Puoliso ei tue ja ymmärrä sairauttani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Toimiiko mies oikein?

• Äänestäjiä yhteensä
    2
  • Kysely suljettu .
V

vierailija

Vieras
Tilanne on se että olen sairastunut keväällä masennukseen jonka vuoksi olen joutunut jäämään pois töistä sairaslomalle. Mies ei ole ymmärtänyt sairauttani ja kuvittelee varmasti että esitän tai keksin etten jaksa.

Häneltä tulee päivittäin ’miksi et käynyt koiran kanssa..’ ’mä muutan pois jos et pääse sen koiran kanssa pihalle’ tai miksi pyykit on laittamatta tai jokin muu asia jää, kun en kertakaikkiaan jaksa. Monesti teen viimiseen saakka vastoin jaksamista, vaikka aloittaminen tuntuu vaikealta.

Meillä on pari lasta ja heidän kanssa oleminen vie jo energiat sairauden ohessa. Jokapäiväinen on selviytymistä ja mies ei ymmärrä minua.. Välillä on päiviä jolloin jaksan vaikka mitä ja energiaa vaikka muille jakaa, kunnes tulee se päivä että hyvä että ruuan jaksaa tehdä ja muuten menee maatessa.

En todellakaan haluaisi olla sairas ja itse jopa sitä häpeän, kun muut eivät ymmärrä. Jopa anoppi miehen kanssa puhuvat siitä kuin ’ei se .... jaksa edes töissä käydä.’ Tuntuu todella pahalta.

Kaiken huippuna oli eräänä päivänä miehen lause ’jos et mene töihin, emme asu tai ole yhdessä.’ Eli minun on pakotettava itseni töihin ja jaksaa niin kauan kunnes tulee lopullinen seinä vastaan ja sairastun vielä vakavammin.

Arkea auttaa se, että lapset ovat päiväkodissa osan päivästä. Mutta mies ei ymmärrä minua, miksei hän voi töiden jälkeen mennä vaikka katsomaan peliä tai miksi en juuri sillä hetkellä jaksa.. Tuntuu etten saa tukea ja toinen ei ymmärrä.

Onko jollain muulla kokemusta tälläisestä? En todellakaan haluaisi olla kotona tai elää tuilla, mutta tällä hetkellä se on ainut keino. Käyn psykologilla ja lääkärillä ja he kyllä ymmärtävät ja tukevat minua

Meillä mies oli myös tuollainen. Selitti vaan: "Reippaasti lähdet liikkeelle..." Ei ymmärtänyt sairautta.
Aikani jaksoin kunnes tuli stoppi. En enää jaksanut sairauteni ja mieheni ymmärtämättömyyden kehää. Tuli ero, oma asunto lasten kanssa. Siitä alkoi toipumiseni. Kukaan ei ollut sanomassa, mitä tänään piti tehdä eikä kukaan nalkuttanut kun en ollut jotain tehnyt. Lasten kanssa mentiin päivä kerrallaan. Vuoden kuluttua olin työkykyinen ja sain ihan kivan työn läheltä kotia.
Tsemppiä!

Onko mahdollista saada puolisosi mukaan esim.psykologin käynneille? Tämä voisi aukaista puolisosi silmät ymmärtämään tilanteesi, kun ammattilainen on mukana kertomassa siitä ja myös kuuntelemassa hänenkin ajatuksia. Ehkä teillä kummallakin on tilanteesta ja toistenne rooleista epärealistiset käsitykset ja odotukset, joita voisi mm.psykologi avata ja siten myös antaa kummallekin vinkkejä arkeenne.

No mut onhan se oikeasti raskasta!

Välillä tekisi mieli heittää hanskaat tiskiin tai lusikat jakoon tai ihan mitä vaan. Ja vaikka ois itse se sairas, niin pitää yrittää ymmärtää.

Ja sekin on mahdollista, että toinen ei vaan jaksa toisen sairautta. Ei sille mitään voi.

Mikä sinä olet sanomaan, mikä ap:n tilanne on! Hän on diagnoosinsa saanut ja saa siihen hoitoa. Todella todella ala-arvoista ruveta sairastunutta ihmistä mollaamaan.

Olen tuon ap:n tilanteen arvioinnissa yhtä pätevä kuin sinäkin - paitsi jos olet hoitoon osallistuva. Siinä tapauksessa teet virkavirheen puidessasi asiaa julkisuudessa. Eli sinä et tiedä, millainen ap:n tilanne on, et edes sitä, onko hänen kertomansa totta.

Sairaus ei myöskään aiheuta mitään yleistä suojaa kommentointia vastaan. Tässäkin tapauksessa se "sairas" itse arvosteli miestään, koska tämä ei tarpeeksi jaksanut tukea "sairaan" oman navan tuijottelua. Miksi siis ei myös häntä voisi tarkastella kriittisesti?

