Siis joku raskaudenaikanen syömishäriiö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sika

Vieras
mitä ihmettä... Mä en oikeesti hallitse mun syömisiä kun olen raskaana. Syön ihan liikaa, herkkuja, kaikkea.. Ihanku mulla ois joku ahmimishäiriö aina kun olen raskaana. Tämä on mun toka raskaus rv 15 menossa ja oon alusta asti syöny ku sika. Viime raskaudessa sama juttu ja kiloja tuli ihan liikaa. Sillon kun en oo raskaana, syön yleensä terveellisesti ja vähän ,enkä herkuttele. Tiiän kyllä et tärkeetä ois syödä terveellisesti eikä "kahden edestä" mutta mitä ihmettä mun aivoille tapahtuu aina kun oon raskaana? Mä en voi syödä normaalisti. Mulla on aina ollut vähän jonkinlaista ongelmaa söymisen kans, joko syön liikaa tai liian vähän.. mutta raskausaikana joka päivä ihan liikaa. Miten mä saan mun mielen jotenkin järkevämmäksi ruoan suhteen? Mä en vaan oikeesti osaa.. suklaata yms kuluu ja tunnen paisuvani koko ajan. Ja mua siis oikeesti huolestuttaa että onko tää mun syöminen tervettä.

toinen raskaus menossa ja rv 31 ja suklaata kuluu... ja siis ihan valtavasti.. ja keksejä... mä yritän kans säännöstellä mutta jos vaan jotakin herkkua jossakin on niin.... ja mä alan jo näkeen päiväpainajaisia 8 kiloisesta vauvasta jota punnertaessa pihalle hajoaa paikat peppua myöten. En valitettavasti siis voi auttaa sinua mutta sympatia/empatia pisteet täältä lähtee sinne.

sama tilanne, kolmas tulossa ja sama syömiskierre alkanut, puhuin asiasta myös neuvolassa, ei oikein tuntunut ymmärtävän mua, kerroin että mulla on ollut aina todella vääristynyt suhde ruokaan ja pelottaa tämä tilanne, ei ymmärtänyt mua ollenkaan. Olen aika yksin tän asian kanssa.Minulle ruoka on kaikki tai ei mitään. En pysty herkuttelemaan kerran viikossa tai ottamaan vaan 4 palaa suklaata. Sairaus siis joka pahenee valtavasti joka raskauden aikana.

hei sinä viimenen kirjoittaja, just niinkuin mun tilanne että "kaikki tai ei mitään". Tällä hetkellä oon ihan normaalipainonen mutta paino heittelee usein, ja jos laihdutan niin syön monesti ihan liian vähän .Sitten kun en enää laihdutakaan niin vedän kaikkea niin paljon kun vaan mahtuu. Suklaata pitää vetää melkeen koko levy kerralla jne... Jotenkin niin nolo ongelma etten oikein kehtaa kenelekään kasvotusten tästä puhua :/

Yläasteaikoina saatoin olla viikonkin syömättä mitään ja en laittanut ihorasvaakaan kun pelkäsin että siitäkin imeytyy rasvat mun kroppaan läskiksi. Purkasta pelkäsin lihovani . Nyt tiedän että nuo ajatukset oli ihan kukkua mutta enpä usko että mun syömistavat vieläkään oikein terveitä on..

en usko että itse tavallaan koskaan tulen oppimaan suhtautumaan ruokaan normaalisti, ruoka on ja tulee aina olemaan se vihollinen minulle. Nuoruudesta, ehkäpä paremminkin jo lapsuudesta lähtien olen kärsinyt tavastani syödä ja ajatella ruokaa. Nyt kun raskaana ja lihoo pakostikin niin pääkoppa ei pysy mukana ajatuksessa kohtuudella ruokaa jne jne... Luulin että jo 2011 vuonna neuvolassa oltaisiin osattu ottaa kantaa jotenkin mutta ei, ehdotin esim pääsyä keskustelemaan jonkun kanssa...tai mahdollisuutta käydä esim kontrolloidusti puntarilla 1xvko..aivan kuuroille korville meni. Nooh...tässä nyt vaan kärvisteltävä vielä 4kk laskettuun aikaan. Ei vaan osaa nauttia raskaudesta kuten pitäisi koska jatkuva syyllisyys ja huono omatunto liikaa/väärin syömisestä.

Voi :( Tää on ihan hirveetä kun mä onnistuin tosiaan laihduttamaan jonkin verran juuri ennen raskautta, mulle on tullut nyt jo mooonta monta kiloa lisää vaikka viikkoja ei oo tän enempää. Saatan vetää monta leipää kerralla ja ruokaa otan lisää ja tuntuu et välillä syön ihan huvikseni vaikkei edes oo nälkä.

Yhteistyössä