Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jepu, poika simahti hetkeksi ja äkkiä tänne.. =)

Oltiin eilen kaverin kanssa vaunulenkkeilemässä ja kahvilla, oli ihanaa olla paljon ulkona kun oli niin mahtava ilma! Tänään käytiin pojan kanssa Hyvinkäällä, pojan mummin ja isomummon kanssa lounastamassa.. Mä oon Ulla kaks kertaa julkisesti imettänyt, molemmat kerrat ravintolassa. Tänään viimeks. On se aika puljaamista kun ei oo tyynyjä ja sit sen kumin kanssa saa venkslaa, kun toi poika aina alkuun ottaa kiinni, päästää irti, ottaa kiinni, päästää irti... Ja kumi lähtee mukana irti. No mutta, sain pojan tyytyväiseksi. Ekalla kerralla oli vähän enemmän yleisöä mun imetykselle, jotkut teinipojatkin siitä käveli ohi, vilkas nopeesti ja käänty sit uudestaan oikein tuijottamaan. Mies sano mulle että "sä et tiedä, kun sä et oo ollu teinipoika, mutta niiden mielikuvitus laukkaa nyt... Pelkkä ajatus tissistä on niille jotain huikeeta." Joo mut ei se niin kamalaa ollutkaan ku mä joskus pelkäsin. Tänään just mietin, että miks mun on niin helppo imettää tollee julkisesti, mut ei esim. miespuolisten sukulaisten edessä? Kavereitten miesten edessä oon imettänyt, eikä se haittaa mua yhtään. Jännä juttu..

Joo mä oon käynyt ruokakaupoissa vaunujen kanssa ja se on mennyt ihan jees, mut pienempiin kauppoihin en lähtis noiden meidän vaunujen kanssa tunkemaan.. Meillä on aina ollu Jumbossa mukana ne matkarattaat, ja heitetään vaan kaukalo kiinni niihin. Ne on pienemmät ja kätevämmät, kääntyy pienessä tilassa. Junaan meinas olla vaikeeta mahtua tänään kun tultiin takas Hyvinkäältä, kun oli vanha juna. Menomatkalla oli uus, ja ne on kivoja vaunujen kanssa matkustaessa, kun joka välikössä on vaunuille paikka.

Meillä poika sai eilen ihanan hekotus-/hihkumiskohtauksen! Mies piti häntä peilin edessä ja "nytkytteli" edestakas. Poika nauroi ja hihkui aivan mielettömästi!! Saatiin naurua onneks nauhallekin! Tänäänkin oli taas hurmaustuulella, mummi ja isomummo on ihan myytyjä..

Jeps, Jumbikselle kovasti tsemppiä sairauskierteeseen! Kuulostaa aivan kamalalta toi vatsatauti, tosi tylsää että tytöllä on vielä kova nälkä ja jano mutta mikään ei pysy sisällä... Eikös se oo jo tosi kauan kestänyt? Toivottavasti paranee pian!!

Nintsu + pieni mies 3 kk + 4 pv

Voimia ja pikaista paranemista Jumbiksen perheelle!!

Myös minä olen "koukussa" tähän palstaan. Pienikin hetki vapaata, niin tänne..:)) Me olimme tänään ensimmäistä kertaa ostoksilla pikkuisen kanssa. Vähän jännitin, et kuinka menee ja osuuko ajoitus unien suhteen oikein. Mutta tosi hienosti meni, neiti oli tosi tyytyväinen ja torkahteli aina välillä, mutta ei saanut kunnon päiväunia. Ihmeen rauhallinen oli, vaikka unet oli niin huonot, saa nyt nähdä minkälainen katastrofi ensi yö on. Vaunuja meillä ei ollut mukana, kun autolla mentiin, eli pikkuinen oli paljon tuvakaukalossa ja sylissä. Siellä tuli kyllä sitten mieleen, että ne vaunut olisi ollut tosi kätevä juttu.. Mutta hyvin meni näinkin. Vaikka oltiin melkein koko päivä, imetin vain kaksi kertaa, kun neiti ei päivisin syö 11-17 välillä, kun nukkuu niin pitkät päivikset ja näköjään se ruokarytmi pysyi, vaikka unta ei tullutkaan. Niin ja nämä kaksi kertaa imetin ihan autossa, en jaksanut etsiä lastenhoitohuonetta.

