Tammivauvat 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~Rosa~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oho, Tähden poika jo menee eteenpäin! Hienoa! Taitaa olla ensimmäinen viipeltäjä, eihän muut muistaakseni vielä ryömineet?

Jumbis: Oli hyvä keikka!! Pääsin keikan jälkeen vielä yhteiskuvaan Kaarlen kans, jee! Mäkin haluaisin mennä kattomaan huomenna Apulantaa, mutta oon tosiaan kotona pojan kans kun ei oikeen lastenhoitoapuja täältä päin löydy. Ehkä ensi vuonna?

Meillä kyllä nukutaan aina mahallaan. Mä en ees tienny, ettei sais nukuttaa silleen. Joskus parin kuukauden iässä huomasin, että poika nukkuu paljon paremmin mahallaan ja siitä asti se on nukkunu silleen. Vain vaunuissa poika nukkuu selällään, pinnasängyssä aina mahallaan. Muistaakseni se oli niin, että ihan vastasyntynyttä ei sais nukuttaa mahallaan, mutta kai jo vähän vanhempaa kuitenkin voi?

Tähti, teillä on kyllä tosi iso poika! Hyvin kasvanut:) Aika suurilta kyllä nuo ruokamäärät vaikuttaa, ei meilläkään ihan noin paljon syödä. Oon nyt alkanu syöttää pojalle neljä ateriaa päivässä eli aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Ei kyllä varmaan ihan desiä kerralla mene, puoli desiä on varmaan lähempänä. Riippuu toki päivästä.

Hyvin sulta muuten Tähti tulee tota maitoa, jos saat 200 ml lypsettyä. Mä en oo enää ees viittiny lypsää, silloin alussa sain pari kertaa ehkä desin kasaan, mutta enää ei tuu kuin muutamia teelusikallisia. Multa ei oo lypsäminen ikinä onnistunu, en vaan yksinkertasesti heru silloin. Poika on saanutkin korviketta, jos äidillä on ollu jotain menoja.

No mutta hauskaa viikonloppua taasen ja Rosalle hauskoja polttareita! Toivottavasti ilmat suosii:)

En muista Simba tarkalleen, että mikä suositus on siihen nukkumiseen liittyen...

Ei multakaan normaalisti tule paljoa pumppaamalla, mutta tuon 200ml saan kun olen ollut noin 6h imettämättä ja pakkautuneista rinnoista saa pumppattua helpommin, eka tissi saattaa suihkuta parissa minuutissa reilun desin!

Hyviä viikonloppuja kaikille! =)

Kopioin tämän http://www.fisher-price.com/fi/parentingsolutions/article_view.asp?articleid=200660&CatId=45380&CatName=Pienten+vauvojen+turvallinen+nukkumisasento&pId=45382&catCode=PS_SlpSlns
5. Laita vauva nukkumaan selälleen. Hyvä muistisääntö on “selkä edellä sänkyyn” ja varmista, että muut hoitajat (esim. sukulaiset ja lapsenhoitajat) menettelevät samoin. Tämä on turvallisin asento lähes kaikille vauvoille, mutta mikäli vauvallasi on lääkärihoitoa vaativa vaiva, keskustele parhaasta nukkuma-asennosta lastenlääkärin kanssa. Kun laitat vauvan selälleen nukkumaan, sinun ei tarvitse jatkuvasti vahtia häntä ja muuttaa asentoa hänen kääntyessään kyljelleen tai mahalleen. Sitten kun vauva on tarpeeksi vahva kääntämään kylkeä, SIDS:n vaara on huomattavasti pienempi.

Eräät vanhemmat pelkäävät, että vauvat tukehtuvat helpommin selällään, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Osa pelkää, että vauvan pää litistyy, mutta tämä aiheuttaa harvoin ongelmia ja yleensä tilanne korjaantuu vauvan varttuessa. On kuitenkin tärkeää, että vauva saa maata riittävästi mahallaan valveilla ollessaan.

Vai Tähden poika menee jo eteenpäin!! Tuntuu aivan hurjalta, justiinhan nämä vauvat syntyi.. Meillä mennään pyörien paikasta toiseen ja kovasti näyttäisi yritys olla ryömimään, takapuolta nostaa tosi korkealle ja kurottelee eteenpäin. Miltä muuten Tähti on tuntunut aloittaa työt?

Rosa, minulla on ihan samanlainen tunne tästä kesästä, et plääh mikä kesä tuli! Jostain kuulin, et viiteentoista vuoteen ei ole ollut näin kylmää kesää. Kerrankin kun saisi olla kotona ja nauttia kesästä! No jospa elo- syyskuussa riittäisi vielä lämmintä..

Meillä syödään neljä kertaa päivässä, noin 2 desiä kerralla. No illalla viimeisellä ruoalla ei mene kuin desi, ilmeisesti päivällä on tankattu niin hyvin. Mutta hurjat on neidin ruokahalut! Ensi viikolla meillä olisi rokotus, meillä siirtyi se viiden kuukauden rokotus näin myöhään noitten altistus juttujen takia. Minkälaisia oireita teidän vauvoille on tullut, jotka ovat jo saaneet sen? Ensimmäisestä rokotteestahan meille ei tullut mitään, mutta nyt vähän jänskää, et reagoiko tähän toiseen jotenkin..

