Syyskuun odottajia.....? Huhuu? :) 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle lääkäri totesi, että kohdunkaulaa on n. 2,5 cm jäljellä ja "vähän pehmentynyt". mitä sitten tarkoittaakaan. että on se siitä 4 lähtösentistä jo madaltunut melkein puoleen. mulla on nyt vika päivä töissä - nyt pitää pakata kimpsut autoon ja lähteä kotia kohti!

Kiva kuulla Pilvi, että sulla on noita suppareita lukuun ottamatta mennyt odotusaika hyvin!

Tähti; en ole ollut saikulla, koska meillä sitä ei katsota hyvällä. Harmillista, mutta todellisuutta. :(
Otin siis viime viikon lomaa, jota noista pitkistä päivistä on kertynyt ja nyt sit normaalisti töissä. Mun työsopimus tässä firmassa loppuu äippälomaan, enkä takaisin pääse, koska olen kaikkien yllätykseksi saanut seuraavalle työntekijälle hyvän rahoituksen jolla se saa pitkän sopparin (ehkä pikkuisen muuten harmittaa..).Vuoden päästä tästä päivästä olen taas siinä uuvuttavassa tilanteessa, että mun on revittävä jostain työpaikka, eikä se ole yhtään helpompaa pienen lapsen äitinä kuin muutenkaan. Siksi yritän ottaa tästä työpaikasta irti kaiken mitä tästä nyt voi irti ottaa.

Taina; mä taas nukun kuin tukki, enkä herää mihinkään, hyvä että kellon soittoon. Harmillista, ettet saa levättyä, miten ylipäänsä jaksat hoitaa sitten vielä perheen töiden jälkeen? Miten teidän rakennusprojekti etenee?

Olikos muuten kenelläkään koirallisella kokemuksia dogsittereistä? Pitää todennäköisesti hommata koiralle sellainen, mut aika kova on sitterin virallinen tuntitaksa, jos sitä joka päivä tarvitaan. Mut mun tessun kanssa pärjää kyllä kuka vaan, joten pitää vissiin alkaa väsäämään jotain lappua kaupan seinälle. :)

Taina: Mä herään kans joka yö vessaan ja useinkaan en saa enää unta. Eilen aamuna heräsin taas jo 05. Kaiken lisäksi edessä oli uuvuttava päiväristeily tupaten täydessä mummomeressä ja Tallinnan kaatosateessa. Siinä vaiheessa kun herättelin lasta lähtöön, olin itse valmis takaisin pehkuihin.Lapsukainen oli kyllä kovasti innoissaan pallomeristä ja muista mutta oma kroppa huuti hoosiannaa. Välillä tuntui että kuolen tähän paikkaan jos se vielä kerran haluaa hyppyytystä (ja halusihan se:).

Muutenkin päivät menee jonkinsortin usvassa. Ukkoskelit vaikuttavat mieleen tosi paljon ja tänään ollut, kuin myös, todellinen stressipäivä. Stressiä ei vähennä myöskään huominen lähtö keski-suomeen mökille. 400km autossa turpoamista, jiihaa!!

Toivon että sukulaiset eivät vedä tänä jussina hirveitä pleksejä, en jaksaisi yhtään katsoa touhua näin kirkas'otsaisna. Onneksi on lapsi jonka vuoksi joukosta on aina helppo vetäytyä.

Mulla oli jo nyt vaan 2cm se kohdunkaula, lyhentynyt 1cmn. Lekuri sanoi, että tässä vaiheessa pehmeneminenkin on ihan normaalia. Suurempia supistuksia ei ole ollut, muuten kyllä huomaa ettei varsi taivu mihinkään eikä pyykkikoria kantele huvin vuoksi.

Tulen myöskin tuplaamaan kartuttamani 6-7kg vielä loppuraskaudesta. Mutta sou not, sitten tissiä suuhun ahkerasti ja vaunulenkille!

