Pikkusisko se saa sitten toisen lapsen + häädän hänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voisiko siskosi olla masentunut, jos ei saa arjesta ja vastuusta kiinni? Tiedät hyvin itsekin että et ole palstatuomareiden mielestä syypää siskon tilanteeseen. Mutta ei voi väittää etteivätkö yhteiskunnan ja läheisten asenteetkin vaikuta jaksamiseen. Siskosi on taloudellisesti ja sosiaalisesti ahtaassa tilanteessa, puilla paljailla. Se on nöyrryyttävää. Se ei ole sinun syysi, mutta se miten se vaikuttaa jaksamiseen ja ihmisarvoon, siihen voi läheisetkin vaikuttaa jonkin verran. Ei myyden omia rajojaan, vaan kunnioittaen ihmisyyttä. Tämä teko ei maksa mitään.

Käsittämätöntä paskaa... olen 50vuotias omistan mieheni kanssa talon, joka ei ole meidän 5:den lapsen PERINTÖ vaan meidän KOTI!!!!
Siis saamme myydä kotimme kenelle tahdomme, vaikka yhdelle meidän lapsistamme ja siihen ei ole muilla lapsilla mitään sanomista!! Rahat käytämme juuri niin kuin haluamme ja kun joskus kuolemme niin se mitä meiltä jälkeen jää on PERINTÖÄ!! se voi olla vaikka 0 euroa.
Miettikää nyt hyvänen aika mitä te höpisette:/
Te jotka olette sitä mieltä että tässä ap:n tapauksesa viedään perintö nuoremmalta tyttäreltä,taidatte itse odottaa kielipitkällä omaa perintöänne ja vähät välitätte vanhempienne elämästä ja hyvinvoinnista:(
Surullista:((

Niinhän se tietysti on, että jos on lusikalla saanut ei voi kauhalla antaa. Mun käsitys (myös mun vanhempien) omaisuudesta ilmeisesti eroaa aika paljon teistä. Tietyt asiat on kulkeneet sukupolvia suvulla, ja niitä ei ole tarkotus itse tuhlata, vaan jättää seuraavalle. Samoin sossun luukku on se vihoviimeinen paikka, josta meidän sukulaiset löytää. "Kyllä mä omistani huolen pidän" niin kuin isäni sanoo.

Ja ehkä tästä kylmästä suhtautumistavasta johtuukin, ettei myöskään sukumme vanhuksia ole laitettu vanhainkotiin vaan hoidettu itse. :(

No kukin tavallaan, ja öitä.

[QUOTE="Pettynyt";25442964]vain se mättää ettei meinaa saada otetta tavallisesta arjesta ja vastuunkantamisesta, mikä on kyllä varmasti osittain meidän syytämme.[/QUOTE]

JA mitä enemmän te hyysäätte edelleen, sitä varmemmin se kämmää taas asiansa. Nyt olis hyvä sauma alkaa opetteleen asioita. Siskos ei jää puille paljaille tai veneen alle, koska saavat hyvät tuet miehen armeijan ajaksi. Jättäisin nyt odotus ja äitiysloman ajaksi tuon ammatinvalinnan ja koulujutut takavasemmalle, koska se koulu kuitenkin keskeytyy. Se on sit vasta sen ajan murhe, kun pienempi on sen ikäinen että tarhaan menee. Pääasia olis nyt saada siskolle asunto ja kaikki jutut siltäosin rullaamaan.

Ulosotosta viel sen verran, että toivottavasti et tosiaan sitä lainaa takaa, ettei jää siihen uskoon että "kyllä sisko pelastaa, antaa mennä perintään vaan..." : /

En oikeastaan enää jaksaisi vängätä mutta... Kuka sitä siskoa sossun elätiksi on kyöräämässäkään? Tarkoitus vain olisi että muuttaisi omilleen. Ihan samat tulot - äitiysraha, kotihoidontuki, miehen palkka- hänellä on kuin kymmenillätuhansilla muilla nuorilla perheillä joten miksi ei niillä pystyisi pärjäämään kun ne muutkin pärjäävät? Tähän mennessä ei ole vain tarvinnut edes yrittää.

