Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Pph pistää ruoan esille, lapsi syö mitä syö ja jättää syömättä sen, mitä jättää syömättä. Jos sillä aterialla on leipää tarjolla, niin ei pitäis pakottaa edes maistamaan; kaikki tarjolla oleva tulisi olla sallittua. Jos taas sillä aterialla ei ole tarjolla leipää, niin sitä ei pitäisi saada ollenkaan sitten, vaan syödään sitä, mitä on tarjolla.
Tuo nirsoilu tuskin johtuu siitä, että pph:n ruoka olisi jotenkin epäkelpoa enkä usko sen loppuvan millään ruokakikkailulla. Pikemminkin liittyy hoidon aloittamiseen.
Oletko samaa mieltä jälkkärin kanssa? Saako lapsi jälkkäriä vaikka ei olisi syönyt ruokaa?
Kyllä. Kaikki mikä on tarjolla on sallittua; niitä ei erikseen rajata, että tämä on sitä hyvää ruokaa jota saa vain jos syö tota pahaa ruokaa. Jos sitä on tarjolla niin se on sallittua.
Oikeasti, tulevia syömishäiriöisiä kasvatetaan ku jaotellaan ruoat hyviksi ja huonoiksi,palkitaan ja rangaistaan ruoan avulla ja muutenkin tehdään syömisistä tosi iso numero.
Ruoka on ruokaa. Nälkäinen lapsi syö. Siihen ei ole muilla ihmisillä mitään sanomista.
Mä olen sitä mieltä, että syömishäiriöitä tulee juuri siitä, että lasten annetaan syödä mitä ne haluavat (joka yleensä enimmäkseen on sitä hyvää ja kivaa ruokaa) ja sitten ne lihovat ja sen jälkeen media alkaa niitä myllyttämään hoikalla ihannekuvalla ja sen jälkeen ne sortuu kaikenmaailman atkinsin dieetteihin ja oksenteluun.
Mieluummin opetan, että terveellinen ruokavalio pitää terveenä, vaikka se sisältääkin ikäviäkin asioita. Ja terveellinen ruokavalio voi sisältää myös herkkuja, mutta näiden tulee olla tasapainossa keskenään.
Mä pyrin siihen, että terveellinen ruoka on myös hyvää

Mun tytölle maistuu toistaseks ainakin salaatti, hedelmät, tavis lämmin ruoka ihan yhtä hyvin ja yhtä suurella innolla ku keksit tai vaikkapa synttärikakku. Päivittäin tyttö jaksaa innostua kaurapuurosta
Terveellisessä ruokavaliossa ei tarvitse olla mitään pahaa tai ikävää. Mä en koskaan syö jotain pahaa sen takia, että se on "terveellistä". En pakota lastakaan assosioimaan terveellistä ja pahaa. Sittenhän ne oppii, että epäterveellinen on hyvää ja kasvikset pahaa.
Tarjolla on lähinnä terveellistä perusruokaa ja herkut ovat minimissään jotta lapsi tottuu oikeanlaisiin suhteisiin niiden välillä, mutta siitä mitä on tarjolla, saa ihan itse valita mitä syö ja kuinka paljon. On ihan suoraa väkivaltaa pakottaa lapsi syömään tai pitää nälässä ja keinotella herkkujen yms kanssa.