Syyskuun odottajia....?Huhuuu? :) 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tähti* iiris* - oli koirista puhetta? Meillä on kaksi koiraa manchesterin terrieri ja kääpiöpinseri ja tuon kääkän kohdalla voi tulla ongelmia.. Pelottaa suorastaan miten suhtautu uuteen tulokkaaseen, koska on erittäin pureva tapaus vieraita ihmisiä kohtaan! Suunnattoman mustasukkainen,omistushaluinen ja suojeleva. Tässä vaiheessa en edes uskalla kuvitella laittavani lasta lattialle jos koirat ovat samassa huoneessa. Mutta olen ajatellut ainakin alussa, että laitan lastenhuoneseen portin (ovet voi sitten olla auki) ettei koirat pääse sinne ja kunhan - toivottavasti onnistuneesti - ovat tottuneet toisiinsa niin voisi kuvitella jo muita "keinoja". En tiedä. Toivon vain, että ei tarvitsisi kääkästä luopua ja kaikki menisi hyvin!

Onko kenelläkään kokemuksia koirista, varsinkin vähän ärhäkkäämmistä tapauksista ja vauvasta?! Miten tutustuminen on sujunut ja onko meny hyvin??

lisäys vielä tuohon edeltävään.. Meillä on kyllä ystävä jolla on myös kääkkä ja hän on lupautunut ottamaan meidän koiran sijaishoitoon siihen asti kun tarvitsee, jos näyttää ettei hommasta tule mitään. Mutta aika näyttää!

Tinttiliini; mun ensimmäisä hankintoja tulee olemaan lapselle leikkikehä ja koiralle koiraportti. Muuten menisi elämä kyllä tosi monimutkaiseksi, kun ei edes vessassa vois käydä siinä pelossa, että vauva ja koira ehtii tehdä jotain toisilleen. Onneksi on jo tuo paikka katsottuna, mihin koiran voi viedä. Alustavasti kun tässä pari päivää sitten asiasta puhuin, niin ei ollut ihan mahdoton ajatus sekään, että koira jäis sinne pysyvästi, jos se on ainoa vaihtoehto. Itse asiassa mun koira ois todennäköisesti vähintään yhtä onnellinen tuossa uudessa kodissaan kuin mitä meidän kanssa kaupungissa. Se sais olla vapaana kaikki päivät, kulkea uuden omistajan kanssa metsällä ja kalalla ja se luultavasti hemmoteltais piloille alle kahdessa viikossa. Sinne menis hukkaan mun vuosikausien pitkäjänteinen kasvatustyö että hujahtais, kun koiran suurin aivojumppa olis päättää, haluaako se tänään syödä lohta vai makkaraa.;)

Mulla on sellainen aavistus, että kun vauva syntyy,olen vauvaa kohtaan tosi suojeleva. Voi olla, että nykyinen rakkaus koiraa kohtaan muuttuu ihan muiksi tunteiksi, jos koira näyttää uhkaavan vauvaa. Mut, aika näyttää miten tässä käy - voihan käydä tosi hyvinkin.Tämä "koiraongelma" on varmasti todella yleinen. Mulla on koiran kanssa seuraava tapaaminen ell:n luona parin kuukauden sisällä. Ajattelin kysyä silloin, millaisella käytösterapialla tuohon vauvan syntymään voi varautua, vai voiko mitenkään. Voin sit kirjoitella tänne neuvoja, jos niitä saan.:)

Mutta, koetetaan nauttia vielä raskaudesta ja koiristamme nyt, kun kaikki on vielä hyvin. Eihän sitä tiedä mitä tässä ehtii vielä tapahtua. Ainoa varma on se, että etukäteen murehtiminen ei yhtään vähennä surua koirasta luopumisesta, jos se on edessä.

Joo, mutta iloisempin asioihin; onko kukaan huomannut tammikuun Suuri käsityö lehteä, jossa teemana on vauvat? Tosi suloisia vaatteita pienille, samoin ohjeet pinnasängyn reunapehmikkeisiin ja vauvan oleskelupeittoon. Ajattelin alkaa vähän katsastella jotain ihania kankaita tuohon peittoon, siinä on niin monta osaa että vois tehdä palan kerrallaan aina sen mukaan, miten jaksaa ja viitsii. Jotakin kun haluttais alkaa pikkuhiljaa tehdä,mutta mihinkään suurempaan ei mun taidoilla ylletä...

