Parisuhteessa ja abortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistaa raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Monessa kirjoituksessa vaikuttaa lähtökohtana olevan se, että toisen ihmisen kautta elämä täydentyy.

Jotta elämä olisi mallillaan, pitää olla koulutus, pysyvä koulutusta vastaava työ, asunto hankittuna ja ns. 'toimiva parisuhde' korkeakoulutetun ja kaikinpuolin 'toimivan' kumppanin kanssa. Sitten tähän täydellisyyteen sopii hankkia lapsi ikään kuin kirsikaksi kakun päälle.

Saattaa olla, että olen tumpelo elämänhallintakyvyiltäni, mutta en oikein usko tuohon premissiin. Tulee mieleen jopa John Lennon: "Life is what happens when you're busy making other plans."

Hei

Jos haluat yhden näkökulman henkilöltä, joka on itse tämän läpikäynyt, kerron oman kokemukseni.

Puolitoista vuotta sitten erosin aviomiehestäni, jonkun aikaa jo olin kestänyt miehen päihdeongelmia ja agressiivista käytöstä, kunnes lähdin kolmen pienen lapsen kanssa yön selkään. Muutimme turvakotiin ja piakkoin sain asunnon toisaalta.

Jäin yksinhuoltajaksi, olin muuton vuoksi työtön, parantelin haavojani ja elämä tuntui todella rankalta. Kuitenkin, olin eroamassa ja se sekä lapset antoi voimaa jaksaa.

Pian tapasin miehen johon ihastuin korviani myöten. Suhde kesti vain hetken koska miehellä oli töissä menossa kriittinen vaihe ja aikaa ei ollut ja minä olin edelleen aivan hajalla, puhumattakaan siitä että lapset pahastuivat noin nopeasta uudesta suhteesta.

Paria viikkoa sen jälkeen kun suhde jäi, ymmärsin olevani raskaana. Yksin tein päätöksen abortista. En olisi halunnut, mutta en nähnyt muuta vaihtoehtoa. Oli jo kolme lasta, olin yksin, työsuhde alkamassa, haastetta muutenkin enemmän kuin tarpeeksi.

Toimenpide tehtiin sitten noin 2,5 vk sen jälkeen kun oli plussannut. Itkin koko ajan sairaalassa, itkin kotona, itkin yötä päivää. Kaduin mutta pakotin itseni ajattelemaan että näin oli paras meille kaikille.

Meni muutama kuukausi, mies otti minuun yhteyttä uudelleen ja pian asuimme yhdessä. Nyt olemme avoliitossa ja kihloissa.

Ja kuinka kadunkaan päätöstäni tuolloin. Mietin vain miltä lapsi näyttäisi, miltä tuoksuisi, mitä jo osaisi. Kun näen vauvan joka on suurinpiirtein sen ikäinen kuin meidän lapsemme olisi nyt, kyyneleet hiipii silmiin.
Olen vihainen itselleni ja vihainen miehelle joka ei estänyt minua (kerroin abortista tekstiviestillä sinä samana aamuna kun olin menossa jo sairaalaan) tekemästä sitä virhettä.
Mikä oikeus minulla oli päättää toisen puolesta tai lapsen puolesta, saako elää vai ei. Ei mikään. Valitsin väärin ja nyt siis kuittaan sitä lopun ikääni.

Tämä oli minun kokemukseni, en tarkoita että sinun pitäisi tehdä päätöstä tähän pohjautuen sillä uskon että jokaisen pitää itse tehdä virheensä.

Kuulostaa siltä, että olet kallistumassa abortin puolelle, mikä on sinänsä ihan OK ratkaisu, sillä mikään ratkaisuhan ei ole sinun tilanteessasi täysin varma oikea tai väärä ratkaisu. Asiassa on sinulla päätösvalta.

Kerroit, että et ole löytänyt haluamaasi miestä, vaan olet tyytynyt tähän nykyiseen. Mikäli etsit miestä omasta ikäluokastasi, niin noin 25-vuotiaat eivät välttämättä ollenkaan ole vielä valmiita isyyteen. Omasta ystäväpiiristäni olen huomannut sen epäsuhdan, että moni 25-vuotias olisi jo valmis äitiyteen, mutta miehet tuntuvat kypsyvän ajatukselle vasta 30 ikävuoden jälkeen.

