Selityksenä hänen harvinaiseen älykkyyteen oli AD/HD eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
http://urbanlife.fi/fi/city/2007/01/23/adhd_nainen.html
Eräänä torstaipäivänä sain työharjoittelupaikassani tehtävän tehdä kasvohoito eräälle naiselle. Ennen naisen tuloa johtajani kertoi minulle, että tämä tulee olemaan erilainen asiakas. En ymmärtänyt mitä johtajani tarkoittaa, mutta odotin hoitoa innolla, vaikka, täytyy myöntää, hieman jännitti tämä niin sanotusti erilaisen asiakkaan hoitaminen.

Asiakkaan tultua, näin, että hän onkin täysin normaali, keski-ikäinen nainen. Hänen nimensä oli Mervi. Huomasin Mervin olevan todellakin erilainen seurusteltuani hänen kanssaan jonkin aikaa. Hänen erilaisuus ilmeni älykkyydessään. Hän pystyi puhumaan mistä tahansa aiheesta. Mervin kertomuksista päättelin, että hän on kiertänyt lähes koko maapallon. Hän kertoi käyneensä Australiassa, lähes kymmenen kertaa Englannissa, vierailevansa Yhdysvalloissa ja muisa maissa. Suuren vaikutuksen minuun teki hänen hämmästyttävä tietämyksensä kaikesta. Mervi mainitsi itsekin olevansa kuin kävelevä tietokirja.

Selityksenä hänen harvinaiseen älykkyyteen oli AD/HD eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö. AD/HD -potilaat ovat erittäin vilkkaita ja mielikuvitusrikkaita. He ovat keskimääräistä uteliiampia ja ottavat asiat selville yksityiskohtaisesti ja useilta eri alueilta. Heillä on poikkeuksellinen kyky painaa asiat mieleensä ja muistamaan yksityiskohtia. Huonoina puolina AD/HD:ssa ovat liiallinen imppulsiivisuus, ylivilkkaus, huono keskittymiskyky sekä vaikeuksia tarkkavaisuudessa. Usein AD/HD -ihmiset ovat yksinäisiä sillä heidän on vaikeaa tulla toimeen muiden ihmisten kanssa erilaisen, imppulsiivisen luonteensa takia. Mielestäni Mervin AD/HD:tä ei saisi sanoa häiriöksi, sillä minusta kyseessä on harvinainen kyky muistaa asiat ja oppia uutta. Hän ei missään nimessä vaikuttanut liian imppulsiiviselta, päinvastoin oli koko hoidon ajan hyvin levollinen ja rentoutunut. Mervi ei kuitenkaan ollut samaa mieltä minun kanssani siitä, ettei hänen AD/HD:nsä ole mikään häiriö. Hän hymyili surullisesti minulle vastaan kun kehuin hänen älykkyyttään. Hänen erilaisuuden takia hän sai lapsuudessa ja nuoruusiässä kärsiä paljon. Häntä kiusattiin koulussa, koska hän oli erilainen, ja jopa työelämässä hänestä eristäydyttiin. Hän on kuitenkin huväksynyt sen, millainen hän on, ja nykyään pystyy kertomaan näinkin vieraalle ihmiselle kuin minä olin, olevansa AD/HD -nainen.

Hoitomme venyi jo yli tunniksi, mutta me vain juttelimme hoidoista ei enää niinkään välittämättä. Keskustelumme sulautui pehmeästi aiheesta toiseen alkaen lemmikkieläimistä ja päättyen historiallisiin tapahtumiin. Hämmästytti hänen historia-tietämyksensä. Hän kertoi minulle erilaisista mielenkiintoisista historiallisista tapahtumista ja suositteli aiheeseen liittyviä kirjoja ja elokuvia. Oli erittäin mielenkintoista kuunnellä häntä, tosin välillä tunsin oloni todella tyhmäksi kun en tiennyt jotakin tiettyä asiaa enkä voinut näin ollen kertoa omaa mielipidettäni siitä.