Ihanat juhannukset kaikille neitsykäisille;)! Sateesta huolimatta!

weenie 27+1

Weenie:

Niinhän sä luulet käveleväsi toisen kanssa samalla lailla kun ensimmäisen kanssa! ;o) Niin mäkin luulin, mutta todellisuus oli se, että kun vauva nukahti niin vaunut parkkeerattiin hiekkalaatikon viereen tai johonkin leikkipuistoon ja tehtiin esikoisen kanssa hiekkakakkuja. Ei siinä kilot karissu... Eli siis ekan jälkeen kilot lähti lentämällä ja toisen jälkeen ei meinannu lähteä millään. Illalla sitten yritin kipaista lenkillä kun mies tuli kotiin, mutta siitäkin tuli itku kun lähdin vauvan kanssa ulos enkä esikoisen... Mustasukkaisuuskin oli nimittäin vahvasti valloillaan.

Eihän tietty ketään tiedä meneekö teillä asiat noin, mutta tämä oli minun kokemukseni asiasta. Kannattaa ainakin varautua siihen, että alku kahden pienen kanssa ei oli niin kovin helppoa ja esikoinen tarvitsee vähän extrahuomiota ja hellintää eli se aika mitä vauva nukkuu mennään kyllä täysin esikoisen ehdoilla.

Taina

Toivottelen hyvät juhannukset nyt kaikille! Huomenna lähdetään kavereiden kanssa mökille - toivottavasti ei sada vettä ja voipi rentoutua mökillä ihan kunnolla :) Ruokaakin tuli ostettua pienelle armeijalle, huoh, saapi syyä kyllä navat pullolleen.. :)

Voikaahan hyvin!

tinttiliini ja tyyppi

Heippa!

Mites sujui syysmammojen juhannus?

Meillä meni juhannus aivan perustuksentekemisen merkeissä... Eli siis raksalla. Toki välillä grillailtiin ja nautittiin auringosta, mutta ei siis oltu missään, ei mäkkeilyä eikä muuta perinteistä juhannuspuuhaa.

Taina

Meillä oli tosi rauhallinen juhannus. Mies "uhrautui" ja jäi kotiin mun seuraks, ja koko viikonloppu katottiin vaan "Angelin" jaksoja :) Mies tietenkin nautti vähän alkoholia siinä sivussa, ja mä katselin kateellisena vierestä. Kyllä joskus sitä kaipaa aikoja, jolloin oli voinut juoda siiderin tai pari, nyt omatunto ei salli sellaista, kun koko ajan pyörii lapsen hyvinvointi mielessä.

Luna rv 26+1

meidän pesue oli myös epäperinteisesti tukholman risteilyllä juhannuksen ja kivaa oli! esikolle oli laivalla paljon kaikkea ohjelmaa, pallomerta, pomppulinnaa ja liukumäkeä ja sehän tykkäsi. sadetta ei nähty lainkaan vaikka ilmeisesti suomen maan kamaralla sitäkin oli saatu. takaisin tultiin la aamuna.

juhannuspäivänä käytiin sitten pyöräilemässä, muksu oli pyöränistuimessa ja lauleskeli koko lenkin ajan. illalla saunottiin ja syötiin terveellisesti grillissä käristettyä possun kylkeä. pyöräily oli mukavaa, mutta pitää kyllä polkea jalat levällään kun maha ottaa vastaan polkiessa. kovimmissa ylämäissä alkoi kiristämään vatsaa ikävästi ja piti taluttaa ja tahti oli muutenkin melko verkkainen.

tänään ei ole supistuksen takia vielä tarvinnut käydä pitkälleen kertaakaan. erikoista. liekö henkisesti vaikuttanut tämä sairaslomalla oleminen, kun eihän tää 2 vuotiaan kanssa kotona oleminen mitään lepolomaa oikeasti ole toimistotyöhän verrattuna.

lueskelin täältä elleistä toukokuun odottajien juttuja ja sieltä kyllä tuli elävästi mieleen mitä se sitten tulee taas olemaan vastasyntyneen kanssa :). Toisaalta sitä odottaa ihan hurjasti ja toisaalta taas haluaisi, että kasvaisi vain tuolla masussa niin olisi niin helpompaa.

sanni77 28+5 tai jotain..