Rosa, teilläkin on vissiin päiväunet menneet katkonaisiksi? Kun eikös teidän Piiperöinen myös nukkunut tosi hyvin ihan vauvana? Meillä on ihan päivästä kiinni miten pitkään nukutan. Eka pätkä on tunnista kahteen tuntiin ja sitten myöhemmin päivällä nukutaan pari puolen tunnin- tunnin unia. On ollut tosi opetteleminen siihen, että nyt ei olekaan sitä neljää viittä tuntia aikaa tehdä kotitöitä, levätä tms.! Onneksi yöt menee paremmin kuin hyvin. Ja siis eihän nuo huonoja päikkäreitä ole, mutta opin tietenkin liian hyvälle.:)

Jumbis; onko teidän pojan maha parantunut? Kurjaa, jos taas vatsatauti..

Meille sanottiin neuvolasta, et sitten kun vauva osaa itse kääntyä, saa nukkua miten haluaa, mutta jostain luin, että mahalla ei olisi hyvä nukuttaa alle puolen vuoden ikäistä kätkytkuolema- vaaran takia. Ilmeisesti vauva nukkuu mahallaan sikeämmin ja ei välttämättä herää, jos on jokin vialla. No, toisaalta tiedän monia lähipiiristäkin, jotka ovat nukuttaneet lähes alusta asti mahallaan, kun vauva ei ole muuten suostunut nukkumaan, eikä ole mitään ongelmia ollut tai tullut. Meillä neiti herää heti, jos vahingossa kääntyy mahalleen. Tykkää nukkua eniten kyljellään.

Yöt on meillä vilkastunut aika tavalla nyt kun neiti liikkuu enemmän hereillä ollessaan. Välillä kuuluu tosi kova kolina pinnasängystä ja kun menee katsomaan tyttöä, hän on ihan miten päin sattuu siellä. Ihme juttu, kun näihin kääntymisiin ja pyörimisiin ei kuitenkaan herää.

Mutta nyt saunaan! Ja Rosalle hauskoja polttareita!

Laura ja Pikkuneiti 6 kk ja 1 vk

Jumbiksen kanssa lähetettiin just samaan aikaan samaan asiaan liittyvää viestiä:)) Jumbiksella vain oli faktaa, minulla oli tätä olen kuullut sieltä sitä ja tätä..

Laura: Vieläkin tekee löysiä kakkoja. Hassua vain,että naapurinpojalla on samat oireet ja ovat olleen yhtä kauan tässä oudossa löysäkakka-jutussa. Naapurintäti oli neuvolaan soittanut ja siellä epäillää että hampaat aiheuttavat tämän,menevät kyllä punnitukseen maanataina ja lupas kertoa mitä heille sanotaan..pitäs varmaan itsekkin soitella...

Tuo nukkumisjuttukin on sellanen, että suositukset vaihtelee jatkuvasti. Mun käsityksen mukaan nyt suositellaan just selällään tai kyljellään nukuttamista. Me ollaan sillon ihan alussa nukutettu tyttöä kyljelleen, mutta aika pian sitte selälleen vaan. Sillon ku mä oon ollu vauva, on suositeltu mahallaan nukuttamista. Mut siinä on tosiaan riskinsä. Nyt aikuisenakin nukun parhaiten mahallaan.

Eilen oltiin taas vauvapiknikillä. Pyysin ne kaks äitiä + vauvaa joihin tutustuin sillon samalla reissulla kun oltiin tammisten piknikillä ja vielä yhden kaverin jolla on tytön kans samanikänen vauva. Oltiin tossa meidän takapihan puistossa. Ihan mukavaa oli, sääkin salli. Eikä näköjään tarvi ees lähtee kauas! =)

Mun herkuton viikko on menny eilistä päivää lukuunottamatta ihan hyvin. Nyt kesällä on just ihanaa ku saa kaikkea tuoretta ja hyvää. Fetasalaattia ollaan syöty monena päivänä. Miehelle se ei ihan meinaa riittää, kaipailis lämmintä ruokaa kun työpäivän aikana liikkuu maastossakin. Mut eipä tuo oo pahemmin valittanu. Mun olo on keventyny kummasti, vaa'alta oon kuitenki pysyny poissa. Vähän myöhemmin sitten.

Vaunulenkkejäkin oon tehny, yhtenä päivänä ulkolin tytön kanssa semmosen 7 kilsan lenkin. Energiaa ainakin on paremmin ku ennen. Jospa tämä tästä!

Kävin tänään kirjastossa lukemassa lehtiä ja huomasin sen KaksPlussan jutun nettipalstan mammoista. Ne oli näemmä vuokranneet mökin tapaamistaan varten, samoin kuin se porukka jossa mun veljen vaimo on mukana.

Meiän tyttö on nyt maistellu perunaa ja porkkanaa ja sitä luumua. Hienosti tuntuu menevän kaikki eikä oo ollu mitään erityisiä oireita. Huvittavaa vaan kun haluaa pitää ite lusikasta kiinni tosi lujasti kun syödään. Samoin kun ollaan totuteltu hammasharjaan niin on kasvoilla semmonen minä ite -ilme ja ote harjasta on tosi tiukka! =D Tuo harja, mikä meillä on on (taitaa olla äitiyspakkauksesta) niin pitkä ja kapea et tyttö työntää sen helposti liian syvälle, ei voi kyllä antaa ihan ite harjailla! Kai niitäkin on eri mallisia, pitänee tarkistaa seuraavalla kauppareissulla.