Mitä kauemmin me juttelimme sitä varmemmin tulin siihen päätökseen, että juuri Mervi tulee haastateltavakseni. Hän suostui haastatteluun hyvin mielellään ja mainitsikin, että hänestä on aikaisemmin kirjoitettu juttuja lehteen. Aloin silloin esitellä hänelle kysymyksiä liittyen hänen suhtaumiseensa ihmisiin ja miten ihmiset suhtautuvat yleensä häneen. Kyselin, mitä hän harrastaa, missä on töissä, missä asuu ja niin edelleen. Hän harrastaa eläimiä ja omistaakin kolme kissaa. Hän käy ratsastamassa ja vierailee sekä osallistuu kissojensa kanssa kissänäyttelyissä. Muita harrastuksiaan ovat elokuvat, musiikki ja kirjallisuus. Me juttelimme elokuvista ja minä näin, että hän todellakin on nähnyt kaikki elokuvat. Hän muisti kaikkien näyttelijöiden ja elokuvanohjaajien nimet. Yhtä hyvin hän on tietoinen myös musiikista ja säveltäjistä. Hän kertoi lukeneensa nuoruusiässä hyvin paljon kirjallisuutta. Kun häntä vähänkin kiinnosti jokin asia, hän luki siitä kirjallisuuden. Hänen halunsa oppia uutta ja saada tietämään kaiken on ollut hyvin voimakasta. Ihmisiin hän suhtautuu hieman varovasti, tosin niin tekevät myös muut ihmiset häntä kohtaan. Hän ei luota ihmisiin ja on sen takia yksinäinen. Hänellä on ollut miesystäviä, mutta suhteilla ei ollut tulevaisuutta, koska hän oli liian erilainen. Nykyään hän sanoo, ettei tarvitse ketään.

Hän on vaihtanut työalaa useasti. On työskennellyt siivojana, taksinkuljettajana, tehnyt toimistotöitä jne. Nykyään hän on löytänyt sopivan työpaikan itselleen ja on sihteerinä perheensä yrityksessä Tarja Mansner OY:ssä. Yritys tarjoaa taksipalveluita. Töissään hänen ei tarvitse tuntea olevansa erilainen ja ulkopuolinen, sillä hänen kanssaan työskentelevät hänen perheenjäsenensä, jotka ovat hänen tapaan hyväksyneet Mervin AD/HD-luonteen.

Hoito päättyi ja meidän piti lopettaa myös keskustelumme. Nautin itsekin hoidon tekemisestä sillä sain kuulla paljon uutta ja mielenkiintoista sen aikana. Mervikin tuntui saavan luottamuksen minuun sillä keskustelumme meni välillä henkilökohtaisiinkin asioihin. Lopuksi hän jopa näytti minulle kuvia hänen kissoista ja esitteli Australiasta tuodut kenkänsä ja kellon.

Mervi lähti pois ja minulle jäi paljon mietittävää. Hän jätti jälkeensä myös hyvän olon. Hän on harvinaisen aito. Yksinäisyys ja tovereiden kiusaaminen pitkin elämää eivät tehneet hänestä vihaistunutta.Hän vaikuttaa olevan kaikeen tyytyväinen. Ainoastaan ehkä pieni surupilke hänen silmissään paljastavat, että hän on hyvin yksinäinen ja mielestäni sen takia onneton. Ja syynä kaikeen on ehkä juuri hänen harvinainen luonteensa ja älykkyytensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
ADHD kun ei tee ketään tyhmemmäksi tai älykkäämmäksi.

Mä kans mietin tota sanaa älykkyys, että onko älykyys ja uteliaisuus jotenkin samaa? Vai älykkyys ja hyvä muisti?
Ite mä koen lähinnä rasitteeksi tuon että kaikki kiinnostaa, kun sitten ei lopulta tiedä mistään mitään, kun on opiskellu vähän kaikkea.

