Syyskuun odottajia....?Huhuuu? :) 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään tuli vihdoinkin kirje, jossa oli ultra ajat. Ensimmäinen ultra on vasta 10.3 eli vielä pitää odottaa ikuisuus.

Pahoinvointi on mennyt ohi, sitä kesti tasan kaksi viikkoa ja selvisin siitä ilman oksentelua. En vielä tuosta uskalla hirveästi iloita, koska sehän voi palata koska vaan. Nyt sitten kärsitään kovasta väsymyksestä.

Kai tämä on ihan normaalia, että jossain vaiheessa iskee pelko keskenmenosta. Nyt oon pari päivää miettinyt, että onkohan tuolla vielä elämää. Kiukkukin on ollut aika herkässä muutaman päivän ajan. Mutta hormoneiden vikaahan tämä kaikki on :)

-ella-

Minä ostin jotain Pirkan inkivääri kapseleita. Yhden olen ottanu kun alko epäilyttään että onkohan niistä apua. Ajattelin kokeilla Antepsin mixtuuraa seuraavaksi, sitä voi käyttää raskaana olevat. Jospa se suojais pikkaisen vatsaa ja vähentäs närästystä. Kun pitää jo yöllä herätä siihen että vatsassa kuplii niin ei naurata.

Mekään ei olla kerrottu kun raskaudesta vielä kun 3:lle. Miehen mielestä ei saa huudella ennen ku alkaa näkyä ja itsekkin haluan että esikoinen on ensimmäisten joukossa tietämässä, ettei kuule kavereilta. Ja hän kun on oikea lörpöttelijä(7v), niin ei ihan vielä haluta julkistaa tätä. Massu mulla on kyllä pullahtanu esille, mutta tuskin sitä vauvamahaksi osaa kukaan ajatella. Luulen että sen huomaa jo huhtikuun alussa selvästi.

T:Hilla79&Sisu 9+5

Ah ihanaa, ei pahoinvointia. Tein oikein testin että ajattelin käristetyn makkaran hajua eikä tehnyt yhtään pahaa :) No, ei vielä riemuita, eilen oli ajoittain vielä tosi oksettava olo. Mulla tulee oman laskurin mukaan huomenna yksi rajapyykki täyteen eli 13. viikko alkaa. Yhtä aikaa innostaa ja pelottaa ajatella sitä ensi viikon ultraa... jotenkin on sellainen olo kumminkin että kaikki on hyvin, kohtu tuntuu kasvavan ja rinnat myöskin, ja uusiakin oireita välillä pompahtelee.

Mulla on hieman hassu ongelma tän flunssaolon suhteen, kun en nyt tiedä onko mulla kohonnut lämpö. Ihan norminormilämpö mulla on 36.8 ja nyt mittari näytti 37.4. Mutta kun lämpöhän on nyt muutenkin koholla enkä ole kertaakaan mittaillut sitä, niin ei ole vertailukohtaa. No, kyllä tässä vielä työkunnossa ollaan, että ei sillä sinänsä ole merkitystä. Sänky vaan kovasti houkuttais.. :)

-Miisis- 11+2 tai 11+6

Tässä olen jo muutaman viikon miettinyt, että kenelles tästä uskaltaisi pikkuhiljaa kertoa. Päätin, että tänne. LA on 21.9, eka ultra 10.3, jolloin sitten tiedetään päivä varmemmin...

Muuten ollut vain vähäistä pahoinvointia, väsymystä ja närästystä paljon, mutta pahinta mulle ollut rintojen arkuus, yöksi kävin ostamassa sloggi-topin, päivisin käytän urheiluliivejä, muut ahdistaa...

Ilona la 3.9 , tytto 07/06 , englanti
Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Tähti* 23/28v, esikoinen, la 7.9 (?), Keski-Suomi
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Anni67, 40v, esikoinen, la 7.9. (hedelmöityspäivästä laskettuna) Uusimaa
Laura79 , la 7.9
Iiris*, la 8.9. Oulu
Taina81 , pojat 1.v/3.v , la 8.9
Miisis, 36/36v, Turku, la 9.9.
Sanni77, pk-seutu, poika 3/06, km 9/07, la 12.9.
Helinä84, la 15.9
Masi 23/31v,Uusimaa, poika 01/07, la 16.09
Weenie, 29/30v, tytär 8/06, la 16.9(?)
Hilla-79 28/36, poika 01/00, la 20.9
Doblen 32/46, la 20.9.
Mepa82, la 20.09
Palmuhiiri 28/31v, HKI, la 21.9
Phalenopsis, 26v. la 21.9. Oulu
tarsipaani, la 21.9.
-dream- 24v/26v, HKI la 22.9.2007
Kaisa~, 22v/33v, Kouvola, tytär 10/06
Ella, 27v., Pääkaupunkiseutu, la 22.9.
Ella11, la 23.9.
tinttiliini,27v. la 26.9
Jenninen 20v. la 28.9
sweetpearll 23v., la 30.9

Päivitin tarsipaanin tiedot listalle! Tervetuloa mukaan!