Kylläpä mun jutut sinkoili laidasta laitaan tänään. Lähen kattoon mitä mies puuhailee (varmaan kattoo tuota nelosen leffaa). Mukavaa viikonloppua, tammikset! =)

Minä täällä taas, kiitti Jumbojätti ja Laura kun valaisitte tuota nukkumisasiaa! Itseasiassa meillä oli jossain vaiheessa just niin, että poika ei suostunu nukkumaan muuten kuin mahallaan, joten siitä on jääny se, että laitan pojan usein suoraan mahalleen nukkumaan. Nykyään kyllä nukkuu muissakin asennoissa, mutta mieluiten edelleen mahallaan.

Nunnu, mäkin aattelin että josko menis joku päivä kirjastoon lukemaan sen Kaksplussan jutun.

Kiva kun Laura kirjoitit, että teillä syödään noin suuria annoksia. Mä rupesin äskeisen viestini jälkeen miettimään (kun kauhistelin niitä Tähden pojan syömiä määriä) että kyllä meilläkin se desi varmaan kerralla menee, koska annan yleensä aterialla puoli purkkia kasvista ja puoli purkkia hedelmää. Tuleehan siitä yhteensä desi. Ja nyt illalla aattelin kokeilla, paljonko poika mahtaisi puuroa huolia ja sehän veti koko 2 dl:n annoksen, minkä olin tehnyt. Ehkä oon sit aiemmin tehny liian pieniä annoksia, kun en oo uskaltanut kauheen suuria määriä antaa. Mutta jos teillä Laura kans syödään suuria annoksia, niin kai ei kai siitä mitään haittaa oo. Vähän kauhistutti, kun laitoin pojan nukkumaan että mahtaako maha räjähtää kun niin ison satsin veti (olis varmaan syöny vielä enemmän, mutta en tosiaan uskaltanu antaa) mutta kai se on sitten ihan normaali määrä ruokaa vauvalle. No, tässä pikkuhiljaa oppii näitä juttuja, kiinteiden syöminen on meille vielä niin uusi asia. Kai sitä ruokaa saa sitten antaa niin paljon, kun vauva syö? Vai mistä sen tietää, missä vaiheessa lopettaa?

Meillä muuten Laura kans kovasti pyöritään ympyrää. Hirvee vauhti koko ajan jätkällä päällä, mistä ihmeestä sitä energiaa riittää?

Tuosta 5 kk rokotuksesta, meille ei ainakaan tullu siitä mitään oireita kuten ei siitä 3 kuukauden rokotteestakaan! Toivotaan ettei teillekään Laura tule!

Vau, ekat tammivauvat lähtee jo liikkeelle! Meillä edelleen käännytään ja välillä pyöritään ympyrää kyljellään niin että potkii jaloilla, mutta ei jostain syystä käänny montaa kertaa peräkkäin, vaan edelleen käätyy ikään kuin vahingossa. Eli voi kääntyä jonain päivinä vain kerran päivässä.

Istuminen onnistuu siinä Bumbo-vauvatuolissa, n. 5 minsaa kerrallaan.

Meillä ei oo tullu rokotuksista mitään oireita, mutta täällä annetaan rokotukset 2 ja 4 kuukauden iässä. 6 kk-lääkäri on parin viikon kuluttua ja päivää ennen aloitetaan kiinteät, jee :)

Mäkin tykkään Pieni Talo Preerialla-sarjasta. Täällä on yks tv-kanava joka näyttää sarjaa monta kertaa päivässä. Meillä on jotain 900 kanavaa ja tuntuu että joka asialle on oma kanava. Tällä hetkellä mun suosikki on hääohjelmakanava ja vauvakanava, joka näyttää kaikkea dokumenteiststa ja synnytyksistä "meille tuli vauva"-tyyppisiin ohjelmiin. Rosa ainakin tykkäis rakennuskanavasta ja OP sisustuskanavasta :) Aluksi kun muutin tänne olin ihan ihmeissäni että mitä järkeä on olla satoja kanavia, mutta nyt tajuan että on kiva kun silloin kun on aikaa katsoa, tulee monta hyvää ohjelmaa, eikä tartte odottaa tiettyyn aikaan että tulis jotain mitä huvittaa katsoa.

Rosa, täällä suositellaan 6 kk täysimetystä, mutta vain harva tekee niin ja harva edes imettää pitkään, koska monet naiset menevät 6 viikon - 3 kuukauden jälkeen töihin. Mä oon siis poikkeus kun täysimetän 6kk ja imetän ainakin vuoden. Monet USAssa aloittaa 4 kk iässä riisivellin, jolla täällä aloitetaan. Eli täällä aloitetaan ensin vellillä, sitten puurolla, ja sitten annetaan hedelmiä ja vihanneksia ja sitten lihaa. Kalaa sisältäviä vauvanruokia täällä on vähän. Itse ajattelin kuitenkin tehdä Suomi-suositusten mukaan, eli ensin vihannes- ja hedelmäsoseita.

Nukkumisesta vielä, että nukkuuko teidän vauvat omassa sängyssä ja omassa huoneessa? Meillä on kyllä vauvalle oma huone, mutta toistaiseksi hän nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa.

Hyvää viikonloppua!

