Pakko kysyä (kun vauva tulee taloon, isompi päiväkotiin->)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Meillä aloittaa 5-vuotias päiväkodin 4 tuntia viikossa syksyllä, koska isoveli menee eskariin.
Ja ihan sen takia, että olisi kavereita.
Ainakaan seurakunnan kerhossa täällä ei ollut kavereita tuon ikäsille, koska isommat olivat päiväkodeissa ja kerhossa oli vain vauvoja.
Ja leikkipuistotkin huutivat tyhjyyttään viime syksynä/talvena, kun lapset olivat päiväkodeissa.
Joten ihan tuon syyn takia haluan pistää lapseni päiväkotiin.

haluat laittaa lapsesi päiväkotiin ja näin hän vie jonkun paikan sieltä.

Ei...kyllä Kevytmelankolian lapsi vie ihan oman paikkansa siellä päiväkodissa.
Katsos, jokaiselle lapselle haetaan ja myönnetään ihka oma päiväkotipaikka. Ja paikat myönnetään paitsi hakemusten saapumisjärjestyksessä, myös kiireellisyysjärjestyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Pullamössöä pullamössöä, arvon äidit. Kyllä sen 5 vuotiaankin voi pitää kotona, senikäinen itseasiassa nautiskelee vapauden huumasta täysin rinnoin ja kavereita haalitaan kodin läheltä, tai ajetaan autolla/bussilla/pyörällä vaikka kavereiden luo. Asiathan on ihan täysin omasta aktiivisuudesta kiinni. Vai kaikillako täällä on masennus/mielenterveyshäiriö/on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoa/palstailu vie kaiken ajan?

muuta nykyään äidit ei jaksa ilman au-pairia ja päiväkotia.. ´ja aika järkkyä kun jotku on sitä mieltä, että yhden lapsen kanssa on niin rankkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pullamössöä pullamössöä, arvon äidit. Kyllä sen 5 vuotiaankin voi pitää kotona, senikäinen itseasiassa nautiskelee vapauden huumasta täysin rinnoin ja kavereita haalitaan kodin läheltä, tai ajetaan autolla/bussilla/pyörällä vaikka kavereiden luo. Asiathan on ihan täysin omasta aktiivisuudesta kiinni. Vai kaikillako täällä on masennus/mielenterveyshäiriö/on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoa/palstailu vie kaiken ajan?

muuta nykyään äidit ei jaksa ilman au-pairia ja päiväkotia.. ´ja aika järkkyä kun jotku on sitä mieltä, että yhden lapsen kanssa on niin rankkaa..

Voi ollakin, asiathan on aina niin helv**in suhteellisia. Mutta pieni naisten armeija-kodinhoito-vastuunottokurssi ennen perheen perustamista ois joillekin paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
[

niimpä.. :'( kauhea, nyt tuli itku. mut ei siinä kun teki mieli olla olematta olis jaksanut enää muiden syyllistämistä..

Voi höh.. En mä mitenkään pahalla tarkoittanut, etkä sä sitä varmaan pahalla ottanutkaan? Se onkin niin jännä, että äidit ja ihmiset yleensä, jotka eivät totaalista väsymystä ole kokeneet, ovat yleensä suurimpaan ääneen huutamassa, kuinka muka itsekästä lasten hoitoon vieminen on.

Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Onko sit myös hoitoonlaitto väärin, jos syynä on esim. Puheen kehitys, sosiaalisten taitojen kehitys ym??

No tottakai on, jos palstalta sitä kysyy :D

Minäkin olen kuulemma itse juoksuttanut poikaani lääkäriltä toiselle, saadakseni hänelle diagnoosin, joka varjolla voin heittää hänet maanantai-aamuna päiväkotiin ja hakea perjantai-iltana pois...jotenkin tuolleen se meni :xmas:. Motiivina tietty se, että olen laiska paska, joka ei viitsi, jaksa eikä halua omia lapsiaan hoitaa. Poika on kuulemma virikehoidossa. Ja tervekin lapsi saa diagnoosin jos äiti liioittelee vaivoja, valehtelee, yms. Näin mulle palstalla kerrottiin.

Vaikka todellisuus on ihan toinen, ja tutkimuksiin lähdettiin hoitohenkilökunnan ehdotuksesta, me vanhemmat emme vielä osanneet olla lainkaan huolissamme.

Pojalla siis puheen kehityksen viivästymä ja jonkinmoisia autistisia piirteitä, jonka takia hän jatkoi päiväkodissa mun koulun loppumisen jälkeen osa-aikaisena. Lastenneurologi, erityislastentarhanopettaja ja puheterapeutti suosittelivat tätä, emmekä mieheni kanssa katsoneet aiheelliseksi kiistää heidän ammattitaitoaan ja kokemustaan puheongelmaisten lasten parissa.
Ja lapset ovat (harmaille tiedoksi) kotona koko kesän.

Onko sit myös hoitoonlaitto väärin, jos syynä on esim. Puheen kehitys, sosiaalisten taitojen kehitys ym??