Syyskuiset
Tähti* 23/28v, esikoinen, la 27.8., Keski-Suomi
Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Laura79 , la 7.9
Iiris*, la 8.9. Oulu
Helinä84, la 15.9
Doblen 32/46, la 20.9.
Mepa82, la 20.09
tarsipaani, la 21.9.
Ella11, la 23.9.
tinttiliini,27v. la 26.9
Jenninen 20v. la 28.9

Tervetuloa vain uudet mukaan :)!

Ihana kuulla Pilvi sinun ultra kuulumiset! Mitattiinko teillä muuten niskaturvotus? Minäkin nyt vihdoin pääsin käymään siellä ensimmäisessä ultrassa tiistaina :)). Siellähän se pikkuinen köllötteli ja heilutti kättäkin. Näytti oikein ruudulle kasvonsakin, niin että ihan vauvan piirteitä siinä päästiin ultraajan kanssa ihastelemaan. Kovin pulleat posket vaikutti olevan ja pieni sydän siellä sykki kovasti. Aivan ihanaa ja uskomatonta oli nähdä sinne masuun. Ultran jälkeen oli melko liikuttunut olo. Muutenkin tässä olen ollut melko herkkis ihan kaikille asioille.

Niin ja mulla ultra tehtiin vatsan päältä, eikä ollut edes puhetta, että saatettaisiin tehdä alakautta.

Meillä nyt sitten laskettuaikakin aikaistui, 27.8., eli kuuluisin oikeasti ihan elokuisten ketjuun, mutta en taida sinne vaihtaa, kun tänne on tullut alusta asti kirjoitettua. Mites muuten muuttuiko teillä Pilvi la?

Minulla keskenmenon pelko on nyt hävinnyt melkeinpä kokonaan, kun pääsi käymään siellä ultrassa ja juttelin ultraajalle siitä pelosta. Hän käski vain nauttimaan raskaudesta ja unohtamaan sellaiset pelot, varsinkin tässä vaiheessa raskautta.

Meillä nyt sitten tietää raskaudesta anoppi, miehen isovanhemmat ja mun kavereista läheisimmät. Mun tuntuu jotenkin vaikealle kertoa omalle äidille, niin olenkin ajatellut kertoa vasta vähän myöhemmin. Nähdäänkin niin harvoin, kun eri paikkakunnilla asutaan, niin pitää sitten joskus puhelimitse kertoa. Omalle mummolle ajattelin kertoa sitten ensi kerran, kun soitellaan. Sitten tietääkin meidän läheisimmät ihmiset, muut sitten saavat huomata raskauden kasvavasta mahasta ;).

Meillä valitettavasti seksielämä on vähän "kuihtunut" raskauden myötä. Harmittaa ihan, kun on olevinaan niin kiire, ettei edes ehdi harrastaa seksiä. Eikä sitten illallakaan jaksa, kun väsyttää tai mies on töissä. Ei ole kyllä ollut minulla, eikä vissiin oikein miehelläkään, hirveitä haluja. Jotenkin en osaa kunnolla rentoutua ja paikatkin on sit vähän kuivat... Olen odottanut, jos tässä väsymys helpottaisi ja halutkin palaisi keskiraskauden aikaan. Pahoinvointiahan ei enää ole ollut ollenkaan, joten se ei onneksi ole ollut esteenä.

Minä en ole vielä pahemmin suunnitellut mitään hankintoja tai vauvajumppiiin liittymistä... Pikkuisia vaatteita vähän on kaapissa, joita on tullut osteltua jo ennen raskautta. Anoppi haluaa ostaa vaunut ja miehen mummo haluaa sitten ostaa jotain muuta, kun anoppi jo varasi vaunujen oston :). Katselin itse hobbyhallin kuvastosta, että Brion pinniksen ja hoitopöydän saisi n. 250 euroon. Tarkoitus oli kyllä ostaa käytettynä, mutta en ole jaksanut alkaa seuraamaan myynti-ilmoituksia ja sitten pitäisi löytää läheltä. No, onhan tässä aikaa miettiä niitä hankintoja. Pitäisi tehdä jokin lista, että tietäisi kaikki hankkia pikku hiljaa. Esikoista, kun odottaa niin ei oikein tule muita hankintoja mieleen kuin: vaunut, turvakaukalo, vaatteita, amme, hygienia tarvikkeet, sänky, petivaatteita, harsoja, tutteja, tuttipulloja...

