Tämä on oikeasti rasittavaa (kyläilytavat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo sisarpuoliani.
Mun lapseni ovat myös sisaruspuolia toisilleen ja se on ihan fakta juttu, että jos tuo kuopus menisi siskolleen kylään ja alkaisi ahmia tarjottavia niin, ettei muille riittäisi, siskonsa ärähtäisi. Ja se olisi tytölle ihan sama, vaikka olisi Tarja Halonen sen ärähdyksen kuulemassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja oliskohan taustalla jotain muuta:
Muista , että sinulla on myös vapaus tarjota tai olla tarjoamatta. Minä itse tarjoan mielelläni ja annan omastani muille. Iloitsen jos tarjottavani kelpaavat!
Mutta kun asia sinua näin rassaa niin säästä itseäsi. ÄLÄ TARJOA MITÄÄN! Pidä kaikki itselläsi vaan. Anna vain omalle perheellesi ja jos joku yrittää saada sinun tarjoiltavia.. sano, että nämä ovat mun eikä sun.
Näin tämäkin ongelma selviää ;)

Peesi tälle. Itsekin iloitsen jos mun tarjottavat kelpaa. Ja aina kun meillä käy vieraita, niin toivon, että kaikki tarjottava menisi, koska hukkaan ne muuten menee. Ei meidän pieni perhe jaksa loppuja syödä, ja jos ne laittaa pakastimeen niin sinne ne myös jää. Ei niitä tule sieltä koskaan käytettyä.

Olis mielenkiintosta tietää, että miksi ihmeessä niitten muffinssien määrää ylipäänsä piti rajoittaa? Onko rahaa tosi vähän vai mikä on syynä? Kuten aiemminkin sanoin niin itse nautin että mun tekemät tarjottavat kelpaa eikä ikinä tulis edes mieleen alkaa laskeskelemaan, kunka monta kakkapalaa kukakin on ottanut. Mitä enemmän niitä syödään, sen parempi. Mutta nähtävästi kaikki ei ajattele samalla tavalla, vaan tärkeintä on, että sinne omaan pakastimeen jää mahdolliseimman monta muffinssia jäljelle.

Olen kotihoidontuella ja rahaa on tosiaan niukasti. Tarkoitus oli tarjota niitä muffinseja vielä myöhemminkin toisille vieraille, muttap itää nyt leipoa lisää.

Niin ja siis korostan nyt, että turha pohtia nyt noita muffinseja ja tätä nimenomaista kertaa. TÄssä rasittaa nimenomaan eniten se, että tämä on vuodesta toiseen aina tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin

a) Ne takuuvarmasti huomaa, että sua ärsyttää. Usko pois. Teineillä on uskomaton tutka silloin kun ne haluaa tökkiä jotain. Varsinkin juuri kuvailemallasi tavalla. En tiedä perhetaustaanne mutta jostain syystä ne pitävät sua ehkä nipona (mitä vähän oletkin ehkä) tai ovat vähän kieroutuneita teineille tyypilliseen tapaan ja nauttivat kun näkevät sut "kalkkiksen" pihisemässä salaa.

b) Nautin, kun mun vieraat syövät. Mikään ei ole veemäisempää kuin viettää päivä-pari keittiössä ja saada sitten närppiviä ihmisiä kylään. Teen aina esim. täytekakkua niin, että ainakin neljännes kakusta (yleensä 30hlö riittävä kakku) on ns.ylimääräistä. Suolaisia vielä reilummin, pakkasessa aina varalla. Pullaa, kuivakakkua, keksejä. Mun mielestäni on aika epäkohteliasta pyytää syömään ja sitten laskea muffinsseja. Kun niitä ei edes ole rajoitettua määrää, vaan kaapissa lisää.

c) Mikset voisi kokeilla käänteistä taktiikkaa tai vaikka OLLA VÄLITTÄMÄTTÄ noista? Teet tarjottavaa reilusti enemmän, voisi se suursyömäri olla joku aikuinenkin vieras. Pienille lapsille tarjottavat muutenkin lautaselle erikseen. Miksi se, että sun "äitisi lapset" syö noin paljon, ärsyttää sua noin kohtuuttomasti? Normaali ja yleisin ratkaisu tuohon nimittäin olisi se, että sitä tarjottavaa laitettaisiin enemmän. "Päälajike" eli esim täytekakku kyllä riittää kaikille kun sitä tarjotaan kierros samaan aikaan. Piirakoita voi laittaa ensin pöytään palan kaikkia kohti ja kun loppuu, hakea lisää ja tarjota siinä kaikille pöydässä olijoille.