Siis ei ole todellista etta jotkut teista olettavat ap:n elattavan siskoaan sen jalkeen kun ostavat tilan! He itse tarvitsevat rakennuksen joten kylla sen pikkusiskon pitaa loytaa muu paikka asua. Sitapaitsi armeija maksaa heidan vuokransa jos mies menossa armeijaan. Mika tassa ei mene jakeluun? Jokainen joutuu ottamaan vastuun elamastaan ja perheestaan.

[QUOTE="Kifa";25443029]En oikeastaan enää jaksaisi vängätä mutta... Kuka sitä siskoa sossun elätiksi on kyöräämässäkään? Tarkoitus vain olisi että muuttaisi omilleen. Ihan samat tulot - äitiysraha, kotihoidontuki, miehen palkka- hänellä on kuin kymmenillätuhansilla muilla nuorilla perheillä joten miksi ei niillä pystyisi pärjäämään kun ne muutkin pärjäävät? Tähän mennessä ei ole vain tarvinnut edes yrittää.[/QUOTE]

Noilla tuloilla ei edes sossun luukulta saisi mitään, se, että mies on töissä, vaikka olisikin esim. minimipalkalla, on enemmän mitä monilla on. Asumistukea saattaa kelasta saada, muuttoavustusta mahdollisesti ja ehkä takuuvuokran sossusta.. Miten joku ei voi pärjätä näillä rahoilla? Jotenkin tulee tunne, että tahallaan aiheuttaa itselleen ongelmia ja olettaa että muut maksavat ne. Ap:nä antaisin siskon pärjätä itse, ei kukaan mitään opi jos ei itse hoida asioitaan.

[QUOTE="mama";25443045]Siis ei ole todellista etta jotkut teista olettavat ap:n elattavan siskoaan sen jalkeen kun ostavat tilan! He itse tarvitsevat rakennuksen joten kylla sen pikkusiskon pitaa loytaa muu paikka asua. Sitapaitsi armeija maksaa heidan vuokransa jos mies menossa armeijaan. Mika tassa ei mene jakeluun? Jokainen joutuu ottamaan vastuun elamastaan ja perheestaan.[/QUOTE]

Ja eikös pikkusiskon pidä joka tapauksessa muuttaa, jos talo myytäisiin vieraille. Vanhemmat aikovat myydä paikan, joten se asia on on selvä!

[QUOTE="vieras";25442998] Samoin sossun luukku on se vihoviimeinen paikka, josta meidän sukulaiset löytää. "Kyllä mä omistani huolen pidän" niin kuin isäni sanoo. [/QUOTE]
Mullekin on mutsi kerran sanonut, että meepä sossun luukulle kun oli tiukkaa. Kannatti.

Itse sen sossun mainitsin tuolla joskus ketjun alkupäässä lähinnä siksi että jos se pärjääminen omillaan asuessa on kovinkin heikkoa niin ihan lasten takia on mahdollista sossun kautta sitten järjestää jotain päällekatsomista ja perhetyötä jos ap:lla ja hänen vanhemmillaan ei ole siihen mahdollisuutta tai eivät enää jaksa. Rahaa sieltä ei varmaankaan heltiä kun siskolla on tosiaan ihan samanlaiset tulot kuin nuorilla perheillä yleensäkin, ja jos olisi ollut fiksumpi niin olisi saanut tämän kahden vuoden aikana jo hyvinkin pesämunaa säästettyä kun ei ole kerran vuokraa tarvinnut maksaa.

Miksi te jankkaatte tilasta ja asumisasioista? Eikö aika monessa viestissä ole tullut esille se, että ap;n suhtautuminen siskoonsa on alentavaa ja kylmää? Eiköhän se sisko osaa ihan itse mennä työkkäriin tai sossuun, miksi pitää saada alistettua ihmistä, joka on vielä noin nuori? Se missä sisko tarvii apua, on lasten HOITOAPUA, ja senhän on koko perhe uhannut ottaa kokonaan pois. Henkinen tuki ja sellainen tunnelma että "me ollaan samaa perhettä", puuttuu kokonaan. Jos minä olisin se sisko,tuntisin oloni kyllä todella perheen mustaksi lampaaksi.Toivottavasti selviää toisen lapsen saamisesta ilman masennusta tms. Sympatiat on todellakin pikkusiskon puolella!