Joudut valintojesi kanssa ottamaan riskejä joka tapauksessa. Jos saat parisuhteessa jatkuvasti mieliharmia ja koet, että mies ei tue sinua vaan sinä toimit suhteen selkärankana, niin ehkä silloin vauva siihen tilanteeseen olisi liian kova paikka, jolloin joutuisit toimimaan vastuullisena aikuisena niin lapselle kuin miehellekin. Puheenvuoroistasi päätellen miehellä ei oikeastaan ole mitään annettavaa sinulle omana itsenään, vaan hänen pitäisi kehittyä ihmisenä tosi paljon, jotta se tyydyttäisi sinua. Toisaalta ketään et voi pakottaa muuttumaan, kun voi vaan itseään muuttaa.

Ehkä siis se abortti olisi paras ratkaisu ellei sitten ole niin, että olet valmis äitiyteen hinnalla millä hyvänsä, vaikka se sitten tarkoittaisi yksinhuoltajuutta ja huonompaa asetelmaa uutta parisuhdetta ajatellen.

Minusta tuo ap. monelta puolelta asioiden pyörittely saisi jo loppua. Olet todella paljon saanut ihmiset kirjoittamaan eri mielipiteitä siltikin pyörittelet asiaa. Vähän tulee miellen että onko tämä ketju joku PROVO saada ihmiset kirjoittamaan.

Oikeesti jos noin paljon tarvitset ratkaisun tekoon pyörittämistä niin se arki lapsen kanssa tulee olemaan rankkaa. Siinä on tehtävä päätökset nopeasti ja monesti niitä ei edes pysyt siinä miettimään "ratkaisinko tämän hiekkalaatikko riidan nyt oikein".
Siltä osin vähän tuota kypsymättömyyttä on mukana.
Sinuna tekisin jo ratkaisun , viikkoja menee ja aborttikin tulee aina vaikeammaksi toteuttaa. Henkisesti kun kasvat siihen hetki hetkeltä.
Lopulta voi käydä niin että joudutkin äidiksi kun kaikki viikot mietit täällä vaihtoehtoja -siinä vaiheessa vaan ei enää kysellä tuntuuko asia enää väärältä vai ei.
Silloin pitää vaan elää sitä 4 tunnin yöuni aikaa joka pikkulapsen kanssa on ihan saletti. Ja se lapsi on ja pysyy sitten.
Ihmetyttää mitä saat mieheltä joka ei ole valmis panostamaan edes sen vertaa että muuttaa lapsen äidin luo. Vain syynä " Jos en viihdykään"..
Minusta sinun pitäisi puhua tuon isin kanssa nyt vakavasti. Onhan kyse uudesta ihmisestä eikä vain teistä. Pääset ihan varmasti yh- äidiksi myöhemminkin parin vuoden päästä , jos ihan tosissasi vain haluat lapsen.

Voi, kun osaisin kirjoittaa sulle tasan mitä ajattelen.

Tulin raskaaksi vuonna 2005, 22-vuotiaana, rimpuilin ahdistavassa (en tuntenut tarpeeksi miestä kohtaan) "laastarisuhteessa" pitkän parisuhteen jälkeen. Odotin, että saisin aikaiseksi päättää suhteen ja aloittaa "mun elämän", kaikki seikkailut ja asiat mistä haaveilin olisivat edessä. Pari päivää ennen raskaustestin tekoa sanoin ystävälleni, että raskaaksi tuleminen nyt olisi pahin painajaiseni. Myös minä olen aina tiennyt haluavani lapsia, mutta silloin, siihen hetkeen se todella oli pahinta mitä voisi sattua. Munhan piti seikkailla ja opiskella, löytää se mies joka veisi jalat alta.