Me mennään näillä näkymin rakenneultraan (kunta ei tarjoa), niin varmaan sitten kysytään sukupuolikin. Vähän senkin takia, että hankintoja olisi helpompi tehdä ja ollaan kyllä erittäin uteliata asian suhteen ;). En halua poikavauvaa pukea vaaleanpunaiseen, mutta muuten väreillä ei ole niin väliä. En tiedä sitten näkeekö sukupuolen varmasti rakenneultrassa? Mies on kyllä kovin varma, että tyttö tulee ja itsellekin on nyt sellainen olo vähän tullut. Ennen raskautta ajattelin, että haluaisin ensimmäisen lapsen olevan poika, mutta nyt on kyllä ihan sama kumpi tulee :).

Tsemppiä pahoinvoivillle!!! Jos yhtään helpottaa ajatus, että kyllä se pahoinvointi vielä loppuu tai helpottaa muutamien viikkojen jälkeen.

*Tähti* rv 13+2

Kiva kuulla Tähdestä pitkästä aikaa! Meillä mitattiin kyllä niskapoimun turvotus, oli 0,8 ja sanoivat, ettei mitään syytä huoleen. Laskettu aika pysyi ihan tarkalleen tuossa mitä aikaisemmin laskin itse netissä, eli 7.9. Mutta Sinä tietty Tähti pysyt tässä ketjussa! :) Eikös esikoiset yleensä mene yli kuitenkin?..

Mä en ole mitään ostellut vielä, enkä varmaan hetkeen aiokaan ostaa. Meilläkin mun vanhemmat ostavat rattaat, joten siinä tulee iso säästö. Vaatteita molemmille sukupuolille löytyy vanhana lähipiiristä, joten niitäkin tullaan saamaan.

Mäkin oeln aina ajatellut, että haluaisin ekan olevan poika, mutta nyt on tuntunut ihan "tytöltä" ja se on aivan yhtä tervetullut. Viime yönä näin untakin tyttövauvasta! Sukupuoli me kuullaan huhtikuun lopun ultrassa, ja ollaan molemmat kiinnostuneita se tietämään. Tosin ei välttämättä kerrota muille sitä, ellei joku sitten huoneen väreistä vaikka arvaisi. Ja pystyisikö sitä kuitenkaan pitämään ihan salaisuutena?

Tarsipaanille tervetuloa mukaan! Muille toivon hyviä ultrakokemuksia, koska mullakin olo sen jälkeen ihan selkäesti rauhottui :) Onko kellään muuten massua vielä? Mulla ei ole tullut kiloakaan vielä lisää, iltaisin oon kyllä ihan turvonnut, mutta aamuisin ihan normaali masu. Eli mahaa odotellessa!

Pilvi 11+4

Heippa vaan toistamiseen kaikille!
Pilvi:
Mun maha on kyllä turvonnut, mutta kuvittelisin sen johtuvan vielä tästä ruokavalion yms. muutoksesta, kun kaikki närästää eikä mikään auta, tulee helposti syötyä miten sattuu. Painoa ei ole tullut lisää vielä.

Meilläkin on seksielämä jäänyt taka-alalle, vaikka mulla haluja olisikin, ehkä enemmän kuin ikinä... Johtunee siitä, että mää vaan nukun, eikä mies viitsi herättää sitä varten, vaikka luvan olen antanut!! Kai tämä on vain jotain normaalisuhteeseen kuuluvaa hiljaiseloa.

Ultraa kyllä odotan, varmasti itkeä tillitän koko sen homman läpi niin, että mies saa kotona taas selittää kaikki siitä kuvasta uusiksi : ) Mutta siihen se on lupautunut, lapsi hänelle toinen, mulle eka, joten en edes oleta, että jaksaa ihan kaikesta samalla tavalla innostuakaan.

Tervetuloa uusille :)

Meillä on nyt sitten ultra 4.3.Mies ei valitettavasti pääse mukaan.Ja sinne juuri olisin hänet tahtonut!Höh,jotenkin tylsä mennä yksin.

Me hankittiin lähes kaikki rattaat yms. kirpputoreilta ja huuto.netistä ja säästettiin kyllä pitkä penni.Kuitenkin kaikki oli aivan uuden veroisia,kävi ehkä tuuriakin.Suosittelen!

Ja samaten kannustan teitä esikoisen odottajia nauttimaan seksielämästä koko odotus ajan.Valitettavasti se vähenee huomattavasti vauvan tulon myötä!

Pahoinvointia on ollut taas iltaisin,onneksi kuitenkin aika vähäistä.
Hyviä viikonloppuja!

Heippa syyssalaisuuksien kantajat!