Ei se murehtiminen kyllä auta tässä vaiheessa, se on totta! Kaikkeen pitää vaa varautua pikku hiljaa, ni ei sitten tule shokkina. Ja mieki luulen, että vaikka kääkkä on niin ihana ja rakas ni varmasti tunteet muuttuu jos se alkaa ärhentelemään! Lapsi menee kyllä siinä asiassa edelle. Neuvot ovat kylä aina tervetulleita! :)

Kaivelin itse tuossa vanhoja käsityölehtiä ja sieltä löyty kaikkia kivoja juttuja: ihana tiikerihaalari ym. Empä tiedä joko sitä "uskaltaa" alottaa tuon neulomisen ja ompelun, kun syksyn on vielä aikaa! Menee vielä hössötyksen puolelle, mutta ei malttais olla alottamatta jo! Kävin ostamassa tapettia ja silä reissulla meinas karata homma käsistä kun eksyin yhteen sisustusliikkeeseen ja siellä oli kaikkee ihanaa vauvatavaraa..Teki miel ostaa vaikka mitä, mutta onnistuin hillitsemään itseni. Ammattitauti tää sisustamisintoilu ja ei malta millään odottaa että pääsee kunnolla kiinni siihen hommaan!

Nyt pitää mennä pihalle, ihan hillittömän ihana ilma, aurinko paistaa ja pikku pakkanen!

Hei vaan kaikille. olen seuraillut palstaa pitemmän aikaa, mutten ole kirjoitellut. Enkä vieläkään haluu listautua tälle palstalle, kun haluun käydä eka ultrassa.
Mulla viikkoja on tänään 10+3.

Mulla on parin viikon ajan oireet lähteneet kokonaan pois, onko se normaalia?? voisittekohan vastata??

Minulla rintojen arkuus hävisi joskus rv 9 tienoilla. Nyt välillä vihloo rintoja, mutta ehkä vain pari kertaa päivässä. Rinnat on kasvaneet aika isoiksi.

Vatsaan koskee välillä, silleen niitten liitoskipujen omaisesti, mutta ei välttämättä päivittäin. Tuonne rv 9 asti oli noita liitoskipuja ja kohdun kasvukipuja päivittäin ja ne oli aika rajujakin.
Miksei niitä enää ole?? pelottaa, että eikö kohtuni kasva enää vai kuuluuko nuo alkuraskauteen vain..

Pahoinvointikin loppui keskiviikkona, eli 9+6, onko tämä kauheata? toivoisin, että minulla olisi kovat pahoinvoinnit mutta ei.

Ainut mitä oireita nyt on jäljellä, niin on se jatkuva pissahätä ja närästys.

Auttakeehan mua, jos muita saman kokeneita on...
pelottaaa vähän... on yks km takana. Viikolla 8+4 kävin ultrassa, ja kuulemma todella hienosti sykki sydän ja oli hyvin kiinnittynyt kohtuun. mutta silti pelottaa....

Niin, ja mua ei enää väsytä päivällä siihen malliin kuin pari viikkoa sitten.. onko muilla samaa... illalla uni tulee kyllä samantien kun sänkyyn pääsen, ja alkaa sellaset leffat kun silmät painaa kiinni. unet on muuten aika villejä.. hehheh :)

Mä olen ajatellut jotenkin niin, että elämä on muuten niin tasaisen tappavaa että jos vauvahössötys tuo siihen iloa, niin antaa palaa vaan:). Ekassa raskaudessa ostelin vaatteita melko maltillisesti mutta aina kun mieli teki, soin itselleni hetken nautinnon ja hurahdin. On ne vaan niin huvittavia, kaikki pikku possutossut ja muut turhimukset. Eihän niitä muuten edes huomaisi ellei saisi kokea tätä äidiksi tulemisen ihmettä. Ja ajan myötä villitys myös laantuu (mikä on ihan viisasta). Pieni vauva tarvitsee kuitenkin niin älyttömän vähän tavaraa, bodyjakin ihan muutaman. Mutta nyt ei ollut tarkoitus puhua järkiasioista:)!
Ai niin, sitä vielä että jos joskus mielii tikruhaalarin tehdä, kannattaa se tehdä nyt!!!!
Hyviä vointeja kaikille!

Weenie ja kutu 11+5 (..pääsee ultraan huomenna)

Syysmami: mulla loppui pahoinvointi lähes täysin viikolla 9 ja myös muutenkin väsymys helpotti. Rinnat eivät kasvaneet alussa, eivätkä ole sitä vieläkään tehneet (höh!), mutta hyvin siellä pieni kasvaa ja np-ultrassa kaikki ok! Joten varmaan kaikki ok, pääset vaan suht helpolla, kuten minäkin! Tervetuloa listoille, kun haluat!

Mäkin olen jo vauvanvaatteita vähän ihaillut, mutten vielä ostanut mitään. Saadaan kavereilta vanhanakin, joten kovasti ei varmaan tarttekaan ostella. Silti varmaankin johonkin hurahdan ja olen samaa mieltä Weenien kanssa, että jos mieli tekee, niin siitä vaan! Aika mukavaa laatua kuitenkin tämä hulluus!

