periikö lapset velan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuukkoSuulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SuukkoSuulle

Aktiivinen jäsen
20.11.2007
18 466
2
36
Eli siis, kyselempä vielä täältä. Kun lähteet sanoo eri asioita. Jos on asuntolaina miehen nimissä ja mies kuolee, periikö lapset velkaa? Ei? Entä perinkö minä miehen puolisona sen? Asuntolainan takaajana siis valtio suurimmaksi osaksi sekä yksityinen takaaja. Entä siinä tapauksessa jos asunto olisi lainan vakuutena?

Velka ei periydy, mutta velan vakuutena oleva asunto kyllä menee, jos velkaa ei pystytä maksamaan. Takaajakin joutuu hoitamaan oman osuutensa. Jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta, perilliset eivät joudu velasta vastuuseen.

Mutta siis ilman lainaturvaakaan laina ei periydy? (Juu juu, mulle pitää vääntää rautalangasta ku joku sanoo toista ja mie googletin, et ei periytyis :D) Ja lainaturvan kanssa sit leski saa jäädä asumaan taloon ja velka on sillä kuitattu? Entä jos leski haluaa myydä talon? Saako hän kaikki myyntirahat siitä jos lainaturva on ollut voimassa?

No jos sut on laitettu lainaturvassa edunsaajaks, niin sillon se talo on sun, kun olet oman osuutesi maksanut. Meil oli ainakin puolet ja puolet turvattu. Siis ite joutuu omaa osaansa vielä makselemaan.
Käsittääkseni ensin myydään omaisuutta, jolla kuitataan mahdollisesti velkoja, ja jos velkaa vielä jää, se ei periydy.

No en tiedä, onko silloin edes mahdollista saada lainaturvaa kuoleman varalle. Siis työttömyyden, sairauden yms. voi varmasti kattaa, mut en usko, että kattaa silloin kuolemaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No en tiedä, onko silloin edes mahdollista saada lainaturvaa kuoleman varalle. Siis työttömyyden, sairauden yms. voi varmasti kattaa, mut en usko, että kattaa silloin kuolemaa.

Kylä lainaturva korvaa myös äkillisen kuoleman.

Velallisen omaisuudesta maksetaan velkaa eli perinnöstä se on pois. niin kun mun isovahempien tapauksessa heidän lapset joutu maksamaan velat pois koska halusivat säilyttää perinnön (kesämökin)

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:

Lainaturva kattaa velallisen sairauden, vellalisen kuoleman tai hänen puolison kuoleman siis ei kata velallisen puolison sairastuessa

Toi on hankala juttu... olen yrittänyt myös selvittää samaa!

Kun mies kuolee, kuuluu sinulle aviopuolisona puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudesta avio-oikeuden perusteella ja lapset perivät miehesi osuuden, ellei teillä ole avioehtoa tai keskinäistä testamenttia, joka määrää eri tavalla. Jos sinulla on omaisuutta enemmän kuin kuolleella miehelläsi, ei sinun kuitenkaan tarvitse luopua omasta omaisuudestasi lastesi hyväksi.
Oletetaan, että ainut omaisuus on talo, jonka omistatte puoliksi. Kun mies kuolee, menee sinulle puolet ja lapsille puolet. Sinulle jää siis puolet talosta ja oma osuutesi veloista. Lapsille menee toinen puoli talosta. Perinnöstä vähennetään velat. Jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta voidaan pesä hakea konkurssiin.
Mutta... sitten tuleekin se vaikea osa. Voiko leski lunastaa talon itselleen velkaiselta pesältä. Kaipa hän voi, mutta tähän en ole saanut tyhjentävää vastausta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Velallisen omaisuudesta maksetaan velkaa eli perinnöstä se on pois. niin kun mun isovahempien tapauksessa heidän lapset joutu maksamaan velat pois koska halusivat säilyttää perinnön (kesämökin)

Mutta joutuuko siis silloinkin jos on lainaturva olemassa? Ei kai?

Ja asunto siis miehen nimissä

Lapset perivät isänsä.Lainaturva ainakin meillä korvaa pitkän sairauden,työttömyyden ja äkillisen kuoleman(ei itsemurhaa tms).Meillä on yhteinen laina.Jos jompikumpi kuolee lainaturva maksaa lainan.Meillä ei ole avioehtoa,kaikki on yhteistä.Kaikki omaisuus pannaan puoliksi.Jäljelle jäänyt puoliso saa puolet ja toisen puolikkaan perivät lapset.Meillä on vielä lisäksi tavallinen henkivakuutus,jossa edunsaajana vain puoliso.

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:

Mutta joutuuko siis silloinkin jos on lainaturva olemassa? Ei kai?

Ja asunto siis miehen nimissä

Jos on lainaturva niin se lainan loppusumma "annetaan anteeksi" jos lainan ottaja kuolee tai hänen aviopuoliso kuolee (tuostakin kokemusta)

Alaikäisille lapsille määrätään edunvalvoja.Lasten omaisuudesta joutuu tekemään vuosittain selvityksen.Mihin on rahaa käytetty ym.Jo sasunto on vain miehen nimissä lapset perivät sen kokonaan.Jollei teilllä ole keskinäistä testamenttia.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Lapset perivät isänsä.Lainaturva ainakin meillä korvaa pitkän sairauden,työttömyyden ja äkillisen kuoleman(ei itsemurhaa tms).Meillä on yhteinen laina.Jos jompikumpi kuolee lainaturva maksaa lainan.Meillä ei ole avioehtoa,kaikki on yhteistä.Kaikki omaisuus pannaan puoliksi.Jäljelle jäänyt puoliso saa puolet ja toisen puolikkaan perivät lapset.Meillä on vielä lisäksi tavallinen henkivakuutus,jossa edunsaajana vain puoliso.

Korvaa se sairauden aiheuttaman kuolemankin joten ei tarvii olla äkillinen kuolema (erään exän äiti kuoli syöpään ja lainaturva korvasi loppulainan, laina oli exän isän nimissä yksin)

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alaikäisille lapsille määrätään edunvalvoja.Lasten omaisuudesta joutuu tekemään vuosittain selvityksen.Mihin on rahaa käytetty ym.

yleensä alaikäisen lapsen etua valvoo äiti jos on siihen kykenevä

Siis täh? Ymmärsinkö oikein, että mies ottaa lainan omiin nimiinsä ja siinä on lainaturva. Hän ei joudu maksamaan mitään enää jos minä kuolen? Vai vain siinä tapauksessa ei joudu maksamaan jos laina on puolittain mun nimissä?

Siis täh? Ymmärsinkö oikein, että mies ottaa lainan omiin nimiinsä ja siinä on lainaturva. Hän ei joudu maksamaan mitään enää jos minä kuolen? Vai vain siinä tapauksessa ei joudu maksamaan jos laina on puolittain mun nimissä?

kummassakaan tapauksessa ei tarvii maksaa jos sinä kuolet koska olette naimisissa

Mutta kannattaa se varmistaa vielä lainaturvan ehdoista kun sitä hakee

kummassakaan tapauksessa ei tarvii maksaa jos sinä kuolet koska olette naimisissa

Mutta kannattaa se varmistaa vielä lainaturvan ehdoista kun sitä hakee

Miten lainaturva korvaa puolison kuoleman,jos hän ei ole lainanottajana???