Nunnu, kiitti kun ilmoitit että KaksPlussan juttu ilmestyi. Mehän tiedettiin jo kai huhtikuussa että juttu ilmestyy, joten kiva lukea millainen se on. (Vaikka tiedät mikä juttu mun mielestä ois ollu parempi, heh!) :)

moikka kaikille!

takaisin tultiin reissusta eilen :) Matka meni loistavasti ja pupu tuntui nauttivan kaikestä äksönistä ympärillä! Lumi, eli sen puolesta näyttäis että pupu vois mielellään tulla sinne lammikon toiselle puolelle ;)

reissussa oltiin melko paljon ruokapöydän ääressä niin aloin tarjota pupulle kurkusta tehtyjä tikkuja ja toisella yrityksellä pupu oppi laittamaan suuhun ja imemään sitä vetistä osaa ja se onkin nyt suurinta herkkua. Tänään annoin palan keitettyä pottua mutta se muussaantui melko näppärästi käteen eikä paljon mennyt suuhun asti. No, yksi isompi pala meni mutta siitä onnneksi tajusi sylkäistä osan pois ja loppuja mussutti tyytyväisenä!! Tuossa pottusormiruoassa on kyllä se huono puoli että se muussaantuu turhan herkästi käteen ennen kuin päätyy suuhun... no, saa siitä kyllä jotain makua ja pupu tuntuu olevan tosi innoissaan. Myös lasista veden juominen on koko ajan kehittynyt ja nyt saa jo kunnon kulauksia massuun :)

Eli kiinteiden maistelu on alkanut :) Musta se meni nyt kivasti että pupu sai itse "päättää" että koska oppii laittamaan sapuskaa nassuun niin sitten on sellanen olo että pupu on "valmis" ja voin hyvällä omalla tunnolla tarjota. Sitten kun pupu on 6kk niin ajattelin alkaa lusikalla tarjoilla..

Ikävää reissussa oli se että tulin todella kipeäksi ja nyt epäilen että mulle iski rintatulehdus :( Mittasin 39,4astetta kuumetta ja oikea rinta on arka mutta paiseita ei tunnu olevan kyllä.... Ikävintä on että maito ei tunnu heruvan ja pupu ei oo nyt vähään aikaan syönyt siis... Toivottavasti yöllä heruu ettei tartte alkaa muuten antamaan :(

Juu tuo nukkumisjuttu on kyllä mielenkiintoinen, en ole paljon sitä aiemmin ajatellut mutta tuo selällään nukuttaminen kuulostaa järkevältä ja lapsi sitte itse kieppuu miten lystää..

wow, että Tähti saa lypsettyä satoja grammoja, itku tulee kun äsken sain vain 10ml irtoo ja pelottaa että nyt tyssää tää koko lysti tähän "rintatulehdukseen"..

Mutta hienoa että Tähden pikkkuinen jo liikkuu niin loistavasti :) meillä on kans alettu liikkumaan, epämääräisesti mutta kuitenkin, aina välillä pupu on matkustanut leikkimaton viereen... se on lystiä

Nunnu, kiva kun otit tuon luumuasian esille. Voinkohan mä antaa aivan tuoretta luumua pupulle kun meillä ei vielä sitä sosetta oo kuvioissa?

Mites noi päiväuniasiat on teillä nykyään? Just siitä on varmasti ollutkin juttua mutta kun nää muuttuu niin usein :) Meillä tänään kokeiltiin ekaa kertaa 2 päikkäreitä ja tuntui aivan sopivalta. Pikkasen pupu meinaa mennä väsyneeksi mutta sitten kun sitä leikittää niin piristyy taas.. Musta tuntuu että aiemmin oon pikkasen turhaan nukuttanut välillä jopa 4 päikyille kun pupu on vaikuttanut väsyneeltä ja itte myös niin ratkaisu on ollut sitten päikkärit... Noo, kattoo miten tää nyt kehittyy =)

Mutta nyt lopetan ja moni asia jää kommentoimatta taas... Toivottavasti tää ei oo rintatulehdus ja toivottavasti mun tissit alkais pian taas tuottaa mölöä :( masentaa...

Nuppu+ Pupu 5kk +1vko

Nuppu, meillä on 2-4 päikkärit päivässä. Harvoin kyllä neljät, yleensä kolmet. Tänään oli poikkeuksellisesti vaan kahdet (parin tunnin) päikkärit ja poika simahti jo sitten ysiltä. Nyt olis äidillä aikaa nauttia tästä rauhallisesta illasta, mutta vittu kun vituttaa vaan. Ärsyttää kun mies taas lähti bailaamaan ja mä kökin jo ties monennetta päivää kotona. No kyllä mä sen menemisen miehelle suon, tyhmäähän sekin ois jos molemmat istuis vaan kotona, mutta silti vituttaa että mies pääsee joka ilta kattoo niitä bändejä ja minä vaan istun kotona. Aargh. Tuli melkeen itku kun kattelin Tangomarkkinoita (!!!) ja mietin, että tätäkö tää mun elämä nykyään on enkä mä pääse ikinä mihinkään enää!!!

No ihanaahan se on pojan kans olla kotona, mutta jotenkin vaan nyt kaipais jotain muutakin kun näitä kotiympyröitä. Ehkä eniten vaan vituttaa se, että mies pääsee ja minä en. En mä siis mitenkään katkera.. mies kyllä sanoi tänään lähtiessään, että lähet sitten vaan enskerralla tyttöjen kanssa, mutta ei se nyt tähän hätään lohduta kun just nyt haluis johonkin. Ja ihana ois lähteä miehen kanssa kahdestaankin joskus. No, turhaa tässä valitan, ei se valittamalla parane ja sitä paitsi olenhan niin onnekas kun on ihana vauva kun kaikki ei saa ikinä lasta, mutta silti. No, jos mä nyt lopetan, sori kun mä nyt tässä ruikutan.