Mä vaan odottelen jo masun kasvua, joten ois kiva olla raskaana niin, että se jotenkin tuntuiskin / näkyiskin! Toisaalta eiköhän siihen mahaankin ehdi sitten moneen kertaan tuskastua, etenkin jos tulee kuuma kesä ;)

Pilvi 13+0

Oireet hävis kyllä aika yhtäkkiä - ekat kaks kuukautta olikin pelkkää nukkumista.. Mut olo on piristyny kummasti ja tuo pahoinvointikin on jo laantunut- mitä nyt välillä vähän ällöttää ja etoo, mut ei niin pahasti. Kyllä välillä pelotti itteesäkin että onko eloa ollenkaa ja olenko edes oikeasti raskaana, mutta mielenrauhan takia kävin varhaisultrassa 8lla viikolla ja sielä se nappula näky köllöttävän. Sydänäänetkin on saatu kuulumaan joten ei pelota enää niin kamalastii. Uskaltaa jo höyrytä asiasta :) Rinnat turpos jo heti viimesten menkkojen jälkee, ennen kun edes tiesin raskaudesta ja kuppikoon ne on nyt kasvanu. Kerranki on jopa rinnat!! Aristaa kyllä edelleen, varsinki yön jälkeen..Mahaa ei oikeestaan ole vihlonu oikeestaa ollenkaa (no yhtenä päivänä todella rajusti) koko aikana.

tinttiliini+idi 10+1

kiitos teille kahdelle,pilvi ja tinttiliini, kun vastasitte minulle :) ehkä minun ei tarvitse sitten niin huolestua.. tänään kun sanoin, ettei vatsaan ole koskenut, niin kylläpäs vaan on. varsinkin jos nousee nopeasti tuolilta, niin tonne vasemmalle tai oikealle koskee. Toivotaan että kaikki olisi hyvin! pitäkäähän peukkuja mulle! =)=)
Ja ois vielä kiva kuulla, jos muilla näitä samoja tuntemuksia kuin minulla.. siis et oireet on vähentynee....

syysmamille: mulla on myös oireet hellittäneet huimasti siitä mitä olivat ekat 1,5kk plussaamisen jälkeen. Nyt on ollut ehkä viikon verran melko normaali olo ja olen ollut ihan toimintakykyinen. Rinnat on kasvaneet yhden kuppikoon verran mullakin ja vatsaa turvottaa. Esikoisen kanssa vatsanseutu näytti tällaiselta iltamahalta ehkä joskus kuukausi myöhemmin. Jos oikein huolettaa niin neuvolaan vain sydänääniä kuuntelemaan. Ei se stressaaminenkaan hyvää pikku alulle tee!

Syysmami: eiköhän nuo raskausoireet ole aika yksilöllisiä, joillakin ei ole oireita ollenkaan. Onneksi sulla on jo sen verran viikkoja, että kohta suurin km-riski on ohi. Minäkin olin tosi huolissani viime viikkoon asti, mutta jotenkin nyt, kun viikkoja on 13+1, alkaa mielikin olla levollisempi. Täytyy vaan yrittää luottaa, että siellä se pieni kasvaa, vaikkei mullakaan enää ole oireita, kipeitä rintoja ja jomottavaa vatsaa lukuun ottamatta.

Tinttiliini; onhan nää "kääkät" ja "luppakorvat" aivan älyttömän rakkaita, oli kuinka hankalia tahansa.:) Kuulin just, että itse asiassa mun vanhempieni koira oli ollut ihan hirveä ensimmäisen lapsen syntyessä. Se oli hiipinyt aina pinniksen viereen murisemaan, ja yrittänyt näykkiä etuhampailla vauvan varpaita. Se oli kuitenkin sopeutunut lapsiin ajan kanssa, ja minulla on koirasta ihan hyviä muistoja. Ilmeisesti siis mustankipeä ja teräväkin koira voidaan siedättää (omiin) lapsiin ja lapset siihen - olihan meilläkin tietenkin tarkat säännöt siitä, miten sen kanssa sai toimia. Ne iskostettiin päähän niin tarkasti, ettei ois koskaan tullut edes mieleen esimerkiksi halata sitä, lähestyä sitä kun se nukkui tai söi yms. Kyllä pienikin nää oppii, varsinkin kun ei paremmasta tiedä.;)

Muistatko sen lehden numeroa, jossa on se tiikerihaalari? Aikoinaan sitä minäkin ihastelin, mut ajattelin sitten ostaa kaupasta sellaisen joskus. Siinähän vauva oikeasti näyttää syötävän söpöltä. En vaan ole kaupasta niitä enää löytänyt. Nyt pitää sit joko etsiä käytetty netistä tai tehdä itse..
Hyvää viikonalkua kaikille!:)

Hyvää viikonalkua kaikille!