Meillä mysö isovanhemmat ostivat innoissaan esikoiselle yhdistelmävaunut, melkein tappelivat kummat isovanhemmat saavat vaunut ostaa! Saatiin siis lähes kaikki suuremmat hankinnat lähisukulaisten ostamina. Nyt haluaisin ostaa uudet vaunut kun nuo on jo kahdella ahkerassa käytössä olleet. Katselinkin, että käytettynä löytyi aivan uuden veroiset, ihan helmet Gesslinen yhdistelmät 340€! Niitä vois vaikka harkita, jos ei oo jo menny kun oli ihan uuden veroiset. Nää saman valmistajan vaunut maksoi 2004 vuonna kun isovanhemmat osti uutena esikoiselle 890€. Nyt maksaa varmaan vielä enemmän.

Pahoinvaointi on hieman helpottanut, mutta vaivaa välillä vieläkin. Varsinkin iltaisin iskee vahvempana.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa.
hauskaa viikonloppua kaikille!

Taina 11+4

Me lähdetään tänään miehen kanssa viettämään ensimmäistä hääpäivää! Ihanaa!! :o) Mun äiti tulee hoitamaan poikia.

Huomenta syyskuiset!

Väsymys ja etovaolo on tänään (tai ainakin just nyt) ihan tipo tiessään! Olo on miltei "normaali". Olen syönyt niin paljon ja epäterveellisesti viimeisten viikkojen aikana, että vatsan seutu on kyllä kasvanut. Ei varmaankaan vielä vauvamahaa, mutta muuta vararengasta kyllä. Olen himoinnut meetvurstitäytteisiä lämpimiä real-voileipiä koko raskauden ajan ja tänä aamunakin niitä meni 3... mikään ihme, että turvottaa.

Meillä on huomenna np-ultra - jännittää vähän, että mitä sieltä näkyy. Kaverit ovat yrittäneet takoa järkeä päähän kun olen välillä ollut niin huolesta sykkyrällä, että ei muuta osaa ajatellakaan kuin keskenmenon pelkoa.

Me ei tälle lapselle osteta tod näk juuri mitään. Vanhat rattaat menee vielä hyvin. Ostettiin ne uutena silloin ihan sitä varten, että kestää sitten omassa käytössä useamman lapsen ajan. Ja tyytyväisiä ollaan oltu niihin Teutonian Mistral Sporteihin mitkä meillä on. Ovat pienet ja kevyet eikä ole matkarattaita tarvinnut hankkia ollenkaan. Esikoista kuljetin paljon kantoliinassa kun sehän syntyi maaliskuussa. Tämän kohdalla voi ulkoillessa vaunut olla enemmällä käytöllä ekan puolen vuoden ajan, koska silloinhan on talvi. Saapi köllötellä liinassa sitten kotona kotitöitä tehdessä.

Äitiyspakkaus otetaan varmaankin nytkin. Esikoisella teemaväreinä oli mintun vihreä ja keltainen, ja ne ei oikein miellytä. Ja kyllähän esim. tuttipulloja pitäisi joka tapauksessa hankkia kun meillä ainakin ne tuttiosat ovat aikansa eläneet.

Rentouttavaa sunnuntaita kaikille!

Heipähei kaikki! Mukavia ultrakuulumisia ihmisillä! Meillä np 7.3., mutta keskiviikkona jo neuvolan lääkäri, joka myös tekee perusultran. Jokusen päivän olen ollut taas ihan oireeton ja turvotus kadonnut. Hölmöä, mutta taas tulee jotenkin epäuskoinen olo koko raskaudesta.

Seksistä täällä on myös ollut keskustelua. Meillä seksi on selkeästi vähentynyt ja joka kerta joudutaan käyttämään liukastetta. Monesti olen itsekin yllättynyt, että olenkin kuiva, vaikka muutoin on ihan normaalisti kiihottunut olo. Olimme kyllä jo etukäteen varautuneet siihen, että varmaankin ensimmäinen kolmannes on kuivaa kautta. Lisäksi mulla on limakalvot muutenkin ollu ihan hirmu kuivat. Piilareita en voi käyttää ja nenä on jatkuvasti vähän tukossa. Tylsää.

Muuten meillä läheisyys, haliminen ja suukottelu on vaan lisääntynyt. Samoin henkinen läheisyys. On ihanaa, että on hyvä olla eikä kummallakaan ole minkäänlaisia paineita mm. seksin suhteen.

Muutoin on ollut ihan uskomattoman tunteellista tämä elämä. Eilen aamulla tuli vedet silmiin, kun aamupalan ruisleipä oli niin hyvää... ;) Yritä siinä sitten selittää, miksi kyyneleet on silmissä...

Hyvää viikonalkua kaikille, tervetuloa uusille ja onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista :) Täällä väsymys jatkuu, uni maistuis vaikka kuinka, mies naureskeli mulle viikonloppuna että oon unessa suurimman osan vuorokaudesta. Pahoinvointi sen sijaan alkaa olla mennyttä, eikä tule kuin ihan ajoittain ja lievänä.