Testin jälkeen olin kauhusta kankea, en yhtään tiennyt mitä tekisin. Olo oli todella ahdistunut ja tunsin kaiken tapahtuvan väärään aikaan ja väärän ihmisen kanssa. Olin vihainen, surullinen ja katkera. Surffailin aborttia käsittelevillä sivuilla, mietin pystyisinkö vaan painamaan kaiken villaisella ja jatkamaan suunnitelmieni mukaan. Abortti, ero ja vapaus. Menin käymään myös neuvolassa ja halusin puhua jonkun kanssa. Siellä mua kehoitettiin jatkamaan raskautta, ahdisti ehkä vielä enemmän. Tuntui siltä, että mä olisin joutunut jonkun toisen elämään ja omani olisi hävinnyt jonnekin. Tai siltä, että mun elämä nyt meni vaan "väärin" ja joudun odottamaan unelmineni seuraavaan elämään. En pystyisi olemaan sellainen äiti, kun haluaisin. Hyviä vaihtoehtoja ei ollut tarjolla.

Mies oli heti valmis vastaanottamaan lapsen. Mua ällötti sekin, että mihin junttisukuun lapseni joutuisi kuulumaan, ei ketään korkeastikoulutettua (tai muuten "sivistynyttä") miehen puolelta, pelkkiä suppeakatseisia duunareita. Mietin tällaisiakin, että nyt lapsestani ei voisi koskaan tulla esim. musiikillisesti tai taiteellisesti lahjakasta, kun on niin junttigeenit. Olin siitäkin vihainen itselleni, että miten saatoin edes ajatella tällaisia naurettavuuksia. Kai se tuntui siltä, että, kun mies oli väärä, niin ei lapsikaan olisi sellainen, kuin kuvittelisin itseni saavan.

Joku kirjoitti aiemmin intuitiosta, minun intuitioni käski mun paeta ja äkkiä. En halunnut lasta, enkä sitä miestä. Mutta, mitä teinkään. Taistelin intuitiotani vastaan. Olin sitten kuitenkin "liian" utelias näkemään minkälainen lapsi sisälläni kasvaa, annoin myös miehelleni mahdollisuuden, koska tuntui, että mulla ei ollut tarpeeksi syytä jättää ja halusinhan, että lapsellani olisi myös isä. Päätin opetella kunnioittamaan häntä.

Kaikkien vaiheilujen jälkeen tilanne on nyt tämä: Lapsi on nyt 1,5 v. Minä ja mieheni olemme edelleen yhdessä, onnellisempina, kuin koskaan. En oikein tiedä mitä tässä edes tapahtui, muuta, kuin muutin omaa asennettani ja lopetin pähkäilyt. Rakastuin, kun lakkasin odottamasta liikoja. Löytyi piirteitä ja puolia, mitä en ollut huomannutkaan. Rakastuin myös siihen, miten hän alusta asti hoivasi yhteistä lastamme. Olen nyt 24-vuotias ja tuntuu, että elämällä on paljon annettavaa. Kukaan muu ei voi viedä unelmiani, kuin minä. Minua ei huoleta tulevaisuus (olen vielä opiskelija), ei edes se, jos joskus parisuhteeni päättyisi. Tiedän, että pärjään, kaikin tavoin. Lapsellamme on rakastavat vanhemmat. Nyt ajattelen erilaisuutemme olevan vain rikkaus, sekä suhteellemme, että lapsellemme.

Minu tarinassani kävi siis niin, että vaikka kaikki tuntui totaalisen väärältä, huomasin asioiden kuitenkin menneen hyvään suuntaan. Olen levollinen.

P.S Tämä "junttigeeneillä" varustettu lapsi on ilmiömäisen rytmitajuinen ja kekseliäs, ja voi mitkä silmät ja kiharat.. ;)

Ei tämä pilailua ole, ei valitettavasti. Enpä näin huonoja piloja keksikään. Mulla on maanantaina lääkäriaika varattuna, teen mitä teen. Ylipäätään siinä tsekataan raskauden vaihe jne. mutta jos siihen päädyn, voin pyytää lähetteenkin.

Olen töissäni ja muualla nopea tekemään päätöksiä, en varmasti seisoisi tumput suorina lapsen kanssa. Mutta tämä on niin iso ja ennen kokematon tilanne, ja tämä jahkaus ja asioiden pyörittely kypsyttää minua johonkin suuntaan.

