sikiöseulonnoista kieltäytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justinde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

justinde

Jäsen
15.02.2010
208
0
16
onko muita jotka eivät ole sikiöseulontoihin menneet päätös on nyt minulla edessä rv 10+6. Olen kyllä jo päättänyt etten mene. Onko muita oletteko kokeneet yhteiskunnan taholta jonkinlaista painostusta asian suhteen??

Ovatko sikiöseulonnat siis niitä niskapoimujuttuja yms. kehityshäiriöiden toteamiseen tarkoitettuja testejä?

Minä varmaan menisin... Ei olisi hääviä, jos lapsi olisi esim. raajaton :(

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Ovatko sikiöseulonnat siis niitä niskapoimujuttuja yms. kehityshäiriöiden toteamiseen tarkoitettuja testejä?

Minä varmaan menisin... Ei olisi hääviä, jos lapsi olisi esim. raajaton :(

Oho, no tuo raajattomuus kyllä näkyis ultrassakin.. Mutta siis jos olisi joku elämänlaatua heikentävä sairaus, niin olisi se kiva kyllä tietää etukäteen.

Me kieltäydyttiin; mies oli heti varma päätöksestään, mä hetken mietin. Mulla oli kuitenkin jo ikäasiaa. Mutta, painostusta en saanut osakseni ja vaikka olisin saanutkin, niin mun päätä ei käännetä ihan niin helposti.

Minä en mennyt. Neuvolassa "huomautettiin", että voisin kyllä mennä kun siskoni on kehitysvammainen (tavallaan ainakin). Sen enempiä ei sitten painostettu. Tokassa raskaudessa ei tuosta enää mainittu ollenkaan.

Tämä on tietysti kunkin oma päätös, mutta eihän seulontaan osallistuminen tarkoita, että sitten pitäisi abortoida, ellei lapsi ole "täydellinen"?

Varmasti monesti olisi hyvä tietää jo etukäteen, että lapsessa on jotain vikaa, niin ehtii sopeutua asiaan jo ennen lapsen syntymää ja ehtii hankkia tietoa jne.

Voithan halutessasi kieltää niskapoimun mittaamisen, jos et halua mahdollista vammaisuutta seulottavan. Ultrassa kävisin kyllä ihan siksikin, että siellä voidaan todeta paljon muutakin havainnoimisen arvoista... Esim. eteinen istukka, joka ei välttämättä anna oireita raskauden aikana.

Mulla on nyt just tuohon liittyvä dilemmatilanne.

Eli varasin ajan ultraan jossa ajattelin määriteltävän raskauden kesto, koska edellisen raskauden jälkeen ei ole ollut kuukautisia joten en tiedä tarkkoja viikkoja. Mutta nyt en olekaan varma. Neuvolasta kertoivat että no kyllä ne varmaan katsovat sen niskapoimun jos viikot ovat siihen riittävät, ja eivät he saa jättää kertomatta jos siinä on jotain vikaa.

Minä en kuitenkaan haluaisi niskapoimu-ultraan. Kysyin että eikö sitä voi jättää katsomatta ja neuvola sanoi että no eihän sitä oikein voi jos ne viikot täsmäävät.

Ja siitä jäi tosi ikävä olo. Eipä siinä mitään jos kaikki on hyvin, mutta nimenomaan haluan säästää itseäni turhalta epävarmuudelta koska aborttia en kuitenkaan tekisi, ja tuskin menisin punktioonkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
eihän noissa ultrissa oo mitään vaaraa :/ sulla ap vissii niskaturvotus ultra mielessä

Ei mua se ultra mutta minkä himpsutin takia niitä veriseuloja pitää ottaa. En minä ole kykeneväinen päättämään kenenkään elämästä,= tappamisesta. 2 vammaista " erityistä" lasta meillä on, vaikka käytiin niissä seulonnoissa.

No mä en osallistunut alkuraskauden seulontoihin, rakenneultraan sitten kyllä.

Täälläpäin ei ole np-ultraa, ainoastaan alkuraskauden ultra, siinä käytiin. Ne seulonta verikokeetkin oltaisi otettu vasta rv 15-16, kun ymmärtääkseni ne ei edes yksinään ilman tuota np-tulosta kerro mitään, ja tulos olisi luotettavampi rv 12 paikkeilla otetuissa näytteissä. Ei haluttu miehen kanssa alkuraskauteen yhtään enempää stressiä, tarpeeksi oli jännittämistä siinä että pieni pysyy kyydissä. Näin asiaa pohdin aikanaan, enkä mitään painostusta kokenut.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
No mä en osallistunut alkuraskauden seulontoihin, rakenneultraan sitten kyllä.