Sua manipuloidaan nyt suuttumaan ja siellä on pari murrosikäistä jotka kokevat tilanteesta HEMMETIN suurta voitonriemua. ;) Pistä itse peli poikki ja löysää pipoa.

Aika jännä, että ne teki tuota jo viisi vuotiaina. Kokivat varmaan jotain voiton riemua silloinkin.

No ne on huonosti kasvatettuja? Sun äitisi tekee paskaa ruokaa? Niillä on vaan nälkä? Aivan sama. Kyllä ne tuossa iässä on jo viisivuotiaasta erilaisia sillä tavalla, että tietävät missä kannattaa käyttäytyä ja missä ei. Eihän ne kuitenkaan vajaaälyisiä tms ole?

Pointti on se, etten ymmärrä miksi sinä vedät asiasta noin kohtuutonta stressiä. Jos syynä on ne tavat, ummista silmäsi TAI sano asiasta. Veikkaan että olet just sellainen napisija-tyyppi jota varsinkaan kukaan teini ei ota tosissaan. Jos sä olisit jollain tapaa ns. ansainnut niiden kunnioituksen tai olisit "siisti" tyyppi niiden silmissä, ei ne noin käyttäytyisi.

Silti minusta on enemmän huonotapaista nurista vieraiden syömisistä kuin syödä kylässä ollessaan.

Mutta ei ne kakarat sun jääkaapille menisi, jos osaisit sanoa asiasta oikealla tavalla. Kaiva esiin jotkut sisäiset demonisi vaikka ja näytä niille ettei sun silmille hypitä mutta olet silti kiva tyyppi, kun sulle ollaan kivoja. Siinä haastetta. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Joo sisarpuoliani.
Mun lapseni ovat myös sisaruspuolia toisilleen ja se on ihan fakta juttu, että jos tuo kuopus menisi siskolleen kylään ja alkaisi ahmia tarjottavia niin, ettei muille riittäisi, siskonsa ärähtäisi. Ja se olisi tytölle ihan sama, vaikka olisi Tarja Halonen sen ärähdyksen kuulemassa :D

Sun lapsilla taitaa olla aika paljon pienempi ikäero? Ovat eläneet kuitenkin samassa perheessä? Tai siis jakaneet yhteisen kodin jne. Me emme ole koskaan asuneet saman katon alla ja välimatkan vuoksi ollaan nä htykin sen verran harvakseltaan ettie ole syntynyt mitään ns. normaalia sisarussuhdetta. Ja ikäeroakin on melkein 18 vuotta.

Okei, no jos kyse on siitä, että olet vähissä rahoissa ja olisit halunnut säästää muffinssit seuraaville vieraille, niin sitten mun on jo helpompi käsittää ap:n suuttumus.

Alkuperäinen kirjoittaja oliskohan taustalla jotain muuta:
Muista , että sinulla on myös vapaus tarjota tai olla tarjoamatta. Minä itse tarjoan mielelläni ja annan omastani muille. Iloitsen jos tarjottavani kelpaavat!
Mutta kun asia sinua näin rassaa niin säästä itseäsi. ÄLÄ TARJOA MITÄÄN! Pidä kaikki itselläsi vaan. Anna vain omalle perheellesi ja jos joku yrittää saada sinun tarjoiltavia.. sano, että nämä ovat mun eikä sun.
Näin tämäkin ongelma selviää ;)

Peesi tälle. Itsekin iloitsen jos mun tarjottavat kelpaa. Ja aina kun meillä käy vieraita, niin toivon, että kaikki tarjottava menisi, koska hukkaan ne muuten menee. Ei meidän pieni perhe jaksa loppuja syödä, ja jos ne laittaa pakastimeen niin sinne ne myös jää. Ei niitä tule sieltä koskaan käytettyä.