Se on aivan varma että minä olisin parisuhteemme selkäranka ja päätöksentekijä, siitä ei ole epäilystäkään. Miehen "en tiedä" joka asiaan ei perheessä toimisi. Mielenkiintoista tässä on se, että mies on minua reilusti vanhempi. Silti henkinen kypsyys menee aivan päinvastoin, ja mieskin sanonut usein että tuntuisi kun meidän iät olisi toisinpäin. Hän muutamia vuosia yli 30, työelämää nähnyt paljon (koska ei käynyt kouluja) ja sinänsä pitäisi olla valmis perheeseen. Ja olisihan hän halukas lapseen, muttei osaa/uskalla tehdä tarvittavia konkreettisia muutoksia sen myötä.

Voi miten ihana kirjoitus : ) Ja sun nuo päätöstä edeltävät mietteet oli tismalleen samanlaisia kuin mulla nyt, kaikessa karmeudessaan .. ;) Mietin miten hänen junttisukunsa ja minun elämänpiirini sopisivat yhteen ja mitä siitä voisi seurata.

Missä vaiheessa aloit nauttimaan raskaudesta? Tuliko sulle synnytyksen jälkeen masennusta, kun raskauden alku oli niin vaikeaa? Tuntuiko eka vuosi rankalta? Miten nyt ajattelet, jos eroaisit niin miten rankkaa olisi yksin lapsen kanssa?

Heippa!

Mulle raskaus oli fyysisesti todella helppo, mutta henkisesti ristiriitainen kokemus. Surin sitä, että meille ei ollut tulossa yhteisesti haluttua lasta, eikä raskausaika ollut mitään ihanaa hempeilyä ja ruusunpunaista kuvitelmaa tulevaisuudesta. Eipä se tosin tuntunut olevan sitä monella muullakaan. Mies loukkaantui, kun tajusi, että lapsi hänen kanssaan ei silloin ollut mun unelmien täyttymys. Tuntui ajoittain edelleen siltä, että voi hemmetti mitä mä olenkaan mennyt tekemään. Toisaalta olin pirun ylpeä itsestäni, pyöristyvästä mahasta, siitäkin, että olin ensimmäinen kaveripiirissä, joka saa lapsen. Moni oli tehnyt abortin.

Synnytyksestä jäi hyvät muistot, sekin lähensi meitä pariskuntana, kun yhdessä hirnuttiin ilokaasun voimalla. ;)

Kyllä mä olin ekat kuukaudet aika itkuinen, oli kesä ja kaverit kirmasivat kuka missäkin. Mä nökötin jäljelle jääneiden kilojen ja "kaalikääryleen" kanssa kotona. Hautasin unelmiani. Mies oli kotona niin paljon, kun pystyi. Kävi siis töissä. Lapsi oli onneksi niin sanottu helppo tapaus, eikä valvottanut liiemmin tahi ollut muuten tyytymätön.

Kaikki lähti helpottamaan, kun lapsi oppi uusia taitoja, liikkumaan, kommunikoimaan selvemmin. En juurikaan nauttinut vauva-ajasta näin jälkeenpäin ajatellen. Olin silti hyvin kiinni lapsessa, enkä juuri antanut muiden, kuin isän hoitaa. Nyt on ihan toisenlaista, kun vauva on jo pieni lapsi, oma selkeä persoonansa. Päivittäin tehdään hassuja juttuja, halitaan ja lauletaan, juostaan ja pompitaan.

Lapsellamme on yhtä tiivis suhde isäänsä, kuin minuun, joten jos joskus ero tulisi, meidän tapauksessa lapsi asuisi meidän kummankin kanssa. Itsestäni tuntuisi kohtuuttomalta riistää lapselta isä ja toisinpäin, kun ovat kaikkensa toisilleen antaneet. Olen onnellinen, että lapsellani on niin hyvä isä. Pärjäisin kyllä varmasti yksiksenikin, mutta voisi olla vaikea tottua siihen, ettei pääsekään yhtä helposti harrastuksiin tms. Me olemme siis alusta lähtien vuorotelleet menojen suhteen, joten en ole ollut kahlehdittuna kotiin ja lapsenhoitoon. Voisin kuvitella, että jos olisin täysin yksin, niin haluaisin, että esimerkiksi lapsen isovanhemmista, tai kummista tulisi niin läheinen, että heidän kanssaan voisi myös jakaa hoitovastuuta.