Täälläpäin ei ole np-ultraa, ainoastaan alkuraskauden ultra, siinä käytiin. Ne seulonta verikokeetkin oltaisi otettu vasta rv 15-16, kun ymmärtääkseni ne ei edes yksinään ilman tuota np-tulosta kerro mitään, ja tulos olisi luotettavampi rv 12 paikkeilla otetuissa näytteissä. Ei haluttu miehen kanssa alkuraskauteen yhtään enempää stressiä, tarpeeksi oli jännittämistä siinä että pieni pysyy kyydissä. Näin asiaa pohdin aikanaan, enkä mitään painostusta kokenut.

Missä ei ole np-utraa. On nykyisin lakissäteinen, eli ei kunnan päätettävissä.

mulle ainakin neuvolassa sanottin että saa mennä jos haluaa. ikä 22 joten ei "painostusta" sitten vielä kätilökin sanoi ennen ultrausta että voin vielä perua sen ettei katso ollenkaan nt:tä vaan katsellaan pelkät mitat lapsesta, halusin kuitenkin seulonnan. kätilö siis huippumukava ja asiallinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja justinde:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
eihän noissa ultrissa oo mitään vaaraa :/ sulla ap vissii niskaturvotus ultra mielessä
Ei mua se ultra mutta minkä himpsutin takia niitä veriseuloja pitää ottaa. En minä ole kykeneväinen päättämään kenenkään elämästä,= tappamisesta. 2 vammaista " erityistä" lasta meillä on, vaikka käytiin niissä seulonnoissa.
Joo siis niistä veriseuloista oli ihan helppo kieltäytyä, jätti vain menemättä. Niin mä tein esikoisen kanssa. Ei siihen ollut mitään painostusta. Mutta esikoisella mentiin kuitenkin ultriin koska haluttiin vain nähdä pikkuinen. Vaikka mieluiten olisin jättänyt sen niskapoimun mittaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja id:
mulle ainakin neuvolassa sanottin että saa mennä jos haluaa. ikä 22 joten ei "painostusta" sitten vielä kätilökin sanoi ennen ultrausta että voin vielä perua sen ettei katso ollenkaan nt:tä vaan katsellaan pelkät mitat lapsesta, halusin kuitenkin seulonnan. kätilö siis huippumukava ja asiallinen :)
Mitä pirua?????? Missä näin?

Meillä pk-seudulla ei pääse ultraan jos ei anna katsoa niskapoimua! Se on musta tosi epäreilua!

Alkuperäinen kirjoittaja Impi:
Minä en mennyt. Neuvolassa "huomautettiin", että voisin kyllä mennä kun siskoni on kehitysvammainen (tavallaan ainakin). Sen enempiä ei sitten painostettu. Tokassa raskaudessa ei tuosta enää mainittu ollenkaan.

Niin ja mä olen ollut 17v ja 19v raskaana ollessani.

Ultrassa on käyty kummallakin kertaa rv 10-12, mutta niskapoimua ei mitattu.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:

Meillä pk-seudulla ei pääse ultraan jos ei anna katsoa niskapoimua! Se on musta tosi epäreilua!

Ja meillä ei poimua suostuta mittaamaan jos ei ole käynyt verikokeessa. Eli yhdistelmäseulasta pidetään kiinni. Toki sit saa normiultrauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:

neuvolakin sanoi että voit kieltäytyä koko touhusta vaikka sairaalan ovella ja vielä kun istut siinä ennen ultrausta.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
mitä haittaa siitä teille on että mitataan nt? sitä en ymmärrä...

Kannattaa etukäteen miettiä että mitä näillä seuloilla etistään ja mitä jos tulos ei olekaan toivottu. Totta kai siitä voi olla "haittaakin". Monet menee sinne vaan kattelemaan vauvaa, eikä ole yhtään varautunut siihen, että ultrassa voi oikeesti näkyä jotain ikävää ja sinun pitäs kyetä päättämään, että mitä tehdään...

mä kävin niskapoimu-ultrassa mutta en muissa seulonnoissa. En kokenut mitään painostusta miltään taholta.

NP-ultrassakaan en olisi välttämättä käynyt, ellei siinä samalla olisi nähnyt paljon muutakin omasta lapsestaan :)

Yhteistyössä