No sitten vielä syömisiin.. ei se pojan maha onneksi räjähtäny yöllä, vaikka veti niin ison satsin sitä puuroa eilen illalla:) Nukkui ihan hyvin yön ja annoin tänäänkin sitten samanlaisen ison annoksen puuroa ennen nukkumaan menoa. Katotaan, josko tääkin yö menis hyvin.

Lumi, meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan. Tosin otan aina ekalla syötöllä vauvan viereen nukkumaan, vain harvoin jaksan viedä sitä enää takas omaan sänkyynsä. Vauvan huone on ihan meidän makkarin vieressä, joten itkun kuulee kyllä hyvin.

Nuppu, toivottavasti maidon tuotanto ei kaadu tuohon mahdolliseen rintatulehdukseen! En kyllä usko, että se siihen kaatuisi kun onhan sultakin tullu hyvin maitoa jo monta kuukautta! Mites muuten teillä muilla imettäjillä, onko tissittely vähentyny kiinteiden myötä? Musta vaan välillä tuntuu, että meidän jätkää ei enää tissi paljoa kiinnosta kun on päässy noitten kiinteiden makuun. Täytyy sit varmaan vähentää pojan syöttämistä, jos se meinaa hyljätä tissin kokonaan. Tänään onneksi imetin monta kertaa, mutta eilen sai kyllä tyrkyttää monta kertaa ennen kuin huoli.

Mä meen nyt ottaa kylmän kaljan, jos mun olo tästä vähän paranis. Sori vielä valittamiseni, mutta teille on vaan niin helppo aina kirjottaa ja kaikki on niin ihania. Haleja kaikille tammiksille:)

haleja Simba sulle! koeta kestää siellä kotona ja kylmä olut varmasti auttaa! Mullakin pikkasen menojalka vipattaa mutta pelottaa että oon aivan kuollut kun pääsen kotiin ja seuraavana aamuna :) kaikista kivoin olis päästä kultsin kanssa ulos eikä niinkään tyttöjen kanssa mutta sitten pupu tarttis yöhoitajaa ja viimeks ei sujunut älyttömän hyvin niin pikkasen vielä epäilyttää mennä ulos...

vitsi että alkoi olut himottamaan, miksei meil oo koskaan jääkaapissa olutta??? Me ollaan sitä kultsin kaa usein mietitty mutta silti sitä ei kukaan ole vieläkään ostanut =)

Niin ja tuosta tissitulehduksesta, viimein sain imetettyä kovan itkun jälkeen alkoi herumaan ja oli kyllä pupu melkoisen loukkaantuneen oloinen kun ei meinannut mölöä tulla.. Edelleen on kyllä rinta äärimmäisen kipeä mutta ei mitään patteja eikä kovettumia...

öitä

Huh huh!Oltiin tänään Puuhamaassa ja menoa riitti..nyt jalat ihan kipeät ja väsyttää. Kävin onneksi uimassa siellä ja trampoliinilla pomppimassa(se olikin mun ainut toive). =))Hauskaa oli mun veljen perheen kanssa,grillailtiin ja höpöteltiin...

Me ollaan aika usein nyt ostettu saunajuomaksi 1-2olutta/siideriä. Ennen mä join vana olutta,mutta nyt kun löysin puolukkasiiderin,sitä on aina saatava! *heh*
Me lähdetään voihdoin ja viimein(ei siis ihan 100%varmaa vieläkään)miehen kanssa kahdestaan viihtelle 26.pvä. Mut jos käy sitten niin,ettei lapsille saada yöhaitajaa,minä lähden yksin...kivempaa olisi päästä miehen kanssa.

Nuppu: Mulla oli rintatulehdus tytön aikaan. Oli kaksipäivää kuume 40,2astetta ja se tulehtunut rinta oli TODELLA kipee. Sitä vaan lypsin ahkerasti ja pidin siinä lämmintäkauratyynyä,käytin lämpimän vedenalla ja joka hetki lypsin käsin tai pumpulla. Se tyhjentäminen on siinä kai se tärkeintä ja anna ihmeessä vauvan imeä siitä jos vain suostuu...Ei mullakaan muistaakseni mitään patteja ollut.

Nyt vielä katselemaan telkkua ja sitten NUKKUMAAN!!ÖITÄ!

Vielä piti päiväunista ja nukkumisesta..
Päiväunia meillä nukutaan kun nukutaan, usein torkkuu sellasia 15-30min pätkiä aika usein päivänmittaan...en enään saa ollenkaan nukkumaan sitä 1-3tuntia. Tosin menoa riittää pojalla ja eihän sitä malteta nukkumaan mennäkkään...

Poika nukkuu pinnasängyssä, iso-siskon kanssa samassa huoneessa. Lastenhuone sijaitsee meidän makkarin vieressä,joten äänet kyllä kuullaa ja usein meillä on ovet kuitenkin aukikin...tai ainakin rakosellaan.

Juu rintatulehdus se kai nyt sitten on :( kävin tänään päivystyksessä kun terveyspuhelimessa käskivät. Sain antibiootit ja lääkäri sanoi että rinta punottaa alta ja niinpä tekee, en vaan tajunut itse aiemmin sieltä katsoa =) Mutta toivottavasti lääkkeet jeesaa pian ja maitoa alkaa taas virtaamaan..
Jumbojätti, tuosta tyhjentämisestä onkin ollut puhetta mutta jostain kumman syystä mun tissi ei pakkaannu ollenkaan, ennemmin päinvastoin, maito on kadonnut jonnekin. Imetän aina kun pupu huolii mutta siis 2-3tunnin välein ja välillä olen pumpannutkin..

