Plussanneet Viilaajat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joppuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tsemppiä kohtalotoverille! Ilona ja Ipanakin siis ehkä menossa kohti suunniteltua keisarinleikkausta niinkuin mekin. Älä nyt huoli, vaikka sektioon päätyisikin: mun mielestä se oli paljon odotettua positiivisempi ja helpompi homma.

Täällä Ruotsissa ei kuulemma ole enää nykyään kokemusta perätilasynnytyksistä, kun käytännössä liki kaikki on valinneet sektion jos vaavi väärin-oikeinpäin. Siksi eivät sitä suositelleet edes todellisena vaihtoehtona. Mutta Suomessa onnistunee jos vauva on pieni ja lantiosta mahtuu. Gynis kaverini mukaan myös vartalon ja pään koon suhteella on merkitystä. Elikkä tarkasti kuitenkin laskevat ja arvioivat. Meillä oli kanssa tuo istukka edessä, joten kääntäminen ei onnistunut, kun vauvan päästä ei saanut mitään otetta.

Eniten jännitti, että koenko synnytyksen ja äitiyden jotenkin vajavaisena kun en "oikeasti" alakautta vauvaa saanut, mutta oikein hyvät fiilikset on ollut. Samoten mietin, että vauva ei saa samaa aktivointia ja bakteerikantaa kuin alakautta tullessa, mutta oikein virkeä ja terve neiti meillä nyt on.

Mukava oli kuulla Joannasta ja Jaskasta. Meidänkin Typykkä pitää ns.älämölöä nukkuessaan. Kummallista örinää, voihketta ja kiekumista. Ei siis juuri koskaan itke, mutta silti äänekäs kaveri. Mietin, olisiko kakan punnertamisella osuutta asiaan...

Onnea matkaan kaikille odottajille - olittepa sitten alkumetreillä tai loppusuoralla!

Ewa ja Typykkä 4vk+1pv

Kiitos Ewa viestistäsi! On todella helpottavaa kuulla, kuinka sektiokin voi yllättää positiivisesti! Tuntuu kyllä aika hassulta, että täällä lääkäri puhuu alatiesynnytyksen puolesta ja Ruotsissa ei suositella ollenkaan… Jotenkin tulee sellainen olo, että täällä yritetään vaan pakonomaisesti pitää sektioiden määrä mahdollisimman pienenä. Tajuan toki, että alatie synnytys on luonnollisempi ja siksi varmasti usein parempi vaihtoehto, mutta silti… Neuvolassa kun on toiselta käynniltä asti puhuttu kapeasta lantiostani ja nyt sieltä kuulemma mahdutaan (siis ilman mitään kuvia/mittauksia) vaikka takaperin! Ja kun lueskelin tuota Odotus-kirjasta niin aloin epäillä sitäkin, että onko tuo Ipana loppujen lopuksi niin kauhean pieni. Eilinen (34+2) painoarviohan oli 2270 g ja Odotus-kirjan mukaan viikolla 34 sikiön paino on n. 2300. Aika keskimääräisissä luvuissa siis tuon mukaan käsittääkseni mennään…

Ja vielä lisäyksenä edelliseen, että kyllähän tuollainen kaksikiloinen varmaan vielä alakautta tulisi perätilassakin. Mutta kun Ipanalla ei selvästikään, ainakaan ilman avustusta, ole aikomustakaan pistua yksiöstään vielä hetkeen aikaan...

Mulla on oikeesti mahassa elämää.... Tänään siis eka neuvola ja kaiken infon ja testien jälkeen, ei kyllä saanut musta ulos yhtään verta (joudun menemään labraan, oon se verran kuiva tyyppi).Täti kysyi, että kokeillaanko sydänääniä, mutta ei ne varmaan kuulu ja et huolestu jos on hiljaista. Tottakai mä halusin edes yrittää. Ja samantien sieltä alkoi kuulua syke, ei täti edes ollut uskoa korviaan vaan halusi testata ettei vaan ole mun oma syke. Ihan kuin mun syke hakkaisi makuu asennossa n.150. Kaikki oli muuten puhasta paitsi hemoglobiini 119 eli vähän matalalla, joten se on nyt tarkkailussa. Joudun kyllä jatkossa sokerirasitus kokeisiin kun en oo mikään kevyin keijukainen, mutta muuten kai näytän sopusuhtaiselta kun ei painosta märmättänyt. Onneksi oli mukava täti...

