sairasloma lapsen sairauden takia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Me pyydetään aina "palasina" lapsen sairaslomatodistukset. Koska yleensä työnantaja ei pysty selvittämään, onko vaimo/mies jo ollut muksua hoitamassa kotona, näin 3päivää voi toinen olla palkalla kotona ja toinen toiset 3päivää. Jos samalla työnantajalla, niin sitten voi ollakin hankalempaa. Näin pystyy hanskaamaan yhden viikon sairasloman ja sen jälkeen tarvittaessa hankitaan hoitaja/ollaan palkattomalla.

Eikös todistuksessa ole aina sairauden alkamispäivä?

tota mä just tarkotin!noin se kannattaa tehdä!!
sairaushan on voinut alkaa pe iltana mut vasta ma mene hakee saikkulappua

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:
eihän tarvitse olla ku to pe...sinä olet ollut sinun palkalliset 3 pvä ja nyt hän pitää palkallista 2 pvä....

kun lapsen sairauden takia ei saa vanhemmat pitää kun sen 3pv YHTEENSÄ palkallista vapaata.Kun asutaan samassa taloudessa(tai jotenkin niin).Eli mieskään ei saa olla palkallisella vapaalla lapsen kanssa.näin minulle sen selitti.Eli minä tai mies ollaan se 4päivän palkattomalla vapaalla.

Tässä itse puhuit, että tuon kolmen päivän lisäksi vielä 4 päivää palkatonta.
Ap tarkoitta varmaan neljättä päivää, ei neljää päivää.

No niinpä tietysti :)

Me pyydetään aina "palasina" lapsen sairaslomatodistukset. Koska yleensä työnantaja ei pysty selvittämään, onko vaimo/mies jo ollut muksua hoitamassa kotona, näin 3päivää voi toinen olla palkalla kotona ja toinen toiset 3päivää. Jos samalla työnantajalla, niin sitten voi ollakin hankalempaa. Näin pystyy hanskaamaan yhden viikon sairasloman ja sen jälkeen tarvittaessa hankitaan hoitaja/ollaan palkattomalla.

Jos lääkäri suostuu tollaseen, se tekee siinä virkavirheen.
Eri asia on jos te valehtelette lääkärille sairauden alun. Silloin te teette petos-nimisen rikoksen...

voihan siinä käydä ma lääkäris ja saada saikku ma ti ke sit mies menee ke illal hakee to pe,niin siinä ei ole mitään laitonta!

Eri asia on jos te valehtelette lääkärille sairauden alun. Silloin te teette petos-nimisen rikoksen...

voihan siinä käydä ma lääkäris ja saada saikku ma ti ke sit mies menee ke illal hakee to pe,niin siinä ei ole mitään laitonta!

Joo mut te teette sen PETOKSEN siinä kun valhetelette sairauden alkamispäivän, joka siihen todistukseen on lääkärin merkittävä. Ehkä se on sun mielestä ihan asiallista. Sun kaltaisten takia rehelliset taas kärsii...

ja mitenköhän joku siitä kärsis?

mitenköhän täällä kukaan kärsii, kun toiset venyttää sääntöjä mieleisikseen? miten se on multa pois, jos joku pöllii kaupasta makkarapaketin? miten mä siitä kärsin jos joku tekee pimeitä hommia?

nii-in, mietipä sitä

Alkuperäinen kirjoittaja äsh:

mitenköhän täällä kukaan kärsii, kun toiset venyttää sääntöjä mieleisikseen? miten se on multa pois, jos joku pöllii kaupasta makkarapaketin? miten mä siitä kärsin jos joku tekee pimeitä hommia?

nii-in, mietipä sitä

mä en ainakaan siitä kärsi mitenkään jos joku niin tekis,mut jotkut on herkkiä pilkun viilajia

nii-in, mietipä sitä

mä en ainakaan siitä kärsi mitenkään jos joku niin tekis,mut jotkut on herkkiä pilkun viilajia

not in my backyard -ajattelua
ei kuulu mulle
just kiinnostaa vaan tasan se, mikä heilauttaa mun omaa napaa

että mua ärsyttää tollanen asenne

ei muuta

kiitos, että taas sain avautua

nii-in, mietipä sitä

not in my backyard -ajattelua
ei kuulu mulle
just kiinnostaa vaan tasan se, mikä heilauttaa mun omaa napaa

että mua ärsyttää tollanen asenne

ei muuta

kiitos, että taas sain avautua

kiitos että sain ärsyttää sua

Joo mut te teette sen PETOKSEN siinä kun valhetelette sairauden alkamispäivän, joka siihen todistukseen on lääkärin merkittävä. Ehkä se on sun mielestä ihan asiallista. Sun kaltaisten takia rehelliset taas kärsii...
täytyypä tarkistaa mitä omat ohjeet sanoo tarkalleen. Meillä tosin vanhemmat tekevät työnantajalle riittävästi töitä, myös vapaa-ajalla. työnantaja on siis eniten plussalla. Tässä kärsii lapsi eniten.

lukematta pari kommentttia pidemmälle pari juttua tuli mieleen:
Ensinnäkin se on lapsen hoidon järjestämistä varten useimmissa työehtosopimuksissa eli sen verran annetaan aikaa järjestellä lapsenhoitoasioita.
ja voihan työnantaja antaa palkatonta vapaata sen jälkeen, jos työpaikalle vaan muuten sopii.
Ja onhan niitä muita hoitajia kuin vanhemmat, kuitenkin, noin yleensä, mummot ja mml, näin ekana mieleentulevana.
ja jos lapsen sairaus jatkuu pitkään, joku krooninen juttu, joka vaatii vanhempia kotiin tai sairaalaan, niin siinä käsittääkseni tulee sitten kela mukaan kuvioihin eikä työnantajan kukkarosta ainakaan sitä revitä, "syytönhän" työnantaja kuitenkin on)

nii-in, mietipä sitä

työkaverit kärsii ja työnantaja ja työilmapiiri ja yhteiskunta! sairauspoissaolot on kalliita.