Ai niin, tosi inhottava juttu sattui, kun mentiin syömään, niin joku vanhempi nainen tuli kysymään, et minkä ikäinen vauva teillä on ja kerrottiin, että kolme kuukautta. No, sieltähän alkoi tulla tekstiä! Sanoi, että vauvoja saa alkaa viemään vasta viiden kuukauden ikäisenä "ihmisten ilmoille", muuten kaikki pöpöt tarttuu.. Arvatkaa tuliko varsinkin minulle paha mieli tuosta saarnasta, kun me olemme nimenomaan olleet käymättä missään ensimmäiseen kolmeen kuukauteen ja nyt ajateltiin, että uskallettaisiin lähteä. Tottakai voi tulla pöpöjä, mutta voihan niitä tulla kotonakin, koska esim. neuvolassa on pakko käydä.. desinfioitiin omia käsiämme joka mutkassa, että ei nyt niiden kautta tulisi mitään. Toivotaan parasta..

Op; meidän vauvoilla onkin tasan kuukausi ikäeroa, kun meidän neiti täyttää tänään kolme kuukautta! Meillä tyttö kääntyi lattialla toissa päivänä ensimmäisen kerran selältä mahalleen!! Ja minä aloin itkemään ilosta! Kun kerrottiin isovanhemmille illalla, niin he pitivät sitä aprillipilana.:))

Laura ja Pikkuneiti tasan 3kk.

Vanhan kiinalaisen mukaan ois poika tullu. Sormuksen mukaan ois poika tullu. Maha värisi, eli poika ois tullu. Syke oli vauvalla usein 140 tai alle eli poika ois tullu. Ja oma tuntemus oli koko ajan että poika. Mutta tyttö tuli =) Ja nyt kun asiaa miettii niin eipä tuo ois voinu poika ollakaan..

Juttelin tossa siskoni kanssa joka kertoi että hänen lapsista kaksi on ensimmäiset hampaansa saanu 3kuukautta vanhana. Eli tuota se pupun kuolaaminen ja nyrkin hinkkaaminen ikeniin taitaa enteillä :) Harmi vaan kun tissillä ei meinaa lainkaan nyt viihtyä ja itku vaan tulee... pakko yrittää vaan luottaa siihen että saa silti riittävästi maitua..

Hih, Nintsu, voin vaan kuvitella kun pojilta on melkein silmät irronnu päästä nähdessään imetyksen :) Tärkeintä että poika sai syödäkseen! Mun toistaiseksi julkisin paikka on ollu lääkärin vastaanotto missä pienet pirpanat vuorotellen tuli kurkkaamaan mitä tapahtuu ja niitten äidit tietty hätyyttelemässä pois :)

Op, en valitettavasti osaa auttaa :) itse valkkaisin ulkonäön perusteella ;)

Pitää vielä Lauralle kommentoida että älä huoli, ei se teidän vaavinne mitään pöpöjä saa.. Tuo oli joku hysteerinen akka vaan joka ei osaa pitää mielipiteitä omanaan.. Noita uskomuksia on niin paljon, jotku meinaa ettei ennen 40pvää saa viedä ihmisten ilmoille (äitini) ja jotkut sitä mieltä että ei ennen ristiäisiä (siskoni)... Onneksi jokainen äiti ja isi saa itse päättää mikä on oikein omalle lapselle =D

Nopeesti taas!

Nupulle onnea avioitumisen johdosta! =)

Pääsin taas tänään vaunuilemaan pojan kanssa, mies kattoi tyttöä sen aikaa.

Nintsu: Tämä on jo viikon kestänyt meillä...ehti tyttö viikon olla välisää tervekkin, mutta tuli uudestaan sairaaksi..toisin sanoen meillä on koko maaliskuu sairaana ja nyt jo vähän huhtikuutakin...

Poju kutsuu...ja muut työt.

Op: Mä kannatan Yamoa. Ohjeen mukaan sitä sais käyttää jo 2kk alkean, mutta suositus on 3kk yleisesti. Siinä ei ole niin paljoa niitä naruja laitettavana, helppo pukea päälle ja taitaa mennä jopa pidempään kuin ergo/patapum. Patapumilla on vauva ja taaperomalli, et ajan mitaan siitä joutuis ostamaan sen taaperomallin jos haluaa sillä kantaa...Yamossa on myös kauniimman kuositkuin ergossa tai patapumissa

eli patapum on hylätty sen koon takia.. sit me ehkä ostetaan se ergo. kun me nimen omaan halutaan ihan vaan yksvärinen musta. mitä ei tainnu yamosta löytyä..

lisäsin äsken pikku herrasmiehestä yhden kuvan spaceen.

lumi,kuinkahan kauan kestää sen tilauksen saapuminen teille, jos teen ostoksen lähi päivinä? eli ehtisköhän se vielä kuitenkin sun mukana tulla? jos me nimittäin mennäänkin sinne nykiin vasta syksyllä..

