Saako puolisosi matkustaa yksin omalle lomalle ulkomaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä ne on nuo sanamuodot, kun tökkii. "Antaisitko", "saisiko" jne. Musta ne on vaan puolisoita alentavia ilmaisuja.

Tai sit mulla vaan on erikoinen käsitys parisuhteesta, kun ajattelen, että siinä on kaksi täyspäistä ja tasa-arvoista ihmistä, eikä siten kummallakaan ole tarvetta kontrolloida ja määrätä puolisonsa menemisiä.

Meillä mies saa mennä ja meneekin. Itsekin saan mennä, mutta pitkää viikonloppua pidemmäski aikaa en ainakaan vielä ole lasten aikana halunnut lähteä.

Vaikka olemme molemmat ns. vapaita menemään, niin kyllä jokainen reissu suunnitellaan huolella. Kotiin jäävälle jäävät kolme lasta harrastuksineen. Omista harrastuksista pitää usein toisen reissujen aikana nipistää. Lisäksi rahaa on perheessämme käytettävissä rajallisesti, vaikka kohtuuhyvin toimeen tulemmekin. Kaikki rahamme ovat yhteisiä, joten ns. omien matkojen kustannukset pitää pitää kohtuullisisna. Pääasiassa matkusteluun käytössä olevat rahat laitetaan perhematkailuun.

Mies reissaa työnsä vuoksi paljon, joten ei ole halukas lähtemään kotoa mihinkään. Halutessaan varmasti saa mennä, olivat kaverinsa kanssa menossakin, mutta eivät saaneet lomia järjestymään yhtäaikaa. Minä puolestani menen paljon lasten kanssa sekä ystävieni kanssa, eikä ole lupia tarvinnut kysyä, ihan keskustelemalla asiat ovat selvinneet.

meillä puolisot ovat vapaita ja tasavertaisia. Ei viikon ulkomaanmatka silti mikään ilmoitusluontoinen asia olis. Meillä on pienet lapset ja mulla vuorotyö, joten vaatis todella järkkäilyä ja ajankohta pitäs tietää hyvissä ajoin.

[QUOTE="vieras";24997147]Miten suhtautuisit, jos miehesi tai vaimosi haluaisi matkustaa yksin ulkomaille lomamatkalle? Antaisitko mennä vai tulisiko perheriita?

Matkustaisitko itse yksi lomalle, jos sinulla olisi puoliso tai perhettä? Miten puoliso ja lapset suhtautuisivat tähän?[/QUOTE]

Sen kun menis, ei meillä tarvi lupaa kysyä,ilmoitus riittää.

[QUOTE="Neith";24997997]harva mies lähtee reissuun katselemaan nähtävyyksiä, sinne mennään ryyppäämään ja mahdollisesti panemaan joten sen voi tehdä kotimaassa halvemmalla..

- - -

kun kerran suhteessa ollaan niin se suhde/perhe menee etusijalle ja tietty tasa-arvo säilytetään kaikissa asioissa[/QUOTE]

No ketäänhän ei voi omistaa, joten jos on pannakseen niin minkäs sille sitten voi. Niinkuin itsekin totesit, sen voi tehdä täälläkin. Ei sen takia tarvitse ulkomaille mennä. Mutta ulkomaille monikin menee ihan muista syistä.

Itse olen lähdössä talvella viikonloppumatkalle ystäväporukassa eikä taatusti kukaan meistä lähde sinne pettämään puolisoaan. Mieheni on myös kiinnostunut kulttuurista ja nähtävyyksistä ja juu, saa käydä kaveriporukassa matkalla. On käynytkin.

Suhde ja perhe on tietenkin ykkösasia elämässä, mutta kyllä meillä molemmilla on myös omia juttuja, harrastuksia ja ystäviä. Ei perheen arvostamista mitata sillä että ollaan yhdessä 24/7. Eikä tasa-arvoa vähennä keskinäinen luottamus. Suhde, jossa kumpikaan ei _saa_ lähteä ilman toista minnekään (eli toinen ei päästä), ei ole tasa-arvoinen.