Minusta tuntuu, että sinäkin taidat olla "utelias"..

No en tiedä, tavallaan vaikka tossa sun vikassa kirjoituksessa kaikki oli hyvin niin poimin sieltä niitä negatiivisa (eka vuosi kiinni lapsessa) juttuja ja lueskelin kulmat kurtussa. Jotenkin tuntuu että tahdo väkipakolla tupata itseäni siihen. Jos me asuisimme nyt yhdessä niin ottaisin kyllä kaiken "riskin" ja ruokkisin uteliaisuuttani lasta kohtaan. Mutta kun nyt vaan jahkataan asumista, ei saada edes meitä vanhempia saman katon alle! Se tuntuu ihan liian ahdistavalta, että väkipakollako kaikki tapahtuu.

Teille joka tapauksessa ihan hirveästi kaikkea hyvää jatkoonkin, nostan hattua ja olen iloinen että teillä on nyt noin hyvin!

Sellainen pikkujuttu vielä, mistä sain voimaa raskauden aikana. Työskentelin myyjänä ja olin hautautunut omiin ajatuksiini, sillä hetkellä kai vähän synkempiin. Eräs asiakas, äiti-ihminen, kysyi "Onko se ensimmäinen?" Nyökkäsin. Sen silmiin syttyi sellainen salaperäinen, onnellisen kaihoisa ilme ja se sanoi, että "luvassa on ihana seikkailu". Siihen mä luotin. :)

Niin, mitä sitä turhaan valehtelemaan. Kyllähän se muuttaa elämää ja paljon.
Meillä ei ollut kummallakaan asuntoa, kun tulin raskaaksi ja kun olin päätökseni tehnyt suunnittelin muuttavani yksin asumaan. Siskoni kehotti muuttamaan kuitenkin yhteen ja lohdutti, että ainahan sä pääset pois jos siltä tuntuu, että ei se ole maailman loppu, vaikka niin kävisi.

Mä toivon myös sulle/teille kaikkea hyvää. Olisi hienoa pystyä sua jotenkin auttamaan, hyviä vastauksia olet onneksi saanutkin. Kuten todettu jo on, oli ratkaisusi mikä hyvänsä, seiso sitten sen takana. Itsesi vuoksi.

Sun elämässä käy varmasti hyvin, vaikka tätä lasta et pitäisikään. Jos kuitenkin päätät jatkaa raskautta, elämäsi, tulevaisuutesi ohjautuu sen päätöksen mukaan, automaattisesti. Ei kuule yhtään huono sekään.

Alkuperäinen kirjoittaja tämän läpikäynyt..:
Hei
Yksin tein päätöksen abortista. En olisi halunnut, mutta en nähnyt muuta vaihtoehtoa.
....
Kaduin mutta pakotin itseni ajattelemaan että näin oli paras meille kaikille.
...
Meni muutama kuukausi, mies otti minuun yhteyttä uudelleen ja pian asuimme yhdessä. Nyt olemme avoliitossa ja kihloissa.

Ja kuinka kadunkaan päätöstäni tuolloin.
...
Valitsin väärin ja nyt siis kuittaan sitä lopun ikääni.

Minkäköhänlainen tämä kirjoitus olisi, jos mies ei olisikaan ottanut yhteyttä tai vaikka olisi ottanut yhteyden, mutta ei olisikaan ollut "se oikea". Katuisitkohan silloin päätöstäsi yhtä paljon?

Tarinahan voisi päättyä vaikka niin, että
* et tehnyt aborttia, miehestä ei kuulunut mitään ja eroa selvittäessäsi masennuit. Työpaikkakin meni sivusuun, koska olit raskaana. Nyt olet 4 lapsen työtön yh.
* miehestä ei kuulunut mitään ja sait selvitettyä erosi. Kun elämä oli taas pyörillään, tapasit ihanan miehen, jonka kanssa aloitte haaveilla yhteyisestä lapsesta. Joka sitten toteutuikin, ja nyt teillä on ihanan pikkuinen.

Mitäkähän olisi tunteesi näissä tilanteissa ja katuistko päätöstäsi...?