tuosta rintarepusta.. lukasin just vauva-lehden mukana tullutta babybjörnin kuvastoa ja niitten reppua saa alkaa käyttää heti vastasyntyneelle kunhan se on yli 3,5kiloo ja jotain senttiä...
tosin eipä se enää hyödytä Op:ta kun vauva on jo niin "vanha" että käy muutkin reput. Mutta niillä on mustaa väriä :)

Onko kellään kokemusta vauvan ihottuman hoidosta? Tyhmä kysymys, siis kaikilla vauvoillahan on varmaan joskus ihottumaa, mutta tarkoitan silleen "isompaa" ihottumaa... Ehkä heillä, joilla on jo useampia lapsia voisi tietää...? Meidän poitsulle nimittäin ilmestyi ensin ihottumaa yhteen käsivarteen, sitten toiseen, sitten alkoi tulla rintaan, levisi koko rintakehään ja nyt on sivuillakin, eilen levisi tuohon mahan sivuillekin :(( Luulin että oli jo paranemassa, mutta menikin pahemmaksi, eikä aavistustakaan, että mistä johtuu ja miten sen sais paranemaan. Erisanin rasvaa (äitiyspakkauksesta) oon laittanu, mut ei näytä auttavan ja mies epäili, että se näyttää jopa ärsyttävän ihoa enemmän. Kyselin apteekista neuvoja, eivätkä he suositelleet sibicortia tai hydrokortisonia, koska suurille ihoalueille levitettynä pienellä vauvalla ne saattavat aiheuttaa sisäelinvaurioita (maksa, munuaiset? en muista). Aika hurjaa tuo vain, kun neuvolalääkäri viime kerralla sanoi tosi huolettomasti, että kokeilkaa sibicortia, kun poitsulla oli poskissa ihottumaa. Luulin, että sitä voisi sitten laittaa, mutta ainakaan apteekista eivät suositelleet.

Pikkuisen onneton olo, kun ei tiedä että mitä vois tehdä ja kun ei huvittaisi sille neuvolalääkärille mennä, kun en oikein luota sen ohjeisiin (hän ohjeisti myös käyttämään kahta eri migreenilääkettä imetyksen aikana, ja toinen lääkäri tarkisti ne ja toista ei saisi käyttää ollenkaan imetyksen aikana...)

Voihan se myös olla, että poitsu on tullut allergiseksi jollekin ruualle, sitten kai pitäis alkaa laittamaan ylös kaikki syömiset ja juomiset ja seurailtava reaktioita. Kai täytyy jo tuo aloittaa joka tapauksessa, ei vaan jaksaisi... tämä viikko on ollut tosi väsyttävä ja unet jääneet vähille, poitsu heräilee syömään useammin nyt taas öisin ja viimekin yönä heräsi syöttöjenkin välillä ja piti nukuttaa, että itse torkuin sellasia puolen tunnin - 45min pätkiä koko yön

Oliko Rosa jollain sun tutun vauvalla allergioita, muistaakseni jossain vaiheessa mainitsit jonkun pesuaineen, jota tuttusi pystyi käyttämään vaikka oli allerginen monelle muulle? Vai muistelenko jotain ihan puutaheinää??

"Myöhästyneet" onnittelut Nunnulle naimisiin menon johdosta!! :)

Mä oon kans ihan koukussa tähän palstaan. Ja Spaceen kans:) Aina kun joku on lisänny kuvia niin pakko mennä heti kattoo. Ja aamulla kun vauva menee päikkäreille niin eka juon kahvit ja luen lehden, sitten heti netti päälle ja tänne lukee tammimammojen uudet kuulumiset:)

Tähti, otan osaa. Meillä on kans tollasta että saa nukuttua vaan puolen tunnin, tunnin mittasia unia yöllä. Taas oli viime yönä sama juttu ja oikeen harmitti. Kyllä mä yleensä aamulla herään ihan pirteenä mutta sitten illalla se yön valvominen kostautuu ja oon jo kasin aikaan ihan zippi. Viime yö meni taas kauniisti sanottuna ihan persiillleen ja jätkä heräili ihan koko ajan. No, tällasta tää on.

Meillä ei ihottumaa oo ollut, mutta vauvan iho on muuten paikoittain tosi huonossa kunnossa. Sellasta karheaa ihoa jaloissa ja selässä punasia laikkuja. Mä en ollu ees huomannu noita laikkuja selässä, mutta neuvolan kirkkaissa valoissa ne näkyi tosi selvästi. Sain neuvolantädiltä näytepakkaukset Lipolania, se onkin ollu tosi hyvä rasva. Mutta se on kyllä ihan kosteusvoide atooppiselle iholle, en tiedä onko siitä ihottuman hoitoon mitään apua. Nyt iho on jo hiukan parempi ja oon käyttäny sitä äippäpakkauksen Erisania, se on vähän kevyempi voide.