Puheen kehitys ei oo virikehoitoa, sosiaalisia taitoja voi harjoitella muuallakin kun päiväkodissa

Asiathan on ihan täysin omasta aktiivisuudesta kiinni. Vai kaikillako täällä on masennus/mielenterveyshäiriö/on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoa/palstailu vie kaiken ajan?

Minä kerroin tuossa aiemmin että oman tilanteeni vuoksi haluaisin laittaa hoitoon mutta talous ei antaisi periksi. Ja tässä toinen hyvä syy että miksi asia on niin vaikea. Ulkopuolisten arvostelu. En halua että kukaan saa selville millaista meillä kotona on. Kuinka mä en jaksa tehdä vanhemman kanssa mitään ja kuinka mä menetän hermoni aivan pienestä ja mietin kaikkea paskaa. Mutta en halua olla pullamössökansaa koska itsestähän se vain kiinni on.
Ja palstalla olen koska mies on lapsen kanssa pihalla ja pienempi nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
[

niimpä.. :'( kauhea, nyt tuli itku. mut ei siinä kun teki mieli olla olematta olis jaksanut enää muiden syyllistämistä..

Voi höh.. En mä mitenkään pahalla tarkoittanut, etkä sä sitä varmaan pahalla ottanutkaan? Se onkin niin jännä, että äidit ja ihmiset yleensä, jotka eivät totaalista väsymystä ole kokeneet, ovat yleensä suurimpaan ääneen huutamassa, kuinka muka itsekästä lasten hoitoon vieminen on.

voi.. en mä sinua syyllistävänä ottanut, en.. mut tää on taas tätä, olis pakko jaksaa, kaikki olisi pitänyt osata ennakoida, varastossa olisi pitänyt olla vähintää miljona säästössä, mies olisi pitänyt tuntea paremmin, samoin ystävä jne..

Sillon ymmärtäisin hyvinkin ja voisin itsekin viedä, jos saisin vaikka kolmoset, ne kun yleensä syntyvät keskosinja ja rumpa on melkoista. Isompi olis varmaan onnellinen "hetken rauhasta" saman ikäisesten kanssa, muutaman päivän viikossa (ei kuitenkaan koko päivää) ja ehkä itse sitten saisi nukuttua edes vähän, sillä esim. kolmen lapsen kanssa univaje on varmaan aivan JÄRKYTTÄVÄ...

Muutoin toki hoitaisin itse ja itse olen hoitanutkin... (hoitoon vain jos MOLEMMAT vanhemmat samaan aikaan työssä)

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ei joka paikassa ole mitään kerhoja yms. Täällä vissiin kuvitellaa että ihan joka kulmassa on perhekerhoja tai puistoja. Kyllä esim seurakunnan kerhot on tupaten täysi.
Musta on aikamoista lapsen vähättelyä ettei se tarttis kavereita, että äiti riittäkööt.

Kuka on väittänyt ettei lapsi tarvitse kavereita? Mä haluan nähdä sen tuppukylän, missä on lapsia VAIN päiväkodissa....

ruukki paavola kempeleen vanha osa on ilman puistoja kylältä löytyy harola

[

voi.. en mä sinua syyllistävänä ottanut, en.. mut tää on taas tätä, olis pakko jaksaa, kaikki olisi pitänyt osata ennakoida, varastossa olisi pitänyt olla vähintää miljona säästössä, mies olisi pitänyt tuntea paremmin, samoin ystävä jne..

Yleinen vaiva tällä palstalla.. ja kovin moni tuntuu osaavan varautua kaikkeen, haluaisin sen päivän nähdä, kun suunnitelma kusee. Koska millään, ei voi kaikkeen osata varautua, mitä elämä tuo tullessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

No tottakai on, jos palstalta sitä kysyy :D

Minäkin olen kuulemma itse juoksuttanut poikaani lääkäriltä toiselle, saadakseni hänelle diagnoosin, joka varjolla voin heittää hänet maanantai-aamuna päiväkotiin ja hakea perjantai-iltana pois...jotenkin tuolleen se meni :xmas:. Motiivina tietty se, että olen laiska paska, joka ei viitsi, jaksa eikä halua omia lapsiaan hoitaa. Poika on kuulemma virikehoidossa. Ja tervekin lapsi saa diagnoosin jos äiti liioittelee vaivoja, valehtelee, yms. Näin mulle palstalla kerrottiin.

Vaikka todellisuus on ihan toinen, ja tutkimuksiin lähdettiin hoitohenkilökunnan ehdotuksesta, me vanhemmat emme vielä osanneet olla lainkaan huolissamme.

Pojalla siis puheen kehityksen viivästymä ja jonkinmoisia autistisia piirteitä, jonka takia hän jatkoi päiväkodissa mun koulun loppumisen jälkeen osa-aikaisena. Lastenneurologi, erityislastentarhanopettaja ja puheterapeutti suosittelivat tätä, emmekä mieheni kanssa katsoneet aiheelliseksi kiistää heidän ammattitaitoaan ja kokemustaan puheongelmaisten lasten parissa.
Ja lapset ovat (harmaille tiedoksi) kotona koko kesän.