On kyllä ollut kummallinen päivä aamun aloitin neuvolassa ja työpäivän päätin perhevalmennuksen vetoon eli omasta navasta muiden napojen puoleen.

Niin ja vielä et tänään sai tuleva isoisäkin kuulla tulokkaasta kun sattui niin sopivasti soittamaan. Sai kuulemma heti harmaita hiuksia...

Terv, Joppuli ja Kaaleppi 10+2

Joppulille onnea! On niin tuore tuo muisitikuva itselläkin, miltä tuntui kuulla ne sydänäänet ekaa kertaa. :)

Ilonan asiat selviävät pikkuhiljaa, aina on hyvä kun tietää missä mennään. Varmasti turvallinen ratkaisu löytyy, ja vaadi tosiaan kunnollinen synnytystapa-arvio mahtumisesta jotta on sitten faktaa minkä pohjalla päätöksen teet.

Täällä samaa vanhaa :D Elviira 17+0

Onnea Joppuli sydänäänten kuulumisesta! :) Hieno juttu, että Kaaleppi oli niin yhteistyöhaluinen, että heti kuuluivat! (Meillähän kävi tosiaan aikoinaan samalla tavalla. Täti sanoi, että ei varmaan vielä kuulu, mutta niin vaan Ipanan ilmoittautui aivan samantien...)

Onnea joppulille sydän äänten kuulumisesta.

(.) Mä täällä jännäilen vaan viikon päästä olevaa ultraa. Jotenki vaan mitein että jos kaikki ei ookkaan hyvin. Vaikka siis on oireita pitää syödä tarpeex usein muuten huono-olo tulee, rinnat kipeet, vatsaa vihloo, nivusista kiristää välillä. Ja onhan noita mutta silti jotenki on epätodellinen olo. Noh onnex enään kuusi päivää...

Prinressa ja nöpö rv 11+4

Ulkkis-Ewa: Miten perustelevat Ruotsissa sitä selällään nukuttamista kätkytkuolemien ehkäisijänä? Voisi tosiaan kuvitella, että kylkiasennossa vauvan kieli ei niin helposti valuisi kurkkuun..(?)

Ymmärsinkö oikein, että Ruotsissakin on jonkinlainen äitiyspakkaus? Miten vertaisit sitä Suomen vastaavaan?

Mukavaa vauva-arkea sinne naapuriinkin :)

Neuvolan lärpäkkeessä minkä sain kotiin niin oli myös samat sanat kuin ruotsin maalla että selällään nukuttaminen vähentää kätkytkuolemariskiä, eli näin myös täällä suomen maassa.

Niin Tänään jo siis 10+4, muuttui päivällä laskettuaika

Onnea Joppulille sydänäänistä :)! Ihana kuulla että kaikki hyvin!

Täällä esikko nuhakuumeessa valvottiin aika lailla viime yönä. Nyt repsuli nukkuu ja minä haaveilen suklaasta, vaan haaveeksi jää, pitää syödä omena jeejee.... plääh.. Tänään alkoi taas uusi raskausviikkokin ja tuossa odotusaika vihkosessa sanotaan että "Sinun tulee ladata akkujasi eikä kuluttaa voimavarojasi.". Helpommin sanottu kuin tehty, tulen tässä varmaan itsekin vielä kipeäksi valivalivali, vaan kun väsyttää......

Entu&Löydös rv35

Onnea Joppulille hienosta neuvolakeikasta ja ennenkaikkea sydänäänistä!

Mun neuvolarapsaa - oli se eka lääkärikeikka. Raskausviikoissakin oli tullut äippäpolilla laskuvirhe, eli nyt onkin 12+5 12+4:n sijaan. No mitä väliä, äitiyskorttini vaan alkaa näyttää aika sotkuiselta. Mullakin kuultiin ekat sydänäänet, pulssi veteli reippaat 170/minuutti. :D Gynestatuksessa ei mitään erityistä ollut, kohtu on kasvanut, mutta ei tosiaan vielä näy mihinkään. Aiemmin otetussa verikoe- ja pissaseulassa ei onneks mitään löytynyt, uutinen HIVistä ei just nyt kyllä jaksaiskaan naurattaa. :) Hb oli jopa hieman noussut, nyt 136, verenpaine normaali 106/74 ja painoakaan ei onneks ollut tullut kuin 0.8kg, phuh! Se varmaan selittyy käytännössä jo sillä, että ekassa mittauksessa olin shortseissa ja pikkupaidassa ja nyt villapaidassa ja farkuissa. :) Tuli sitten todistettua ainakin se, ettei tuo pömpötys ole mitään ilmaa kummempaa. :D Tämän kunniaksi pitää saada suklaatia! :)

