Tämä on oikeasti rasittavaa (kyläilytavat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja oliskohan taustalla jotain muuta:
Minä en usko, että ketään ottaa päähän se oikeasti, että sisarpuolet tulee ja syö pöydän tyhjäksi. Onhan ne kuitenkin sinun omia sisaria. Veikkasin sitä äsken, että olisikohan sinulla hampaankolossa.. onko äitisi antanut enemmän huomiota sisarpuolillesi nyt kuin sinulle aikanaan.. Sitten tällaiset ns. pienet jutut alkavat ärsyttämään.

Itseasiassa jos nyt ihan rehellisen vastauksen haluat tuohon kysymykseesi niin olen kyllä rehellisesti sitä mieltä, että olen omassa lapsuudessani saanut niin henkisesti kuin materiaalisestikin enemmän äidiltäni ja isältäni kuin nuo sisarpuoleni. Eli päätelmäsi on vinksallaan.

Eikä minua ottanut tuo päähän kun tekivät sitä jo 10vuotta sitten ollessaan ihan pikkumukuloita. silloin en pitänyt isoja synttäreitä lapsilleni eikä ollut siis omia lapsia. Silloin leivoin vain ja ainoastaan noille joten siinäpä tyhjensivät. Tosin kyllä minä muistan silloinkin miettineeni, että on aika tavat kun automatkallekin otetaan pullaa kaksin käsin.
Itse olisin mielissäni jos tarjottavani kelpaisivat sisarilleni. Olisin mielissäni, että olenpahan hyvin onnistunut tekeleissäni, kun näin on kysyntää..He ovat kuitenkin sinun sisariasi ja minusta ei ole edes tapana laskea tällaisia asioita oman perheen kesken.

Ensinnäkin

a) Ne takuuvarmasti huomaa, että sua ärsyttää. Usko pois. Teineillä on uskomaton tutka silloin kun ne haluaa tökkiä jotain. Varsinkin juuri kuvailemallasi tavalla. En tiedä perhetaustaanne mutta jostain syystä ne pitävät sua ehkä nipona (mitä vähän oletkin ehkä) tai ovat vähän kieroutuneita teineille tyypilliseen tapaan ja nauttivat kun näkevät sut "kalkkiksen" pihisemässä salaa.

b) Nautin, kun mun vieraat syövät. Mikään ei ole veemäisempää kuin viettää päivä-pari keittiössä ja saada sitten närppiviä ihmisiä kylään. Teen aina esim. täytekakkua niin, että ainakin neljännes kakusta (yleensä 30hlö riittävä kakku) on ns.ylimääräistä. Suolaisia vielä reilummin, pakkasessa aina varalla. Pullaa, kuivakakkua, keksejä. Mun mielestäni on aika epäkohteliasta pyytää syömään ja sitten laskea muffinsseja. Kun niitä ei edes ole rajoitettua määrää, vaan kaapissa lisää.

c) Mikset voisi kokeilla käänteistä taktiikkaa tai vaikka OLLA VÄLITTÄMÄTTÄ noista? Teet tarjottavaa reilusti enemmän, voisi se suursyömäri olla joku aikuinenkin vieras. Pienille lapsille tarjottavat muutenkin lautaselle erikseen. Miksi se, että sun "äitisi lapset" syö noin paljon, ärsyttää sua noin kohtuuttomasti? Normaali ja yleisin ratkaisu tuohon nimittäin olisi se, että sitä tarjottavaa laitettaisiin enemmän. "Päälajike" eli esim täytekakku kyllä riittää kaikille kun sitä tarjotaan kierros samaan aikaan. Piirakoita voi laittaa ensin pöytään palan kaikkia kohti ja kun loppuu, hakea lisää ja tarjota siinä kaikille pöydässä olijoille.