Täällä on koirista ollut puhetta. Miehelläni oli exänsä kanssa koiria (taisi olla jackrussell tai joku muu terrierirotu), ja yksi niistä puri poikaa tosi pahasti, ja se oli sen koiran menoa. Eli tarkkana pitää koirien kanssa olla varsinkin jos ne eivät ole tottuneet lapsiin, pienetkin merkit kannattaa ottaa tosissaan. Valitettavasti niitä merkkejäkään ei aina ole. Itse olen tyytyväinen ettei meillä ole koiraa, ettei tarvitse noita miettiä.

Vaatehössäyksestäkin puhuttiin. Selailin eilen taas vanhoja käsityölehtiä ja syyhyttäis kovasti tehdä vaikka mitä. Pieniä vaatteita on niin ihana tehdä siksikin kun ne valmistuu niin näppärästi eikä jää helposti ikuisuusprojektiksi. Ja tiedän tasan ettei se vauva alkuun paljoa tarvitse, ja sen vähän saa äitiyspakkauksesta, veljen lapsien vanhoista sekä lahjoina. Mutta pakko mun on päästä itsekin jotain tekemään, ja aloin kutoa pikku tossukoita. Vähän pidemmälle ehkä saa mennä ennenkuin muuta teen, täytyy vaikka aluksi tehdä itselle jotain mammavaatteita. Mietin että voisi kutoa sellaisen reilun ponchon, voisi olla kiva tossa keväällä tai viileämpinä kesäiltoina lämmikkeenä, kun maha alkaa olla iso. Kovin hitaasti se vaan vielä kasvaa, vaikka pientä vauvamahan alkua selvästi onkin näkyvissä. Odottavan aika on pitkä...

Miisis 13+1

Mepa82: Tosi harmillista kuulla! Olen todella pahoillani. Tiedän miten koville keskenmeno voi ottaa.

Kai sinut myös ultrattiin??? Mulla omassa historiassani kävi niin, että lääkäri ei tarkastuksessaan saanut sydänääniä dopplerilla kuulumaan, mutta ei edes sanallakaan maininnut mitään keskenmenon mahdollisuudesta. Sanoi vain, että seuraavalla neuvolakerralla varmasti viimeistään kuuluu. Sen verran jäi itseä kaivelemaan, että mentiin yksityiselle ultraan ja siellä todettiin, että sydämen sykettä eikä elämää enää ole. Sieltä sitten kättärille lähete ja sain ajan parin päivän päähän. Uusi lääkäri vielä ultrasi kertaalleen ja kysyi, että onko toiveita; haluanko kaavinnan vai yrittää ensin lääkkeellistä tyhjennystä. Luin lääkkeellisestä tyhjennyksestä jonkun verran enkä sitä halunnut, koska voi olla, että joutuisi kaavintaan vielä joka tapauksessa. Seuraavalle viikolle sain kaavinta-ajan ja siinäpä se. Toipumiseen meni muutama päivä ja henkiseen toipumiseen.. ..vielä käynnissä. Kaksoset olisivat maailmassa nyt näinä päivinä, mikäli niin olisi ollut kirjoihin kirjoitettu.

Ihmetyttää vain, jos sinua ei tosiaan ultrattu!
Iso-siskollani kävi aikoinaan niin, että hänen esikoinen oli lääkärin mukaan myös kuollut kohtuun ekassa lääkärin tarkastuksessa ja hänet lähetettiin Jorviin kaavintaan. Ennen kaavintaa hänelle tehtiin vielä ultra ja siellä oli elävä sikiö ja siskon tyttö on nyt 18 vuotias. Joten ei ne lääkäritkään aina oikeassa ole.

Pahoittelut mepalle minultakin, hirmuisen surullista :(

En kyllä voi olla ihmettelemättä samaa kuin Sanni, ei kai noilla viikoilla varsinkaan voi pelkän sydänäänten kuulumattomuuden perusteella päätellä ettei elämää ole. Vai oliko sitten kyse ultrasta jossa ei saatu sydänääniä todettua?

Joka tapauksessa voimia sinulle, eipä tässä viitsi paljon yrittää lohdutella, kun en voi kuvitellakaan miltä tuo tuntuu.

näin oli että ultrasivat. kehitys oli loppunut pari viikkoa aiemmin.
kerrottiin keskenmenosta sisaruksille ja vanhemmille vaikka eivät olleet tietoisia raskaudesta koska he ovat "painostaneet" lapsentekoon. ei sitten tarvitse tuntea oloaan vaivaantuneeksi kun eivät ole tietoisia tapahtuneesta ja alkavat puhumaan lapsen teosta.