Olis mielenkiintosta tietää, että miksi ihmeessä niitten muffinssien määrää ylipäänsä piti rajoittaa? Onko rahaa tosi vähän vai mikä on syynä? Kuten aiemminkin sanoin niin itse nautin että mun tekemät tarjottavat kelpaa eikä ikinä tulis edes mieleen alkaa laskeskelemaan, kunka monta kakkapalaa kukakin on ottanut. Mitä enemmän niitä syödään, sen parempi. Mutta nähtävästi kaikki ei ajattele samalla tavalla, vaan tärkeintä on, että sinne omaan pakastimeen jää mahdolliseimman monta muffinssia jäljelle.

Olen kotihoidontuella ja rahaa on tosiaan niukasti. Tarkoitus oli tarjota niitä muffinseja vielä myöhemminkin toisille vieraille, muttap itää nyt leipoa lisää.

Niin ja siis korostan nyt, että turha pohtia nyt noita muffinseja ja tätä nimenomaista kertaa. TÄssä rasittaa nimenomaan eniten se, että tämä on vuodesta toiseen aina tätä.

Ota puheeksi, jos asia vaivaa joko äitisi kanssa tai sisarustesi kanssa.. Mä ainakin rakastan niin paljon sisariani ja sisarieni lapsia että mielelläni tarjoan heille. Tuntuu ihmeelliseltä että joku oikeasti laskee kuinka monta muffinssia joku syö..

Seuraavan kerran, kun ovat tulossa kylään, valita äidillesi kun on niin tiukkaa taloudellisesti ja teinit niin kovia syömään, että voisivatko tuoda osan tarjottavista mukanaan. Nyyttärit. Ja laitat itse vainjotain pientä.
Meillä ei useinkaan ole tarjolla peruskahvitteluissa, kuin leipää, keksejä ja yhtä sorttia makeatapiirakkaa. Ja kaikki mitä on tarjolla on tarkoitettu syötäväksi, enempää ei päydälle laiteta.

Okei, no jos kyse on siitä, että olet vähissä rahoissa ja olisit halunnut säästää muffinssit seuraaville vieraille, niin sitten mun on jo helpompi käsittää ap:n suuttumus.

Sitten kannattaa tehdä jotain TOSI halpaa tarjottavaa seuraavalla kerralla kun ne tulee. Pyydä ruokavieraiksi ja tee hernerokkaa, jälkkäriksi pannaria muutama pellillinen?

Ai niin mutta, paljonkos se pellillinen muffinsseja kotona tehtynä tulikaan maksamaan? Jauhot+sokeri+muut... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu:
oma kommenttini eksyo lainauksen keskelle, toivottavasti joku ymmärtää pointtini, eli:Ei niistä todellakaan mitään syömishäiriöisiä tuolla tavalla tule!!! Noin ylimielisesti ja ajattelemattomasti käyttäytyvään teiniin ei voi kovasti kolahataa jos vähän huomauttaa. Kehtaan väittää että syömishäiriölle alttiita ovat ennemminkin "kiltit" ja vähän "aremmat" teinit, näin voin todeta omasta kokemuksesta ( minulla on itsellänikin ollut syömishäiriö, kuten parilla ystävällänikin, kaikki huomiota herättävän "kilttejä" .

Menetkö takuuseen, etteivät teinit huonolla käytöksellään juuri peitä arkuuttaan ja haavoittuvuuttaan? Syömishäiriöisissä on runsaasti huomionhakuisia ja esiinpyrkiviä persoonia, joten todella vaarallista tuollainen pintapuolinen psykologia.

Minä en tiedä syömishäiriöstä, mutta nämä lapset siis käyttäyneet aina näin eli kyse on käytöstavoista eikä mistään sen kummemmasta psykologiasta.

Joo mä uskon että noi teinit on kamalia, mutta kommenttini koski tuota painosta vihjailua. Ajattelematonta antaa netin kautta ventovieraalle kehoitus nälviä lapsia, koska "ei se mitään niihin vaikuta". Mut sähän et vissiin tätä keinoa ollutkaan edes käyttämässä.