Missä muka on sanottu että lakkaisivat kokonaan hoitoapua tarjoamasta? Ei tasan yhdessäkään ap:n viestissä. Ainoa kysymys on se, että sisko muuttaisi POIS VANHEMPIEN NURKISTA. Voihan sen lapsen tuoda hoitoon vaikka vanhemmat asuisivat toisaalla. Vaikka kyllä minusta silti jokaviikkoinen yökyläily on tosi paljon kun kyse on siis KOTONAOLEVASTA äidistä jolla on VAIN YKSI LEIKKI-IKÄINEN lapsi ja myöskin MIES joka pystyy lasta hoitamaan. Ei siis koliikkivauvaa tai isoa lapsilaumaa tai raskasta työtä tai edes yksinhuoltajuutta.

[QUOTE="vieras";25443692]Kuunnelkaa dr philiä. Ei ole loieläjän vika vaan kaikki ympärillä olevat ihmiset ovat mahdollistaneet tilanteen. Tilanne ei muutu, ennen kuin muut lakkaavat aina auttamasta ja pelastamasta.[/QUOTE]

No mun mielestä alaikäistä kotona asujaa ei voida pitää loiseläjänä, vaikka tällä lapsi olisikin.

Edelleen haluaisin vastauksen siihen, että eikö sisko sitten suostu muuttamaan vaikka te kaikki tarjoatte apuanne vai mikä on ongelma?

Kifa, sinun viestisi alkavat vähitellen ärsyttämään. Tiedetään jo mitä mieltä olet, ei löydy sinulta ainakaan eläytymiskykyä toisen tilanteeseen, tai minkäänlaista myötätuntoa. Olet itse varmaan joutunut kasvamaan aikuiseksi tosi nuorena, kun et hyväksy että toiset saisivat kotoaan apua.
Onko se nyt niin kauheeta OIKEESTI jos 18vuotias asuu ilmaiseksi, ONKO??Tai se että lasta hoidetaan KERRAN viikossa? Onko se aivan väärin isovanhemmilta haluta hoitaa lapsenlastaa,tai TOSI väärin että 18vuotias äiti saa pienen hetken hengähtää???
Sun periaatteen mukaan näköjään kaikkien perheiden pitäisi pärjätä yksin, ilman mitään hoitoapuja, jos mieskin on kerran kuvioissa,niinkö? Paitsi rikkaat tietty, rahalla saa ostaa niin paljon hoitajia ja apua kuin haluu,eikö? Mistä hemmetistä olet saanut tuon idean, että se on HUONO asia jos perhe auttaa esim lastenhoidossa? Onko ne ihmiset sitten parempia ihmisiä,jotka ei saa mitään apua? Vai oletko vaan itse katkera että olet joutunu hoitaan kaiken itse????Ei oo ihme että tämä maa on täynnä masentuneita, kun on tuollainen asenne elämään!!!

[QUOTE="vieras";25443726]Kifa, sinun viestisi alkavat vähitellen ärsyttämään. Tiedetään jo mitä mieltä olet, ei löydy sinulta ainakaan eläytymiskykyä toisen tilanteeseen, tai minkäänlaista myötätuntoa. Olet itse varmaan joutunut kasvamaan aikuiseksi tosi nuorena, kun et hyväksy että toiset saisivat kotoaan apua.
Onko se nyt niin kauheeta OIKEESTI jos 18vuotias asuu ilmaiseksi, ONKO??Tai se että lasta hoidetaan KERRAN viikossa? Onko se aivan väärin isovanhemmilta haluta hoitaa lapsenlastaa,tai TOSI väärin että 18vuotias äiti saa pienen hetken hengähtää???
Sun periaatteen mukaan näköjään kaikkien perheiden pitäisi pärjätä yksin, ilman mitään hoitoapuja, jos mieskin on kerran kuvioissa,niinkö? Paitsi rikkaat tietty, rahalla saa ostaa niin paljon hoitajia ja apua kuin haluu,eikö? Mistä hemmetistä olet saanut tuon idean, että se on HUONO asia jos perhe auttaa esim lastenhoidossa? Onko ne ihmiset sitten parempia ihmisiä,jotka ei saa mitään apua? Vai oletko vaan itse katkera että olet joutunu hoitaan kaiken itse????Ei oo ihme että tämä maa on täynnä masentuneita, kun on tuollainen asenne elämään!!![/QUOTE]

