V
viekkuunvaan
Vieras
Mulla on diagnosoitu raskausdiabetes. Paastoarvo oli sokerirasituksessa 5,3, kun se raja on just sen 5,3 – muut arvot oli suositusten sisällä. Noh, sitten mulle lätkäistiin neuvolan ruokailusuositukset: aamupala, välipala tarvittaessa, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Liki jokaisella aterialla pitäisi suosituksen mukaan syödä 1-2 viipaletta täysjyväleipää tai puuroa. Minä sitten tunnollisena tyttönä aloin noudattaa tätä ohjetta, ja mitä siitä seurasikaan – paastoarvot ovat olleet koko ajan alle 5, mutta tunti aterioiden jälkeen mittauksissa aloin jäädä yhä useammin "kiinni", pahimmillaan yli 9 kun raja on 7,8. Hui, olinpa minä sairas!
Sitten aloin miettiä, että mikä ihme järki tässä näin tiheässä ruokailurytmissä oikeasti on? Aloin vähentää aterioita, ja lopetin ennenkaikkea tuon ylenpalttisen leivän pupeltamisen ja palasin kasviksiin ja hedelmiin. Palasin aiempaan ruokailurytmiini eli aamupala, lounas, päivällinen, ja jossain välissä välipalana hedelmä tai porkkana. Ja kas kummaa – sokeriarvot laskivat reilusti alle suositus 7,8. Kävinpä sitten myös diabetesliiton sivuilla katselemassa diabeetikoille annettavia ruokailuohjeita:
"Terveellisen ruokavalion toteutumista edesauttaa säännöllinen ateriarytmi. Se tarkoittaa sitä, että päivän aikana syödään 4–5 kertaa 3–5 tunnin välein. Tällöin ruokavalioon sisältyy aamiainen, lounas, päivällinen ja 1–2 välipalaa. "
Niin – ruokailu 3-5 tunnin välein. Olin syönyt liian tiheään saavuttaakseni tuon neuvolan antaman ateriarytmisuosituksen. Mietin asiaa pidemmälle ja minun matematiikalla se, että söisin 5-6 kertaa päivässä kuten neuvolan suosituksessa kuitenkin 3 tunnin välein (ruokailuun itseensä on myös varattava aikaa se puolisen tuntia), ja mittaisin vielä tunnin kuluttua viimeisestä ateriasta sokereita, vuorokaudessa kävisi tunnit vähiin ja nukkuma-ajaksi jäisi noin 5,5 tuntia.
Onko joku oikeasti päässyt hyviin sokerilukemiin tuolla neuvolan syöttötahdilla?
"Terveellisen ruokavalion toteutumista edesauttaa säännöllinen ateriarytmi. Se tarkoittaa sitä, että päivän aikana syödään 4–5 kertaa 3–5 tunnin välein. Tällöin ruokavalioon sisältyy aamiainen, lounas, päivällinen ja 1–2 välipalaa. "
Niin – ruokailu 3-5 tunnin välein. Olin syönyt liian tiheään saavuttaakseni tuon neuvolan antaman ateriarytmisuosituksen. Mietin asiaa pidemmälle ja minun matematiikalla se, että söisin 5-6 kertaa päivässä kuten neuvolan suosituksessa kuitenkin 3 tunnin välein (ruokailuun itseensä on myös varattava aikaa se puolisen tuntia), ja mittaisin vielä tunnin kuluttua viimeisestä ateriasta sokereita, vuorokaudessa kävisi tunnit vähiin ja nukkuma-ajaksi jäisi noin 5,5 tuntia.