Sua manipuloidaan nyt suuttumaan ja siellä on pari murrosikäistä jotka kokevat tilanteesta HEMMETIN suurta voitonriemua. ;) Pistä itse peli poikki ja löysää pipoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin

a) Ne takuuvarmasti huomaa, että sua ärsyttää. Usko pois. Teineillä on uskomaton tutka silloin kun ne haluaa tökkiä jotain. Varsinkin juuri kuvailemallasi tavalla. En tiedä perhetaustaanne mutta jostain syystä ne pitävät sua ehkä nipona (mitä vähän oletkin ehkä) tai ovat vähän kieroutuneita teineille tyypilliseen tapaan ja nauttivat kun näkevät sut "kalkkiksen" pihisemässä salaa.

b) Nautin, kun mun vieraat syövät. Mikään ei ole veemäisempää kuin viettää päivä-pari keittiössä ja saada sitten närppiviä ihmisiä kylään. Teen aina esim. täytekakkua niin, että ainakin neljännes kakusta (yleensä 30hlö riittävä kakku) on ns.ylimääräistä. Suolaisia vielä reilummin, pakkasessa aina varalla. Pullaa, kuivakakkua, keksejä. Mun mielestäni on aika epäkohteliasta pyytää syömään ja sitten laskea muffinsseja. Kun niitä ei edes ole rajoitettua määrää, vaan kaapissa lisää.

c) Mikset voisi kokeilla käänteistä taktiikkaa tai vaikka OLLA VÄLITTÄMÄTTÄ noista? Teet tarjottavaa reilusti enemmän, voisi se suursyömäri olla joku aikuinenkin vieras. Pienille lapsille tarjottavat muutenkin lautaselle erikseen. Miksi se, että sun "äitisi lapset" syö noin paljon, ärsyttää sua noin kohtuuttomasti? Normaali ja yleisin ratkaisu tuohon nimittäin olisi se, että sitä tarjottavaa laitettaisiin enemmän. "Päälajike" eli esim täytekakku kyllä riittää kaikille kun sitä tarjotaan kierros samaan aikaan. Piirakoita voi laittaa ensin pöytään palan kaikkia kohti ja kun loppuu, hakea lisää ja tarjota siinä kaikille pöydässä olijoille.

Sua manipuloidaan nyt suuttumaan ja siellä on pari murrosikäistä jotka kokevat tilanteesta HEMMETIN suurta voitonriemua. ;) Pistä itse peli poikki ja löysää pipoa.

Lisään, että jääkaapillesi menon voit toki kieltää eikä automatkallekaan syötäviä oteta ilman lupaa. Tämän voit sanoa nätisti ja aikuisesti. Mutta lopeta se kakkupalojen laskeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Siis en tajua mistä tääläki riittää noita petolinnun perse ämmiä jokka keksii jotaki vittuilua joka asiasta.

Siis haloo, kellä hyvänsä menis järki jos kaks tuommosta teini elukkaa tulis omaan kotiin ilman mitään käytöstapoja mäyskyttään kaikki tarjottavat. Eihän nyt helvetti kenenkään tehtävä ole kantaa kassikaupalla kotia muffinsseja sun muita ku jokku penikat ei tajua ihan normaaleja käytöstapoja. ite ainaki olen tuommoset sisäistäny jo pikku likkana. Teininä en viitsinyt kylässä syödä edes kupua täyteen, saati sitten oottaa lisää.

Täälä nämä yhtä mahtavat tavat omaavat noita-akat syyttää aapeetä jostain katkeruudesta siskopuolia kohtaan.. voi veetu...

Eihän tuossa olisikaan mitään, jos se tapahtuisi kerran mutta kun tämä tapahtuu vähintään kerran kuukaudessa. En minäkään jaksaisi asiaa miettiä, jos se olisi sattunut kohdalla yhden kerran, mutta kun se on jatkuvaa niin alkaa se nyppiä.

mutta mieti mitä himo läskejä niistä penskoista tulee, tehe ens kerraksi vaan kunnolla enemmän ja mahd lihottavaa. Saattaa niilläki hymy hyytyä ku vaaka huutaa hoosiannaa ja farkut ratkeaa saumoista, napit lentää seinään... :D

Ensinnäkin

Tätä mä peesailen. :)

Ensinnäkin

Ap kirjoittaa: Kerran kun olivat niin yksi näistä teineistä sanoi kuudennen piirakkapalan kohdalla, että "vielä ei tule oksennus" ja otti lisää. Silloinkin oli jotain marjapiirakkaa tarjolla. Ja tuohonkin äitini vain naurahti.