Karmea kiire ollut kyllä koko päivän, tukka putkella olen juossut ensin töissä ja sitten fillaroin neuvolaan hirmu hötäkällä kun olin vähän jo myöhässä, ja sitten vielä sieltä kaatosateessa kouluun. Hyötyliikuntaa on ainakin tullut. Väsyttää vaan aika pirusti nyt ruoan päälle, kun en ehtinyt syömään mitään koko päivänä aamiaista lukuun ottamatta.

Tulipa aimo annos omaa napaa taas. :D

Kiitos onnitteluista....

Täällä ollaan jo laajennettu meidän raskausuutisen leviämistä muutamalle läheiselle työkaverille, kai sitä nyt jo voi ruveta hehkuttamaan, kun on muuttunut niin konkreettisesti tää tilanne niiden sydänäänten jälkeen... Kävin jopa ostamassa äippähousut vihdoin ja viimein kun turvottaa niin paljon.

Kivoja uutisia myös sulla inkku, kuulostaa hyviltä sun testit, samalla linjalla kuin omat.

oliko prinsessalla ultra tiistaina vai???

Entä Ilona koska sun pitää tehdä päästös? Mun kaverilla tehtii sektio hätänä ja kaikki meni todella hyvin ja jäi positiivinen kuva synnytyksestä, oli jo todella reippaana 6h synnytyksestä.

Terv, JOppuli 10+4

Juu mulla on ultra tiistaina, sitä kovasti jännäilen. Jotenkin pelottaa mennä sinne. Noh on vielä viikko aikaa ajatella, saan varmaan hermoromahduksen sinä aikana. Aargh...

Prinressa rv 11+4

Ainiin olihan inkulla taas hyviä kuulumisia neuvolasta...

(.) Mä oon aivan ahdistunut siitä ultrasta nyt jotenki. Kovasti stressaan. Pitäis varmaan uppoutua koulu tehtävien tekoon niin sais ajatukset pois sieltä...

Kyselenkin nyt muiden oireista: onko teillä kaikilla ollu kauheet oireilut vielä viikolla 12 vai onko ne vähentyneet?

Prinressa joka on allapäin...

Ihan ekaksi Inkulle onnea hyvistä neuvolakulumisista! (Ettei vaan pääse unohtumaan… ;-D)

Prinressalle kovasti voimia ultran odotteluun. Ymmärrän, että hermostuttaa, mutta kyllä siellä varmasti kaikki hyvin on! Jos en nyt ihan väärin muista, niin ei mullakaan mitään kovin voimakkaita oireita noilla viikoilla ollut: vaihtelevaa etomista kai lähinnä ja väsymystä.

Kiva, kun Joppuli on jo uskaltautunut kertomaan raskaudesta. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo! :-)

Toivottavasti Entun tytteli paranee pian ja vältyt itse mokomalta taudilta!

Täällä aamu ei alkanut kovin mukavasti. Heräsin soittoon (olin nukahtanut uudelleen miehen lähdettyä töihin) äitiyspolilta: ALAT sen kuin nousee ja nyt jo sappihapotkin koholla. Eli ei muuta kuin lääkekuurille. Ja huomenna ja maanantaina taas verikokeisiin. Maanantaina on sit taas aika tuolla sairaalassa. Huokaus. Ihan hysteerisenä tunnustelen täällä Ipanan liikkeitä ja heti kun pikkuinen lepäilee hiukankin pidempään olen täysin hermona… :-( Ja tätä samaa luultavasti edessä vielä monta viikkoa. :-/ Taidan painua peiton alle…

Ilona & Ipana 34+5

Ps. Maanantaina tarkistavat taas Ipanan asennon ja silloin pitäisi sit varmaan jutella tarkemmin tuosta synnytystavastakin…

Kattoko kukaan teistä eilen 45min riskiraskaudet? Äsken itse sitä kattelin ja niin vaan kyyneleet tuli silmiin kun siinä se viimeinen vauva syntyi yli aikaisena. Kyllä niitä hormooneja taitaa sittenkin olla. En nimittäin kovin helposti itke.