Ap:n tekstiä lainataen.

"Joka viikonloppu vähintään yksi yö siellä, välillä viikollakin. Ja iltaisin hoidossa toisinaan kun on harrastuksia. Isäni on toisinaan valitellut ettei heillä ole enää omaa aikaa, ovat kuitenkin työikäisiä kummatkin vielä seuraavat 5-10 vuotta, mutta palavat kyllä tällä tahdilla loppuun."

Ei se kai ole isovanhempien velvollisuus hoitaa lastenlapsiaan oman jaksamisen kustannuksella. Isovanhemmillehan kuuluis vaan kermat päältä, eikö? Lastenlapsien hoitamisen pitäisi olla kivaa ja leppoisaa touhua, ei orjatyötä.
Käsittääkseni myöskään 18 vuotias ei ole alaikäinen. Jos on valmis hankkimaan lapsen ja toisenkin, niin pitäisi olla valmis elättämään itsensä. Toki vanhemmat voivat auttaa ja se on hienoa, jos auttavat, mutta mun mielestä toi ilmaiseksi asuminen ja lasten hoitaminen oman jaksamisen uhalla, on jo aika paljon autettu.
Mikäli itse olisin ap:n kengissä... niin en mäkään haluaisi mun veljeä asumaan enää samaan pihaan. Väliaikaisesti voisin sijoittaa mielelläni, mutta tässä tilanteessa tuskin on siitä kyse?
Täysin ehdottomasti rakastan ja haluan auttaa ja huolehtia perheenjäsenistäni, eikä tunnu yhtään pahalle, mutta jos ne alkais käyttäytyä niin, että mun kuuluu tehdä niiden eteen kaikenlaista, niin mun auttaminen loppuis lyhyeen. Mun kuuluis asuttaa sisarukseni ilmaiseksi vuosi tolkulla ja mun kuuluisi hoitaa niiden lapsen ja antaa rahaa vielä elämiseen... ei se vaan mene niin. Auttamisine pitää olla täysin vapaaehtoista vailla velvollisuuksia. Jotain täysin omasta tahdosta riippuvaa ja autettavan tulisi olla kiitollinen kaikesta saamastaan ja olla vaatimatta lisää ja enemmän. Oli kyse sitten miten läheisistä perhesuhteista tahansa.

Ei se kai ole isovanhempien velvollisuus hoitaa lastenlapsiaan oman jaksamisen kustannuksella. Isovanhemmillehan kuuluis vaan kermat päältä, eikö? Lastenlapsien hoitamisen pitäisi olla kivaa ja leppoisaa touhua, ei orjatyötä.
Käsittääkseni myöskään 18 vuotias ei ole alaikäinen. Jos on valmis hankkimaan lapsen ja toisenkin, niin pitäisi olla valmis elättämään itsensä. Toki vanhemmat voivat auttaa ja se on hienoa, jos auttavat, mutta mun mielestä toi ilmaiseksi asuminen ja lasten hoitaminen oman jaksamisen uhalla, on jo aika paljon autettu.
Mikäli itse olisin ap:n kengissä... niin en mäkään haluaisi mun veljeä asumaan enää samaan pihaan. Väliaikaisesti voisin sijoittaa mielelläni, mutta tässä tilanteessa tuskin on siitä kyse?
Täysin ehdottomasti rakastan ja haluan auttaa ja huolehtia perheenjäsenistäni, eikä tunnu yhtään pahalle, mutta jos ne alkais käyttäytyä niin, että mun kuuluu tehdä niiden eteen kaikenlaista, niin mun auttaminen loppuis lyhyeen. Mun kuuluis asuttaa sisarukseni ilmaiseksi vuosi tolkulla ja mun kuuluisi hoitaa niiden lapsen ja antaa rahaa vielä elämiseen... ei se vaan mene niin. Auttamisine pitää olla täysin vapaaehtoista vailla velvollisuuksia. Jotain täysin omasta tahdosta riippuvaa ja autettavan tulisi olla kiitollinen kaikesta saamastaan ja olla vaatimatta lisää ja enemmän. Oli kyse sitten miten läheisistä perhesuhteista tahansa.