Mulla iski lauantaina saunan jälkeen kova kutina jalkapohjiin ja sitten kohta kämmeniinkin, piti hereillä myös yöllä jonkun verran. Mulla on atooppinen iho ja olen hyvin tottunut kutinoihin, mutta nyt on ollut iho hyvässä kunnossa, ja nuo paikat oli tosi outoja. Sitten tänään googletin mistä tuo vois johtua ja hiphei raskaushematoosin oireena on juuri tuo kutina, ja kutinapaikatkin täsmäs. No, tuo kun on vasta loppuraskauden oire, niin en nyt vielä turhia huolehdi. Eikä kutinaa ole nyt enää ollut, joten pitää tarkkailla tilannetta ja kysellä sit neuvolasta jos ilmenee uudelleen.

Eipä täällä muuta ihmeempiä. Torstain ultraa kovasti odottelen, hieman on noussut huolia pintaan mutta koitan pitää positiivisen mielen. Ai niin, seksihaluista alkaa näkyä merkkejä, itse asiassa suoranainen himotus iski, kun poika oli viikonloppuna jonkun aikaa pois... jäi meillä ulkoilut vähiin vaikka oli kovin aurinkoinen lauantai ;)

-Miisis- 11+6

Moi kaikille,
Hauskaa viikonalkua ja kiva lukea muiltakin hyviä ultrakuulumisia!

Mulla taas päinvastainen ongelma kuin Miisiksellä...uniongelmat jatkuu edelleen ja viime yönäkin sain unta vasta klo 04 aamulla...onneks tuli Oscarit telkkarista niin niitä sitten katselin! Toivottavasti tää unirytmi kohta tasottuu...

Meillä oli np-ultra viime viikolla ja ei meinannut itkusta tulla loppua kun näkyi ruudulla miten se piikuinen siellä mahassa eleli omaa elämäänsä...onneksi kaikki oli kunnossa joten nyt ei enää huoli paina niin pahasti päälle vaan voi alkaa jo nauttimaan raskaudesta!

Mä olen jo ostanut pienen kokoelman vauvanvaatteita, hitsi kun en osaa päättää että pitäsikö selvittää sukupuoli vai ei. Voisi sitten ostaa muunkin väristä kuin valkoista ja beessiä!

Pahoinvointi on mullakin poistunut lähes kokonaan lukuunottamatta satunnaisia "aaltoja".

Onko muilla ollut mitään erikosia mielitekoja ruoan suhteen vai tuleekohan ne kuvioon vasta myöhemmin? Mulla ei ole ollut yhtään mitään, ainoa asia mikä nyt maistuu on salmiakki mistä en ole ennen tykännyt.

Karoliina 12+0

Tähti* 23/28v, esikoinen, la 27.8., Keski-Suomi
Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Laura79 , la 7.9
Iiris*, la 8.9. Oulu
Karoliina30, la 8.9. HKI
Helinä84, la 15.9
Doblen 32/46, la 20.9.
Mepa82, la 20.09
tarsipaani, la 21.9.
Ella11, la 23.9.
tinttiliini,27v. la 26.9
Jenninen 20v. la 28.9

Lisäsin itseni listalle.
-Karoliina

Oli muuten raskaushepatoosi eikä -hematooma tuo mitä tarkoitin. Maksasairaus joka on loppuraskauden ongelma noin prosentilla raskaana olevista. No, toivotaan että kutinat loppuu eikä tarvi tuollaisia pohtia.

Hienoa että Karoliinallakin ultra oli mennyt hyvin! Voin vaan kuvitella että on ihana tunne tuo kun näkee pikkuisen, mulle oli se sydänäänten kuuluminenkin jo aika elämys ja helpotti oloa paljon. Siitä vaan alkaa olla jo paaaljon aikaa..

Minulla ei mitään erikoisempia ruokamielitekoja ole ollut, lähinnä vain on ällöttänyt sellaisetkin ruoat mistä yleensä tykkään. Kerran iski kyllä jonkunasteinen yllättävä mieliteko jauhemaksapihveihin, joita en ole syönyt ehkä kymmeneen vuoteen. Niitä kun ei siihen hätään löytynyt (anoppi oikein etsiskeli niitä, olisi tuonut tuliaisiksi ;)) niin se mielihalu unohtui.

Heippa!

Ollaanpas me tiputtu kauaksi! Miten on mammojen viikonloppu sujunut?

Me vietettiin perjantaina ekaa hääpäivää. Harmitti kun en voinut ottaa muuta kun lasin viiniä ruoan kanssa. Olen nimittäin vuoden säästellyt kuoharipulloa, joka odotti meitä morsiussviitissä hääyönä. Päätettiin silloin, että säästetään ensimmäiseen hääpäivää, mutta juomattahan se jäi, eikä varmaan säily ensi vuoteen. No eipä tietysti ollut suuri murhe, vaikka sillä hetkellä vähn harmittikin! ;o)

Onko muilla vielä ollut alkuraskauden lääkäriä? Mulla olis nyt torstaina neuvola +lääkäri.