Meillä on yhteiset rahat ja lapset, eli toisen suostumus pitää saada.

Se että toinen lähtisi esim. kahden viikon reissuun yksin, tarkoittaa että toinen hoitaa lapset sen aikaa eikä pystyttäisi enää pitämään yhteistä kesälomaa. Eli aika iso juttu kyseessä ja siksipä ei ole meillä toteutunut.

Jos mies haluaisi lähteä, niin maksimissaan viikoksi.

mä ikävöin lapsia jo ihan päivänkin reissuilla, jotenkin se reissuun meno on eri asia kuin töissä olo.. en vaan osaa rentoutua, ajattelen aina, että kuinka hauskaa lapsilla olisi täällä ja mitä kaikkea voisimme yhdessä tehdä.. mä pystyn rentoutumaan omassa kodissani niin hyvin, etten tarvitse reissuja pidemmälle yksin.

kaikilla ei vaan ole sellaista tarvetta, että ovat jossain kymmenien tai satojen kilometrejen päässä kotoaan ja pystyvät vasta sitten rentoutumaaan. mulle rentoutumista on sellainen, että työpäivän jälkeen menen porekylpyyn ja saunaan yksinäni, ja vietän siellä rauhallista aikaa, mies on tällävälin lasten kanssa, tai sitten lähden kopirien kanssa tyunnin-kahden metsälenkille yksin, sekin rentoutttaa.

Ihme vastakkainasettelua taas, tottakai minakin pystyn rentoutumaan omassa kodissani, mutta on ihan eri fiilis olla jossain kaukana, syoda ihanissa ravintoloissa ja viettaa mukavaa aikaa ihan ystavien kesken. Sekin on tarkeaa, ei pelkka perheeseen panostaminen.

Neith, aika, hm, mielenkiintoinen käsitys sulla miehistä. Aika kamala, suoraan sanoen. Jos omasi onkin viinaanmenevä ja panee kaikkea missä on reikä, niin ei se tarkoita, että kaikki muut miehet olisivat samanlaisia.

Neith, aika, hm, mielenkiintoinen käsitys sulla miehistä. Aika kamala, suoraan sanoen. Jos omasi onkin viinaanmenevä ja panee kaikkea missä on reikä, niin ei se tarkoita, että kaikki muut miehet olisivat samanlaisia.

Pitaa taas peesailla. Ja olen lisaksi aivan varma etta ns. kontrolloiduissa suhteissa, mies pettaa herkemmin. Ainakin oma mieheni sanoo usein etta todella arvostaa sita etta meilla kumpikin saa menna niinkuin tykkaa.

Joo, kauhean ahdistavalle suhteelle kuulostaa. Jos minua kontrolloitaisiin tuolla tavalla, varmasti ainakin pettäisin puolisoani. Haluan säilyttää suhteessakin oman tahtoni ja vapauteni.

Ei se ole ahdistavaa, jos ei haluakaan yksinään huidella missään. En ole ikinä edes moista ajatellut, meillä on itsestään selvää viettää vapaa-aika yhdessä (ei tietty 24/7, omiakin menoja on), viihdytään nääs yhdessä vielä monien monien vuosien jälkeenkin :)

Pitaa taas peesailla. Ja olen lisaksi aivan varma etta ns. kontrolloiduissa suhteissa, mies pettaa herkemmin. Ainakin oma mieheni sanoo usein etta todella arvostaa sita etta meilla kumpikin saa menna niinkuin tykkaa.

Samoin meillä. Kaikilla kavereilla näin ei ole.

Joidenkin - monien - on vaikeaa ymmärtää sitäkin, että meillä on mieheni kanssa vastakkaista sukupuolta olevia ystäviä molemmilla, joiden kanssa käydään ulkona, matkalla, missä milloinkin, ja se todella on OK puolisolle. Tuntisin olevani hirviö, jos olisin pyytänyt miestä luopumaan parhaasta ystävästään vain siksi, että tämä on nainen.