Laura, todella ärsyttävää tollanen neuvominen. Olis vaan pitäny omana tietonaan. Mä taas uskon, että vauvan kanssa nimenomaan kannattais liikkua ihmisten ilmoilla että tottuis niihin pöpöihin. Me oltiin ekan kerran kaupoilla muistaakseni kun vauva oli 3 viikkoinen. Onneksi kukaan ei silloin tullut neuvomaan, mä oisin varmasti loukkaantunut enkä ois enää uskaltanu mennä mihinkään vauvan kanssa:( Vauva on pysyny ihan terveenä, vaikka ollaankin koluttu ostoskeskuksissa ja marketeissa.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Laura, jätä omaan arvoonsa tuollaiset räpä-tädit.. Me oltiin pojan kanssa ekaa kertaa kaupassa viikko syntymän jälkeen vaikka olikin pieni ym. ym.!! Voi että tollaset on ärsyttäviä.. Oon kans odottanut että koska joku tulee sanomaan mulle jotain, mä varmaan kilahtaisin ihan täysillä tyyliin "kuule, en tiiä miten lapsia on hoidettu 1900-luvun alussa mutta näin niitä hoidetaan nykyään!". Miten sen vauvan vastustuskykykään kehittyy jos se elää kuplassa ekat 5 kk?? Meinasin jo sanoa pahasti meidän mummillekin kun hänellä oli sanottavaa lähes kaikesta mitä vauvan kanssa tehtiin. "Voiko vauvaa pitää noin pystyssä, kamala kun pidätte sitä paljon pystyssä, onpas tuossa turvakaukalossa huono asento" jne jne. Toissapäivänä kun oltiin kävelemässä kaverin kanssa mulla oli myös koira mukana. No, pysähdyttiin hetkeksi kun mä vastasin puhelimeen, ja meidän koiralla on hirveät menohalut ja se rupeaa tärisemään kun se on niin innoissaan. Siinä sit joku vanhempi nainen pysähtyy ja alkaa leperrellä koiralle, että voi kun äiti vaan puhuu puhelimeen eikä liiku sinun kanssa eteenpäin ja kylläpäs on tylsää.. Koira tempoo ihan innoissaan narussa naisen luo, sehän tuli häntä moikkaamaan!! Vaunut heiluu kun yritän niistäkin pitää samaan aikaan kiinni.. Sit se nainen lähtee siitä (katottuaan mua hyvin moittivasti) ja sanoo että "hyvä poika, tosi hyvä poika" vaikka mä oon just monta kertaa kieltänyt koiraa vetämästä. Voi että mua syletti. Mikä noissa vanhemmissa naisissa on? Koitetaan me tehdä kaikkemme ettei meistä tulis tollaisia koskaan!!

Mulla ei Tähti oo kokemusta ihottumasta, mutta toi kuulostais siltä että vois olla allergiaakin, niinkuin itse mainitsit. Onpas tylsää että on tuollainen neuvolalääkäri, jotkut lääkärit on just tuollaisia.. Meidän äidille oli sanottu odotusaikana että joo, kyllä sä voit ottaa Litalginia, se voi haitata vauvaa mutta helpottaa sun päänsärkyyn. Et just joo. Onko teillä mahdollisuutta mennä yksityiselle? Onko teillä vauvalle vakuutus? Tietty, jos kyse on allergiasta niin sittenhän ei auta muu kuin sun ruokavalion muutos.. Maito taitaa olla yleisin allergian aiheuttaja! Toivottavasti syy selviää ja pääsette ihottumasta eroon!! =)

Hienosti on Nupun pupu kasvanut!! Iso tyttö jo! =)

Noniin, mä oon varmaan taas täyttänyt koko sivun..

Nintsu + pieni mies 3 kk + 5 pv

Täälläkin yksi, joka on koukussa palstaan, kun vaan ehtisi useammin kirjoittelemaan! Meillä on nyt eilen illalla ja tänään päivällä ollut jotain ihme säätämistä ton nukkumaan menon kanssa. Eilen, kun vein sänkyyn, niin piti monen monituista kertaa käydä nostamassa syliin, kun toinen vaan itki. Sitten oli jo niin yliväsy, että simahti ja nukkui klo 4.40 asti (nukahti klo 21.30). Että en siis valita, kun kuitenkin nukkui tosi pitkän pätkän, mutta kun yleensä nuo nukkumaanmenot on olleet niin helppoja, kun laitat sänkyyn, niin ehtii käydä ehkä vessassa, niin tyttö on jo harson seuhtonut silmille ja täydessä unessa. Tänään sitten sama homma päikkäreiden kanssa... Mentiin lenkille klo 11 ja kävelin n. tunnin. noin puolessa välissä lenkkiä heräs ja ei nukkunut sitten kirveelläkään. Terassille yritin, niin ei. Käytin vajaan tunnin sisällä ja näki taas, että oli tosi väsynyt. Sitten sujautin äkkiä taas ulkovaatteisiin ja terassille (klo 13 maissa) ja nyt nukkuu edelleen, mutta oon parin tunnin aikana sen sata kertaa käynyt laittamassa tuttia suuhun. Hyvä on ajoitus, kun vein jo eilen illalla matot yöksi ulos (terassin päällä katto, niin eivät kastu) ja päätin siivota, niin johan se on mennyt aikalailla ketuilleen koko homma. No, onneksi jotain oon saanut tehtyä, nyt siis luova tauko... Pitäis ruoanlaittoonkin ryhtyä.