Meillä vietettiin rauhallista kotijuhannusta, juuri sellaista jota taidettiin tarvitakin. Harmitti vähän miehen puolesta, ettei hän sit kuitenkaan lähtenyt mökille, mut kuulemma hänkin oli mieluiten ihan vaan kotona mun ja koiran kanssa. Ja kieltämättä meillä oli ihanaa, varmaan näin huolettoman laiskoja päiviä ei enää tässä kesän aikana montaa tuu.

Sanni ja muut jo perheelliset, onko totta, että vauvalla ois syntymän jälkeen sama uni-ja valverytmi kuin massussa? Entä onko vauvojen liikkeissä ollut eroja raskausaikana - mietin vain, että jokohan tässä vois arvuutella, kuinka tempperamenttinen tyyppi täältä on tulossa :)

Juhannus meni mökillä kavereiden kanssa. Sinänsä oli ihan rauhallista - tosin ukkonen paukahteli välillä aika rajusti ja sato rakeitakin- ja rentouttavaa! Ihme kyllä kukaan ei oikein jaksanut hirveästi edes maistella viinaksia, melko lailla heti puolen yön jälkeen kaikki oli jo nukkumassa! Toista se oli parivuotta sitten samalla poppoolla - vedettiin aamuun asti.. :) Miten lie, vanhoiksi tulleet?!

Nyt on ollu viime aikoina jotenki sellanen olo ettei enää oikein malttais olla raskaana, tai lähinnä että sais sen pikku tyypin sieltä jo maailmaan. Tuntuu että on jo ikuisuus siitä kun plussas! Ja yllätys yllätys, joku perhanan vietti on iskeny päälle ja pitää nyt roijata tuota tavaraa autotallista, varastosta ym. pois, että on "tilaa"..ei sillä:löyty muutama purkamaton laatikko vielä muuton jäljiltä, vaikka siitä on jo yli vuos! Tuli kiireellä survottua tavarat vaa varastoon ja nyt niitä sitten roijataan kaatikselle. Mutta tapana on kerran vuodessa - jos ei useammin, tehdä inventaario ja pistää kiertoon vaatteet, tavarat ym. millä ei ole itellään käyttöä. Yllättävän paljon sitä kertyy nurkkiin..

no, kai se olis mentävä nukkumaan..unirytmit on ihan sekasi..

tinttiliini+tyyppi

Iirikselle: kyselit rytmeistä. Esikoisella en ainakaan huomannut mitään yhteistä ennen ja jälkeen syntymän rytmeissä. Hän söi min 2 tunnin välein yöllä ja päivällä 4,5kk vanhaksi asti. Yöllä tosin nukahti ihan kiitettävästi aina tissittelyn jälkeen. Enkä kyllä masuaikanakaan herännyt sen liikkeisiin. Oli siis rauhallinen liikkeissään ja olemisessaan masussa ja masun ulkopuolellakin. Mutta mitään tiettyä ns. aktiivista aikaa ei pystynyt kyllä päättelemään. Ja nuo rytmit kuitenkin muuttuu viikoittain syntymän jälkeen - ainakin esikoisella.

Minulle ei kuulu muuten mitään erikoista, vauva potkiskelee ja olo on hyvä.
Mutta pakko hehkuttaa, että sain eilen äitiyspakkauksen, ja onpa se aivan mahtava! Ihania ja laadukkaita vaatteita, ja paljon enemmän, kuin osasinkaan kuvitella. Tänään olen nyt pyykkäillyt vaatteita siitä. :)
Ja ensiviikolla meille pitäisi kotiutua Brion Kombi-yhdistelmävaunut. :) :)

Olen ostamassa vaippakankaita kestovaippoihin, sormet oikein syyhyää alkaa ompelemaan sisävaippoja neulomiini villakuoriin, sekä AIO-vaippoja!