Ilonalle kovasti tsemppiä ja virtuaali haleja lähettelen..

Prinressa rv 11+5

Onnea vaan neuvolassa/ultrassa käyneille ja käymään meneville! Aina ne visiitit meikäläistäkin jännitti ja sydänäänien kuuluminen tai sykkeen näkyminen ultrassa oli aina samanmoinen helpotus, vaikka mitään ei olisi olettanutkaan olevan vialla :-)

Ilonalle vielä semmoista, että vaadi tosiaan tarkat mittaukset ja arvioinnit. Ja jos sektio tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, älä anna puhua itseäsi ympäri. Mutta itsekin olisin toki perätilasynnytystäkin ainakin harkinnut (olisin halunnut kuulla kaikki riskit ja edut), jos mahiksia olisi ollut.

Ruotsiin kyssäreitä kirjoittaneelle: vetosivat vain viimeisimpiin tutkimuksiin tuosta selällään nukuttamisesta ja että "ylimmät hengitystiet mahdollisesti pysyvät siten parhaiten auki". Antoivat infolämiskän jossa kätkytkuoleman vaaran minimoimiseksi neuvottiin tiivistetysti seuraavaa: selkäasento, ei tupakointia, imetä jos mahdollista, huolehdi että lapsella on sopivan lämmin - ei kuuma ja että lapsi voi vapaasti liikkua.

Meillä nukutaan kyllä kyljelläänkin ja selkäsennossakin tuntuu pää kääntyvän automaattisesti sivulle.

Äitiyspakkausta en saanut täältä, vaan tuttavankauppana sieltä Suomesta. Täältä sai pienen kangaskassin sairaalasta, jossa pari vaippaa, yksi body 50cm, Pampers-pipo ja jotain muuta pikkusälää. Kovasti ovat kaikki ihasteleet Suomen pakkausta ja koko systeemiä :-D

Ewa ja Typykkä 1kk

Elä huoli Prinressa, mullakin hävis käytännössä kaikki hankalat raskausoireet jo joskus rv9+, vaan väsymys, turvottelu yms jäi jäljelle, mutta sitä mulla kyllä on joskus ihan muulloinkin, joten niitä en osaa pitää niin "raskaus"oireina. Mä katoin kans sen dokkarin ja vollotin lopussa. :D

Tsemppiä Ilonalle, ikävää kun maksa on nyt alkanut paukkumaan. :( Onneksi sentään on tarkat seurannat!

Ai joo, meikä on antibioottikuurilla, tää sitkeä flunssa ei ota lähteäkseen ja neuvolalääkäri kuunteli kauhun sekaisin tuntein keuhkoja (ja pisti mut ittenikin kuuntelee niitä, hehe) ja lätkäisi amoksisilliinikuurin.

-Inkku, rv 12+6

Hurjasti tsemppiä Ilonalle! Voin vaan kuvitella miten vainoharhaisena itse vahtaisin Löydöksen liikkeitä, jos jotain tuollaista olisi :/.

Juu flunssan kourissa ollaan jeejee... Nokka vuotaa, kurkkuun koskee ja väsyttää ja hermot on tiukilla tuon tyttöraasun kanssa, kun hänkin tietysti on normaalia kitisevämpi. Tosin tyllerö on aika terve jo ei ole enää kuumetta, nenä vaan valuu. Astmalääkeannoksen nostin taas ja sekin vähän ärsyttää, kun juuri sain sen laskettua normaalitasolle kesän jäljiltä. Järkevämpi kuitenkin varmasti näin, muuten rohisee kohta keuhkot samaan malliin kuin Inkulla (jolle onnea hyvistä neuvolakuulumisista ;D).

Ääääh nyt en muista enää mitä piti kommentoida... Prinressalle ainakin nopeaa ajankulumista tiistaita odottaessa. Ai niin oireista! Tässä raskaudessa loppuivat jo tosi varhain olisko ollut jossain kymppiviikolla, edellisessä oksensin vielä viikolla 16, eli tosi raskauskohtaista kyllä on.