Meillä on vain kaksio niin pupu nukkuu ekan unipätkän omassa pinniksessä ja siitä siirtyy meidän kanssa loppuyöksi kun olen niin laiska etten jaksa nostella useampaan kertaan yösyöttöjen vuoksi. Tämä tuntuu toimivan näin mainiosti. Jonain päivänä olis kiva saada pupulle oma huone mutta siitä voi haaveilla korkeintaan 2 vuoden päästä kun alkaa olla edes jotain mahdollisuuksia ostaa isompi asunto..

Nyt ppitää mennä nukkuu jos tää tauti tästä taittuis... öitä!

Voi Nuppua sinua! Pikaista paranemista!!!

Meillä oli viime yö tosi ihmeellinen. Neiti kähisi vähän ennen neljää, ja yleensä nukahtaa hyvin kun laittaa tutin suuhun, mutta nyt alkoi itkemään tosissaan, eikä rauhoittunut millään. Tunnin verran yritin hyssytellä ja nukuttaa, mutta ei niin ei. Viimein annoin panadolia (nestemäistä) kun se itku oli niin outoa, ajattelin et varmaan hänellä on joku paikka kipeänä. Ja kas kummaa kun panadoli oli otettu ja otin neidin viereen, niin vedeltiin sikeitä kahdeksaan asti. En tiedä tekisikö lisää hampaita, vai mikä nyt oli. Ei nimittäin ennen ole noin käynyt. Vaikea sanoa kumpi rauhoitti enemmän se panadoli vai se kun pääsi viekkuun nukkumaan. Ehkäpä molemmat..

Neidistä on tullut muuten mahdoton liikkumaan vainuissa. Toissapäivänä heräsi päiväuniltaan vaunuissa ja yhtään äännähdystä ei vielä ollut kuulunut itkuhälyttimen kautta, mutta oli vetänyt itsensä puoli istualleen ja sieltä kurkki pihalle! Onneksi satuin huomaamaan, ettei vain käynyt mitenkään.

Simba, meillä tytsy alkaa työntämään ruokaa ulos suusta kun ei enää maistu. Mutta varmaan tosiaan kannattaa pikkuhiljaa lisätä ruoan määrää, ei ihan heti kerralla syöttää niin paljon kuin napa vetää.:)

Jumbis; hyvä juttu, et pojan ripuliin oli joku muu syy kuin virus. Ja kiva, et teidän Puuhamaa- reissu oli onnistunut!

Lumi; meillä neiti nukkuu samassa huoneessa kuin me, omassa pinnasängyssään. Olemme miettineet, et milloin hänet siirretään omaan huoneeseen, kun en haluaisi et nukutaan kaikki samassa huoneessa kun neiti on viisi vuotta.;) No, ei sillä siirrolla vielä ole kiire, mutta varmaan viimeistään vuoden sisällä.

Voi vitsi, levottomat unet jatkuu näköjään päikkäreilläkin! Olen nukuttanut neitiä 40 min ja hän on nukkunut 45 min. Onko järkeä.. Argh.. Tuolla ulkona kun heiluttelin vaunuja, ja jos joku olisi tullut kysymään haluanko lähteä töihin, olisin siltä seisomalta lähtenyt! Täytyy olla tyytyväinen , et saa olla kotona, mutta nyt tuntuu enemmän kuin koskaan, et haluan selvän rytmin päivään, jonka MINÄ voin luoda! No, ehkä ne hampaat tuon tekee..

Toivottavasti paranet pian, Nuppu! Tosi ikävää tuollanen. =(

Laura: Minäkin oon tuskaillu tuon rytmittömyyden kanssa jo monta viikkoa. Päikkärit on ollu ihan mitä sattuu. Mutta pari päivää sitten tajusin että onhan meillä sittenkin rytmi, se on vaan erilainen ku ennen. Tyttö siis nukkuu kolmet päikkärit. Ekat on aamu-unet, reilu tunti heräämisen jälkeen, toiset on varsinaiset päikkärit puolen päivän jälkeen ja kolmannet vaan pienet tirsat neljän-viiden aikoihin. Unta riittää joinakin päivinä jopa pari tuntia kerrallaan, tavallisesti vaan puol tuntia tai enemmän. Sillon ku tyttö alkaa vaikuttaa väsyneeltä niin mennään pötkötteleen sängylle (jos ollaan kotona). Jos ollaan jossain menossa niin yritän kuitenki järjestää aikaa tuolle nukkumiselle vaunuissa tai sylissä.

Mut tosiaan tuskailin tuota monta viikkoa kun tyttö ei nuku päikkäreitä silleen ku sillon ihan alussa, monta tuntia kerrallaan.

Nyt oon lähössä ostaan mansikoita, lähen kattoon mitä ne maksaa tänään. =)

Onkos Rosa vielä krapuloissaan, kun ei ole kuulunut mitään? :) Vai oliko edes oloja eilen? Miten polttarit meni?

