sikiöseulonnoista kieltäytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justinde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja n:
mitä haittaa siitä teille on että mitataan nt? sitä en ymmärrä...
Foorumilta löytyy aika paljon ketjuja siitä miten suurta ahdistusta vähänkin kohonnut riski aiheuttaa. Ultrasta tulee "positiivinen" tulos jos riski on vähintään 1/250, eli aivan mitättömän pieni riskikin riittää, ja kehotetaan jatkotutkimuksiin. Jatkotutkimuksissa on riskinsä myös. Ja niistäkään ei aina saa varmaa selitystä sille miksi mitta poikkesi normaalista.

Pahimmassa tapauksessa seurauksena on raskauden loppuun ja ehkä sen jälkeenkin kestävä epävarmuus ja ahdistus, joka on jo sinällään todella huono asia äidin ja lapsen hyvinvoinnille.

Eli jos aborttia ei kuitenkaan tekisi, miksi ottaa riski?

Alkuperäinen kirjoittaja tuota:

Kannattaa etukäteen miettiä että mitä näillä seuloilla etistään ja mitä jos tulos ei olekaan toivottu. Totta kai siitä voi olla "haittaakin". Monet menee sinne vaan kattelemaan vauvaa, eikä ole yhtään varautunut siihen, että ultrassa voi oikeesti näkyä jotain ikävää ja sinun pitäs kyetä päättämään, että mitä tehdään...

no kyllä minua jännitti juuri se että onko kaikki kunnossa. mikään muu siinä ei jännittänytkään.ja minusta ihan normaalia että katsotaan ja käytetään kaikki saatavat tutkimukset terveyteen liittyen,jo senkin takia että raskauden aikana ja varsinkin syntyessä oltaisiin näistä tietoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Foorumilta löytyy aika paljon ketjuja siitä miten suurta ahdistusta vähänkin kohonnut riski aiheuttaa. Ultrasta tulee "positiivinen" tulos jos riski on vähintään 1/250, eli aivan mitättömän pieni riskikin riittää, ja kehotetaan jatkotutkimuksiin. Jatkotutkimuksissa on riskinsä myös. Ja niistäkään ei aina saa varmaa selitystä sille miksi mitta poikkesi normaalista.

Pahimmassa tapauksessa seurauksena on raskauden loppuun ja ehkä sen jälkeenkin kestävä epävarmuus ja ahdistus, joka on jo sinällään todella huono asia äidin ja lapsen hyvinvoinnille.

mutta eikö tuo kaikki tule siitä epävarmuudestakin?

Meillä kuopukselta löytyi kasvain mahasta rakenneultrassa. Olihan se hirveä tuska ja epätietoisuus raskauden loppuajan, kun tiesi ettei lapsi ollut terve, mutta en kadu todellakaan ultraan menoa. Kasvain leikattiin 3,5 viikon ikäisenä pois ja lapsi parani.
En uskalla ajatella vaihtoehtoa, miten olisi käynyt jos emme olisi tienneet asiasta. Miten ja milloin kasvain olisi alkanut "ilmoitella" olemassaolostaan? Olisiko sitten ollut jo liian myöhäistä...
Jos vielä tulen raskaaksi, niin otan ilman muuta vastaan kaikki sikiöseulonnat ja ultrat.

Kannattaa etukäteen miettiä että mitä näillä seuloilla etistään ja mitä jos tulos ei olekaan toivottu. Totta kai siitä voi olla "haittaakin". Monet menee sinne vaan kattelemaan vauvaa, eikä ole yhtään varautunut siihen, että ultrassa voi oikeesti näkyä jotain ikävää ja sinun pitäs kyetä päättämään, että mitä tehdään...

no kyllä minua jännitti juuri se että onko kaikki kunnossa. mikään muu siinä ei jännittänytkään.ja minusta ihan normaalia että katsotaan ja käytetään kaikki saatavat tutkimukset terveyteen liittyen,jo senkin takia että raskauden aikana ja varsinkin syntyessä oltaisiin näistä tietoisia.

Niin, mutta jos jos etukäteen tiedät, ettet pysty keskeytykseen, niin miksi mennä? Silloin kannattaa käydä rakenneultrassa, joka on paljon varmempi monen asian suhteen. Näitä juttuja oikeesti kannataa miettiä jo etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
No mä en osallistunut alkuraskauden seulontoihin, rakenneultraan sitten kyllä.

Täälläpäin ei ole np-ultraa, ainoastaan alkuraskauden ultra, siinä käytiin. Ne seulonta verikokeetkin oltaisi otettu vasta rv 15-16, kun ymmärtääkseni ne ei edes yksinään ilman tuota np-tulosta kerro mitään, ja tulos olisi luotettavampi rv 12 paikkeilla otetuissa näytteissä. Ei haluttu miehen kanssa alkuraskauteen yhtään enempää stressiä, tarpeeksi oli jännittämistä siinä että pieni pysyy kyydissä. Näin asiaa pohdin aikanaan, enkä mitään painostusta kokenut.

