Soitin hetki sitten eräälle raskaanaolevalle tutulle ja hän oli saavuttanut jo melko hyvän humalatilan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27281595]Miksi pitää valehdella..okei ei halua kertoa että odottaa, mutta eikö ihmiset hyväksy nykyään juomattomuutta? Jos minua ei juhlissa huvita ottaa alkoholia sanon vain ettei maistu, eikä kukaan sitä sen kummemmin ihmettele. Samoin jos joku muu juhlavieras ei juo, en sitä ala erikseen päivittelemään.
Ihmeellinen on nykyään tämä alkoholikyllästeinen maailma.[/QUOTE]

Mä kyllä mielestäni tuossa toin jo melkoisen hyvin selville sen, että ko. tuleva äiti bilettää ja bailaa HYVIN paljon. Siis aina, kun siihen on mahdollisuus. Joka ikinen viikonloppu.

Nyt yhtäkkiä hän on lopettanut tupakanpolton ja alkoholinkäytön, vaikka hyvillä mielin vastaanottaa kännäävää porukkaa kotiinsa. Ei...se ei TODELLAKAAN hänen kohdallaan menisi läpi, että tämä ihminen "ei nyt vaan jaksa" tai "ei huvita" tai "ei mitä tahansa" sen alkoholin suhteen, kun porukka on heillä bailaamassa.

Jos kyse olisi jostakusta muusta ihmisestä, kuten esim. musta, niin asia olisi täysin toinen. Mä juon hyvin harvoin muutoinkin, eikä sitä siis kukaan ihmettelisi jos ei mulle kuppi maistuisi. Mutta kuten olen jo sanonut, tämän tulevan äidin kohdalla tilanne on eri. Täysin eri.

[QUOTE="Vieras";27281822]On kyllä ihan perseestä että jos et juo, sille pitää olla joku syy. Kaveriporukassa meillä ei tälläistä ole, mutta tuöporukan kanssa kyllä.
Kivaa oli reilu 3 vuotta sitten alkaa esikoista odottamaan, kun oli ties mitä halloween, pikkujoulu, uusi-vuosi bileitä koko ajan...[/QUOTE]

Tietyssä määrin se voi olla itseaiheutettua. Siis se, että muut ihmettelevät ja kyselevät syytä juomattomuudelle.

Jos olet aina juonut hyvin harvoin, ei sitä kukaan ihmettele jos et tälläkään kertaa juo. Mutta jos olet aina se, joka soittaa porukan kokoon ja pistää bileet pystyyn ja ihan yhtäkkiä tilanne muuttuu radikaalisti, ei mielestäni pidä ihmetellä sitä jos muut ihmettelevät muutosta.

Jos kyse olisi jostakusta muusta ihmisestä, kuten esim. musta, niin asia olisi täysin toinen. Mä juon hyvin harvoin muutoinkin, eikä sitä siis kukaan ihmettelisi jos ei mulle kuppi maistuisi. Mutta kuten olen jo sanonut, tämän tulevan äidin kohdalla tilanne on eri. Täysin eri.

Okei okei. Minusta silti tuon asia olisi mahdollista hoitaa edes jotenkin paremmin, kuin esittämällä. Minusta tämän naisen ystävien pitäisi oppia hienotunteisuutta, jos eivät todellakaan pysty olemaan ihmettelemättä hänen päihteettömyyttään.

Itse ainakin ajattelisin vain, että ehkä hän on raskaana, tai mahdollisesti jopa päihdeongelmainen, ja siksi yrittää nyt olla juomatta. Pitäisin kummassakin tapauksessa asiaa niin henkilökohtaisena, etten alkaisi ihmetellä tai kysellä tai vihjailla mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kööki;27282450:
Okei okei. Minusta silti tuon asia olisi mahdollista hoitaa edes jotenkin paremmin, kuin esittämällä. Minusta tämän naisen ystävien pitäisi oppia hienotunteisuutta, jos eivät todellakaan pysty olemaan ihmettelemättä hänen päihteettömyyttään.

Itse ainakin ajattelisin vain, että ehkä hän on raskaana, tai mahdollisesti jopa päihdeongelmainen, ja siksi yrittää nyt olla juomatta. Pitäisin kummassakin tapauksessa asiaa niin henkilökohtaisena, etten alkaisi ihmetellä tai kysellä tai vihjailla mitään.

Ymmärrän kyllä kantasi. Mutta tässä on nyt mutta :)

On tilanteita ja ihmisiä joiden kohdalla ei olisi soveliasta kysellä raskaudesta. Eipä mun tulisi pieneen mieleenikään kysyä vaikka naapurilta, että odottaako hän vauvaa jos hän juo alkotonta siideriä tavallisen sijasta.

Mutta on myös tilanteita, joissa se raskausutelu ei ole epäkorrektia, koska se kyselyn kohde ei sitä epäkorrektina edes itse osaisi pitää. Ja tämä on nyt niitä tilanteita.

Ainahan sitä voi sanoa olevansa lääkekuurilla, sellaisella jonka ka ei saa alkoholia ottaa tippaakaan.

Totta. Mutta onko se uskottava, kun sitä kaikki käyttää? Epäilen.

Mutta näin on nyt tosiaan tämä tuleva äiti päättänyt tehdä, miten teki. Ja teki sen onnistuneesti, koska vieraat ovat siinä luulossa että tuleva äiti imi siideriä siinä missä muukin porukka :)

Yhteistyössä