Tarkoitin että ap:n sisko ON OLLUT alaikäinen, kerta on vasta 18 ja saanut lapsen jo aikaisemmin. Eli turha puhua että hän olisi vuosikausia loisinut kotona, nippanappa nyt täysi-ikäinen.

Jos isovanhemmat ei jaksa auttaa, niin se on heidän velvollisuutensa asiasta sanoa. Turhaa marttyyriyttä auttaa kaikessa ja sitten valittaa jälkeenpäin.

Eikö se sisko suostu muuttamaan???????????

en jaksanut lukea koko ketjua, mutta mun mielestä on sairasta jättää 18vuotias yht äkkiä omilleen kahden lapsen kanssa, joista toinen on vastasyntynyt..jos kerran hänen mieskin menee armeijaan. Jos sinulla on itselläsi kaikki hyvin niin miksi et auttaisi nuorta siskoasi?

Eiköhän tämän ketjun voisi jo sulkea kun nähtävästi tänne Koko ajan ilmestyy vain uusia neropatteja kommentoimaan vaikka eivät ole vaivautuneen sen vertaa lukemaan ketjua että tietäisivät mistä on kyse .

[QUOTE="vieras";25443685]Miksi te jankkaatte tilasta ja asumisasioista? Eikö aika monessa viestissä ole tullut esille se, että ap;n suhtautuminen siskoonsa on alentavaa ja kylmää? Eiköhän se sisko osaa ihan itse mennä työkkäriin tai sossuun, miksi pitää saada alistettua ihmistä, joka on vielä noin nuori? Se missä sisko tarvii apua, on lasten HOITOAPUA, ja senhän on koko perhe uhannut ottaa kokonaan pois. Henkinen tuki ja sellainen tunnelma että "me ollaan samaa perhettä", puuttuu kokonaan. Jos minä olisin se sisko,tuntisin oloni kyllä todella perheen mustaksi lampaaksi.Toivottavasti selviää toisen lapsen saamisesta ilman masennusta tms. Sympatiat on todellakin pikkusiskon puolella![/QUOTE]

Mistä IHMEESTÄ sinä tiedät, millainen tunnelma perheessä on ollut tai on nytkään??

Näiden vastausten on ihan pakko olla provoja. Useimmat 18-vuotiaat ovat jo omasta halustaan itsenäistyneet. Kaikkien ei toki ole pakko, ja minusta se on hyvä niin, että lapsuutta saa joissain perheissä halutessaan vähän jatkaakin. Mutta hemmetti, jos haluaa jatkaa lapsuuttaan, niin siihen yhtälöön ei sitten hankita itse lapsia!!

Eikö teidän mielestänne nuoren parin vastuuntunnossa ole MITÄÄN vikaa, jos vauva hankitaan, sen hoitamiseen saadaan/tarvitaan runsaasti hoitoapua vaikka vauvalla on kaksi läsnäolevaa vanhempaa joista toinen on kotiäitinä, ja törsätään niin että ollaan ulosotossa vaikka esim. asumismenoja (ja tuskin ruokamenojakaan) ei ole tarvinnut itse maksaa? Ja sitten ajatellaan pirteästi, että hyvinhän tämä on mennyt, joten hankitaanpas vielä TOINEN lapsi?