Missä ei ole np-utraa. On nykyisin lakissäteinen, eli ei kunnan päätettävissä.

Jep, TÄMÄN VUODEN ALUSTA lakisääteinen. Olen saattanut olla raskaana viime vuonna?? :D

Täälläpäin ei ole np-ultraa, ainoastaan alkuraskauden ultra, siinä käytiin. Ne seulonta verikokeetkin oltaisi otettu vasta rv 15-16, kun ymmärtääkseni ne ei edes yksinään ilman tuota np-tulosta kerro mitään, ja tulos olisi luotettavampi rv 12 paikkeilla otetuissa näytteissä. Ei haluttu miehen kanssa alkuraskauteen yhtään enempää stressiä, tarpeeksi oli jännittämistä siinä että pieni pysyy kyydissä. Näin asiaa pohdin aikanaan, enkä mitään painostusta kokenut.

Jep, TÄMÄN VUODEN ALUSTA lakisääteinen. Olen saattanut olla raskaana viime vuonna?? :D

Joo, mutta kirjoitat, että täälläpäin ei ole np-ultraa, eli ei ole vieläkään????

Alkuperäinen kirjoittaja justinde:
onko muita jotka eivät ole sikiöseulontoihin menneet päätös on nyt minulla edessä rv 10+6. Olen kyllä jo päättänyt etten mene. Onko muita oletteko kokeneet yhteiskunnan taholta jonkinlaista painostusta asian suhteen??

Olen kieltäytynyt. Eikä kukaan ole sitä ihmetellyt tai painostanut. Miksi olisi? sanoin terkalle eka käynnillä mitä tutkimuksia en halua ja hän naputteli koneelle tiedot eikä niistä sen jälkeen ole puhuttukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

siis vaikka ei olisi käynytkään missään tutkimuksissa. kyllä minunmielestäni olisi pahempi tuska jos ei mitään tietäisi.

Eihän se ultratulos poista yleistä epävarmuutta. Vaikka vauvalla olisikin terveet kromosomit, kaikenlaista muuta häikkää voi silti olla. Vauva voi kuolla, vammautua synnytyksessä, kuolla kätkytkuoleman, vammautua auto-onnettomuudessa, tehdä teini-iässä itsemurhan, kuolla huumeiden yliannostukseen kaksikymppisenä (riski tähän on muuten huomattavasti matalampi jos lapsella on Down :D )... Eli tavallaan nuo ultrat myös tuudittavat väärään turvallisuudentunteeseen, ja toisaalta kenties se Down ei sitten olisikaan niin kovin kamala kohtalo.

Joo, mutta kirjoitat, että täälläpäin ei ole np-ultraa, eli ei ole vieläkään????

No anteeksi kauheasti. Empä tajunnut korjata moista kun asia ei enää mua kosketa.

Eihän se ultratulos poista yleistä epävarmuutta. Vaikka vauvalla olisikin terveet kromosomit, kaikenlaista muuta häikkää voi silti olla. Vauva voi kuolla, vammautua synnytyksessä, kuolla kätkytkuoleman, vammautua auto-onnettomuudessa, tehdä teini-iässä itsemurhan, kuolla huumeiden yliannostukseen kaksikymppisenä (riski tähän on muuten huomattavasti matalampi jos lapsella on Down :D )... Eli tavallaan nuo ultrat myös tuudittavat väärään turvallisuudentunteeseen, ja toisaalta kenties se Down ei sitten olisikaan niin kovin kamala kohtalo.

'
no tota yleensäottaen se raskausaikaan tuo sitä turvallisuutta ettei tarvitse niin paljon stressiä kantaa siitä asiasta. tietenkin on nuo muut mutta kuka oikeasti vaan pelkää koko raskausajan?

Kaverin lapsella huomattiin ultrassa, että lapsen veri kiertää jotenkin väärin päin ja tilanne vaatii välitöntä leikkaushoitoa synnytyksen jälkeen. Ultran ansiosta siihen osattiin varautua oikein ja leikkaus tehtiin heti syntymän jälkeen ja lapsi jäi henkiin. Kaikki on nyt ok. Ilman sikiöseulontoja tilanne olisi varmasti paljon ikävämpi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä kuopukselta löytyi kasvain mahasta rakenneultrassa. Olihan se hirveä tuska ja epätietoisuus raskauden loppuajan, kun tiesi ettei lapsi ollut terve, mutta en kadu todellakaan ultraan menoa. Kasvain leikattiin 3,5 viikon ikäisenä pois ja lapsi parani.
En uskalla ajatella vaihtoehtoa, miten olisi käynyt jos emme olisi tienneet asiasta. Miten ja milloin kasvain olisi alkanut "ilmoitella" olemassaolostaan? Olisiko sitten ollut jo liian myöhäistä...
Jos vielä tulen raskaaksi, niin otan ilman muuta vastaan kaikki sikiöseulonnat ja ultrat.
Mun täytyy sanoa että mä myös mielelläni menen rakenneultraan, koska siellä kuitenkin katsotaan juuri tuollaisia isoja juttuja. Niskapoimu-ultra on minusta eri juttu kun siinä kuitenkin lähinnä seulotaan tuota Downia jotta äiti voisi tehdä ajoissa abortin. Niinhän se on, ei sitä oikein voi kaunistella.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Kaverin lapsella huomattiin ultrassa, että lapsen veri kiertää jotenkin väärin päin ja tilanne vaatii välitöntä leikkaushoitoa synnytyksen jälkeen. Ultran ansiosta siihen osattiin varautua oikein ja leikkaus tehtiin heti syntymän jälkeen ja lapsi jäi henkiin. Kaikki on nyt ok. Ilman sikiöseulontoja tilanne olisi varmasti paljon ikävämpi.