Yritän sanoa, että koskaan ei tiedä, mihin suuntaan elämä vie ja mitä tieltä löytää. Sen takia ei kannattaisi mielestäni hirveästi katua päätöksiään, jos ne ovat olleet siinä tilanteessa oikeita. Toki haikeutta varmasti tuntee, sitä en halua kiistää. Olen joskus miettinyt kannattaisikohan tällaisissa vaikessa päätötilanteissa kirjoittaa itselleen muistiin ne ajatukset ja seikat, jotka painoivat päätöksen teossa. Aika kuitenkin kultaa muistot ja jos jälkeenpäin alkaa kaduttamaan, niin voisi lukemalla muistuttaa itselleen, että siinä tilanteessa päätös oli kuitenkin oikea.

Olet oikeassa, aina voi jossitella. Mutta sen tiedän että päätökseni oli väärä.

Työpaikka ei olisi mennyt kuitenkaan, työsopimus oli allekirjoitettu jo ja työpaikkani on "lapsimyönteinen", eikä siis raskaus olisi siihen vaikuttanut.

Yleensä elän elämääni juuri niin etten kadu menneitä, koska niitä ei voi korjata. Mutta tämä kuitenkin kaihertaa ja pahasti.

Kyllä tämä tästä, ajan mittaan. En ollut varautunut siihen, miten kauan tätä suree. Kaipaan lastani jota ei koskaan tullut ja syytän siitä itseäni. Aika kyllä haavat parantaa jossain vaiheessa.

Eipä tartuta nyt kuitenkaan minun tarinaani, ap tässä on se asioitaan miettimässä :)

Elämä kantaa, moni näistä tarinoista todistaa, ettei ihminen voi/ osaa suunnitella elämäänsä parhaalla mahdollisella tavalla.

Yksi keino tunnustella päätöksiä on tehdä koe: parina päivänä ajattelee tehneensä A-suunnitelman mukaan, elää ja on sen mukaan. Seuraavana parina päivänä ajattelee tehneensä B-suunnitelman mukaan. Elää päätöksen jälkeisiä aikoja ja tunteita. Kummasta laskeutuu rauha? Kumpi vapauttaa? Kumpi innostaa?? Tällaiset koepäätökset voivat auttaa.

Ensin siis yhden päivän valmistaudut aborttiin, mietit miten elämä jatkuu samaan tapaan, saat tehdä kuten haluat ym. Sanot itsellesi että nyt ei ole aika ja näin on parempi. Tunnetko huojennusta ja iloa?

Toisen päivän taas olet valmiina ottamaan lapsen vastaan, suunnittelet ostoksia ja mietit raskautta. Ajattelet miltä tuntuu olla äiti, koska lapsi oppii konttaamaan, koska puhumaan.. Onko puuhakas vai pieni ajattelija.. Tunnetko olevasi iloinen? Tunnetko huojennusta päätöksestä?

Aikaan ennen raskautta ei enää pääse. Lapsi (sikiö = lapsen alku) on JO olemassa oli mies sitten oikea/väärä, asunto pieni/iso/ei asuntoa ollenkaan, suku duunareita/akateemisia tms.

Alkuperäinen kirjoittaja kun on tehnyt abortin.:
Aikaan ennen raskautta ei enää pääse. Lapsi (sikiö = lapsen alku) on JO olemassa oli mies sitten oikea/väärä, asunto pieni/iso/ei asuntoa ollenkaan, suku duunareita/akateemisia tms.

Minulle tehtiin abortti 4 vuotta sitten ja ainoa tuntemus on ollut vain suunnaton helpotus, kuin ei epätoivottua lasta tarvinnut tehdä.

Millä viikoilla sulle tehtiin abortti? Millaisessa elämäntilanteessa (mm. ikä)? Kerrotko kokemuksesta enemmän? Millaista oli viikot sen jälkeen? Oletko kuitenkin lapsirakas ja niitä joskus tahdot?

Aivan mahtavaa sinäänsä, että täällä on näin pitkä keskustelu, niiin pitkästä aikaa.

Hyvä, että Sarahustra tuli kertomaan oman tarinansa, silti, ap:n pitäisi kuitenkin unohtaa kaikki täällä sanottu ja toisen kokema... pitäisi vaan uskaltaa mennä itseensä... mutta senhän hän jo viisaana naisena tietäneekin...