Joo, Laura, jätä ihan omaan arvoonsa nuo neuvot. Noille vanhoille kääkille tulee joku ihme tarve alkaa neuvoa kaikessa, kun nuoresta naisesta tulee äiti. Niin kävi siis jopa mun anopille... Hirvee tuo Nintsunkin juttu. PRKL että ne osaa olla ilkeitä. Minä oon siis niin pettynyt siihen, että meidän suvun naiset myös luulee, että minä EN HALUA imettää ja siksi syötän pullosta. Että se kirpaisee ja syvältä, kun oon saanu tosta niin pahoja katseita ja jopa sanottu on ääneenkin. Siis ihan tuo hirviöksi muuttunut anoppikin on kommentoinut tosi ikävään sävyyn. Ne ei oikeesti tajua mitä suustaan päästävät. Minä oon täällä monet kerrat itkenyt meidän surkeasti sujuvaa imetystä, jopa yöllä. Kukaan muu sitä ei tiedä, kuin mun mies, kuinka kovasti oon yrittänyt ja yrittänyt ja jos se ei aina onnistu, niin minkäs teet? Tapeltu on, mutta en nyt viittis missään kylässä kovin kauaa huudattaa, mutta vissin pitää, jota menee perille... Itseasiassa just ton asian takia musta on tullut vähän niinkö kotihiiri, en halua mihinkään selittelemään miksen imetä. Tai siis edelleen yöllähän imetän ihan täysin, vielä koskaan ei oo yöllä annettu pulloa. Mutta harmi, kun yöllä kukaan ei oo sitä näkemässä. Aamutkin menee suht kivasti, mutta näiden iltapäiväpäikkäreiden jälkeen kaikki alkaa mennä pieleen ja se rintaraivoaminen alkaa... Ite en jaksais sen kummemmin stressata, koska kuitenkin about fifty-fifty on nyt pullo ja rinta, mutta eteenkin noille vanhemmille akoille tämä on jotain ihan karseeta, kun 2kk vauvaa ei imetetä. V***u!

Iso on jo Nupunkin Pupu! Saman pituinen suunnilleen kuin meidän Piiperöinen, mutta painoa teillä on enemmän, n. 300-400g eroa. Taas täällä äiti alkaa huolestua...

tähti: En tainnut olla minä, joka on sanonut jostain pesuaineesta...???? Ei muistu mieleen yhtään... Mutta ootko kokeillut ihottumaan Bebanthenia? Eikös se auta vähän kaikkeen??? Meillä on vauvan iho pysynyt kyllä tosi hyvänä. Yhteen väliin oli vähän pientä näppyä häpyhuulissa, mutta sekin on jo kauan ollut poissa. Luulin ensin, että se tuli kosteuspyyhkeistä (natusan), mutta nyt oon ihan varma, että se tulikin silloin käytössä olleista Muumi-vaipoista. Saatiin paketti lahjaksi silloin ja enää ei oo tullu ja natusanin kosteuspyyhkeitä käytetään edelleen aina joskus.

Nyt taas vaunut kutsuu... Moro!

Meillä on pojalla atooppista ihottumaa naamassa. rasvaan sitä perusvoiteilla ja bepanthenilla. Jos pahenee, sitten pitäs hakea kortisonivoidetta...Muuta en oikein osaa neuvoa, kylpyveteen kannattaa laittaa vähän vauvaöljyä,mutta siitäkin voi tulla ihottumaa. Sebamedbaby-tuotteet vois ollaallergiselle iholle tosi hyviä, itse ainkin pitänyt ihan perus Sebamedista kun kärsin pahasta atopiasta.