Muista , että sinulla on myös vapaus tarjota tai olla tarjoamatta. Minä itse tarjoan mielelläni ja annan omastani muille. Iloitsen jos tarjottavani kelpaavat!
Mutta kun asia sinua näin rassaa niin säästä itseäsi. ÄLÄ TARJOA MITÄÄN! Pidä kaikki itselläsi vaan. Anna vain omalle perheellesi ja jos joku yrittää saada sinun tarjoiltavia.. sano, että nämä ovat mun eikä sun.
Näin tämäkin ongelma selviää ;)

Ensinnäkin

Aika jännä, että ne teki tuota jo viisi vuotiaina. Kokivat varmaan jotain voiton riemua silloinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin 2 :
Alkuperäinen kirjoittaja Ed:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ala vihjailemaan niille joka välissä paino-ongelmasta. Ei liian näkyvästi mut tyyliin "Onkos noi farkut vähän pienet sulle" jne.. Sitten seuraavilla kerroilla teet aivan p*rkeleesti niitä tarjottavia, tuputat ja ihastelet että onpas ihanaa kun ei **** ainakaan luut paista jne..Hähää

Ei ikinä teineille mitään vihjailuja painosta, vaikka kuinka mieli tekisi.

No kyllä se joissain tilanteissa on ihan paikallaan. ;) Sillä tavalla oma herkkujen ahmiminen loppui. Pojalle voi sanoa et tytöt taitaa tykätä nykyään vähän löysemmästä sixpackista jne.. Kyllä se jossain vaiheessa kolahtaa.

Ei niistä todellakaan mitään syömishäiriöisiä tuolla tavalla tule!!! Noin ylimielisesti ja ajattelemattomasti käyttäytyvään teiniin ei voi kovasti kolahataa jos vähän huomauttaa. Kehtaan väittää että syömishäiriölle alttiita ovat ennemminkin "kiltit" ja vähän "aremmat" teinit, näin voin todeta omasta kokemuksesta ( minulla on itsellänikin ollut syömishäiriö, kuten parilla ystävällänikin, kaikki huomiota herättävän "kilttejä").

Ja tällä tavalla saadaan sitten lisää syömishäiriöistä kärsiviä tyttöjä (ja poikia). Oikein hieno vihje siis.

Tee tonnikalapannaria seuraavalle kerralle. http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=155 Minä ku söin tuota liikaa kerralla (en kärsi syödä kerralla ku n. 10cm+10cm palan, korkeintaan 2 palaa) ni meni sit maha sevon ja yön sai juosta kuralla. Nii jos vaikka ois yhtä hauskaa heilläki. ;)

oma kommenttini eksyo lainauksen keskelle, toivottavasti joku ymmärtää pointtini, eli:Ei niistä todellakaan mitään syömishäiriöisiä tuolla tavalla tule!!! Noin ylimielisesti ja ajattelemattomasti käyttäytyvään teiniin ei voi kovasti kolahataa jos vähän huomauttaa. Kehtaan väittää että syömishäiriölle alttiita ovat ennemminkin "kiltit" ja vähän "aremmat" teinit, näin voin todeta omasta kokemuksesta ( minulla on itsellänikin ollut syömishäiriö, kuten parilla ystävällänikin, kaikki huomiota herättävän "kilttejä" .

Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Tee tonnikalapannaria seuraavalle kerralle. http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=155 Minä ku söin tuota liikaa kerralla (en kärsi syödä kerralla ku n. 10cm+10cm palan, korkeintaan 2 palaa) ni meni sit maha sevon ja yön sai juosta kuralla. Nii jos vaikka ois yhtä hauskaa heilläki. ;)