Entu&Löydös rv35+2

Täällä alkaa tosiaan olla hermot kireällä. Yö meni aikalailla pyöriessä. Ipanan mokoma ei herännyt - kuten normaalisti - vessareissulla ja siitäkös iski taas paniikki. Pitkän aikaa jouduin tuuppimaan mahaa ennen kuin jotain pientä liikettä tuntui. (Taisi pikkuinen nukkua sikeästi illalla pitämänsä jumpan väsyttämänä) Eikä se uni sitten enää tullut, kun kaikki asiat pyörivät taas mielessä… Ja aamulla piti kuitenkin herätä käymään niissä verikokeissa. Tuolla terveyskeskuksessa odotellessani sattui neuvolantätikin paikalle ja lohdutteli kertomalla, että ei tiedä ketään, jolla tuo syömäni lääke ei olisi toiminut ja laskenut arvoja tosi hyvin. Eli ei auta kuin yrittää ajatella positiivisesti ja toivoa, että se tepsii minullakin. Vielä kun tietäisi, mitä ajatella tuosta perätilasta ja tulevasta synnytyksestä. Ahdistaa niin suuresti, kun kaikkialta kuulee niin paljon ristiriitaista tietoa. Olen muutenkin tosi huono tekemään päätöksiä, mutta kyllä tämä taitaa olla elämäni vaikeimpia...

Pikaista paranemista sairastaville!

Ilona & Ipana 34+6

Ilonalle edelleen tsempitykset...

Tänään täällä oltu jo vähän paremmalla mielellä. Kävin äsken kaverin luona ja siellä meinas itku tulla. Lueskentelin sen juttuja raskaudesta yms.. Eilen saunan lauteilta noustessa vihlas tuolta vasemmasta nivusesta kunnolla eli taitaa tuolla masussa jotain olla. Taidan mennä ottamaan päikkärit ennen kuin mies tulee kotio...

Prinressa ja nöpö rv 11+6

Täällä kanssa koettiin aamulla tollainen vooiltely kun sohvalta nuosin laittamaan aamupalaa, viilteli tuolta kyljestä eli taitaa kohdun kiinnikkeet antaa periksi.

Oon tässä just keräämässä voimia ikeaan lähtöön, jos vaikka löytyisi uusia pyyhkeitä meille kun meinaan laittaa kaikki vanhat vaippoihin, sain eilen postissa ihania fleesejä ja kuorikankaita vaippoihin, olisi kiva päästä niiden kimppuun. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus aloittaa vaippatehtailu. Entu oli ainakin kestoilu ihminen onko muita??? Mä en oo ikinä ennen moista ajatellut kunnes olen seurannut vierestä kestoilua ja todennut sen helpoksi ja melkein ainooksi vaihtoehdoksi.

Oletteko huomanneet, että vaukirjalta saa tilattua muutaman kirjan ilmaiseksi ilman, että sitoutuu mihinkään. Eli tilatkaa ihmeessä.

Mutta nyt kai pitää lähteä laittamaan vaatteet päälle, ei kehtaa ihan yökkärissä lähtee shoppailemaan kaalepin tulevan kummin kanssa...

Terkuin, Joppuli ja kaaleppi 11+0 Synttäripäivä.... =)

Meijän piti lähteä habitare messuille mutta jouduin jäädä kotiin kun tuli ripuli tänä aamuna kylään, joten mies joutui lähtemään yksin. Siis ei mitään ihanaa... Välillä tiedä kummasta päästä tulee... Mistä nyt tälläsenkin taudin oon saanu... Aargh... Tänään piti leipoa synttäri kaukkua mutta taitaapi siirtyä.

Ehkäpä tää tästä, täytyy juoda nesteitä paljon ettei ihan kuihtuis.

Prinressa ja nöpö rv 12

Taitaa kaikki viilajat olla viikonlopun vietossa...

(.) Omassa navassa samaa huonovointisuutta. Huomenna töihin taas pitkästä aikaan ja sit ois taas 4vapaa päivää. Sitten rupeenkin tekemään vaan 20h viikossa. Voi olla että tuun kurkkaamaan tänne vasta tiistai iltana kun ultran jälkeen täytyy mennä kouluun opiskelmaan sisätauteja...

Palaillaan viim. tiistaina.

Prinressa rv 12+1