Jos ap:n sisko on riippuvainen muiden hoito- ja rahallisesta avusta jo nyt, arvaa vain kuinka paljon hän tulee tarvitsemaan sitten kun lapsia on KAKSI!!

KUKAAN ei ketjussa ole arvostellut vanhempia, jotka eivät oikeasti jaksa ja jotka tarvitsevat paljon apua. Mutta mitä jaksamisen puutetta (tai masennusta, kuten on ehdoteltu) se on, jos ap:n sisko on sitä mieltä, että kaikki sujuu yhden lapsen niin HYVIN, että ihan hyvin voi hankkia TOISENKIN muiden hoidettavaksi? Se ei ole väsymystä, se on harhaisuutta, tyhmyyttä ja itsekkyyttä!!

Joo, kuulostan varmaan vihaiselta, mutta se johtuu siitä että tällaisia hyväksikäyttäjiä on tullut seurattua sivusta useampia. Ja ei, eivät ole minun siskojani (eikä veljiäni) enkä ole todellakaan kateellinen ihmisille, jotka sössivät tulevaisuutensa ja parikymppisinä ja ovat ihan tyytyväisiä voidessaan olla läheistensä ja yhteiskunnan elättejä ja törsätä kaikki omat rahansa turhanpäiväisyyksiin.

[QUOTE="Kifa";25444066]Eiköhän tämän ketjun voisi jo sulkea kun nähtävästi tänne Koko ajan ilmestyy vain uusia neropatteja kommentoimaan vaikka eivät ole vaivautuneen sen vertaa lukemaan ketjua että tietäisivät mistä on kyse .[/QUOTE]

Eiköhän kuka tahansa saa vastata ketjuun, vaikkei olisikaan vaivautunut lukemaan koko ketjua? Vai pitäiskö sinulta anoa lupaa vastata ketjuun?
En tiedä kuka olet, (oletko esim mode) mutta en myöskään tiedä kuka luulet olevasi, vastauksesi sen verran näsäviisaita...arggh!

Anteeksi nyt kamalasti mutta itse en näe miksi yleensä on pakko kommentoida jos ei edes tiedä mistä puhutaan. Esimerkiksi varmaan kymmenen ihmistä on tullut vaahtoamasn siitä että ap vie siskon perintöosan vaikka heti aloitusviestisdä käy ilmi että ihan elossa ja terveitä ne vanhemmat ovat. Oikea keskustelu sitten vaikeutuu näiden ääliömäisyyksien takia kun samoja asioita joudutaan vääntämään uudestaan rautalangasta joka sivulla.

Kävin vielä lukemassa aloitusviestin. Siellä tosiaan ap kertoo että pikkusisko on ollut tietoinen tulevasta muutosta jo elokuusta 2011 lähtien ja kesäkuussa 2012 kämpän pitää olla tyhjä. Heillä on siis (ollut) 10 kuukautta aikaa etsiä itselleen vuokra-asuntoa (jonka vuokran valtio maksaa miehen armeijan ajalta). Perhe on oikeutettu kaikkiin niihin tukiin, mitä muutkin lapsiperheet saavat. Ei tuo lähtökohtaisesti mitkään epätoivoinen tilanne ole. Jos tila olisi myyty vieraalle, olisi lähtökäsky saattanut tulla paljon lyhyemmällä varoitusajalla.

Pisti vielä silmään ap:n viestissä, että siskonsa haluaisi jatkaa ilmaiseksi asumista saadakseen ulosottovelat makasettua. Nii-in. On ylipäätään holtitonta että niitä laskuja on mennyt ulosottoon asti vaikka siskon miehellä on työpaikka ja ovat saaneet asua ilmaiseksi. Nyt siis sisko haluaa maksattaa ulosottovelkansakin vanhemmillaan/isosiskollaan. Sitähän se käytännössä tarkoittaa, kun vaatii edelleen ilmaista asumista velkojensa vuoksi. Ja sitten tietoisesti tehdään toinen lapsi tuohon tilanteeseen...käsittämäntöntä.

Yhteistyössä