AI!Se olikin Nunnu joka meni naimisiin...menee noi nimet sekasin.=)

Kokopäivä mennyt siivotessa tytön huonetta. pessyt leuja ja desifioinut kaiken mihin koskenut....ja ruoka ei pysy hänellä sisällä. Ei olis vinkkejä mitä syöttää ettei oksentais??Hedelmäsoseet ja mehut pysyy sisällä nyt,mutta jos pystyis jotain ravitsevampaa syötettyä...mies hakemassa ihan niitä lihaisia soseita, jos ne vaikka auttais...

Itse pysynyt jotenkin koossa täällä. Stressi on aivan hirvee ja toivon tämän sairastamisen olevan pikkuhiljaa ohitse meiltä...mieli tekisi tämän urakan jälkeen mennä YKSIN jonnekkin kylpylään, mutta lapsia ei oikein hoitoon voi viedä ja mieskin käy töissä...

Viimeyönä heräilin tunnin välein. Jokotyttö piti jotain ääntä tai sitten poika heräs syömään.Mies yövuoroissa vielä. =/

Nyt kutsutaan taas äitiä. meillä muuten annetaan lisämaitoa 3-4dl vuorokaudessa kun tissimaito ei pelkästään riitä enään...

Jumbis ja jäpikkä huomenna 3kk...=)

Moikka!

Ihanaa nähdä teidän kuvia spacessa. Vaikka tuntuu kyllä ilman niitäkin siltä, että tuttua porukkaa ollaan. Tänään käytiin neuvolassa ja pelkkiä kehuja tuli. Tuntu mielettömän hienolta kuulla, että hyvin tyttö kasvaa ja kehittyy.

Minäki oon ihan koukussa tähän palstaan. Aina ei ehdi kirjottamaan mutta joka päivä vähintään kerran pitää käydä lukemassa. Ja sitten kun on aikaa kirjottaa, niin ei ees muista mitä kaikkia juttuja piti kommentoida. Pitää vissiin selata vähä ja kirjottaa sitä mukaa ku huomaa niitä juttuja.

Jonkin verran ollaan vauvan kans liikuttu kaupoissa ja kahviloissa ja mulla on julki-imetys menny ihan hyvin. Tosin mulla on aina harso vauvan ja tissin suojana. En pystyis ilman sitä imettään julkisesti vaan pitäis varmaan ettii joku vessa tai lastenhoitohuone. Vaikka maailman luonnollisimmasta asiastahan tossa on kuitenki kyse. Vaikka suurimman osan ajasta vauva kyllä nukkuu, kunhan vaan vaunut on liikkeessä. Mun vanhempien luonaki pidin harsoa koko ajan näkösuojana. Oli vaan jotenkin mukavampi mulle niin.

Meilläkin kuolataan välillä aika paljon ja kädet eksyy vauvalla suuhun tämän tästä. Usein siinä kohtaa yritän tarjota tuttia, mut se ei kelpaa. Tyttö pulauttaa sen kerta toisensa jälkeen pois. Oon aatellu aiemmin, etten ota tuttia käyttöön ollenkaan, mutta toisaalta oon kuullu, et siitä luopuminen on kuitenki helpompaa ku käsien syömisestä luopuminen. En sitte tiiä, pitäiskö oikeen opettamalla opettaa vauva syömään tuttia. Mitä mieltä ootte?

Laura: Unoha koko juttu. Oon huomannu että neuvojia riittää, ja niistä neuvoista suurimman osan voi unohtaa täysin ja tehä just niinku ite tykkää. Jotkut ei vaan osaa käyttäytyä yhtään vaan pitää puuttua joka asiaan, myös tuntemattomien. Ja raskaana olevat ja vauvojen äidit on erityisesti niitä, jotka tarvii neuvoja. Ihan ku me ei osattais kysyä jos niitä neuvoja tarvitaan. (Huh, melkeen otin kierroksia sun puolesta, Laura, heh).

No joo, pitää mennä. Kiitokset kaikille onnitteluista ja mukavaa viikonloppua! =)

Nunnu ja tyttö melkein 2 kk

Kiitti noista ihottumakommenteista. Taidan kokeilla tuota bepanthenia, kun en sitä vielä ole laittanut. Sitähän joudun käyttämään melkein koko ajan toiseen rinnanpäähän, kun siihen tulee vähän väliä haava huonosta imuotteesta, mutta ei tullut mieleen, että sitä vois laittaa enemmänkin iholle. Ehkä kokeilen ensiks vain johonkin kohtaan. Sain jotain neuvoja neuvolastakin. Heti alkuun kommentti oli, että varmaan allergiaa :( mutta ehkä vielä on toivoa, että olisikin vain hikinäppyä... kun poitsu on ollut parina päivänä melko hikinen, kun ollaan oltu ulkona ja siinä välillä käyty kaupassa, niin on ehtinyt tulla kuuma siellä. Just eilen shoppailin koko päivän ja vähän väliä pojalla oli kuuma vaunuissa, on niin hankalaa tähän aikaan vuodesta noitten vaatteiden kanssa... mutta nyt pitää laittaa vähemmän vaatetta, ettei pääsis hiki tulemaan ja en nyt lähde ostoksille vähään aikaan.