Hei!

Voi apua tosta tuli taas mulle mieleen, että mä oon aivan totaalisesti unohtanut postittaa ne Kelan ja synnärin paperit! Sitä äitiyspäivärahaahan piti ainoa viimeistään kaksi kuukautta ennen äippäloman alkua eli nyt ei voi enää aikailla ollenkaan.

Ja sitten pitäisi muistaa irtisanoa lasten hoitopaikka kuun vaihteessa. Pojat jää tottakai kotiin minun ja vauvan kanssa heti kun jään äitiyslomalle. Ihanaa viettää kesää lasten kanssa kuukausi ennen vauvan syntymää!

Meillä (minun) äiti alkoi kutoa tyttöselle vaaleanpunaista lakkia, tumppuja ja töppösiä. :o) Ihanaa!! Valittiin yhdessä ihana mekon malli jonka hän sitten kutoo jouluksi kunhan ensin varmistuu että vauva nyt varmasti on tyttö. Sitten on vähän kurja kiusata lasta punaisilla mekoilla jos on poika! ;o) ;o) Jää pian jotain traumoja!

Taina 29+1

minun pitää ja tunnustaa, että ostin eilen ekat tyttövauvan vaatteet kauppareissulla. Tutta-tuotteella on ihania leppäkerttu-retro-kuoseja, joten niitä lähti sitten mukaan. Joten paree siis olla tyttö, ettei jää kalliit vaatteet käyttämättä :)

Sanni; ootko sit huomannut, että tää uusi vauva ois vatsassa rauhallisempi/vilkkaampi?
En kyllä uskonutkaan, että ihan yksyhteen menis noi unirytmit; liian helpollahan sitä pääsis. :)

Phale, oletko huomannut Oulussa sen ekologisia lastenvaatteita myyvän liikkeen Hallituskadulla? Suloisia ovat, mutta aika kalliita...mulla kans toi kestovaippasetti odottelee, että saisin ne ommeltua.Ihanan pehmeää kyllä toi bambufleece! Villapöksyjen neulominen taas jää suosiolla tulevalle mummolle, kun niin kovasti kaipasi saada tehdä jotain vauvalle.

Mites teillä muilla nämä nimiasiat, joko nimiä on mietitty valmiiksi? Meillä pähkäillään jo, mut yllättävän vaikeaa tää on! Lapsiparka joutuu elämään sen kanssa kuitenkin koko elämänsä. :)

Meilläkin meni juhannus rauhallisesti kotona. Aatto myöhäisiltana käytiin anopin mökillä saaressa, mutta muuten tuli lepäiltyä ja syötyä hyvin grillaus herkkuja :). Töissäkin olin torstaina illassa ja sunnuntain.

Meillä nimet on päätetty jo ihan raskauden alussa :). Toisissa nimissä vielä on ehkä miettimistä, mutta etunimet lyöty lukkoon. Onneksi päästiin yksimielisyyteen. Lähinnä kummien valinta mietityttää... Kuinkahan monta pyytäisi ja pariskuntia vai ei..? Kokeneemmat onko vinkkejä kummiasiaan?

Minä en ole ollenkaan "uskaltanut" enää raskausaikana lueskella vauvanhoito -puolen juttuja tai ketjuja, jossa on synnytykset lähestymässä. Kai se on jotain itsesuojelua ;). Ennen tuli paljon luettua vauvanhoito juttuja, mutta nyt ei vaan huvita.

Täällä oloon ei ole tullut muutoksia. Vauva möyrii masussa aika paljon. Välillä on liitoskipuja (?), mutta lepääminen auttaa, kuten myös supisteluihin.