Taina 12+0

Moikka kaikki!
Taina: Ota se kuoharipullo mukaan synnytyslaitokselle! Meillä oli Haikaranpesässä pieni sellainen ja avot, että yön pikkutunneilla putkautuksen jälkeen maistui lasillinen. Ei paljon romanttisempaa vois olla, lasi kuohuvaa, rakas aviomies ja parin tunnin ikäinen lapsi vierellä:). Maitokin alkoi suorastaan tulvia (johtuiko juuri siitä, mene ja tiedä).

Pahaolo jatkuu. Viikon päästä vasta np, aika suorastaan matelee. Iho mennyt kamalaan kuntoon. Taitaa olla tyttö tulossa kun näin julmasti äitiään rassaa. Vie sen vähäisenkin kauneuden (ellei sitä jo edellinen tehnyt..).
Alkuraskauden lekuria odottelen, jospa kirjoittaisi jonkun linimentin pahimpiin paukamiin.

T. Weenie ja kutu 10+6

Heippa kaikille! Mulle on jotenkin nyt vihdoinkin kolahtanut se pieni seikka, että mun vatsassa taitaa oikeasti kasvaa uusi ihminen.:) Ja nyt tuntuu, että aika menee ihan liian nopeasti, vaikka itse synnytys tuntuukin olevan vielä noin valovuoden päässä. Katselin just kaupassa vauvalehteä, ja mietin että pitäisköhän tostakin olla nyt jotenkin innoissaan...mut kun otin sen käteen ja luin sisällön niin oli selvää että noup, tähän en ole vielä valmis! Kaikki se vauvahöttö tuntui vaan lähinnä ahdistavalta. Saas nähdä, milloin sitä alkaa oikeastaan valmistautua vauvan tuloon.

Muuten on kyllä kiva, että tässä vaiheessa raskautta mielialat on vähän tasoittuneet, enkä ole ihan niin herkkä. Meillä on todennäköisesti edessä ongelmia lapsen ja koiran yhteiselossa (koiralla sairaus, jonka vuoksi se ei kohtauksien aikana ole turvallinen lapselle, jos lapsi ei ymmärrä jättää sitä rauhaan) ja surettaa jo etukäteen tuleva tilanne, vaikka tässä on vielä paljon aikaa miettiä ja järjestellä asioita kaikkien parhaaksi. Vielä viikko sitten itketti joka päivä koiran ja meidän kaikkien puolesta, nyt on jo jotenkin pää selvinnyt ja olen alkanut ajatella, että tähän varmasti löytyy joku ratkaisu kun aika kuluu. Vauvalle koira on varmasti turvallinen, joten ihan kuukausien sisällä ei näitä juttuja onneksi tarvitse päättää.

Mullakin on torstaina lääkäri, ja pikkuhiljaa pitäis töissä kertoa, koska elokuun työvuoroja sovitaan jo. Jospa lääkärissä kuulis sydänäänet, niin voisi sitten rauhallisin mielin kertoa töissäkin. Mulla vaan on sopimus tässä muutaman viikon päästä katkolla, ja vaikka nyt kaikki on sitä mieltä, että jatkuuhan se, niin siltikin vähän jännittää miten tämä uutinen otetaan vastaan...joko muut olette kertoneet töissä? Miten uutiset on otettu vastaan?

Iiris 12+1

Iiris* minkälainen koira teillä on? meilläkin on kaksi koiraa kääpiökokoista koiraa ja ihan varmasti on ongelmia tiedossa lapsen ja koiran yhteiselon sovittamisessa. Toinen koira on meinaa todella arka ja pelkää lapsia, vieraita ihmisiä ja toisia eläimiä. Arkuus juuri ilmenee puolustautumisena. En ole vielä itse alkanut asiaa suremaan, vaan olen yrittänyt ajatella toiveikkaasti, jos koira vaikka vaistoaisi vauvan, ettei siinä mitään pahaa ole. Mustasukkaisuutta varmasti saattaa myös ilmetä, sillä koira on ollut minun vauva.

Ongelmakäyttäytymiskurssillakin käytiin viime kesänä ja ihan hyviä vinkkejä saatiin siellä, mutta täytyy sitten katsoa miten koira tottuu uuteen elämäntilanteeseen. Turvana sitten on onneksi appiukko, jolle koirat voi antaa hoitoon, jos tilanne vaatii. Kokonaan en ole kyllä valmis koirista luopumaan, onhan ne meidän perheenjäseniä.

