"Saa lihava lapsikin joskus herkutella"- väite vs. Dr Phil

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No itseasiassa, mulle th heitti tiistaina melkosen kommentin jota jäin oikein miettimään, on kuulemma nimittäin tutkittu että lasten ruokavalio on huonoimmillaan 1v-2v välisenä aikana, jolloin opetellaan syömään samaa ruokaa kuin muu perhe ja vaikka ensin vähän irvistelin asialle, aloin miettii et tottahan tuo on...Sorrun siihen itsekkin "antaa sen nyt maistaa, eihän tuo pieni määrä pahaa tee" jne jne...

Kummasti aloin miettii et pitäskö sitä koittaa vähän tehdä itsellekkin ruokaremonttia jotta sais lapselle ne hyvät ruokahommat opetettua.

Tämän olen havainnut käytännössä. Meillä on 3 lasta. Kahden vanhimman ollessa pieniä en uskaltanut antamaan lapsille ihan kaikkea mitä itse söin, mutta kolmannen kanssa olin rennonpi tai millä sanalla sitä nyt kuvaisi. Hän sai vuoden täytettyään maistaa kaikkea mitä minäkin söin. Jaa saattoi se olla vähän laiskuuttkin kun pääsi helpommalla kun antoi omalta lautaseltaan ruokaa niin lapsi oli tyytyväinen. Tämä nuorin on nyt sitten kaikki ruokkainen ja vanhemmat olleet todella nirsoja. Että asioilla on usein kaksi puolta.

Mulle tulee tuosta chefin lapsesta mieleen, että eihän kylläisyys ole oikeasti sitä, että "vatsa on täynnä", vaan aivojen välittäjäaineenvaihdunnan ja tiettyjen aivoalueiden tasolla syntyvä tunne. Ihmisillä on tässä asiassa synnynnäisiä eroja. Toiset syövät juuri ja juuri sen verran, että selviävät hengissä, ja syöminen on aina yhtä tuskaa, toiset taas söisivät koko ajan, ja ovat juuri tuolla tavalla kiinnostuneita ruoasta.

Tuli tää ketju mieleen tänään kaupassa, kun semmoset alakouluikäiset istu kaupan tuulikaapissa ja mussuttivat rähmämunkkia (munkki vaal.pun. kuorrutteella) ja huuhtelivat sitä alas limsalla.

Usein näkee myös alakoululaisia kaupassa ostamassa hirveitä säkkejä karkkeja, litran mehutetroja, limsaa jne...

Mistä tämmönen tapa tulee?

[QUOTE="mmm";25104466]No pitääkö lapselle antaa karkkia yhtään? Mihin lapsi tarvii niitä ylimääräisiä E-koodeja, väriaineita ja sokeria? Koskee ihan kaikkia lapsia mutta etenkin ylipainoisia.[/QUOTE]
No näinpä. Ja koskee aikuisiakin. Mä pidän tietyllä tapaa ongelmana myös erilaisia makeita ja/tai rasvaisia leivonnaisia, vaikka ne itse leipoisikin. Plus tietysti kaikki perunalastut, juustonaksut yms. Mä rakastan ruuanlaittoa, mutta jos olisin sen lisäksi ollut vielä "pullantuoksuinen äiti", niin mun lapseni tuskin mahtuisivat kulkemaan ovista. Onhan ne kakut, mustikkapiirakat, rahkapiirakat, muffinssit yms hyviä, mutta jos niitä vetää viikottain niiden karkkipäivänkarkkien, perunalastujen, sokerilla makeutettujen jugurttien/viilien/rahkojen ja muiden lisäksi, niin aika herkästi alkaa paino nousta.

Yllättävän monilla ihmisillä on kaapeissaan aina keksiä, suklaata yms, vaikkei tarvitsisi olla. Myslit on joskus ihan jees, mutta kaupasta ostetuissa on usein paljon sokeria ja rasvaa. Murot on just sitä herkkua, mitä ei tarvitsisi joka päivä syödä. Jos on pakko jotain muroja lapsilleen syöttää, kannattaa lukea tuoteseloste. Ne oikeasti hyvät ja terveelliset murot maistuvat lähinnä pahville, joten niiden kanssa on melkein pakko olla jotain marjoja tai hedelmiä.

On varmasti vaikea pitää yhtä perheenjäsentä dieetillä, jos kaapit notkuvat kaikkea sellaista, mitä ei saa syödä. Ja varsinkin, jos muu perhe vetää napaansa niitä lihottavia ja yksi jää ilman.