Mulle ei oo onneks tultu missään "ihmisten ilmoilla" valittamaan, kun oon noin pienen kanssa liikkunu. Enemmänkin ohikulkijat jäävät kattelemaan vauvaa ja alkavat jotain lepertelemään ;-) mutta niitä vanhempia mummeleita ei tosin ole pahemmin tullut vastaan... Käytiin syömässä ravintolassa 2 viikon ikäisenä eka kerran, pyysin suojaisan pöydän kuitenkin, kun vähän ne pöpöt pelotti.

Jumbis, yritä pärjätä niiden sairasteluiden kanssa!! Mulla on muuten kans atooppinen iho ja välillä ollut todella pahana, mutta siitä on jo vuosia aikaa. Neuvolan täti kehotti laittamaan Aqualan L:ää heti kylvyn jälkeen kostealle iholle, onneks sitä sattuu olemaan just iso pumppupullo, niin ei tarvii lähtee erikseen ostoksille.

Onko kellään muulla muuten irronnut neppareita pakkauksen bodeista? Meillä irtosi vihreästä pallobodystä se kaulaa lähinnä ollut neppari. Onneks huomasin heti, eikä joutuneet terävät osat vauvan näppeihin tai suuhun! Meillä jo kolmas body viikon sisällä kun neppareita lähtee, vähän ottaa päähän... ne kaksi muuta oli NAME IT:n bodeja.

No nyt poitsu heräsi ja oon illan yksin...

Helmiksistä vierailulla...

Pikaviesti Tähdelle: Ihottuma kuulostaa hiukan samalta kuin meillä. Yksi aamu poika oli kuin nokkospuskaan juossut, pientä näppyläistä ihottumaa etupuolella ja jaloissa, mutta vaipan alla iho oli parempi. Neuvolatädin ohje oli rasvata reilusti (lapsi valkoiseksi) perusvoitella ja lääkäriin jos ei auta. Eilen käytiin sitten yksityisellä puolella "allergialääkärillä" hänen tuomio oli lievästi tulentunut atooppinen ihottuma. Hoidoksi alkuun lievästi kortisonipitoista voidetta (joku apteekin reseptin perusteella tekemä sekoitus) kahdesti päivässä ja punoituksen loputtua perusvoide samalla tavalla kahteen kertaan päivässä lapsi "valkoiseksi". Kylvetys/suihku olisi hyvä tehdä joka päivä (mietoa pesuainettakin suositteli käytettäväksi, jotta iho puhdistuu kunnolla eikä tulehdu), jonka päälle siis toinen rasvaus. Jos rasvaushoidot ei auta niin sitten vasta allergiaepäilyihin. Onneksi. Eli kannattaa kokeilla tiheitä kylpyjä ja rasvausta. En kyllä vielä tiedä auttaako meillä, mutta toivottavasti!

Kiitti Sulis! Kuulostaa samantyyliseltä... ollaan kylvetetty joka toinen päivä, pitää nyt kattoa jos tihentäis vielä, mutta ainakin tuota rasvausta lisätään ja katotaan miten auttaa... meillä ei ole vauvalle erillistä vakuutusta, niin yksityisen käynnit/tutkimukset tulis varmaan kalliiksi ja nyt en tiedä, että korvaisko vakuutus enää allergiaa, jos nyt ottais vakuutuksen ja on jo ihottumaa... kun nehän voi sitten sanoa että on jo "olemassa oleva sairaus vakuutuksenottohetkellä" tai ainakin yrittää... ja onko kukaan selvittänyt, että korvaako mikään vakuutus allergian hoitoja? Kun muistaakseni pohjolan vakuutuksessa sanottiin että allergiat on vakuutuksen ulkopuolella.