Edelleenki,n en voi muuta sanoa kuin.. tuntuu siltä että, mitä kauemman aikaa ap vatvoo tätä, sitä enemmän hän kasvaa Vauvaan kiinni . . . (niinkuin ehkä myös me täällä palstalla... oivoi...)

Oikeasti, edelleen haleja ja voimia sinne aapeelle =)

Huomenia, tiedän että tämä on yksin minun päätös. Siksi tuntuukin erityisen raskaalta, ja tarvitsen näkökulmia. Kelaan tätä 24h/vrk ja maanantaina pitää jotain tietää lääkärillä.. Että sikäli nämä lyhyet kirjoittelut tänne eivät ole kuin pieni murunen siitä mitä minä mietin ja koen.

Eilisillan jälkeen on tosi surullinen olo. Mies tokaisi, ettei hän aio hakeakaan työtä mun paikkakkunnalta (laittoi kesällä 2 cv:tä eikä saanut niihin vastausta, päätteli ettei pk-seudulla ole tarjota hänelle enää mitään), jos ei sitten muuta niin hänen pitää muuttaa tänne mun luo ja käyttää kaikki vapaa-aika ajellen työmatkoja (oikeasti tulisi kohtuuttomat matkat). Haukotteli kyllästyneesti päälle, ja minä itkin puhelimen toisessa päässä tilanteen toivottomuutta.

Se tässä on selvennyt kirkkaaksi, että mun on ajateltava tämä asia näin: haluanko minä lapsen, haluanko minä täydeksi vastuunkantajaksi sen kanssa. Oli mies kuvioissa tai ei, minä tästä tulen vastuun ottamaan. Tuntuu rankalta 25v:nä miettiä, onko halukas yh:ksi loppuelämäksi. Toisaalta on minusta tarvittaessa siihenkin.

Raskauteen ja vanhemmuuteen kasvaminen vaatii aikaa myös mieheltä. Älä odota heti liikoja. Raskausaikanakin ehtii tehdä päätöksiä. Kun vatsa kasvaa ja vauvan potkut tuntuvat vatsassa, myös isä "sisäistää" tulevan vauvan paremmin. Asia tulee konkreettisemmaksi. Miehestäsi löytyy myös varmasti vastuuntuntoa, jos hän muutoin on kunnollinen mies. Nainen se kuitenkin yleensä aina päävastuun lapsista kantaa suhteessa kuin suhteessa. Kyllä se yhteinen asuntoasiakin varmasti järjestyy ajan myötä. Kannattaa ajatella positiivisesti, niin asiat yleensä menevätkin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Se tässä on selvennyt kirkkaaksi, että mun on ajateltava tämä asia näin: haluanko minä lapsen, haluanko minä täydeksi vastuunkantajaksi sen kanssa. Oli mies kuvioissa tai ei, minä tästä tulen vastuun ottamaan. Tuntuu rankalta 25v:nä miettiä, onko halukas yh:ksi loppuelämäksi. Toisaalta on minusta tarvittaessa siihenkin.

Juujuu, mutta kun sinunhan ei nyt tarvitse mitään tuollaista tehdä, ei tarvitse tehdä uhrausta vain koska joidenkin vanhojen ämmien takia se on "oikea tapa menetellä". Tuskin sinä sitten lopulta sitä kakaraa vihaisitkaan vuoden tai parin päästä, kuten homma Sarahustralla meni, mutta tuskinpa päätöstä katuisit silloinkaan jos saisit elää sellaista elämää vielä vähän aikaa, johon ei ole enää mitään mahdollisuuksia ipanaan uhrattujen 20 vuoden jälkeen.

Suosittelen että unohdat nyt mikä on "oikein" ja mikä olisi sellainen (muka-) jalo ja hieno tapa menetellä, ja teet juuri niinkuin helpoimmalta ja mukavimmalta tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Positiivista energiaa:
Raskauteen ja vanhemmuuteen kasvaminen vaatii aikaa myös mieheltä. Älä odota heti liikoja. Raskausaikanakin ehtii tehdä päätöksiä. Kun vatsa kasvaa ja vauvan potkut tuntuvat vatsassa, myös isä "sisäistää" tulevan vauvan paremmin. Asia tulee konkreettisemmaksi. Miehestäsi löytyy myös varmasti vastuuntuntoa, jos hän muutoin on kunnollinen mies. Nainen se kuitenkin yleensä aina päävastuun lapsista kantaa suhteessa kuin suhteessa. Kyllä se yhteinen asuntoasiakin varmasti järjestyy ajan myötä. Kannattaa ajatella positiivisesti, niin asiat yleensä menevätkin hyvin.