Minähän olen nyt valmistumassa koulusta nyt keväällä ja pitäisi tietenkin töitä saada. Tällä hetkellä olen harjoittelussa, josta olen myös kysellyt kesätöitä, vaikka äippälomalle olisi tarkoitus jäädä heinäkuun lopulla. Eli en ole vielä työrintamalle kertonut raskaudesta ihan sillä, että pakko olisi saada tehtyä töitä vielä ennen mammalomalle jäämistä. Aion näillä näkymin kertoa raskaudesta omaan työpaikkaani, jossa siis olen vakituinen, mutta osa-aikainen pienillä työtunneilla, vasta kun tarve. En kuitenkaan ala raskautta piilottelemaankaan. Tuntuu, vaan siltä että nykyisin ei töitä heru tai lisätyötunteja, jos olet raskaana. Työkavereille kyllä voisi kertoa aiemmin sitten, kun tuntuus siltä...

Ihanaa, että muutkin ovat päässeet ultraan ja, että kaikki on ollut hyvin :). Mulla eka lääkäriaika olisi tiistaina. Vähän jänskittää, ei tietenkään kovin kivoja ne sisätutkimukset. Verenpaineen mittaaminen on myös minulle ahdistavaa, kun lukemat heti lääkärissä tai terveydenhoitajalla pomppaa pilviin.

Weenie, minulla myös iho alkanut kukkimaan ;(. Ajattelin vähän aikaa seurata yltyykö näpyt ja varaanko ihotautilääkärille ajan vai mitä teen. Ihanaahan olisi, jos näpyt rauhottuisi keskiraskauteen mennessä eikä ikinä palaisi. Kauhein painajaiseni nimittäin on akne...

Tähti: meillä on spanieli. Vein sen eläinlääkärille juuri omituisten käytösongelmien vuoksi, mutta siellä sitten paljastui, ettei sen käytöksessä ole vikaa, vaan se on kipeä ja oireilee sitä. Se oli iso helpotus, koska ainahan sitä itseään syyllistää siitä, että koira joko on hankala tai sillä tuntuu itsellään olevan hankala olla. Ja nykypäivänä joku aina vetää taskustaan sen kuuluisan johtajuusongelman..raivostuttavaa kun itse on kuitenkin varma ettei mistään sellaisesta ole kyse. Juuri nyt sillä on ollut jo monta kuukautta erittäin hyvä jakso, eikä ongelmia ole ollut, mutta niitä varmasti vielä tulee, sillä stressi aina pahentaa tilannetta, ja sitä vauvan syntymä kaikkine hässäköineen sille voi olla. Kyllä mekin saadaan koira hoitoon jomman kumman vanhemmille, mutta pysyvä ratkaisu se ei voi olla. Mutta, tätä ehtii varmaan murehtia vielä monet kerrat...

Vaikka et saisikaan töitä valmistumisen jälkeen, niin sullahan onneksi vaikuttaa ansiosidonnaiseen kaikki opiskeluaikaiset työt. Minä olin valmistumisen jälkeen jonkin aikaa työttömänä, ja tuntuihan se hullulta, että tulot nousi moninkertaisiksi opiskeluaikoihin verrattuna. :) Roikun tässä koneella nytkin siksi, että opiskelen jonkin verran töiden ohessa ja kirjoitan tehtävää huomiseksi. Jotenkin se paras tatsi tähän opiskeluun on kyllä hävinnyt jonnekin, kun on jo tottunut siihen että illat on ihan omaa aikaa. Ei sitä turhaa sanota, että kolmikymppisinä ihmiset on opiskelijoina kehnoimmillaan (ei ole motivaatiota), verrattuna kaksikymppisiin ja nelikymppisiin. Ennen oli kiva tehdä öisin töitä, oli helppo keskittyä ja ajatus luisti. Nyt mua kutsuis vaan mun ihanan pehmeä sänky unten maille...:D

Meillä oli perjantaina eka neuvola. Täytyy sanoa että tiedonpuutteesta tässä ei ainakaan tarvi kärsiä. :) Ihan kamalat määrät lippua ja lappua. Jopa DVD lapsen odotuksesta ensimmäiseen vuoteen. Onneksi siinä ei näytetty synnytystä mutta supistuksista kärsivää äitiä kuitenkin. Ja niinpä itkin pitkät itkut miehen kainalossa. En ole oikeen uskaltanut ajatellakaan synnytystä. Jotenki inhottaa koko asia. Olin 12 vuotias kun samana vuonna minulle syntyi 5 serkkua. Tätini ja enojen vaimot kokoontuivat iltaisin kertaamaan synnytyksiään. Ja varmaan vielä oikeen liioittelivat kamalia kohtia. Siinä sitten murrosiän kynnyksellä kauhulla kuuntelin. (Toimi muuten erittäin hyvänä ehkäisykeinona kun se asia tulin ajankohtaiseksi)

Joko teitä on patistettu hammaslääkäriin? Minut käskettiin heti soittamaan hammaslääkäriin ja varaamaan ajan. Äidin sylki jotenki muuttuu ja hampaat kärsii normaalia enemmän. Sain ohjeet syödä ksylitol purkkaa ja pestä hampaat hyvin. Ja käydä siellä tarkastuksessa ettei reikiä löydy. Sain ajan vasta toukokuulle! Tosi pitkät jonot.