Rosa, piti tulla jo eilen kirjottaa mutta en kerennyt.. Siis tuohon imettämis-asiaan!! On todella inhottavaa että muut puuttuu teidän vauvan ruokintaan! Toi imettäminen on suurimmalle osalle äideistä tosi iso ja tärkeä juttu ja kaikki haluais että se onnistuu.. Ja mä uskon, että sä oot tehnyt kaikkesi jotta teillä imetys onnistuisi, oot ainakin täällä tuonut esille tosi monta kertaa sen miten kovasti oot yrittänyt. Mä nostan sulle hattua siitä että jaksat yrittää, tosi hienoa!! Mä voisin taas tähän väliin heittää ne kultaakin arvokkaammat sanat mitä se mun neuvolatäti sanoi: "vain te (sinä+sun mies) tiedätte, mikä on parasta juuri teidän perheelle". Mulle se oli jotenkin ahaa-elämys, ajattelin että voi vitsi, mullahan on perhe ja vaikka mitä muut sanoo, se ei muuta sitä että meillä perheenjäsenillä on päätäntävalta siitä mitä me tehdään!! Eli tässä tapauksessa sä varmasti teet juuri niinkuin teidän vauvalle on parasta, ja anna muiden sanomien ilkeiden sanojen jäädä omaan arvoonsa!! Ne on aikanaan tehneet oman valintansa ja omat ratkaisunsa omien perheittensä kanssa, ja nyt on sun aika tehdä omasi.. =) Kovasti tsemppiä ja haleja sulle, ja tuu purkamaan tänne pahaa oloa jos on tarvis! =)

apua..tähti ei kai ne tosiaan sanonu pohjolassa, et allergiat olis vauva/lapsivakuutuksen ulkopuolella?! me ollaan nimittäin otettu sieltä meidän vakuutus ja mies kyseli ennen sen ottoa just, et miten on noi allergia asiat ja ei ne mun mielestä sanonu mitään tollasta. meinaan, et jos olis sanonu, ei oltais tuolta otettu.. onkohan nyt sit joku infonnu meitä väärin ja ja ja... koska minä olen ollu lapsena super allerginen, niin vähän pelottaa pojun laita, tuleeko periin multa noita allergisuuksia.. täytyypä selvittää muutes asia. sen tiedän, et tapiolassa oleva vakuutus korvaa allergiahoitoja, miehen veljen lapsella on siel vakuutus ja on allergiat, joita ovat joutunu lääkärissä juoksemaan. mut mehän kaikki lähetään siltä pohjalta, et meillä ei kellään tule mitään allergioita, jotkut ohi menevät ihottumat voi kiusata, mut ei muuta.. eiks joo :)

mies on kavereiden kans ottamassa hiukka siideriä ja me täällä kotona kökitään. tai poika on siis jo nukkumas. olen muutes 2 eri kertaa imettäny julkisesti ravintolassa. pakkohan se on ollu tehä, ku ei muu auta vaikka ärsyttävää se onkin. tekeekö teidän vauvat muuten sellasta nopeaa tärisytysliikettä suulla aina välillä imiessään? tilaileeko se tollai lisää maitoa?

Nintsu, hyvin on sanottu tuo että meiän perhe on se joka tietää mikä on parasta vauvalle! Sen kun aina muistais ja luottais itseensä niin varmasti jää muiden tyhmät kommentit omaan arvoonsa..

Noista kommenteista taas... yks kaverini joka synnytti vaan pari viikkoo ennen mua niin tuosta kumin käytöstä kommentoi että joo kandee päästä eroon ku se vähentää maidontuotantoa 30%!!! No hitto kiva kun kertoi mutta latasin takas että eikös se oo ihan yksilöllistä tuo ja jos vauva kasvaa ja pissaa ja kakkaa niin eikös se kerro että kumista ei oo haittaa.. Ja helppo se on jonkun toisen sanoa että kandee päästä eroon kumista, tiiän sen itteki ja luopuisin siitä jos se pupulle kävis mutta kun ei...

Noh sen verran sitten huoleennuin tosta 30% että kävin ostaa fenugreek-nimistä luontaistuotetta jonka pitäis lisää maidontuotantoa.. Söin eilen kaksi mutta en taida vielä enempää ottaakaan kun on tissit ihan täydet ja sitä maitoa tuntuu riittävän¨=)

Rosa, älä huoli että teiän vaaveroinen on kevyempi kun meidän, onhan niillä eri vanhemmatkin niin ei kandee vertailla :) Ja juuri niin kuin Nintsu sanoi, että sä oot arvokkaan työn tehnyt imetyksen suhteen! Se todella on harmi ettei ne vanhat kääkät näe sun yöllistä imetystä mutta toisaalta mitäpä niille todistelemaan kun itse tiedät mikä on totuus. Se yöllinen imetys on kuitenkin todellä tärkeä osuus, oon kuullut sellasistakin vauvoista jotka syö ainoastaan öisin ja kasvaa ihan normaalisti, jokin vaan on että päivisin ei tissi maistu mutta yöllä tankkaa riittävän ravinnon..

Op, meiänkin pupun leuka värisee välilä mutta en tiiä onko sillä maidontuotannolllisia vaikutuksia vai onko vaan vauvan "tapa"..

Nyt käymään kirpparilla ja sitten miehen vanhempien luo -taas.

Yhteistyössä