:D :D

Varmaan itsekki olen nipottava "täti", kun mielestäni sen teinin äidin pitää ainakin ymmärtää että tavat ne oltava teinilläkin. Siis ainakin ne alkeellisimmat edes, ei kenekään kotiin mennä syömään ettei ihan oksennuslennä :x Tai viedä vielä automatkalle kahvipöydästä, saatikka sitten mennä jääkaapille. Ei siinä tarvitse olla mitään lapsuuden traumaa, tai kaunaa takan. Ja on ihan luonnollista, että tuollainen ärsyttää. Itsekkin tiedän aikuisia ihmisiä, jotka syövät juhlissa niin paljon kuin vaan mahtuu. Ja siitä kahvipöydästä ei paljoa jäljellä ole, mielestäni sellainen käytös on mänttiä. Ei kukaan tule kahvipöydän tarjottavilla itseään täyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ena-:
ja eiks tapana ole, että jokainen saa eka ottaa kaikkee kerran ja sitte jos jotain jää nii sitte uus kierros eikä kaikkee heti kerralla. näin ainaki mulle on opetettu, että sitten ku kaikki on saanu tarjottavia nii sitte saa huoletta ottaa lisää.

Aivan! Perusasia kahvipöydässä! Moni pikkulapsikin tajuaa ton kun on opetettu.

Ihan kuin moni ei olisi ikinä törmännytkään ilmiöön, että jotain tiettyä ruokaa voi olla vain se yksi per syöjä niiden vapaasti otettavien lisäksi. Tosin oon mäkin nähnyt perheitä, joissa kanankoipia riittää vaikka kolme jokaiselle per ateria, mutta sen kokoisia ovat sitten syöjätkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Varmaan itsekki olen nipottava "täti", kun mielestäni sen teinin äidin pitää ainakin ymmärtää että tavat ne oltava teinilläkin. Siis ainakin ne alkeellisimmat edes, ei kenekään kotiin mennä syömään ettei ihan oksennuslennä :x Tai viedä vielä automatkalle kahvipöydästä, saatikka sitten mennä jääkaapille. Ei siinä tarvitse olla mitään lapsuuden traumaa, tai kaunaa takan. Ja on ihan luonnollista, että tuollainen ärsyttää. Itsekkin tiedän aikuisia ihmisiä, jotka syövät juhlissa niin paljon kuin vaan mahtuu. Ja siitä kahvipöydästä ei paljoa jäljellä ole, mielestäni sellainen käytös on mänttiä. Ei kukaan tule kahvipöydän tarjottavilla itseään täyttämään.

Silloin, kun minä olin lapsi niin äitini aina sanoi, että ennen kylään menoa pitää syödä ettei syö kylässä kuin pieni sika. Näin oli kuulemma hänen oma äitinsäkin aina opettanut. Eli että kylään ei mennä nälässä.

Tosin siis tässäkin tänään niin teini itse totesi, että ei mahdu niin paljon kun kerran meni syömään vahingossa ennen lähtöä. Eli sekään ei siis auta. Mutta äitini on tuon viisauden siis unohtanut joskus.

Ja eikös ihan etikettikin sano ettei pidä syödä kaikkea mitä on tarjolla. Ja tiedän - palstan mukaan etiketti on vanhentunut eikä sitä pidä noudattaa.

Siis ymmärsinkö oikein, että nämä teinit ovat sun sisaruspuoliasi? Vai äitisi uuden miehen lapsia edellisestä liitosta? Jos sun sisaruspuoliasi, niin sanot suoraan niille, että muffinsseja yksi per syöjä, enempää ette ota.

Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu:
oma kommenttini eksyo lainauksen keskelle, toivottavasti joku ymmärtää pointtini, eli:Ei niistä todellakaan mitään syömishäiriöisiä tuolla tavalla tule!!! Noin ylimielisesti ja ajattelemattomasti käyttäytyvään teiniin ei voi kovasti kolahataa jos vähän huomauttaa. Kehtaan väittää että syömishäiriölle alttiita ovat ennemminkin "kiltit" ja vähän "aremmat" teinit, näin voin todeta omasta kokemuksesta ( minulla on itsellänikin ollut syömishäiriö, kuten parilla ystävällänikin, kaikki huomiota herättävän "kilttejä" .

Menetkö takuuseen, etteivät teinit huonolla käytöksellään juuri peitä arkuuttaan ja haavoittuvuuttaan? Syömishäiriöisissä on runsaasti huomionhakuisia ja esiinpyrkiviä persoonia, joten todella vaarallista tuollainen pintapuolinen psykologia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Siis ymmärsinkö oikein, että nämä teinit ovat sun sisaruspuoliasi? Vai äitisi uuden miehen lapsia edellisestä liitosta? Jos sun sisaruspuoliasi, niin sanot suoraan niille, että muffinsseja yksi per syöjä, enempää ette ota.