Onko teillä kasvojen iho muuttunut raskauden myötä? Minä olen aina ollut sekaihoinen. Posket ovat kuivat ja talvella niihin tahtoo tulla kuivia länttejä. Nenä, leuka ja otsa kiiltävät ja ovat ihan rasittavan rasvaiset jo iltapäivästä. Nyt huomaan että koko kasvot ovat kuivat. Nenänpielet ovat vielä rasvaiset mutta muuten iho kiristää. Silmänympäryksien kiristykseen löysin hyvän voiteen Clarinsilta mutta kasvovoide on ihan hakusessa. Yövoiteena olen käyttänyt Weledan Manteli-sarjan kasvovoidetta ja tuntuu helpottavan mutta päiväksi en tiedä mitä laittaisin. Olen vielä herkkäihoinen ja nyt on käytössä Zona sensitive... ja on ihan liian kuivattavaa. Onko vihjeitä? Vai meneekö tämä nyt paremminkin tuonne sensuellin puolelle?!

Ihosta:
Mulla on myös kuiva iho, kuten Doblenilla. Olen sipaissut kuivimpiin kohtiin (nenän sivuille) yöksi esikoisen sinkkivoidetta aina välillä ja se vähän auttaa. Muutama massiivinen hormonifinni on keskellä poskea, mutta muuta kukintaa ei onneksi ole vielä havaittavissa.

Lemmikeistä:
Meillä on kissoja ja ykkösen kanssa ei ainakaan tullut mitään ongelmia. Hommattiin pinniksen päälle sellainen kissaverkkokin, mutta eipä sitä tullut laitettua kuin muutaman kerran. Kissoja ei yksinkertaisesti kiinnostanut mennä lähellekään vauvaa. kun itku aina alkoi, niin pötkivät pakoon vain. nyt kun esikko on 2v niin heillä on jo yhteisiä leikkejäkin ja on kyllä tosiaan seuraa toisistaan.

Ultrasta:
eilen käytiin niskapoimu-ultrassa ja kaikki oli hyvin! Masussa köllötti 5,5 cm pituinen taimi. Ensin piti ujona käsiä silmillään, mutta sitten kun laitoin käden vatsalle niin innostui oikein heilumaan siellä! Olipa liikuttavaa! Mies oli mukana, vaikka jotain yritti sanoa, että tarviiko joka ultraan tulla - taas. Mutta tykkäsi kyllä kovasti kun näki vauvan hänkin.
Turvotusta oli 1,0. Täällä kun mennään nykyään automatic seerumiseulaan myös niin kävin antamassa verinäytteen samalla. Tulokset tulee kai kotiin joskus viikon - parin päästä, mutta turvotuksen perusteella ei mitään kromosomiriskiä ole.

Heippa!

Weenie: Toihan oli aivan loistava idea, siis skumppa laitokselle! Aion ehdottomasti ottaa neuvosta vaarin ja ottaa sen pikku skumppapullon synnarille mukaan. Kiitos! Ja Tainahan mun nimi on, et ole ollenkaan lukihäiriöinen. ;o) Lisään välillä vaan ton i-kirjaimen tohon nimimerkin keskelle isolla siksi, että en jaksa kirjautua (laiska). :o)

Mulla menee aivan iho kananlihalle kun ajattelen sitä ohikiitävän täydellistä hetkeä kun vauva on juuri syntynyt ja nostettu syliin, synnytyssali on hämärä ja henkilökunta jättää vanhemmat tutustumaan uuteen tulokkaaseen. Siitä ei elämä enää parane! Ne on niitä ihmisen tähtihetkiä, pieniä välähdyksiä jotka pysyy mielessä lopun elämää. Siinä hetkessä on jotain niin taianomaista, että sitä ei pysyt käsittämään ennen kuin sen on kokenut.

Mulla myös naama kukkii ja hiukset rasvottuu. Tämä on järkytys siksi, että mulla on aina ollut hyvä iho, ei edes teininä ollut näppyjä, ja hiuksetkin on aina ollu paksut ja kiiltävät. Nyt naama on näpyillä ja hiukset roikkuu rasasena pitkin päätä vaikka kuinka pesee. Sanoiko joku, että silloin vanhan kansan uskomusten mukaan odottaa tyttöä? Mulla nimittäin on kaksi poikaa, eikä niiden odotusaikana kyllä oolut havaittavissa tällästä "kauneuden menetystä". ;o)

Taina 12+2