Jos lapsi sairastuu pe ja haet siihen sen todistuksen niin sulla menny ne kolme päivää vaikka la ja su olisikin vapaita. Ja jos äiti on kotona niin äitin pitäs pyytää miehen työnantajalta todistus siitä että mies on ollut töissä sen ajan. Ja se 3 päivää on aikaa järjestää lkapselle hoitaja per sairaus. Paljonhan näissä huijataan, mutta ite en kyllä viittis.

sori, en lukenu kaikkia juttuja, luin vaan kakkossivun puoleenväliin mutta onko nyt niin että näin EI SAA TEHDÄ:

- lapsi sairas
- äiti kotona 3 päivää (palkallista)
- isä kotona 2 päivää (palkallista)

oletteko samassa työpaikassa? ei sen pitäis vaikuttaa mitenkään siihen että saako miehes olla sun jälkeen sitte ne loput päivät palkallisena hoitamassa sairasta lasta vaikka olisitteki samassa työpaikassa!!!

sori, en lukenu kaikkia juttuja, luin vaan kakkossivun puoleenväliin mutta onko nyt niin että näin EI SAA TEHDÄ:

- lapsi sairas

oletteko samassa työpaikassa? ei sen pitäis vaikuttaa mitenkään siihen että saako miehes olla sun jälkeen sitte ne loput päivät palkallisena hoitamassa sairasta lasta vaikka olisitteki samassa työpaikassa!!!

Lapsen sairaudentakia saa olla 3 päivää palkallisella per sairaus yhteensä, eli ei voi olla äiti 3 ja isä 3 vaan jompikumpi sen kolme tai toinen yhen ja toinen 2 ja jos eka päivä on pe niin siinä menee la ja su vaikka ne olisivatkin normaalisti vapaata.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon. Työntekijällä on oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle enintään neljän työpäivän ajaksi.

Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan. Tilapäiseen hoitovapaaseen on oikeus myös ns. etävanhemmalla eli vanhemmalla, jonka luona lapsi ei asu.

Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta, ellei toisin ole sovittu työehtosopimuksessa tai muulla tavoin.

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prvap/tilapainenhv.htx

- lapsi sairas

Lapsen sairaudentakia saa olla 3 päivää palkallisella per sairaus yhteensä, eli ei voi olla äiti 3 ja isä 3 vaan jompikumpi sen kolme tai toinen yhen ja toinen 2 ja jos eka päivä on pe niin siinä menee la ja su vaikka ne olisivatkin normaalisti vapaata.

jaaha. ja minkäs lain mukaan?

kyllä meillä ollaan oltu niin että mä olen sen ekat 3 päivää ja mies sitte seuraavat 2.

eri työpaikoissa ollaan. eikä kukaan kysele. en ole muuten kuullutkaan tuommoisesta "esteestä" vaikka liittoonkin juuri äskettäin näistä asioista soittelin ja tarkistelin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
meillä ainakin on hoidettu sairaat lapset niin, että minä olen esim. hoitanu ma-ke ja sitten mies puolestaan to-pe. ja palkallisena nimenomaan. Miksi ei voisi???

juurikin näin. kuten tuossa edellä jo meidän tilanteesta kerroin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
meillä ainakin on hoidettu sairaat lapset niin, että minä olen esim. hoitanu ma-ke ja sitten mies puolestaan to-pe. ja palkallisena nimenomaan. Miksi ei voisi???

No laillisesti ei voi näin, mutta monet huijaavat juuri näin tämmösissä asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja teillä on liian hyvät työnantajat...:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon. Työntekijällä on oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle enintään neljän työpäivän ajaksi.

Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan. Tilapäiseen hoitovapaaseen on oikeus myös ns. etävanhemmalla eli vanhemmalla, jonka luona lapsi ei asu.

Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta, ellei toisin ole sovittu työehtosopimuksessa tai muulla tavoin.

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prvap/tilapainenhv.htx

...kun ette tuotakaan ymmärrä. Työnantajan ei oo pakko edes koko vapaata yli neljää päivää tuon mukaan myöntää (edes palkattomana). Se, että vielä kolme on palkallisia, on extraa! Se vapaa on hoidon järjestämiseen (usein tietty riittää siihen hoitoon, mitä tarvitaan...)!

Jotkut työnantajat hyväksyvät pelkän oman ilmoituksen lapsen sairaudesta, työnantajalla on kyllä aina oikeus vaatia lääkärintodistusta. Lisäksi työnantaja voi vaatia todistusta siitä, että toinen vanhempi ei ole ollut kyseisenä aikana kotona tai on ollut kykenemätön hoitamaan lasta!

Yhteistyössä