Just tällaisten asioiden takia rakenneultra pitäs musta olla pakollinen. Silloin tiedettäis hoitaa synnytys sellaisessa sairaalassa, missä lapsikin voidaan hoitaa, tiedettäis lapselle turvallisin synnytystapa ja monelta hätätilanteelta vältyttäis. Outoa, että joku menee np-ultraan, mikä on monella tapaa epävarma ja sitä paitsi liian aikaisin tällaisten havaitsemiseen, mutta jättää rakenteen väliin.

Minä en ole käynyt trisomia verikoeseulassa kenestäkään lapsesta, kuopus on down lapsi. Silloin meille oululaisille ei kuulunut np-ultra, joten emme tienneet etukäteen. Tästä neljännestä käytiin kaupungin tarjoama np-ultra ja rakenneultra OYS:ssa. Oltais saatu tästä tulokkaasta vaikka kromosomikartat jos ois haluttu. Minkäänlaista painostusta ei lääkäreiden taholta tullut, sanoivat vaan että saadaan ne kokeet jotka haluamme.

Niskapoimu-ultra on minusta eri juttu kun siinä kuitenkin lähinnä seulotaan tuota Downia jotta äiti voisi tehdä ajoissa abortin. Niinhän se on, ei sitä oikein voi kaunistella.

Täällä np-mittaus on yksi pieni osa ultraa. Se on ensimmäinen lääkärineuvola, missä tutkitaan raskauden kesto ja sikiöiden lukumäärä, istukan paikka (sain rehkimiskiellon). Lisäksi on ultrattu kohtu ja munasarjat siinä samassa muutenkin.

Abortin voi tehdä aina tuonne rv 24 saakka, jos tarve vaatii.

En ole osallistunut kunnan tarjoamiin np-ultriin. Toisessa raskaudessa kävin terveydellisistä syistä myöhemmin raskauden aikana ultrassa, jossa seurattiin lapsen kasvua. Tällä kertaa sille tuskin on tarvetta. Olen käynyt kuitenkin alkuraskauden ultrissa, halusta nähdä sykkivän sydämen. Ja 4D ultrassa mielenkiinnosta, tällä kertaa sukupuolen saadakseni selville

Alkuraskauden ultrissa kävimme.
Iän puolesta oli pientä painostusta kahden nuorimman lapsen osalta lapsivesitutkimuksiin loppuraskaudesta.Neuvola mm.
Miehen kanssa olimme kuitenkin asioista pitkään ja harkiten jutelleet ja jätimme tuon riskitutkimuksen väliin.Vammainenkaan lapsi ei olisi kauhistus meille ollut.

Mä olen käynyt moellmissa raskauksisa ihan vain ultrassa. Downtesti palvelee enemmän tutkijaa kuin äitejä. Vastaus on kyllä tai ei eikä kerro, minkä asteinen down olisi kyseessä. Voihan lapsella olla joku vakava henkinennkin kehityshäiriö. joka on pahempi kuin fyysinen, esim. kampurajalka tai kiero käsi. Sitä ei näytä mikään seulonta. Tai lapsi ei opi puhumaan koskaan tms. Minusta noista kohkataan liikaa kun antavat vain todella kapean totuuden lapsen tilasta.

Tuttavaperheen vauva olisi menehtynyt lähestulkoon välittömästi synnytyksen jälkeen, mikäli ei olisi ollut tiedossa vauvan vakava sairaus. Synnytyssairaala piti valita niin, että siellä oli kaikki mahdollinen apu heti saatavilla. Toki vanhemmille loppuraskaus oli henkisesti uuvuttava, koska tiesivät odottaa sairasta lasta, mutta pystyivät kuitenkin etsimään tietoa ja vertaistukea jo odotusaikana. Itse en ikimaailmassa jättäisi menemättä sikiöseulontoihin, varsinkin nyt kun on läheltä seurannut tämän tuttavaperheen tilannetta.

Yhteistyössä