Toisaalta ehkä titynlainen impulsiivinen ennakkoluulottomuus antaa ihmiselle paremmat edellytykset käyttää älyään. kun ei osaa ajatela mistään asista "ei niin voi tehdä, se on mahdotonta" voi tehdä melkein mitä vaan.

Jos aivoissa menee koko ajan tuhat eri ajoa, takuulla jotkut niistä antavat tuloksia... Eli heikompikin tietokone päällekkäisajoilla saa enemmän aikaan, kuin yksi ainoa ajo...ja systeemin kaatuilee toisinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Jos aivoissa menee koko ajan tuhat eri ajoa, takuulla jotkut niistä antavat tuloksia... Eli heikompikin tietokone päällekkäisajoilla saa enemmän aikaan, kuin yksi ainoa ajo...ja systeemin kaatuilee toisinaan.

Sä osaat muuttaa asiat ykinkertaiseen ja ymmärrettävään muotoon :D.Tuota mä tarkoitin tuossa yllä ennakkoluulottomalla imulsiivisuudella.

Muuten hyvä, mutta älykkyydellä ja luonteella ei ole mitään tekemistä ADHD:n kanssa.

ADHD kun ei tee ketään tyhmemmäksi tai älykkäämmäksi.

Aivan. Ja tuossa tarinassa sekoitettiin älykkyys tietämykseen ja kokemukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä kans mietin tota sanaa älykkyys, että onko älykyys ja uteliaisuus jotenkin samaa? Vai älykkyys ja hyvä muisti?
Ite mä koen lähinnä rasitteeksi tuon että kaikki kiinnostaa, kun sitten ei lopulta tiedä mistään mitään, kun on opiskellu vähän kaikkea.

Älykkyys ei ole samaa kuin uteliaisuus tai hyvä muisti. Älykkyys ei ole edes samaa kuin viisaus (viisas ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviää).

Ehkä ADHD:lla on se etu puolellaan, että jos (siis paino sanalla jos) jokin oikeasti kiinnostaa, niin se kiinnostaa sitten ihan täpöllä. Ja sen jälkeen siitä tietää "kaiken". Tai sitten tietää paljosta paljon, muttei mistään oikein täysin "kaikkea"... tämä voi antaa sellaisen kuvan, että tyyppihän on älykäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin no:
Ikävä kyllä ADHD-oireistoon liittyy yleensä nimenomaan olentunut oppimiskyky... Mutta toki saa usko mitä vaan legendaa.

No ei nyt ihan ninkaan. Keskittymishäiriö tarkoittaa sitä, että kiinnotaviin asioihin ylikeskittyy, niistä oppii ns. kaiken, mutta epäkiinnostaivia ei tahdo viitsiä opetela edes pakosta.
valikoiva opettelukyky on lähempänä totuutta kun alentunut oppimiskyky.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ikävä kyllä ADHD-oireistoon liittyy yleensä nimenomaan olentunut oppimiskyky... Mutta toki saa usko mitä vaan legendaa.

Eihän tässä oppimisesta puhuttu?

mitä älykkyystestit kauniisti sanottuna mittaavat. Ja näissä testeiss suurin osa ADHD-ihmisistä ei pärjää. Ja ikävä kyllä, usean vuoden erityisopettajan kokemuskella, ei ne ihan väärin sitä tulosta näytä, vaikka miten haluttaisiin asia kauniisti nähdä.

Ehkä ADHD:lla on se etu puolellaan, että jos (siis paino sanalla jos) jokin oikeasti kiinnostaa, niin se kiinnostaa sitten ihan täpöllä. Ja sen jälkeen siitä tietää "kaiken". Tai sitten tietää paljosta paljon, muttei mistään oikein täysin "kaikkea"... tämä voi antaa sellaisen kuvan, että tyyppihän on älykäs.

Tuo on asperger, ei adhd. adhd voi taas tietää kaikesta vähän, kun taas as tietää yhdestä paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

No ei nyt ihan ninkaan. Keskittymishäiriö tarkoittaa sitä, että kiinnotaviin asioihin ylikeskittyy, niistä oppii ns. kaiken, mutta epäkiinnostaivia ei tahdo viitsiä opetela edes pakosta.
valikoiva opettelukyky on lähempänä totuutta kun alentunut oppimiskyky.