Meille tuli eilen vieraita, miehen sisko perheineen (asuvat Porvoossa), olivat yötä ja lähtivät vasta äsken. Vitsit oli ihanaa, kun kävi vieraita. Lupasivat tulla ensikuussa lapsenhoitajiksi, kun meillä on yhdet häät, päästään sinne kaksistaan koko päiväksi kun pojalla on hoitaja, jipii. Toivottavasti Jumbojätti tekin pääsette loppukuusta kahdestaan viihteelle, se piristää aina niin älyttömästi kun pääsee johonkin.

Meilläkään ei oikein mitään rytmiä ole, vaihtelee ihan päivittäin. Tänään herättiin 8.30, poju meni päikkäreille 10.30 ja heräsi tuossa 12 maissa. Meillä on kiinteiden myötä päiväunet pidentyny selvästi, ennen poika nukkui vaan lyhyitä pätkiä kerrallaan mutta nykyään päikkärit (ainakin jotkut niistä, poika ottaa ainakin kahdet päikkärit päivän aikana) kestää pari tuntia. Luksusta..

Harmi Nuppu tuo rintatulehdus. Toivottavasti lääkkeet auttaa pian!

No eipä tässä tän kummempia, palaillaan taasen:)

Plääh...oon ihan rikki jaloista. Päätettiin aamull alähteä tohon Kytäjän metsiin retkeilemään. Onneksi ei tehty kuin 5kilsan lenkki,josta varmaan 2kilsaa kantelin tyttöä Yamossa ja kun autolle lähettiin tyttö simmahti reppuun. Ei tuossa mitään,mutta kun oli niin hiostavan KUUMA!! Hauska retki olis silti...=)

Mua on alkanu vähän taas mietityttämään tämä suhde. Oon kosiskellut miestä varmaan joka hetki,mutta aina sama vastaus tai ei vastaa ollenkaan...eli mielessäni sitten oon päättänyt,ettei me taideta ikinä vakiutua ja tuskin olen edes miehelle sitten se oikeakaan. Nää on taas näitä vali vali juttuja...mutta loppukuusta otan vapaasta kaiken irti!! En tarkoita että miestä vaihdan,mutta kavereiden kanssa...;)

NuppU: Mulla ei tainu pakkautua se maito,mutta silti pidin sitä lämmintä siinä rinnalla,että varmasti alkaa herumaan...yksi hyvä kikka on lämpimät kaalinlehdet. Nyt kun sait antibiootit,toivottavasti parantuu niillä. Parantumisia!!

Poika on ollut taas ihan outo. Puolet päivästä itkee ja toisen nauraa...taitaa hampaita tulla kun ikeniään samalla hinkkaa kaikella. Massu vielä löysällä,mutta ehkä n.3kakat tekee enää päivässä ja nyt jo selvästi kiinteämpää,ettei mitään vettä. Voihan toi massu juttu johtua kiinteistä,että se laittaa vaan sen mahan toimimaan....

Eilen mietin noita vellejä. Miksi niitä sitten myydään,jos niitä ei suositella?! Alan olemaan sitä mieltä,että kaikki mitä vauvanruokaa ruokaa on tarjolla,on oltava myös terveellistä ravintoakin vauvalle...mutta itse vain päättää mitä syöttää.

Pojalle ainakin maistu tauon jälkeen itse tekemäni peruna-parsakaali.nautasose. =)

Nyt pelaamaan pokeria..jääny ihan koukkuun. ;)

Jumbis

No voi vitsi Rosa tota teidän viikonloppua!! Uskon, että harmittaa moinen käytös mieheltä!!! Ootko jutellu asiasta miehes kanssa? Tekstistäs huomaa, että olit ihan raivona, joko on yhtään helpottanu vai v''tuttaako entistä enemmän?? Ei varmaankaan kiinosta jättää uudestaan tyttöä miehen hoiviin? Aattele jos sulla olis ollu vielä krapulakin, niin oispa ollu kivaa kun mies ois vaan nukkunu sen kerran kun sä pääset ite johonkin. Mun mielestä sun kyllä kannattais ottaa asia puheeks miehen kanssa (vai aattelitko muutenkin tehä niin?) sillä tuntuu, ettei mies oikeen käsittäny itekään että toisinkin olis voinu toimia. Luuleeko se, että vain sun tehtävä on hoitaa vauvaa?

Mun viha kyllä laantui jo:) Ei mua harmittanu ku sillon lauantai-iltana, su-aamuna olo oli jo paljon parempi. Ei mua siis haittaa, että mies käy viihteellä mutta jotenkin alko tympäsee se kotona olo kun mies oli niin monta päivää peräkkäin liikenteessä ja mä vaan jouduin olee kotona.

Harmi myös Jumbojätti tuo teidän suhde. Kuulostaa kyllä ikävältä tilanteelta, jos susta kerran tuntuu, ettei mies oikein ole täysillä mukana. Nää ihmissuhdeasiat on kyllä välillä niin monimutkasia.

Muuten Jumbis, mä oon käsittäny että vellit on tarkotettu enemmän niille, jotka muutenkin käyttää korviketta. Ja sitä vois antaa sitten iltasin korvikkeen asemasta, että vauvalla olis paremmat yöunet. Mutta kaipa puuro ajaa saman asian ja siksi niitä vellejä ei suositella. Ei kai niistä kuitenkaan mitään haittaa ole? Mä oon ainakin suoraan alkanu antaa kaurapuuroa ja hyvin se kelpaa. Alkuun mulla oli sitä vauvan puurojauhetta, mutta se loppu jo enkä aatellu ostaa sitä lisää, kun tavallinenkin puuro kelpaa.