Minä olen nyt hankkinut kestovaippoja (taskuvaippoja) huuto.netistä. En tiedä sitten miten paljon vaippoja pitäisi hankkia ja minkä kokoisia. Ajattelin, etten hirveätä arsenaalia hanki ennen syntymää, että voisi pikku hiljaa hankkia, ja kokeilla miltä niitä tuntuu käyttää kertiksien rinnalla.

Rv 30+6

Tähti; oli meilläkin ihana nimi jo mietittynä. Ja sit miehen paras ystävä kastoi tyttärensä sen nimiseksi kuukausi sitten! Joten nyt pähkitään uutta nimeä.
Kummiasiaa itsekin mietin; haluaisin veljeni lapsen kummiksi, mutta hänellä on tähän mennessä ollut periaate, ettei ala ikinä kummisedäksi. Pitää ottaa asia esille taktisella hetkellä, ja kysyä koskeeko se todellakin myös siskon lasta. ;)

Mua vähän hirvittää tuleva vauvanhoito, ja mietin pitäiskö noita lapsikirjoja alkaa tässä lueskelemaan. Unissani hoitelen kaiket yöt orpoja vauvoja, kissan- ja koiranpentuja enkä aina mitenkään hyvällä menestyksellä. Onneksi laitoksella neuvovat mun kaltaisia tumpeloita eivätkä varmaan kotiin päästä ennen kuin kaikki on ok. Kunpa nyt vaan tää jalka paranis nopeasti, että pääsis hakemaan sängyn ja rattaat ihan ajatuksen kanssa.

Meillä on jo etunimi keksitty pojalle, mutta toinen etunimi saattaa vielä vaihtua. Kaksi etunimeä siis tulee lapselle. Ja sukunimeksi tulee miehen sukunimi.

Kummiasiaa ollaan täälläkin pähkäilty. Haluaisimme kummeiksi sellaisia kavereita /sukulaisia, jotka olisivat oikeasti kiinnostuneita lapsestamme eivätkä vain lähettäisi korttia /lahjaa joskus kerran vuodessa. Ehkä ollaan liian vaativia? Olen valinnut jo kummeiksi kaksi naispuolista kaveriani, mutta olis kiva, jos joku kummeista tulisi miehen puolelta. Tuntuu vaan mahdottomalta löytää sopivaa ehdokasta :/ No, onneks asian kanssa ei ole vielä mitään kiirettä.

Meillä on jo hankittu aika paljon vauvan tarvikkeita: vaunut, hoitopöytä, vaatteet. Vauvan vaatteet on tosin hommattu melkein kaikki käytettyinä. Onneks on paljon perheellisiä sukulaisia ja tuttuja, joilta saamme vielä puuttuvat jutut, niin ei tarvitse ihan vararikkoon mennä. Opiskelijoita kun ollaan kumpikin, niin ei ole hirveästi varaa ostaa kaikkea uutena, vaikka kuinka haluaisi. Vaunut sentään ostimme uutena, koska tarkoitus on käyttää niitä mahdollisimman pitkään, enkä halua, että hajoavat samantien.

Olenko muuten ainoa, joka on lihonut jo tässä vaiheessa lähes 9 kg? Ens perjantaina olisi neuvola-aika, ja mua ahdistaa jo nyt, kun tietää, että tulee sanomista painosta. Varsinkin, kun neuvolan vaaka näyttää aina suurempaa lukua kuin oma vaaka.

Mutta tällaista löpinää tällä kertaa.

Luna 26+2

Meillä kummit päätettii melkee heti ku tiedettiin että oon raskaana. Melkolailla itsestään selvyyksiä olivat. Pitempiaikasia kavereita valittiin 4kpl, joista yksi ainokainen on naispuolinen eikä yhtää pariskuntaa. Tai pariskuntiahan ne on, mut noi puolisoehdokkaat ei oo ollu silleen kuvioissa mukana et ois niitä pyytäny.