Minä erityisopettajana en näe asiaa näin ruusuisesti. Mutta pidä uskosi, positiivisuus antaa uskoa ja toivoa. Minulla ei sitä enää ole.

ja jos kaikki kiinnostaa, tietää kaikesta vähän ja ei mistään oikeasti mitään ja se se vasta on tympeetä |O
Mutta ehkä se ennakkoluulottomuus pikatutustumisella vaikuttaa älykkyydeltä. Siis se, että tietää omituisista asioista omituisia yksityiskohtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Oppimiskyky on se:
mitä älykkyystestit kauniisti sanottuna mittaavat. Ja näissä testeiss suurin osa ADHD-ihmisistä ei pärjää. Ja ikävä kyllä, usean vuoden erityisopettajan kokemuskella, ei ne ihan väärin sitä tulosta näytä, vaikka miten haluttaisiin asia kauniisti nähdä.

Nyt en kyllä heti ensinäkemältä nielaise tuota, että älykkyystestit mittaavat oppimiskykyä.

Ja ADHD voi pärjätä ÄO-testissä huonosti jo sen takia, ettei kykene keskittymään siihen.

Mun käsittääkseni älykkyystesteissä ei kysytä mitään opetettua, olenko ihan väärässä?

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
siis mä en tajunnu tästä aloituksesta yhtään mitään, mihin tää liittyy tms. Antoiko tämä Mervi sulle luvan kirjoittaa itsestään keskustelupalstalle!?

Kunhan löysin tämän netistä ja ajattelin heittää tänne vaihteeksi tämmöisen kun eikös lepsa jo meille päivän talousuutiset linkittäny :D

Nyt en kyllä heti ensinäkemältä nielaise tuota, että älykkyystestit mittaavat oppimiskykyä.

Ja ADHD voi pärjätä ÄO-testissä huonosti jo sen takia, ettei kykene keskittymään siihen.

Samaa mieltä Isä-n kanssa..

Mun käsittääkseni älykkyystesteissä ei kysytä mitään opetettua, olenko ihan väärässä?

Oppimiskyvyllä ei ole mitään tekemistä opetetun kanssa. Ja kyllä kysytään tavallaan myös opetettua, koska mitään käsitteitäkään ei ole ilman oppimista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tuo on asperger, ei adhd. adhd voi taas tietää kaikesta vähän, kun taas as tietää yhdestä paljon.

Samaan oireyhtymään ADHD ja Asperger kuuluvat. Jos jokin kiinnostaa tositosipaljon ADHD:ta, niin kyllä siitä silloin voi "kaiken" tietääkkin.

Muuten kyllä nyrkkisääntönä Aspergerin ja ADHD:n eroksi tuon voi sanoa.

Voin sanoa, että ei kannata yleistää tota alentunutta oppimiskykyä. ADHD:hän on enempikin tarkkaivaisuus- ja ylivilkkaus, joka saadaan oikealla hoidolla pidettyä kontrollissa. Oppimiskykyyn viitaten läheltä seuranneena ADHD-ihmisen opiskelua voin vaan sanoa, että tulevaisuudesta ei osaa sanoa, jos koulunkokeista tulee kokoajan 9-10.

Nyt olet muuten väärässä. Addit pärjää niisä usein hyvin, koska ne saa päätellä ja ratkaista itse. nimenoman opeteltava ja muistettava tieto on vaikeaa.
ja tosiaan, siihen pärjäämiseen lisäksi sisältyy esim. jännittäminen, jotkut jännittää sellaisia tilanteita ja sitten just se, että kun kalenterissa lukee jotta "palikkatesti" pää voi olla tistamieltä siitä, tehdäänkö nyt palikkatestiä vai jotin ihan muuta. Vireystaso ja keskittymiskyky on vaihteleva.