sairasloma lapsen sairauden takia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetys

Vieras
Lapsi ollut vkl asti kipeä.Eilen en saanut aikaa lääkäriin aikaa ja tänään sitten päästiin. Lääkäri kirjoitti sairaslomaa torstaihin asti ja en tajunnut eilisestä pytää lappua. Soitin sitten esimiehelle ja hän sanoi, että en saa olla kotona 4pv lapsen sairauden takia.Ja että pitää pyytää eilisestä lappu vielä.Kysyi, tulenko töihin torstaina ja sanoin, etten voi lasta kipeänä hoitoon viedä.Sitten kysyi,että olisiko toista katsomaan sitä.Sanoin,että mies ei pysty olee ja sanoi, ettei hänkään saisi olla 4 päivää lapsen kanssa.Onko tämä jokin laki, ettei saa olla sairaan lapsen kanssa kotona? Kuin sen 3 päivää vain?Mihin sitä toisen sitten kipeänä veisi? Omituista.Nyt joudun yhden päivän olemaan palkattomana kotona lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No mulla ainakin ollut aina työpaikoissa niin, että 3 päivää saa olla palkallisesti, sen jälkeiset päivät palkatta.

Samoin meillä, on myös myönnytys, että saa sen kolme päivää olla ilman lääkärintodistustakin. Se on nimeltään muistaakseni väliaikainen hoitovapaa.

Mä ainakin soitin vaan terveydenhoitajalle neuvolaan ja hän kirjotti 3 päivää saikkua, ei tarvinnut käydä edes paikan päällä. Ja jos sairaus jatkuu niin sit lääkäriin, tosin kuume on jo poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3 päivää saa olla. MIksi mies ei voisi jatkaa loppuviikkoa?

Kun kuulemma hänkään ei saa olla sitä 4pv. Pitää kysellä mistä saan eiliselle lapun *huoh*. En ole aikaisemmin ollut lapsen sairauden takia pois töistä. Jos ei pystyisi olemaan palkattomalla, niin mihin sitä lapsen veisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kirspe:
Mä ainakin soitin vaan terveydenhoitajalle neuvolaan ja hän kirjotti 3 päivää saikkua, ei tarvinnut käydä edes paikan päällä. Ja jos sairaus jatkuu niin sit lääkäriin, tosin kuume on jo poissa.

Esimies sanoi, että neuvolasta varmaan kirjoittaa lapun eilisestä. Mutta yksi päivä kuitenkin on sitten palkaton, vaikka lapun vienkin eilisestä(koska lääkäri kirjoitti 3pv tästä päivästä lukien)

Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon. Työntekijällä on oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle enintään neljän työpäivän ajaksi.

Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan. Tilapäiseen hoitovapaaseen on oikeus myös ns. etävanhemmalla eli vanhemmalla, jonka luona lapsi ei asu.

Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta, ellei toisin ole sovittu työehtosopimuksessa tai muulla tavoin.

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prvap/tilapainenhv.htx

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:

Kun kuulemma hänkään ei saa olla sitä 4pv. Pitää kysellä mistä saan eiliselle lapun *huoh*. En ole aikaisemmin ollut lapsen sairauden takia pois töistä. Jos ei pystyisi olemaan palkattomalla, niin mihin sitä lapsen veisi?

Siis sinä olet nyt aluksi ne kolme päivää ja mies siitä eteenpäin.

Oletteko siis miehesi ja sinä myös viikonloppuisin töissä??? Jos siis sinä olet vielä huomenna kotona (=ma,ti,ke eli 3pvää) ja miehesi sitten lopun viikkoa (=to,pe...)??????

Siis sinä olet nyt aluksi ne kolme päivää ja mies siitä eteenpäin.
Meillä on niin, että 3 päivää/sairaus palkallisena, ei voi olla ensin toinen vanhemmista ja sitten toinen. Eli siinä kolmessa päivässä pitää hommata joku muu hoitaja, jos lapsi ei tervehdy. Tai olla itse palkattomana.