Joo sisarpuoliani.

jospa sisaresi pitävät sinua niin tuttuna, että kokevat, että saa vapaasti ottaa. Eivät koe olevansa "kylässä" vaan siskonsa luona.
Jos olisivat ventovieraan luona..tuskin noin ottaisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu:

Menetkö takuuseen, etteivät teinit huonolla käytöksellään juuri peitä arkuuttaan ja haavoittuvuuttaan? Syömishäiriöisissä on runsaasti huomionhakuisia ja esiinpyrkiviä persoonia, joten todella vaarallista tuollainen pintapuolinen psykologia.

Minä en tiedä syömishäiriöstä, mutta nämä lapset siis käyttäyneet aina näin eli kyse on käytöstavoista eikä mistään sen kummemmasta psykologiasta.

Muista , että sinulla on myös vapaus tarjota tai olla tarjoamatta. Minä itse tarjoan mielelläni ja annan omastani muille. Iloitsen jos tarjottavani kelpaavat!
Mutta kun asia sinua näin rassaa niin säästä itseäsi. ÄLÄ TARJOA MITÄÄN! Pidä kaikki itselläsi vaan. Anna vain omalle perheellesi ja jos joku yrittää saada sinun tarjoiltavia.. sano, että nämä ovat mun eikä sun.

Peesi tälle. Itsekin iloitsen jos mun tarjottavat kelpaa. Ja aina kun meillä käy vieraita, niin toivon, että kaikki tarjottava menisi, koska hukkaan ne muuten menee. Ei meidän pieni perhe jaksa loppuja syödä, ja jos ne laittaa pakastimeen niin sinne ne myös jää. Ei niitä tule sieltä koskaan käytettyä.

Olis mielenkiintosta tietää, että miksi ihmeessä niitten muffinssien määrää ylipäänsä piti rajoittaa? Onko rahaa tosi vähän vai mikä on syynä? Kuten aiemminkin sanoin niin itse nautin että mun tekemät tarjottavat kelpaa eikä ikinä tulis edes mieleen alkaa laskeskelemaan, kunka monta kakkapalaa kukakin on ottanut. Mitä enemmän niitä syödään, sen parempi. Mutta nähtävästi kaikki ei ajattele samalla tavalla, vaan tärkeintä on, että sinne omaan pakastimeen jää mahdolliseimman monta muffinssia jäljelle.

Alkuperäinen kirjoittaja oliskohan taustalla jotain muutakin:
jospa sisaresi pitävät sinua niin tuttuna, että kokevat, että saa vapaasti ottaa. Eivät koe olevansa "kylässä" vaan siskonsa luona.
Jos olisivat ventovieraan luona..tuskin noin ottaisivat.

No jaa-a... eivät ikinä käy missään muualla kylässä niin paha sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Peesi tälle. Itsekin iloitsen jos mun tarjottavat kelpaa. Ja aina kun meillä käy vieraita, niin toivon, että kaikki tarjottava menisi, koska hukkaan ne muuten menee. Ei meidän pieni perhe jaksa loppuja syödä, ja jos ne laittaa pakastimeen niin sinne ne myös jää. Ei niitä tule sieltä koskaan käytettyä.

Olis mielenkiintosta tietää, että miksi ihmeessä niitten muffinssien määrää ylipäänsä piti rajoittaa? Onko rahaa tosi vähän vai mikä on syynä? Kuten aiemminkin sanoin niin itse nautin että mun tekemät tarjottavat kelpaa eikä ikinä tulis edes mieleen alkaa laskeskelemaan, kunka monta kakkapalaa kukakin on ottanut. Mitä enemmän niitä syödään, sen parempi. Mutta nähtävästi kaikki ei ajattele samalla tavalla, vaan tärkeintä on, että sinne omaan pakastimeen jää mahdolliseimman monta muffinssia jäljelle.

Olen kotihoidontuella ja rahaa on tosiaan niukasti. Tarkoitus oli tarjota niitä muffinseja vielä myöhemminkin toisille vieraille, muttap itää nyt leipoa lisää.

Yhteistyössä