Jos miehen asenne on tuo, en ottaisi riskiä. Tiedän liian monta "innokasta isää", jotka kuitenkin ovat viimeistään toisen lapsen jälkeen lähteneet lätkimään, kun elämästä tulikin yhtäkkiä lastenvaunuja ja tarhaa eikä poikien juttuja. Ok, tiedän kyllä onnellisia yksinhuoltajia ja uusperheitä ja miehiä, jotka ovat ottaneet jo parikymppisenä yh-äitejä (teineinä lapsensa saaneita) vaimoikseen ja joilla nykyään on onnellinen 5 lapsen uusperhe, ja tiedän onnellisia perheitä joissa on onnellisia suunniteltuja lapsia, mutta EN SILTI OTTAISI RISKIÄ, jos mies on niin TÖRKEÄ että vain haukottelee puhelimessa kun mietitään noin tärkeää asiaa. Ehkä isä sisäistää asian ja innostuu, ehkä ei!

Älä turhaan yritä olla "jalo", kuten tuo edellinen kirjoittaja sanoi. Ehdit olla jalo ja uhrautuva loppuikäsi. Minä olen 26-vuotias, haluan lapsia joskus mutta EN VIELÄ, enkä sellaisessa tilanteessa että miestä ei kiinnosta. Ellen sitten olisi niin vauvakuumeessa että haluaisin lapsia hinnalla millä hyvänsä, sitähän ei voi vielä tietää.

Minä en keskustelun aikana ole "kasvanut vauvaan kiinni", vaan olen edelleen entistä vahvemmin sitä mieltä, että abortti olisi oikea ratkaisu ja pelkään, kuinka ap:lle käy, jos hän tätä raskautta luuserimiehensä kanssa jatkaa.

Minun tämänhetkinen sulhasehdokkaani on ihana mies, joka haluaa lapsia (mieluiten minun kanssani mutta tarvittaessa vaikka adoptoituja), mutta en silti uskaltaisi vielä tehdä niitä hänen kanssaan, ellei hän osoittaisi jotain selkeää vastuuntuntoa elämässään (olisi esim aika kiva, jos hän vihdoin opiskelisi tutkintonsa valmiiksi... mutta se on toinen tarina eikä kuulu tähän). Pointti on, etten halua sekä miehen että lapsen äidiksi, enkä halua lasta sellaisen miehen kanssa, jota pahimmassa tapauksessa ei lapsi kiinnosta.

Mä olen kallistunut tässä abortin puoleen... Kun mietin että hankin tämän lapsen, koen oloni hirveän vaikeaksi, ahdistuneeksi ja vihamielisesti. Kun ajattelen että keskeytän odotuksen, mulle tulee levollinen olo.

Mies tahtoisi tätä lasta, mutta mulle tämä on liian iso riski. Viimeksi kun pakotin hänet puhumaan aiheesta, yhteisestä elämästä jne. niin hän totesi osuvasti "sinä tahdot kehittyä elämässä, minä en tahdo kehitystä. On ihan ok että mä valitan töistäni ja olen kyllästynyt, mutten mä haluu mennä eteenpäin niissä jutuissa vaan pysyä tässä missä nytkin on, mitäs siitä vaikka valitankin". Puhui siis itsestään noin. Tuossa oli koko asian ydin. On vaikea keskustella, kun näkemykset elämästä ovat täysin erilaisia. Minulle tämä on elämänmittainen matka kehittyä ihmisenä, oppia ja nähdä.. hän haluaa olla ja pysyä sellaisena mikä nyt on, ei haittaa vaikka tympii - kunhan saa vaan olla. Mä tiedän, etten tahdo sitoa itseäni sellaiseen.

Yhteistyössä