Meillä on ihan sama juttu. Veljet ovat tärkeitä ja heidän lapsensa. Minä ja mun lapset aivan eri kastia. Minun lapsille ei riitä aikaa eikä mulle hoitoapua, mutta kun veljeni pyytävät, niin totta kai. Mulle kyllä äitini kehuskelee, että mitä kaikkea on tehnyt toisten lastenlasten kanssa, mutta kun pyydän omaani katsomaan vessassakäynnin ajan, muistaa joka kerta sanoa, että käy äkkiä kans. Ihan niin kuin siellä mitenkään sais kauheesti aikaa kulumaan.
Esimerkkejä eriarvoisesta kohtelusta on lukemattomia: En voi yöpyä äitini luona juhlapyhinä, koska veljeni tarvitsevat nukkumispaikat. Kun perheeni menee kylään, ruokaa tehdään, esim. nakkikeittoa, mutta kun enemmän käyvät veljeni (asuvat lähempänä) tarjolla on usein jotain vähän parempaa.
Itse olen nostanut esikoiseni syntymisen jälkeen kissan pöydälle, mutta mitään suurempaa vaikutusta ei ole ollut. Ehkä äitini puhuu hieman kohteliaammin nykyään minulle. Ennen ei aina edes vastannut, jos jotain kysyin. Oma käyttäytymiseni äitiäni kohtaan on ollut aina paljon parempaa kuin veljieni, jotka eivät kohtele häntä kovin hyvin.
Jos yritän asiasta puhua, äitini alkaa valittaa omasta lapsuudestaan/ei puhu mitään/lyö luurin korvaan.
Jostain psykologian kirjasta luin, että joskus lapsen kohtelu riippuu siitä, monesko hän on ollut perheessä. Esim. jossakin suvussa esikoista on aina syrjitty/suosittu sukupolvien ajan. Minun lapsuudenkodissani on ollut yhtä monta lasta kuin äidin lapsuudenkodissa eli aika monta ja me molemmat ollaan kolmansia - ja hänet on annettu toiseen perheeseen lapsena. En tiedä, onko sattumaa vai ei, mutta olen aina tuntenut itseni jotenkin hylätyksi. Pienenä haaveilin, että oikeat biologiset vanhempani tulisivat hakemaan, mutta sen verran on siskoni kanssa samaa näköä, että taidan ainakin biologisesti ikävä kyllä kuulua siihen perheeseen.