Sun lapsilla taitaa olla aika paljon pienempi ikäero? Ovat eläneet kuitenkin samassa perheessä? Tai siis jakaneet yhteisen kodin jne. Me emme ole koskaan asuneet saman katon alla ja välimatkan vuoksi ollaan nä htykin sen verran harvakseltaan ettie ole syntynyt mitään ns. normaalia sisarussuhdetta. Ja ikäeroakin on melkein 18 vuotta.
Totta, noilla on vaan reilu 5 vuotta ikäeroa. Mutta kyllä mun mielestä sä voit niille teineille sanoa ihan suoraan. Ne on sun sisaruksiasi ja sillä siisti. Eikä edes isosiskon luona ole sopivaa tyhjentää koko kahvipöytää niin, ettei muille jää mitään. Eihän oman perheen keskenkään kukaan - ainakaan luulisin niin - anna yhden perheenjäsenen vetää napaansa kaikkia herkkuja muiden jäädessä nuolemaan näppejään.

Vain tällä palstalla tästäkin saadaan joku muffinssien laskemis ketju, ja aloittajasta kamala pihi isosisko kun jaksaa tällaisesta sanoa:D Voi hyvää yötä sanon minä. Kohta alkaa se kilpailu että meilläpäs ei koskaan lasketa, jääkaappikin on valmiiksi auki kun ovikello soi. Ja muovikassit oven pielessä johon saavat vieraat kotiin viemisiksi loput mättää. Juuri tätähän tässä nyt haettiin taas.

Luulen, että monet ovat pihejä tarjoamaan tutuille, mutta harvinaisempaa tämä on kun ollaan pihejä tarjoamaan omille sisarille ja eikä sitten kun ottaa asia päähän pysty asiasta mainitsemaan mitään vaan sitä sitten kihistään vuosi kausia kiukussa ja kirjoitellaan sitten sisarusten seläntakana nettiin aloitus asiasta. Netissä törmää vaikka mihin.

Toivon mukaan yksikään näistä vastaajista ei tule lapsineen meille tyhjentämään ruokakomeroa tai sen paremmin pakastintakaan. Vai siksikö teillä onkin niin pienet ruokamenot, kun kylässä voi aina syödä niin että napa rutisee ja ottaa vielä eväätkin? Huh, kyllä on käytöstavat hukassa.

Uskon että ap:lla oli riittävästi tarjottavaa, mutta vierailla ei ollut minkäänlaisia käytöstapoja.

Järkyttävää käytöstä sun sisaruksilta! Multa ei heille heru kyllä mitään sympatioita. Täysin oikeassa olet ap, että paska mikä paska käytös. Susta en löydä mitään moitittavaa tämän ketjun perusteella, vaikka moni jotain kummaa keksikin. Pakkohan tollasille ääliöille olis sanoa suoraan, mikä sun luona (ja muuallakin!!!) on homman nimi, kun kerran sun äidistäkään ei ole apua. Ei todellakaan ole tarkoitus vedellä kylässä napaansa kahestaan esim. pellillistä piirakkaa, järkkyä.

MIKSI AP et ota asiaa puheeksi sisarustesi kanssa? Miksi et avaa suutasi? Mikä estää puhumasta sisaruksille? Pyydä, että heiltä kauniimpia tapoja. Kyllä jos ihmiset kunnioittavat toisiaan niin ihan taatusti myös käytöstavatkin löytyvät!

Alkuperäinen kirjoittaja aina oppii uutta ihmisistä täällä:
Luulen, että monet ovat pihejä tarjoamaan tutuille, mutta harvinaisempaa tämä on kun ollaan pihejä tarjoamaan omille sisarille ja eikä sitten kun ottaa asia päähän pysty asiasta mainitsemaan mitään vaan sitä sitten kihistään vuosi kausia kiukussa ja kirjoitellaan sitten sisarusten seläntakana nettiin aloitus asiasta. Netissä törmää vaikka mihin.

Siis onko sun mielestä oikeasti pihiä se, että ei riitä pellillinen piirakkaa ja siihen muuta päälle? Tai iso kakku, muffinsit ja keksejä? Onko se siis pihiä? Mitä vielä pitäisi olla, että sun mielestä ois edes ok?

Alkuperäinen kirjoittaja aina oppii uutta ihmisistä täällä:

Kai sitä nyt edes netissä saa tuntojaan purkaa. Parempi se kai on täällä päästellä anonyymisti höyryjä pihalle kuin raivota kanssaihmisille. Aika paljon täälläkin on avauksia juuri nimenomaan otsikolla: pakko purkaa jonnekin.

Yhteistyössä