niinkuin sanoin;asiasta saa sanoa ja ehdottaa.

Näin. Monelle vanhemmalle nykyään tuntuu olevan vaikeaa käskeä lasta. Käskyjen sijaan kysytään. Ja nuo kysymykset ovat sellaisia, että niihin on vain yksi vastaus esim "lähdetäänkö päiväkotiin, jotta äiti pääsee töihin?".

Kyllähän sitä silleen asiallista puhetta ja ehotuksia vanhemmat ottaa vastaan, harva tykkää päälle tulevasta tyylistä. Sullekin varmaan sillee ehotuksena vaan sanottiin eikä tultu päin näköä että missäs se unilelu on?

Yhteistyössä