Ei se ole ahdistavaa, jos ei haluakaan yksinään huidella missään. En ole ikinä edes moista ajatellut, meillä on itsestään selvää viettää vapaa-aika yhdessä (ei tietty 24/7, omiakin menoja on), viihdytään nääs yhdessä vielä monien monien vuosien jälkeenkin :)

Meilläkin viihdytään ja se on todella ihanaa:) Mut sen viihtymisen tulee perustua vapaaehtoisuuteen joka päivä ei siihen, että eilenkin on viihdytty, joten tänäänkin on pakko viihtyä. Eli jos mieheni jostain mystisestä syystä haluaisi ulkomaille lähteä,niin en mä voi häntä kieltäkään enkä edes halua.

onpas täällä hyvin toimeentulevaa porukkaa. meillä ei ole rahaa ulkomaan matkoihin, joten missään nimessä en päästäisi miestä yksin sellaiselle reissulle. En ole ikinä päässyt käymään naapurimaata kauempana, joten jos ulkomaan matkaa suunniteltaisiin niin sinne lähtisin minäkin, ei mies yksin!

Voihan tätä asiaa pohtia ihan teoriatasollakin. Niin varmasti moni tekee. :)

Ei meilläkään usein matkusteta. Minä lähden tänä talvena ekaa kertaa ystävien kesken matkalle ja mies on ollut pari kertaa. Yhteiseloa takana jo yli 10 vuotta.

Onneksi meillä on läheisiä ystäviä molemmilla, ettei tarvi koko ajan kyhnöttää toistensa kanssa. Aivan vallan on kivaa puolin ja toisin välillä mennä ystävienkin kanssa, mies ei ainakaan ole pätkääkään kiinnostunut lähtemään mun kanssa shoppailemaan johonkin, käskee kyllä kysyä jotain ystävää mukaan.

Ihme vastakkainasettelua taas, tottakai minakin pystyn rentoutumaan omassa kodissani, mutta on ihan eri fiilis olla jossain kaukana, syoda ihanissa ravintoloissa ja viettaa mukavaa aikaa ihan ystavien kesken. Sekin on tarkeaa, ei pelkka perheeseen panostaminen.

en mä mitään vastakkainasettelua laittanut, kerroin vain miten omat asiani ovat, eihän se sitä tarkoita, että jos MINÄ en pysty rentoutumaan ilman perhettäni, että näin tulisi olla kaikilla!

en mä mitään vastakkainasettelua laittanut, kerroin vain miten omat asiani ovat, eihän se sitä tarkoita, että jos MINÄ en pysty rentoutumaan ilman perhettäni, että näin tulisi olla kaikilla!

Kirjoitit:

"kaikilla ei vaan ole sellaista tarvetta, että ovat jossain kymmenien tai satojen kilometrejen päässä kotoaan ja pystyvät vasta sitten rentoutumaaan."

Mina nimittain pystyn rentoutumaan SEKA kotona etta matkoilla :).

Meilläkin viihdytään ja se on todella ihanaa:) Mut sen viihtymisen tulee perustua vapaaehtoisuuteen joka päivä ei siihen, että eilenkin on viihdytty, joten tänäänkin on pakko viihtyä. Eli jos mieheni jostain mystisestä syystä haluaisi ulkomaille lähteä,niin en mä voi häntä kieltäkään enkä edes halua.

meinaatko ettei se perustu vapaaehtoisuuteen jos ihan oikeasti pari on lähes 24/7 yhdessä, eikä kaipaa mitään reissuja ilman puolisoaan?
Miksi pitää jurnuttaa vastaan, toiset reissailee ilman puolisoa ja toiset ei, se tee kummankaan parin suhteesta sen parempaa tai huonompaa, meitä ihmisiä kun erilaisia. toisille riittää se,m että saa viettää kainalokkain ne illat ja käydä omissa harrastuksissaan, töissä yms. ilman sitä puolisoa, mutta matkustelu sitten tehdään yhdessä, toiiset taas sit kaipaavat sitä matkustelua ilman puolisoa ja ihan ookoo tämäkin.

Kirjoitit:

"kaikilla ei vaan ole sellaista tarvetta, että ovat jossain kymmenien tai satojen kilometrejen päässä kotoaan ja pystyvät vasta sitten rentoutumaaan."

Mina nimittain pystyn rentoutumaan SEKA kotona etta matkoilla :).

Joo kirjoitinko sitten, että SINÄ et pysty rentoutumaan.. tiedän monta ihmistä, joilla on sama juttu kuin minulla, rentoutuminen muualla kuin kotona on vaikeata.

en tiedä mistä nyt oikein vänkäät, en mitenkään pahalla tuota kirjoitustani ketään kohtaan laittanut, mainitsin vain, että toisilla se rentoutuminen käy eri tavalla.

[QUOTE="vieras";24998671]Onneksi meillä on läheisiä ystäviä molemmilla, ettei tarvi koko ajan kyhnöttää toistensa kanssa. Aivan vallan on kivaa puolin ja toisin välillä mennä ystävienkin kanssa, mies ei ainakaan ole pätkääkään kiinnostunut lähtemään mun kanssa shoppailemaan johonkin, käskee kyllä kysyä jotain ystävää mukaan.[/QUOTE]

Ei meiläkään kyhnötetä yhdessä koko aikaa, shoppailut yms. on vähän eri asia kuin ulkomaanmatkat. Ystävien kanssa toki ollaan yhdessä ja erikseen.

[QUOTE="Neith";24997997]
lisäksi mun mielestä on omituista jos haluaa/tarvitsee lomaa perheestään, sen lisäksi että harva mies lähtee reissuun katselemaan nähtävyyksiä, sinne mennään ryyppäämään ja mahdollisesti panemaan joten sen voi tehdä kotimaassa halvemmalla..
[/QUOTE]

:o

Anteeks mitäh?!

Mun miehellä ei koskaan oo ollu yhen yhtä yhdenyönpanoa, ei edes nuorena. Ja ei, kyse ei oo totuuden kaunistelusta, oon iteki aika järkyttyny, aikamoinen rällästäjä kun nuorena kuitenki oli. Olis kyllä kertonu, jos olis ollu, koska tietää mun kyllä "vähän bailanneen" sinkkuaikoina ja aika nolona myöns olevansa pitkien suhteiden mies. Eli: tuo ei todellakaan ryyppää tai pane yhtään mitään matkoillansa. Ryyppääminenki olis ihan ok, mutta ei itse halua, koska silloin menee kuulemma loma hukkaan. Tykkää kiertää kaikki nähtävyydet, historialliset hässäkät, luontopolut ja mitkävielä kirkot ja temppelit. Ihme hiippari kyllä... Mies myös on hulluna budolajeihin, joten jos löytää reissukohteestaan budosalin, jää loppumatka aika yksipuoliseksi. Miksi edes haluaisin tuollaiselle matkalle mukaan?

Itse en ole vuosiin yksin reissanut, kun en malta pieniä lapsia jättää kotiin. Mies kuitenkin on yleensä pari kertaa vuodessa ulkomailla ja noin jokatoinen kuukausi muualla päin Suomea.

Joo kirjoitinko sitten, että SINÄ et pysty rentoutumaan.. tiedän monta ihmistä, joilla on sama juttu kuin minulla, rentoutuminen muualla kuin kotona on vaikeata.

en tiedä mistä nyt oikein vänkäät, en mitenkään pahalla tuota kirjoitustani ketään kohtaan laittanut, mainitsin vain, että toisilla se rentoutuminen käy eri tavalla.

Kirjoitin vain vastakkainasettelusta, en muusta. Enka vankaa mitaan, ymmarran ettet pahalla sita kirjoittanut.

Yhteistyössä