Meillä kans puheenviivästymistä johtuen kireestä kielijänteestä, joka leikattiin helmikuussa. Kesän on tyttö kotona ja syksyllä jatkaa pk:ssa 8xpuolipäivää/kk

[

Yleinen vaiva tällä palstalla.. ja kovin moni tuntuu osaavan varautua kaikkeen, haluaisin sen päivän nähdä, kun suunnitelma kusee. Koska millään, ei voi kaikkeen osata varautua, mitä elämä tuo tullessaan.

ei todella voi.. kuulemma tuo on kuitenkin asenteesta kiinni väsyykö vai ei..

[

Mutta onko ratkaisu päivähoito???

[

miten vaikea on ymmärtää että se päivähoito olisi ollut apuna jaksamiseen.. mitään yhtä patenttiratkaisua on tuskin muutenkaan olemassa.

[

Kyllä minä uskon sen olevan väsymyksen takia PARAS ratkaisu nimenomaan lapselle koska mä en halua että lapsi kärsisi sen takia että kun äiti ei vaan jaksa. Mutta toki äidin auttamiseksi tarvitaan muuta.

[

Niin.Täällä pk-seudulla ei saa kodinhoitajaa vaikka olisi kuinka masentunut/väsynyt,vanhukset ensin.Resursseja ei ole.Aika monella ei ole minkäänlaista tukiverkostoa joten on ihan ymmärrettävää että osa-aikahoito on yleistä ja parempi niin kuin olla superväsyneen äidin kanssa kotona.

Mitäs jos niitä oman ikäisiä kavereita saa hakea ja hakea eikä siltikään lähistöltä löydy? Me asutaan haja-asutus alueella ja todellakin pph on lähin paikka missä lapsi tapaa kavereitaan. Ja jos hoitoon vieminen on toisille kova ponnistus, niin kyllä musta on kovempi ponnistus lähteä viemään lasta pari-kolme kertaa viikossa toiselle puolelle kuntaa kavereille. Helpompi se on viedä 1 km päähän hoitoon kavereita tapaamaan. Ja meillä poika tykkää olla hoidossa, kun puuhaa on ihan erilailla.

Jos/kun meille se kakkonen kohta suodaan, niin ihan varmasti poika pidetään hoidossa, ainakin pari ekaa kuukautta. Sen jälkeen kysytään lapsen omaa mielipidettä ja mietitään jatkaako osapäiväisenä vai otetaanko kotihoitoon.

Rehellisesti, mä aion viedä sen takia, että saa nukkua päivällä vauvan kanssa eikä tarvi jaksaa leikkiä, ulkoilla, viihdyttää isompaa lasta joka ei päikkäreitä nuku. Itsekäs olen mutta entäs sit? Isompi lapsi ei kärsi kun on päiväkodissa, ainakin tähän mennessä on innoissaan joka päivä sinne mennyt ja itkun kanssa kotiin tullut. Vauva saa kaiken mun huomion edes sen ajan, illalla on sitten esikoinen ja mies viemässä huomioo siltä pois. Haluan päästä helpommalla kun siivoan päivällä tai käyn kaupassa. Itsekkäitä syitä on vaikka kuinka monta, mutta en näe mitä haittaa siitä on kun mikään osapuoli ei kärsi mun itsekkyydestä.

Eiköhän jokainen äiti osaa ihan itse päättää, mikä on OMALLE lapselle parasta. Turha rähistä siitä mitä muut tekee, eikö? Paitsi ne, jotka haluu aina olla parhaita ja eniten oikeessa, huokaus...

Pullamössöilystä kertoo pikemminkin se, että asiat ovat niin hyvin, ettei edes osata kuvitella toisenlaista elämää kuin itsellä.

Ei tarvita kuin sairas tai vaikka vain sairasteleva vauva niin kaikki kuvailemasi on mahdotonta. On sen 5-vuotiaankin varmasti mukava viettää sisällä tai lääkärikäynneillä kaikki päivät ilman kaverikontakteja. Vanhat kaverit ovat jääneet päiväkotiin ja eskari alkaa kuitenkin vuoden päästä. Äiti vetää heräilyrallia monta vuotta ja kaikki ovat väsyneitä. Meillä ei ole tätä tilannetta, mutta lähipiirissä on useitakin. Vauvan ei tarvitse olla kuin vähän vaikeammin allerginen niin tilanne voi olla tämä.

Päinvastoin kuin monessa muussa maailman kolkassa, suomalaisen äitiyden päätavoite, että elämä on mahdollisimman raskasta, työntäytteistä ja äitiys on mahdollisimman riippumatonta muista ihmisistä. Eikä valiteta vaan pidetään pää kiinni, vaikka siitä puuttuisi puolet. Suomalainen äitiys on samalla myös maailman yksinäisintä.