No ei saa palkallisena olla kumpikaan kun tuon kolme päivää sairauden alusta!!! Loput on palkatonta!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Oletteko siis miehesi ja sinä myös viikonloppuisin töissä??? Jos siis sinä olet vielä huomenna kotona (=ma,ti,ke eli 3pvää) ja miehesi sitten lopun viikkoa (=to,pe...)??????

tätä ehdotin, mutta sanoi... ettei mieskään saa olla sitä 4pv palkallisella vapaalla.ELi jos minä olen jo ollut 3pv kotona, niin mies ei saa jatkaa siitä.Ihmeellistä tämä. mihin minä sen veisin kipeänä?

tätä ehdotin, mutta sanoi... ettei mieskään saa olla sitä 4pv palkallisella vapaalla.ELi jos minä olen jo ollut 3pv kotona, niin mies ei saa jatkaa siitä.Ihmeellistä tämä. mihin minä sen veisin kipeänä?

miksi ei mies sais jatkaa?!

Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:

miksi ei mies sais jatkaa?!

en tiedä.Sanoi,ettei hänkään saa olla sitä 4pv.Pitää olla jokin ulkopuolinen tms.tai sitten jompi kumpi on palkattomana kotona sen yhden päivän.Olin kyllä ihmeissäni tästä, koska aikaisemmin en ole kotona lapsen sairauden takia joutunut olemaan.

Käsittääkseni hoitohenkilökunnalla ei ole oikeutta kirjoittaa s-lomaa takautuvasti eli eilisestä et voi saada todistusta jälkeenpäin. Meillä tk:ssa sairaanhoitaja kirjoittaa s-lomalapun, jos lääkäriaikaa ei ole sille päivälle antaa tai sairaus ei vaadi erityisesti lääkärin arviota esim oksennustaudit, kuumeflunssat yms.

Työnantaja ei todellakaan ole velvollinen maksamaan sinulle "loputtomasti" palkkaa sairaan lapsen hoitamisesta! Mielestäni tuo 3pv on jo hieno asia. Joko ollaan kotona palkatta loppuaika tai järjestetään hoitaja/lapsen hoito muuten. Flunssaepidemian aikana kustannukset olisivat kohtuuttomat työnantajalle, jos kaikki työntekijät viikkoja kotona lasten kanssa..

eihän tarvitse olla ku to pe...sinä olet ollut sinun palkalliset 3 pvä ja nyt hän pitää palkallista 2 pvä....

kun lapsen sairauden takia ei saa vanhemmat pitää kun sen 3pv YHTEENSÄ palkallista vapaata.Kun asutaan samassa taloudessa(tai jotenkin niin).Eli mieskään ei saa olla palkallisella vapaalla lapsen kanssa.näin minulle sen selitti.Eli minä tai mies ollaan se 4päivän palkattomalla vapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkäyvä äiti:
Käsittääkseni hoitohenkilökunnalla ei ole oikeutta kirjoittaa s-lomaa takautuvasti eli eilisestä et voi saada todistusta jälkeenpäin. Meillä tk:ssa sairaanhoitaja kirjoittaa s-lomalapun, jos lääkäriaikaa ei ole sille päivälle antaa tai sairaus ei vaadi erityisesti lääkärin arviota esim oksennustaudit, kuumeflunssat yms.

Työnantaja ei todellakaan ole velvollinen maksamaan sinulle "loputtomasti" palkkaa sairaan lapsen hoitamisesta! Mielestäni tuo 3pv on jo hieno asia. Joko ollaan kotona palkatta loppuaika tai järjestetään hoitaja/lapsen hoito muuten. Flunssaepidemian aikana kustannukset olisivat kohtuuttomat työnantajalle, jos kaikki työntekijät viikkoja kotona lasten kanssa..

olen kyllä itse saanut takautuvasti sairalomalapun.Esimies sanoi, että neuvola kyllä varmaan kirjoittaa sen takautuvasti.Emme siis eilen saatu aikaa lääkäriin ja tänään sain.En vain itse tajunnut siinä alkaa eilestä pyytää lappua, koska tärkeintä oli vain sen lapsen terveys ja lääkkeiden saanti.Ei tullut mieleen siinä alkaa kyselee sairaslomia eilisestä(joka kyllä oma vikani, muttei mieleen tullut lääkärin luona)

eihän tarvitse olla ku to pe...sinä olet ollut sinun palkalliset 3 pvä ja nyt hän pitää palkallista 2 pvä....

kun lapsen sairauden takia ei saa vanhemmat pitää kun sen 3pv YHTEENSÄ palkallista vapaata.Kun asutaan samassa taloudessa(tai jotenkin niin).Eli mieskään ei saa olla palkallisella vapaalla lapsen kanssa.näin minulle sen selitti.Eli minä tai mies ollaan se 4päivän palkattomalla vapaalla.

siis kuka on selittänyt noin?

Yhteistyössä