Nimi on vähän siinä ja siinä. Tosin kun sukupuolen tietää niin se vähän helpottaa ja sitten on tää yks nimi joka on kulkenu suvussa ja haluan ehdottomasti sen kyllä siihen mukaan. Se on jotenki niin söpö :) Ehkä se etunimi kokonaisuudessaan löytyy kunhan tyyppi tulee maailmaan ni näkee millanen se oikeen on! Mitään äklö(onko niitä edes?älkää teilatko!!) söpöä en oikein tahdo, nimessä pitää vähän olla särmää! Ainakin masuasukiksi löytyy luonnetta :D

Vaatteita on tullu vähäsen jo hankittua ja tuo neulomisvimma on kyllä huipussaan. Tumppua ja villapaitaa tulee liukuhihnalta! Kestovaipat houkuttelee kyllä kovasti, mutta en oikein tiedä miten siinä sitten käytännössä käy..Tuttavani teki aikoinaan vinon pinon itse niitä ja hermostu sitten käytössä sen verran pahasti että jätti koko touhun..Että suhtaudun vailla suurempia odotuksia ja jos lähtee rullaamaan niin hyvä niin! Muuten en oikein malta odottaa että saan pinnasängyn ym. kamat paikoileen - nyt vauvan huone on täynnä kaikkea rojua, kun tuo makuuhuoneen remppa on täydessä vauhdissa..

tinttiliini+tyyppi 26+4

Heippa!

Minä haluan parhaan ystäväni lapselle sylikummiksi. Muut kummit on vielä auki, mutta onhan tässä aikaa pähkäillä. Nimi on tytölle valmiina, ollut jo monta vuotta, mutta jos on poika niin sitten on vaikea keksiä enää kolmatta J:llä alkavaa nättiä pojan nimeä. Meillä siis miehen ja molempien poikien nimikirjaimet on J.J.T ja yritetään keksiä nyt tälle kolmannellekin J:llä alkava nimi oli sitten kumpaa sukupuolta tahansa. :o)

Oletteko muut kierrelleet alennusmyynneissä? Nyt voisi löytää kaikkea kivaa vauvalle ja itselle halvalla. Mammavaatteita minulla on kyllä niin vino pino etten tarvitse enää yhtään, mutta vanhemmille lapsille tai vauvalle voisi löytyä jotain kivaa tai itselle sitten syksyksi kun saadaan nää mahat pois.

Kirppariltakin löytää aivan ihania vauvanvaatteita. Ihan kuin uusia! Isommille lapsille ei sitten oikein enää löydä kun kuluttavat vaatteita jo ihan eri lailla.

Taina 29+2

Moi,

Pikaisesti Kelan papereista. Taina kirjoitti, että Kelan paperit pitää jättää pari kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä. Mulle oli jäänyt mieleen, että piti olla pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Taitaapa tulla todella kiire, jos se todellakin oli ennen äippälomalle jäämistä. Hups.

Ollaan lähdössä häämatkalle Kreikkaan perjantaina aamulla. Ihanaa päästä lämpöön ja aurinkoon täältä kylmästä ja sateesta. :)

Vastaanpa itse itselleni, kun kävin jo tarkistamassa Kelan sivuilta:

Äitiysrahan hakeminen

Äitiysrahaa voi hakea Kelan asiointipalvelussa tai lomakkeella SV 9, Äidin vanhempainetuushakemus.

* Haetaan viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa.
* Liitteeksi lääkärin tai terveyskeskuksen todistus raskauden kestosta.
* Jos työnantaja maksaa palkkaa äitiysvapaan ajalta, työnantaja hakee päivärahan palkkaa vastaavalta osalta ja täyttää lomakkeen SV 9 tai erillisen lomakkeen Y 17. Työnantaja voi tehdä ilmoituksen myös sähköisesti osoitteessa www.kela.fi/asiointi.
* Opintolainaa ottaneella voi olla oikeus äitiys- tai vanhempainrahaa saavan korkoavustukseen, jota haetaan Kelan lomakkeella OT7.

Äitiysrahan saajan on ilmoitettava Kelaan viipymättä työhönmenosta ja opiskelusta.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä