Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippis ja sunnuntai-iltaa! Kaikki on varmaan kattomassa BB-suoraa lähetystä.. =) Mäkin täällä nopsaan kommentoin muutamaan juttuun.

Ensiksi osanotot Nunnulle. Oliko mummon poismeno odotettu juttu vai tuliko yllättäen?

Meillä istutaan jotenkuten, mutta saattaa mätkähtää melkein mihin tahansa suuntaan. Välillä ottaa käsillä vastaan ja välillä ei. Mutta esim. kaupassa voi laittaa istumaan siihen lapsi-systeemiin (ei siis enää tartte käyttää niitä kaukalollisia kärryjä), siinä pysyy hyvin niin kauan kun ei tartte ihmetellä jotain.

Me oltiin eilen syömässä ja bändiä kattomassa! Oli tosi ihanaa ja mukavaa, teki meille tosi hyvää. Mun vanhemmat oli kattomassa poikaa meillä, ja soittelivat klo 1 että joko ootte tulossa.. Oltiin himassa klo 2, tuli juotua jonkin verran.. Pakko oli pitkästä aikaa vetää vähän drinksuja ja punkkua ja ja ja.. Tupakkaa. Olo oli kuitenkin tänä aamuna ihan ok, ainoastaan on väsyttänyt kauheesti koko päivän. Ja pieni mies on kipeänä, kuumeessa ja nuhassa. On nukkunut koko päivän, että silleen meni kivuttomasti kanssa toi aamu, kun saatiin nukkua. Nyt illalla laitoin pojalle Panadol-supot nukkumaan mennessä. Tää on meidän eka sairastelu, tosi terveenä ollaankin selvitty tähän asti!

Nyt viettämään loppuiltaa miehen kainaloon..

Nintsu + pieni mies 8 kk + viikko

Nunnulle osaanotto täältäkin päin.

Hyvä että Lumin tytön jalat oli kunnossa. Meillä ei oo vielä edes jalkoja mitenkään katsottu. Tuokin on varmaan vähän maakohtaista :) Meillä olis huomenna neuvola pitkästä aikaa.

Meillä istutaan ihan hyvin. Tyttö istuu lattialla ja tyhjentää lelukoria. Se on tällä hetkellä mieleisintä puuhaa. Oon laittanut kyllä tytön taakse vielä tyynyn aina kun istuu lattialla, koska saattaa kaatua taaksepäin. Muuten osaa "kaataa" itsensä sivuille päin.

Meille sanottiin silloin kun saatiin esikoinen ja oli vähän vaikeaa parisuhteessa, että lasten vanhemmat ei saisi erota ennen kuin lapsi on 3-vuotta. Kyllä se tietty tuo niin paljon lisäpainetta suhteeseen. Meillä on mennyt taas välistä ihan hyvin. Jotenkin mies varmaan yrittää vähän enemmän mun suhteeni, kun tietää, ettei mulle kuitenkaan ollut ihan helppo päätös jäädä töistä pois 2 vuodeksi ja olla kotona lasten kanssa. Joutuu kyllä raukka maksamaan aika kovan hinnan siitä, että juostaan sen työn perässä pitkin eurooppaa ;)

Nyt pitää mennä laittamaan tyttö nukkumaan. Jospa iltapäivällä kerkeisin kirjoitella enemmän.

Mulle laitetaan huomenna se kierukka vihdoinkin!
Onpas taas urakan takana saada seisomalauta rattaisiin..
Mies on iltavuorossa ja nyt taas kiirettä pitää lasten kans...palaillaan!

Tyypillistä... Juuri kun kirjoitin ton meidän päivärytmin joka on ollut voimassa nyt kuuukausia, alkaa muuttua :D En tiedä onko yleistä itkuA/kitinää/kasvukipuja vai kenties hampaita ilmassa. Mutta päiväunet ei kelpaa enää normaaliaikaan tai ollenkaan ja ruokaillessa väännetään itkua :(

No huomenna alkaa sitten työt :) olen innoissani! Katsotaan sitten oonko vielä huomenna illalla innoissani ;)

Musta tuntuu että maidonmäärä on mulla nyt vähentynyt puoleen ton sairauden takia. En oikein tiedä pitäiskö yrittää sitä nostattaa vai riittääkö tämä pupulle. Onko maidon vähyys kitinöiden syy? Oon yrittänyt pumpata nyt useamman kerran päivässä mutta ei sekään tuota tulosta heti. Rinnat on kuin nahkapussit, en käsitä miten näin nopeassa ajassa voi tilanne muuttua. Todennäköisesti kärsin niin pahasta nesteenpuutteesta viime viikolla kuumeen aikana että näin kävi.. Toisaalta kyllä harmittaa kun pupu vaikuttaa vielä halukkaalta imetykseen mutta tuntuu että maito loppuu kesken. Joka kerta kun olen täällä valittanut imetyksen takkuamisesta -se onkin alkanut taas toimia, niin toivon nyt tälläkin kertaa ;)

Aivan ihana helpotus Lumi kuulla että teiän tytön jalka on kunnossa! Ja täytyy sanoa että hyvä kun asia tutkittiin niin ei tarvitse miettiä ja arvuutella.

Ai Nintsu veti oikein kunnolla lauantaina :) JEe, mun riemuilta koittaa tulevana lauantaina! Mäki aion kyllä nauttia muutaman olusen ja tupakan! Vaikka tiedänkin että tupakka maistuu tasan ällöltä tuhkikselta mutta mulla on niin voimakas mielikuva tupakan ja kylmän olusen tuottamasta yhteismielihyvästä että pakko kokeilla :D

Pupu on alkanut yrittämään konttausasentoa ja se on kyllä vasta "lankkuvaiheessa" mutta kyllä se sellasta äheltämistä että jestas... Ja pupu kyllä hermostuu todella pian siihen touhuun.

Mä oon aikeissa ommella pupulle toppapuvun. Siis aikeissa, tai aloitinkin mutta ompelukone meni rikki joten vielä en päässyt kovin pitkälle. En tiedä onko tuo Rosa omalla ompeluinnokkuudellaan tartuttanut mulle jonkun käsityökärpäsen mutta musta on kyllä äitiyden myötä ilmentynyt aivan käsittämättömiä innostuksia käsitöiden ja ruoanlaiton suhteen... Outoa! Ennen olen ollut lähinnä shoppailu-valmisruoka-kastissa mutta nyt on tilanne aivan toinen :D

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Nuppu, mulla on niin samoja fiiliksiä tuosta kotitöiden tekemisestä.. Ehkä se on juuri Rosan "syytä". Teen siis tosi paljon ruokaa, leivon, siivoan.. Se toki saattaa johtua siitäkin, että nyt on aikaa enemmän kuin koskaan ennen, mutta syytetään silti tästä innokkuudesta Rosaa eikös vaan:) :) Eilenkin esim. aamupäivällä tein ruokaa, siivosin kämpän, siivosin kaapit.. se ei oo siis yhtään mun tapasta! Ompelua en kuitenkaan ole aloittanut, sitä en yksinkertaisesti osaa.

Tuosta haalarin tekemisestä tuli mieleen, että mä oon taas ihan pihalla näistä vaateasioista, siis minkähänlainen haalari pitäs oikeen nyt hankkia? Vai riittääkö takki ja ulkohousut? Nyt kun ilmat on kylmenneet niin pitäs alkaa pukee tolle pojalle enemmän päälle, mutta miten? Miten te muut puette vauvan nyt?

Meidän poika on noussu jo suorille jaloille! Siis ihan käsittämätöntä toi kehitys, viikossa on oppinu konttaamaan, istumaan, nousemaan polvilleen tukea vasten ja eilen nousi eka kertaa suorille jaloille. Oli pakko laittaa pinniskin jo alemmalle tasolle, ettei herra pääse putoamaan.

Nuppu, sama homma eli just kun kirjoitin tuon meidän "säännöllisen" päivärytmin niin on tullu kyllä siihenkin muutoksia. Ei muuten, mutta poika on halunnu iltaunille vasta 22-23 aikaan jo monena iltana! No toisaalta ihan hyvä muutos, nukkuupa aamulla edes hitusen pitempään. Mites pinnin yöt? Meillä - luojan kiitos - on menty parempaan päin! Viime yönäkin oli vaan pari herätystä.

Ainiin Jumbis, mun piti kysyä että etkös sä just ostanu uudet rattaat? Vai muistanko väärin? Oliko ne jotenkin huonot, kun ostit nämä uudet? Niin ja miten muuten meni kierukan laitto, sattuko kovasti?

simba, meillä yöt menee samaa rataa kuin aina. eli heräillään tuhottoman usein. olen niin pihalla öisin, että usein mietin jossain vaiheessa, että miten vauva on edes päätyny mun viereen tai että miten olen jollain tietyllä puolella sänkyä. nykyisin poju herää klo 8 aikaan ja kukkuu jonkun 30-60 min kitisten kunnes saan sen taas nukkumaan pariksi tunniksi yleensä.

no taitaa olla niin, että simba ja nuppu olette imeny siis musta kaiken intoilun, kun olette niin ahkeria. minä en nimittäin taasen saa mitään aikaiseksi. koti on aivan karsea kaaos, kaikki tiskit lojuu missä sattuu, vaatteet on missä sattuu (keittiönpöydällä, sohvalla, sohvapöydällä, tuolin selkänojilla, aamupalatasolla, pyykkitelineessä, lipastonpäällä, lattialla..). pojan lelut on ympäriinsä tasaisena kerroksena koko kämpän lattioilla. en jaksa laittaa ruokaa saati käydä kaupassa, ei huvita mennä ulos (onneks sataa). en tajua mikä mättää. jonkin sortin masennustako vai mikä? mut ei siis huvita yhtään mikään. tekee mieli vaan maata sohvalla ja möllöttää telkkaria. mut sekään ei ole mahdollista, kun pitää hoitaa poikaa. pännii, kun ei saa mitään rytmiä pojan päiviin, kun ei ole mitään millä rytmittää=ruokailu. ja jostain pitäis repiä voimat pakkaamiseen ja muuttoon. voihaviddu.

Simba, minä olen laittanut ulos nyt sisävaatteiden päälle villatakin, tumput ja tossut ja syyshaalarin (ohut, hieman tuultapitävä). Ulkoillaan monesti iltaisin kun lämpötila on hieman alempi kuin päivällä, joten olen jo aika lämpimästi pukenut. Meillä rattaisiin on sellainen lämpöpussi, mutta otetaan se varmaankin vasta sitten kun alkaa olla pakkasia päiväsaikaan/menee nollantienoille. En ole kokeillut sitä pakkauksen toppahaalaria, että mahtuuko vielä... toive olisi, että sitä voisi pitää vielä alkutalvesta... auts, nyt tuli kiire!

Kierukan laitto meni hyvin ja melkein kivuttomasti. Pienen pieni vihlasu tuntui vain...Ja huokasen kyllä,että saatiin tämä vihdoinkin!

Simba: Myytiin meidän tuplarattaat,kun tyttö ei niissä enään istunut. Ostin tilalle ihan yhden kaverin Ceroxit ja tytölle siihen seisomalauta(tai kovasti toivon voittavani huudon).

Puen pojan välikausihaalariin.Sinne alle pitkähihainenbody ja sukkikset. Jalkaan laitan äitiyspakkauksen töppöset(tytön ajoilta kun isommat). Talvelle meillä on rymyhaalareita,mutta ostan yhden paremman,joka pitää vettä ja tuulta. Talvikengät pitänee ostaa molemmille lapsille. Rattaisiin meillä on kaksikin lämpöpussia,jotak pitää tuulta..toinen (ohuempi) on käytössä nyt. Ei tartte muita vilttejä laitella...tämä on oikeastaan Emmaljungan pehmeästä kantokoppa,josta saa tehtyä lämpöpussukan.

Mies lähti taas iltavuoroon ja kai pitäs mennä leikkimään lasten kanssa.

Pinni, kyllä tuo muutto varmaan vie energiaa aika lailla ettei ole ihme, jos et jaksa muuten puuhailla/siivota kotona. Jaksamista sulle!! Minulle olisi aikamoinen painajainen edes yrittääkään mitään muuttoa pienen vauvan kanssa... kun en nytkään saa tehtyä mitään kotihommia ;-)

minä olen pukenu pojan vissiin sit aika kevyeen..kröhöm. meillä on päällä pitkähihanen body, sukkahousut, kollegehousut, huppari, pipo ja tavan sukat ja joskus villasukat. joskus ku on vaikuttanu tosi kylmälle (eli yhden kerran) olen laittanu tohon päälle veluurihaalarioloasun. mut meidän poika on tosi kuumakalle, ja en ole viittiny muutenkaan totuttaa sitä kauheeseen vaatekertaan. (en kuitenkaan siis tietenkään pidä poikaa kylmissään). aamuisin tai päikkäreiltä herättyään on aina pään kokoinen hikiläntti lakanassa vaikka päällä ei olis ku body ja sit peitto. sit heti, jos vähänkin itkee/kitisee/kiemurtelee, niin hiki puskee pintaan tosi vahvasti.

kiitti tähti tsemppauksesta! olitkin samaan aikaan linjalla kirjoittamassa. niin, toivottavasti se mun saamattomuus johtuu tosta remontista. lisäksi on lohduttavaa kuulla, että joku muukaan ei saa tehtyä kotihommia :)

Heh, en ees kehtaa sanoa, mutta me ollaan oltu tänään Piiperöisen ja kaverin sekä hänen lapsensa kanssa ulkoilemassa klo 9! No, mitäpä tuosta, meidän aamuvirkkujen aikataulussahan klo 10 voi jo melkein keittää "iltapäiväkahvit"!!!

Kiva Nintsu, että pääsitte ulos ja oli kivaa! Onko nyt sellainen olo, että olisi akut latautuneet? Muistelen, että sinäkin kärsit viime viikolla minun tavoin jostain ihmeen syystylsyydestä ja -väsymyksestä.

Meillä ei vielä istuta. Ehkä ihan vähän aikaa pysyy ilman tukea, mutta aika pian mätkähdetään nurin. Käytättekö kaikki jo muuten istumarattaita vai vaunukoppaa? Meillä on käytössä vielä vaunukoppa. Tyttö kun pääasiassa nukkuu vaunuissa ja jos ei nuku, niin nostetaan se pohjalevy ja istua kököttää sitä vasten.

Tuo pukeminen on kyllä niin vaikeeta! Itekkin oon miettinyt sitä kauheena. Meillä on tytöllä nyt vaunuissa vaan body ja puolipotkarit, villasukat (menee tosi ylös), tumput, kypärälakki ja fleecehaalari. Tyttö on tosi kuumaverinen ja kun aamulla oli tossa välissä vielä collegehaalari ja oli paksumpi lakki, niin tuntui hikiseltä hieman. Meillä on muuten alettu nukkumaan parempia päikkäreitä. Nytkin nukkunut jo ulkona 1h15min. Eilen vetas 3h. Varmaan tekee, kun ilmat on taas viilenneet. Yhteen väliin kun tuntui, ettei nuku ulkona ollenkaan ja sisällä oli hyvä, jos sai nukkumaan edes tunnin. Niin, tuo 3h oli kyllä varmaan poikkeus ja kyllä sapettaa, kun lähin eilen, kun mies tuli ja olin n. 3h poissa, niin neiti siis oli vedellyt suurimman osan ajasta päikkäreitä, kun mies oli vahtimassa! Oon kyllä tosi kade! Katotaanpa tekeekö siis tänään saman vai onko se vaan iskän "etuus". Tänään ollaan kyllä oltu raksa-asioilla ja näki, että tyttö oli tosi väsy, kun tultiin...

Oon tässä aatellut, että pitäisi investoida rikkaimuri. Sille olis totisesti käyttöä! Me on nyt annettu tytölle aika usein leipää sormiruoaksi ja syöttötuolin ympärys on sen näköinen. Olis niin helppoa rikkaimurilla ne aina vetasta, ei tarvis "oikeeta" imuria aina viritellä... Oisko jollain heittää merkkiä/mallia, mikä olis hyvä?

Kuinka usein teillä muilla muuten kylvetään? Meillä kylvettiin kesällä oikeestaan joka ilta. Nyt ehkä 3-4krt/vko. Käytättekö jotain ainetta kylpyvedessä? Mulla oli eka Lactasydiä, se oli tosi hyvä, mutta viimeksi, kun ostin sitä, niin siitä oli tullut joku uus versioa ja se vaahtoaa minusta ihan liikaa. Nyt on käytetty Acon jotain onkohan se baby oil... Sellainen valko-oranssi pullo. No, siinä on sellainen ongelma, kun tytöllä on tuota hiusta aika reippaasti, niin seuraavana päivänä hiukset on ihan kauheen näköiset, kun ne on niin öljyisessä liitassa. Oon kyllä siis aina viruttanutkin hiukset kylvyn jälkeen, mutta ei sekään oikein auta... Siispä millä pesette lapsenne ja ennen kaikkea te, joiden lapsilla on pitkä/tuuhea tukka? Ei kehtais vielä mitään Pantenea tms aloitella käyttämään :D

En muista oonko sanonut, mutta meilläkin tossa päivärytmissä on aina ongelmallisia ne päivät, kun mies lähtee aamuvuoroon... Siin kun hällä soi kello jo ennen klo 5 ja tyttö kun tavallisesti herään n. klo 6.30, niin on kai uni jo silloin viiden maissa niin herkkää, niin herää oikeestaan aina aamuvuoropäivinä silloin kukkumaan... Eilen sain hänet nukkumaan pitkän väsytyksen ja kitinän kuuntelun ja moitopullon voimin ja nukuttiinkin hyvin, puoli kaheksaan, mutta tänään oli niin vaikeeta, että on sitten noustu klo 5.10. Ei hitto soikoon! Oon kyllä sanonut, että se klo 6 olis niinkö sellainen raja, mutta minkäs teet, kun ei asetu niin ei asetu. Tosiaan hyvin kyllä nukutaan sinne klo 6.30 asti, kun mies on vapaalla tai illassa... Kun kukaan muukaan ei kuku vielä klo 5.

Kiva Jumbis, että kierukan laitto meni hyvin ja kivuttomasti!

Nuppu, Harmi kun oot ollut sairaana. Kuulosti tosi ikävältä! Ei yhtään kiva koittaa hoitaa kipeänä vauvaa... Ja toivon, että teillä vielä imetys sujuis eikä nyt ton sairaudenn takia menis mönkään...

Nuppu ja Simba, heh heh, nauran täällä ihan ääneen! Multa jotain "virtaa" teille?!?! Älkää nyt viittikö! No, onhan mulla joku krooninen käsityö-virus päällä ja nyt tosiaan BB:tä kattoessa pitäis saada sae villapuku kudottua... Ompeluhommiahan olis myös ihan kokoajan... Ehtis vaan tehdä. Kotia toki myös koitan pitää kunnossa, kun mun on niin vaikeeta, liki mahdotonta elää jos ei oo järjestystä. Niinkin villakoirat menee, mutta järjestys tavaroilla on oltava. Leipomishommista... Leivon kyllä tosi vähän. Aina joskus mokkapaloja tai kääretorttua. Enpä juuri muuta... Just eilen sanoin anopille, että on se jännä, kun mulla on tosi pitkä pinna just vaikka käsitöihin, korttiaskarteluun ym väkertämiseen, mutta sitten... viime viikollakin kun tein sen omenapiirakan ja se pohja oli sellainen "tönkkö", niin mulla OIKEESTI meinas palaa taulu ihan totaamisesti, kun se ei asettunut siihen pellille! Ei kestä pinna yhtään tollasta. Just niinkö vaikka joku pizzataikinakin, voi video! Mutta sellaset menee, jotka voi kaataa siihen pellille. Eli just vaikka mokkapalat ja kääretorttu:) Ruoanlaitossa on sellaisia kausia. Joka päivä teen kyllä jotain. Joskus tulee tehtyä jotain "parempaa" salaatteineen ja jälkiruokineen, mutta sitten välillä mennään purkkihernekeitto/maksalaatikkolinjalla. Vähän riippuu... Niin ja Simba, munkin pitäis siivota kaappeja, kun osassa on liikaa tavaraa, esim. Piiperöisen pieniä vaatteita oon vaan nostanut liinavaatekaappiin ja ne tulee syliin sieltä, kun avaa oven. Pitäis laittaa ne laatikkoon ja varastoida. En vaan jaksais kaappien kimppuun käydä ennen kuin muuton aikana. Silläkin ne on päässy vähän repsahtamaan, kun oon aatellu, et sitten muutossa ne seuhdotaan...

Tuosta pukemisesta vielä... Olin itsekin ostamassa sellaista välikausihaalaria, mutta en onneksi sitten ostanut, kun muistin, et sain kaverin siskolta ison kassillisen vaatetta jo helmikuussa (olivat silloin isoja ja laiton vanhemmilleni säilytykseen) ja siellähän sitten olikin ihana Nalle Puh -haalari ja pipo yms. Ajattelin siis, että tyttö ei vielä tarvii mitään kosteudenpitävää haalaria, kun ei vielä tänä syksynä ainakaan taida liikuskella muuta kuin vaunuissa. Sitten ajattelin, että käytämme nyt sitä saatua fleecehaalaria (siinä on vuori) ja peittoa sitten tarpeen tullen. Siitä haalarista ja käyttämästämme piposta tais olla yksi kuva spacessa... Alle tosiaan laitan aina tumput ja villasukat tai töppöset. Haalarista saa myös käännettyä hihat ja lahkeensuut kiinni. Mutta siis ainakin tähän mennessä on menty niin, että ei villavaatetta väliin, kuuma tulis. Miten, mahtuuko äp:n toppahaalari vielä tammivauvoille, ootteko katsoneet? Mun pitäis penkoa se esiin... Meillä tosin on aivan ihana Lennen 74-kokoinen toppahaalari, myös saatu tältä kaverin siskolta. Hältä sain tosi hyväkuntoisia vaatteita tosi paljon!

Nyt muihin touhuihin!

Rosa ja Piiperöinen n. 7,5kk

Oli muutama ehtinyt väliin, kun kesti niin kauan mulla tuo kirjoittaminen. Niin, Pinni, kyllä mullakin jo hikikarpalot on otsalla, kun ajattelenkaan muuttoa... Että älä yhtään tunne huonoa omaatuntoa! Minä oon kuitenkin ollut äärettömän vähän raksahommissa, mutta sinä olit siellä remppatouhuissakin, että kyllä se varmasti vie mehuja!

Huoliiko teillä muuten lapset yöunille tai päiväunille sängyssä peittoa? Meillä peitto on ihan turha, aina potkii sen pois!

Minä täällä vielä käväisen :) Ollut tosi aktiivinen päivä tänään!

Rosa, meillä kylvetetään joka ilta ja mies muistaakseni pesee hiukset natusanin baby shampoolla joka 3. päivä ja muina pelkästään "vedellä". Kylpyveteen hän laittaa useimmiten natusanin jotain baby bath laventelin tuoksuista melkein joka päivä eli siis riippuen onko laitettu tuota, niin hiukset pestään joko pelkällä vedellä tai tuolla kylpyvedellä, jossa on tuota baby kylpysaippuaa. Jos laitetaan sellaista veteen, jossa on öljyä, niin hiukset pestään ennen sitä pelkällä vedellä, muuten hiuksista tulee öljyiset. Meillä on käytössä noita natusanin laventelin tuoksuisia ja olis valmiina myös jotain aloe vera (?) tuoksuista kylpysaippuaa, öljyä yms. Ei olla niitä vielä kokeiltu.

Minulla on ollut joku ihmeen väsymyskausi.. Neiti nukkuu taas onneksi hyvin ja äiti myös, mutta koko ajan on ihmeen vetelä olo. Jospas jotain "syysahdistusta", vaikka oikeasti syksy on minun lempi vuodenaika. Pinni; en yhtään ihmettele, jos sinua väsyttää tuon rempan ja muuton keskellä ja varmasti stressi teidän pojan syömisestäkin tekee osansa, niin ja vielä nuo rikkonaiset yöt. Toivottavasti teidän elämä rauhoittuisi pika puoliin.

Aika paljon olen nyt neidille laittanut ulos päälle yksinkertaisen fleecepuvun, kypärälakin, villatöppöset ja villalapaset. Alla on body ja sukkikset. Hyvin tuntuu, et on tarennut. Meillä on ollut nyt sellaista 10- 16 astetta lämmintä. Eilen aamuna kun lähdettiin käymään kaupassa ja oli vain 7 astetta lämmintä, laitoin neidille äitiyspakkausken vanuhaalarin, huomasin, et alkaa olla aika nafti. Menee vielä just ja just, mutta esim. kainalonkohdat kinnasi ihmeellisesti. En ole vielä kokeillut tuota äp:n haalaria, mutta olen siinä uskossa, et se menisi ensi talven. Tai sitten ei.. Rymyhaalarit meillä on, kun jos on sellainen talvi, kuin viime talvi, et kun tultiin synnytyslaitokselta kotiin nurmikon olisi saanut leikata.:D Eli voisi ulkoilla neidin kanssa muutenkin kuin vaunuillen.

Meillä ei ole ollut enää pariin kuukauteen käytössä sitä vaunujen koppaosaa, kun neiti alkoi punnata sieltä ylös itseään, niin sai pelätä, et tippuu. Paljon käytiin vaunulenkeillä sitten turvakaukalon ja matkarattaiden kanssa, ennen kuin uskalsin istuttaa siihen ratasosaan.

Meillä noustiin eilen jaloille! Jos taso, mitä vasten neiti nousi, olisi ollut korkeampi olisi varmasti noussut seisomaan,mutta kiipeili polviensa varassa lattialla olevan radion päällä, niin yhtäkkiä olikin kyykyssä. Ei oikein vielä tajunnut, et mitä tapahtui, mutta tuskin menee kauan, kun keksii kurkotella sohvan ym. reunoja ja siitä sitten päästäänkin seisomaan. Kuulostaa hurjan nopealta Simban pojan kehitys! Saas nähdä mennäänkö meilläkin samaa vauhtia.:)

Meillä kylvetään kaksi kertaa viikossa, kesällä, kun oli lämmin kylvettiin neljäkin kertaa viikossa. Väliaikoina sitten pesen neidin taipeita ja niskaa ym. aamuin illoin hanan alla. Emme ole käyttäneet vielä mitään pesuaineita kylvyssä, meillä kun ei tuota tukkakaan ole siunaantunut. Missähän vaiheessa niitä pitäisi alkaa käyttämään, kun tuntuu, et vielä ei ole kaivattu, neiti tulee puhtaaksi ihan vedelläkin ja öjyjäkään emme ole käyttäneet, kun neidin iho on ollut niin hyvä?

Nupulle tsemppiä töihin ja hyvä kun olet kunnossa!

Nintsun pojalle paranemisia ja kiva, et pääsitte "tuulettumaan".:)

Neiti kiekaa pinniksestä, et herätty olisi..

Ihanaa!Taas yksi huoli vähemmän. Sain hommattua laudan ja adaptrein rattaisiin..päästään nyt paremmin kulkemaan. Tässä välissä tyttö on ollut Yamossa reppuselässä jos alkanut väsyttämään

Jahas..poika vaikuttaa väsyneeltä.Täytyy varmaan laittaa ajoissa nukkumaan...
Nyt lämpimiä voikkaleipiä nauttimaan tytön kanssa..

siis mitä?! olen antanu pojalle oraalipanadolia nyt, ku tuntuu et se kitisee hampaita. ja annosohje on, että 3-5 ml 5-8 kg vauvalle. olen sit antanu noin 4 ml. siinä tuli ruisku mukana, jolla olen antanu sitä liuosta. nyt mittasin sen ruiskun mitat ja ne on siis tuplat siihen mitä ruiskun kyljessä sanotaan. eli olen antanu 8 ml oikeesti. miten voi olla, et pullon kyljessä puhutaan joistain milleistä ja sit ruiskuissa ne millit onkin tuplatilavuudet!???

Pinni: En tajua! Me ei olla ikinä annettu tota liuos Panadolia. Käytetään vaan suppoja ja sit Pamol F(9-16kg),joka liuotetaan teelusikalliseen vettä,maitoa tai mehua.

Spaceen laitettu viestiä ja kuva. Huomasin kauhet kirjotusvirheet...=))

Siis ostin maatuvia vaippoja noille nyt kertakäyttövaipoiksi...Onkos kukaan muu ostanu niitä?Meillä toimii hyvin!Eikä ole kuin muutaman sentin kalliimpia kuin esim.Liberot.

oho Pinni, onpas hurjaa!! Onko se ruisku mitä käytät semmonen panadolin oma sininen putkiloruisku? Jos, niin oon itsekin ihmetelly et miten ihmeessä nuo annokset on niin isoja? Millä mittasit sit ne tuplat? Hittolainen.. onpa kamalaa. Jos tuo on niiden omassa ruiskussa, niin ajatte kuinka moni pieni lapsi on saanut tuplat kipulääkettä :/ Meillä on käytetty enimmäkseen suppoja, kun nuo oraalipanadolit on usein tullut ulos samaa vauhtia kun yrittänyt antaa.

Niin ja Pinni, älä ota huolta, mullakin on tollasia kausia. tuntuu että talossa olisi käynyt sekosorto "pommi" joka on levitellyt vaatteet, tavarat ja lelut tasaisesti kaikille pinnoille. Taidan muutekin olla Simban ja Nupun sekä Pinni sun välissä. En hirveän intona oo tehnyt ruokaa tms, mut nekin menee kausissa. Välillä innostun ja välillä en jaksa mitään ja koti näyttää hurjalta.

Hitsi Nuppu kun on tuo imetys taas ollut hankalaa sulla :( Mulla yhellä tutulla kävi niin, että maidon tuotanto väheni selkeesti kun oli vuorokauden ollut imettämättä, juhlimassa ym. Sit oli sinnikkäästi antanut tissiä joitakin päiviä, ennen kun sit maidon tuotanto palasi samaksi. tämä kävi siis n. kuukausi sitten ja hänellä on saman ikäinen tyttö kun meillä. toivotaan et sun purnaukset pelastais tilanteen ;)

Jee Jumbis et sait kierukan. Ja kiva ettei ollu paha. Mulla sillon tuntu kyl aika ilkeeltä kun laittoivat...

Rosa, meillä kylvetään lähes joka ilta. Vaikka punkkiksella on tuota tukkaa, niin ei olla käytetty mitään öljyjä tms. Iho on ollut muutenkin hyvä ja tukka pysynyt puhtaana ja siistinä. Voisi jossain vaiheessa tosin laittaa vähän jotain miedosti tuoksuvaa :) Ja peitosta, niin meillä potkitaan se usein pois. tosin sillä menestyksellä että saattaa herätä. Poju on sen verran lämmön rakas, niin kun äitinsä, että tykkää nukkua tiukasti peiton alla :D

Sillon kun ollaan ihan rattailla, niin pojulla ollut päällä välikausihaalarit, semmoset tuulenpitävät, muttei lämmittävää vuorta, vaikkakin tuplakangas. Ja sit alla pitkä body ja college tms lämpimät housut. Joskus bodyn päällä ollut ohut pitkä paita. Jos ihan vaunukopassa mennään, et nukkuu (poju nukkuu parmmin kopassa kun siinä ratasosassa) niin body, housut ja lämmin paita. Ja ohut pipo tai sit huppu jos college. ei oo tarvinnut muuta kun koppa on tosi lämmin. Nukkunut siellä siinä äippäpakkauksen makuupussissa, pussi jonkun verran auki.

Nukkumisesta sen verran, että meillä ollaan nukuttu nyt paljon sisällä. Punkkiksella ollut noita flunssia nyt pari ja ulkona on vaan satanu, niin oon sit laittanu sisälle nukkuun. Ja yllätykseks, nukkuu tosi hyvin!! Joskun jopa paremmin kun ulkona. Välillä nukun, varsinkin ekat päikkärit Punkkiksen kanssa, jos yöt on mennyt hulinoilla.

Ja noista yöistä.. meillä ollaan nyt huudettu neljä yötä hampaita. Niin ja eilen taidettiin todistaa punkkiksen elämän ekaa kauhukohtausta. Se oli hirveetä.. En päässyt neuvola-aikaan soitteleen, mutta sen mitä oon muilta kuulluut ja netistä lukenut niin siltä vaikutti. Punkkis rassu heräs tunti nukahtamisen jälkeen hirveeseen huutoon, kuulin heti et se huuto oli erilaista, ei normaalia. Oli silmät ja suu auki, ihan kauhistuneen näköinen ja itki semmosta lohdutonta huutoa. Mut kamalinta oli kun pojuun ei saanu kontaktia. Vaikka silmät oli auki, niin semmoset tyhjät. Ja kun syliin otti niin huus vaan enemmän. Tunti melkein vierähti kunnes ihan rauhoittui, ite kohtaus oli ehkä n.15min ohi, mut sit itki sen jälkeen kun olis halunnu tutin, mut kun ikenet sattu niin sylki aina pois. Saatiin poju rauhoitettua niin et otin viekkuun sänkyyn ja hellästi silitin ja lauleskelin.

Te muut joilla jo lapsia ja muutkin, onko teillä kokemusta noista kohtauksista? Soittelen huomenna vielä neuvolaan, mut oiskos jotain ideaa mitä tehdä ja ei tehdä jos noita tulee lisää?

Niin ja sit ihan eri aiheesta eli sormiruoasta, ootteko antanut mitä kaikkea? Mä en oo joteknin osannu antaa vielä juuri mitään, kun poju rykii niin helposti ruokaa kurkkuunsa vaikka onkin sosetta. Arastelen sitä et js se kerta niin usein saa kurkkuunsa normiruokaa, niin miten sit ruoan palaset, kurkku, leipä jne..

No, nyt meen katteleen töllöä ja lepäilee, jos eilinen kohtaus toistuu, niin alkaa kohta olla se aika kun huuto alkaa :/ Toivotaan ettei!

Hyvää yötä!!

joo sumu, se ruisku oli sellanen panadolin oma sininen ruisku. mittasin tilavuuden ihan teelusikalla ja ruokalusikalla. ruiskun 5 ml menee yhteen ruokalusikkaan, teelusikkaan se ei mahdu. eli eikös se ole sillon 10 ml !?

jumbis, me haluttais käyttää niitä maatuvia vaippoja, mutta.. niitä ei saa laittaa roskikseen tavallisen jätteen sekaan, koska ovat biojätettä ja biojätteen sekaan ei saa laittaa, koska sinne ei saa laittaa kakkaa, että siinä pulma, minne ne sit tunkea ??

sumu, kauheeta tollanen kohtaus. mistä sellaset johtuu? meillä poika on saanu muutaman kerran sellasen äkillisen raivoitkun, joka ei meinaa laantua sylissä. viimeks toissa päivänä itseasiassa. ensin makoili liikkumatta silmät auki mun vieressä ja silitin selkää. sit liikutti asentoa ja hymyili äänekkäästi katsellessaan eteenpäin ja sit alkokin yhtäkkiä parkumaan suoraa kurkkua ja jäykkänä jatko itkua sylissä. ja siis mitään ei tapahtunu, se alko ku salama. olisko jotain samanlaista ollu, en tiedä. mut joo, mäkin olisin kiinnostunu siitä, et mikä se on ja mistä johtuu..

Moikkamoi!

Pinni, en tiedä noista litkulääkkeiden annostelusta mutta on kyllä erikoista että on vääränlainen ruisku mukana jos antaa väärät mitat! Pitäis melkein käydä apteekissa selvittämässä asia..

Sumu, meillä pupu syö sormiruokaa niin että pitää esim kurkunpalaa kädessä ja jäystää ikenillä+hampailla sitä. Sama esim päärynän kanssa kun on sellasta pehmeää ja luumun kanssa. Luumusta jää vaan kuoret usein jäljelle ku pupu "imee" kaiken lihan pois :) Ja bansku on kans helppoo, tosin sottaavaa mutta ei oo sellasta vaaraa että jos iso pala menee kurkkuun niin kyllä sinne sulaa pian. Meillä onkin nyt harrastatettu enempi hedelmiä sormiruokana.. No, sitä kierremakaronia kerran kokeilin ja slurps- kun solahti näppärästi kokonainen makarooni kurkusta alas :D Tais olla niin liukasta ettei paljoo kerinnyt mukeltaa suussa. Kerran annoin näkkärin murusia pupulle ja niitä se tykkäs mukeltaa suussa.... Oli niin kovaa kamaa että jäystikin pitkään ja pyöritteli suussa mutta lopulta sekin meni kurkusta :) Aloita kokeilemalla vaikka tollasilla isoilla palasilla joista saa imeä/lutkuttaa makua jos punkkis on sellanen sihtikurkku ;) SItten myöhemmin sellasia pieniä paloja joita voi suussa pyöritellä...

Tein äsken peruna-porkkana-jauhelihasosetta satsin ja onneks katsoin tosta "imeväisikäisen ruoka"-opuksesta ohjetta että lihaa laitetaankin aivan tosi pikkanen määrä kun mä meinasin annostella 20-kertaisen määrän joukkoon lihaa =D

Ennättääkö kukaan mun kanssa huomenna babybioon? Mutta nyt iltaa valmistelemaan, kerron sitten miten meni :)

Nuppu+nukkuva-pupu

Meillä on myös annettu neidille tuota nestemäistä panadolia, sillä apteekista saatavalla panadolin omalla ruiskulla ja säikähdin kamalsti, et olenko antanut jopa 10 ml lääkettä neidille luullun 5 ml sijasta!! Mittasin äsken toisella millimitalla kaksi milliä sitä lääkettä ja sain sillä toisellakin mitalla kaksi milliä. Eli tuo meidän mitta pitää paikkansa. Voisiko Pinni olla, et teelusikka oli pienen kokoinen tai jotain muuta sellaista? Kannattaa varmaan kuitenkin kysäistä apteekista, et varmasti on ok ruisku. Muuten tuo nestemäinen panadoli on ollut tosi kätevä, ainakin nämä pari kertaa mitä sitä on joutunut antamaan. Neiti tuntuu tykkäävän sen mausta ja ottaa sen mielellään. Ja nopeaa myös vaikutti, silloin kun neidillä oli lämpöä.

Nuppu; paljonkos se päiväannos lihaa nyt olikaan? Oliko se 10 g vai miten? Kun muistelisin, et olen lukenut näin, mutta sitten neuvolantäti sanoi, et voi hyvin antaa kaksi ruokalusikkaa päivässä lihaa, mutta eikö yksi rkl ole sen 10 g.... Meillä ei aina oikein synkkaa tämän tätsyn kanssa, kun joskus tuntuu, et minä tiedän jostain asiasta jo kysyessä enemmän kuin hän, vaikka on ammatti-ihminen. Just tästä liha jutusta kysyin, alkoi etsimään jotain opuksia, mitä ei sitten ikinä löytynyt. Viimein hän sanoi, et kyllä hän antoi omille lapsilleen kaksi rkl päivässä. Hmm, ja hänen lapset ovat suunnilleen minun ikäisiä... Muistaako ihan varmasti kaikki niistä ajoista..

Meillä on tutin syönti vähentynyt huomattavasti!Jee! Enää syödään oikeastaan vain unille mennessä. No ihan jos tulee toooosi iso itku niin sitten annetaan tutti hetkeksi aikaa. Ehkä voisi olla toiveita että tutti voisi jäädä pois vuoden hujakoilla.

Sumu; meillä on muutaman kerran tullut sellainen itkukohtaus, ensimmäisen kerran tuli just noin kun neiti oli nukkunut noin tunnin verran, mutta luulen et se johtu siitä, että neidillä oli vatsa tosi täynnä. Kun nostin hänet syliin, häneltä tuli kunnon röyhkäys ja sitten jatkoi uniaan. Toisella kerralla tuollainen itkukohtaus tuli joskus aamuyöstä ja neiti oli silmät auki ja itku oli tosi lohdutonta. Mikään ei auttanut, otin myös viereen nukkumaan ja silittelin. Ajattelin et joko näki pahaa unta tai sitten silloin hän oli just oppinut nousemaan polvilleen tukea vasten ja ajattelin että hänellä varmaan särki käsiä ja jalkoja. En tiedä mikä oli todellinen syy, mutta toistaiseksi ei muita kohtauksia ole tullut.

Olen muutaman kerran antanut kurkkua ja banaania neidille sormiruokana, mutta ei ne oikein kumpikaan luonnistunut. Täytyisi varmaan kokeilla nyt uusiksi, kun pinsettiote alkaa olla hallussa tai ainakin kovasti harjoittelun alla. Olen sitten antanut usien kun neiti on meidän kanssa pöydässä kun syödään, niin maissinaksuja tai ison porkkanan tai kurkun palasen jota saa järsiä. Ja on hän pieniä paloja niistä saanutkin.

Huomasin kans just viime viikolla, et on tullut noita maatuvia kertiksiä, en vielä ostanut, kun pamperseja on niin paljon varastossa, mutta tosiaan mitäs ideaa niissä on, jos niitä ei sinne biojätteeseen saa laittaa???

Laura & Pikkuneiti

Uusimmat

Yhteistyössä