Olisin voinut osoittaa sympatiaa, jos esim. "sairas" olisi ollut huolissaan siitä, miten hänen sairautensa aiheuttaa haittaa muulle perheelle/miehelle/työyhteisölle.

Kertooko tämä, että naiset ovat mielenterveydeltään heikompia vai että he hakeutuvat sairauslomalle herkemmin?
180404-Blomgren_Tuulio_Sairauspoissaolot_2018-4.png

Keväästä asti on ollut masennusta ja sl:lla.
Onko hoidot tehottomia, onko mennyt vointi edes parempaan suuntaan? Psykologilla on ilmeisesti tukikeskustelukäynnit, psykoterapia?
Onko lääkitys onnistunutta? vai oletko niitä jotka ovat lääkevastaisia potilaita, jotka odottelevat ajan vaan parantavan vakavasta masennuksesta jossain vaiheessa?

Onko hoidot tehottomia, onko mennyt vointi edes parempaan suuntaan? Psykologilla on ilmeisesti tukikeskustelukäynnit, psykoterapia?
Onko lääkitys onnistunutta? vai oletko niitä jotka ovat lääkevastaisia potilaita, jotka odottelevat ajan vaan parantavan vakavasta masennuksesta jossain vaiheessa?

Ja piti vielä kirjoittaa. Oletko käynyt psykiatrilla ja lääkitys laitettu kuntoon?

Ettäkö vakavasta masennuksesta ei voi parantua ilman lääkkeitä?

Tuttua... Minullekin sanottiin että pitäs vaan mennä töihin, niin siitä se sitten lähtisi...
Masennus on vähän semmonen juttu, että jokin prosessi siinä pitää käydä itsensä kanssa että alkaa parantua ja ymmärtää sen masennuksen logiikkaa. Muistan kun taistelin jotain negatiivisia ajatuksia vastaan ajatellen, ettei ne ole totta, ne on vaan mun ”sairauden puhetta”.
Toinen asia minkä muistan oli se että huomasin pyöriväni oman napani ympärillä, eikä energia riittänyt muuhun. Tein välillä päätöksiä, että nyt en keskity itseeni vaan muihin ja muiden tarpeisiin...
Vaikeaa se on, kun toinen ei ymmärrä, mulla oli kamalat muistivaikeudet ja sen takia tuli vähän sanaharkkaa... Kunnes väänsin rautalangasta ja näytin tekstejä että se kuuluu tähän masennukseen, etten unohda asioita tahallani.

Olen käynyt läpi pitkän masennuksen, ja siitä parantunut. Jälkiviisaana sanon, että miehesi on ihan oikeassa. Ylös, ulos ja kävelylle. Petissä ei mikään tauti parane. Lääkitys kuntoon, terapiaan ja ulos!
Mä olen osittain samaa mieltä.

Tai mä ajattelen aikamääreitä: 2-3 kuukautta saa olla sängyn pohjalla, mut sit on noustava ylös ja tehtävä vaikka hampaat irvessä ne arkijutut. 2-3 kk on tarpeeksi pitkä aika pahimpien fiilisten prosessoimiseen, sitten se menee jo liialliseksi märehtimiseksi.

Ja juu, olen ollut joskus masentunut.

• Tykkää
Reactions: Zariza
Tottakai kyllä se siitä lääkkeettömillä keinoilla menee ohi vuosien odottelun aikana. Kuinka usein muuten nämä vakavasta masennuksesta kärsivät tekevät itsemurhan?

Mistä pieraiset tuon ”vuodet” tuohon vakavan masennuksen yhteyteen? Sehän on aika yksilöllistä kuinka äkkiä siitä toipuu. Mulla ollut 2 kertaa eläessäni vakava masennus, sen masennuksen vakavuus on mennyt ohi muutamassa kuukaudessa... Mutta jos siinä suossa rämpisi kauemman aikaa niin miksikäs ei ottaisi myös lääkkeistä sen avun minkä saa.

Jotkut ihmiset vaan tuntuu jäävän siihen lääkerumbaan vuosiksi ja kohta on pää enemmän sekaisin kuin haminan kaupunki... Eikä kohta eroteta mikä on vieroitusoiretta ja mikä oikeata masennusta jne.
Ja varmasti moni asia riippuu myös siitä masennuksen laadustakin, onko psykoosi juttuja ja muuta.

Mä olen osittain samaa mieltä.

Tai mä ajattelen aikamääreitä: 2-3 kuukautta saa olla sängyn pohjalla, mut sit on noustava ylös ja tehtävä vaikka hampaat irvessä ne arkijutut. 2-3 kk on tarpeeksi pitkä aika pahimpien fiilisten prosessoimiseen, sitten se menee jo liialliseksi märehtimiseksi.

Ja juu, olen ollut joskus masentunut.
BTW, oletko lukenut Peterin kirjan?
Onko sun mies lukenut sen?

Yhteistyössä