Simba: Joo,siis mä annan pojalle velliä,jos en saa puuroa alas. Ensisijaisesti koitan kyllä puuroa...mutta silti kun aina puhutaan,ettei velliä suositella..niin siksi vaan mietin,että miksi niitä sitten edes myydään. Mutta meillä uppoo hyvin riisihiutaleista tehty puuro ja joskus kaurakin. Nyt vedellään puurojauheesta tehtyä eniten.

Voi kääk! Poika tänään sitten ottanu kunnon harpauksen liikkeelle lähdössä. Nousee konttausasentoon jatkuvasti ja sen avulla pääseekin liikkumaan eteenpäin...sellasella matotyylillä. Meinas itku tulla silmään,kun mies huomautti vauva-ajan olevan kohta ohi pojalla...saisi kyllä vielä pysyä paikoillaan mun puolesta.

Istutettiin poikaa hetki ruokaillessa syöttötuolissa,mutta enemmän meni leikkimiseksi ja syötin loppuun sylissä.Pikkuhiljaa aletaan tota tuolia kokeilemaan.

Rosa: Pitikin eilen sun illasta kommentoida. Miehes on kyllä ollu tosi tollo!En ihmettele lainkaan,että ottaa päähän!! usien meilläkin mies saattaa mun vapaailla jälkeen vaatia,että nousen aamulla lasten kanssa...siis vaikka olisin tullut 4-5aikaan kotiin...ja poika herää kuudelta. Kiva siinä sitten koittaa olla skarppina lasten kanssa.

Mutta nyt taas mentävä...=)

Älkää ihmetelkö, mutta käskin poistaa koko mun eilisen viestin... Ei siitä sen enempää. Kohta tulee käymään kaveri kylässä. Neiti on isänsä kanssa jo iltapuurolla.
Palaan asiaan vielä myöhemmin.

Rosa

Heissan pitkästä aikaa!! Ollaan oltu kyllä kotona tässä viimeisen viikon ajan, mutta vähän niinku yhteisestä sopimuksesta miehen kanssa pysytty poissa koneelta.. Kun tässä vierähtää sitten tovi jos toinenkin! =)

Voi hitsi, mä en kerennyt lukemaan Rosan juttua viikonlopusta, mutta Simban ja Jumbiksen kommenteista voi päätellä mitä on tapahtunut. Noi miehet noi miehet.. Mä odotan toisaalta innoissani sitä isäkuukautta, saa mies kokea millaista on olla mun saappaissa. Ja toisaalta mä taas saan sitten kokea toisinpäin.. Meillä on kyllä miehen kanssa täysin erilaiset työt, voi olla mulla rankempaa toi työ + kotielämä yhdistettynä.

Vai Nuppu sai rintatulehduksen.. =( Höh. Mua on ihan hirveesti siitä varoiteltu (kahdella kaverilla ollut, toisella molempien lapsien aikana) mutta silti huomaan välillä kulkevani liian vähillä "suojilla" ulkona. Kait se yleensä iskee varsinkin silloin kun rupeaa vähentämään imetystä tai lopettaa kokonaan, tosin sullahan ei ollut tilanne kumpikaan. Mutta käsittääkseni ei mee kyllä ohi itestään (varsinkaan jos on jo kuumettakin). Kuulema auttaa antibiootti nopeasti ja tehokkaasti! =) Kaveri sanoi, että loppu imetyksen ajan suihkutteli joka päivä suihkussa rinnoilleen niin kuumaa vettä kuin iho kesti.

Hih, hassua miten eri tavoilla nää meidän lapset lähtee liikkeelle. Meillä poika työntää jalat mahan alle ja potkaisee. Vähäsen kerrallaan pääsee eteenpäin, välillä oikein kunnollakin. Silti ongelmana on edelleen ne hermot, kiljuu kuin syötävä ja turhautuu lattialla. Mä oon odotellut ensimmäistä naapuria ovelle kyselemään mitä me oikein tehdään meidän lapselle kun niin kamala meteli kuuluu.. Ja mulla on varmaan loppuelämäni kamala tinnitus. =)

Joo, tosta vapaa-ajasta.. Oltiin viikonloppuna mun serkun häissä, ja mun piti olla siellä "vapaalla" (suom. juoda). Kuis ollakaan mulle iski ihana päänsärky ja poikakin oli hieman hankalana (+ siellä oli TODELLA ahtaat tilat) niin päätin sitten että oonkin kuskina. Sanoin miehelle että ota vaan kaljaa, kun mä en voi ottaa. No sehän otti tietty ihan olan takaa.. Ja mua otti päähän! No, nyt on parin viikon päästä kaverin synttärit, sovittiin jo nyt miehen kanssa että sinne meen ja pidän hauskaa. Ja mähän lähden vaikka pää kainalossa!

Meillä on ihanasti nyt vakiintuneet noi yöunet. Poika menee nukkumaan n. klo 21 ja herää klo 6-7. Eikä siis herää kertaakaan yöllä syömään!! En oo kyllä päässyt vielä siitä sen enempää nauttimaan kun ollaan miehen kanssa valvottu tonne klo 1-2 yöllä.. Kolmet päikkärit vetäsee poika myös, ekat on 1-3 h, tokat max. 1h ja kolmannet n. 2 h. Ekat yleensä nukun mukana..

Jepulis, tässä tämä tällä kertaa! =)

Nintsu + pieni mies 6,5 kk

Yhteistyössä