Nunnu, olen todella pahoillani mummisi poismenon puolesta ja otan osaa.
Jumbis, pidän peukkuja että sun miehen siskolla ei ois syöpää.
Kiva kuulla Emmusta pitkästä aikaa! Katsoin just pari päivää sitten kuvia spacessa ja mietin että mitähän teidän perheelle kuuluu. Mietin erityisesti että mitenkähän teillä sujuu Norjassa, kun ollaan suht samassa tilanteessa siinä mielessä kun ei kumpikaan asuta Suomessa.
Ninstu, Nuppu ja Laura, kiitos kommenteista mun tytön kuvia koskien. Ja hauskaa että Nuppu sanoi että mun tytöllä on mun hymy, koska yleensä kaikki sanoo että tyttö on aivan isänsä näköinen tai ettei meissä ole mitään samaa, ja suunnilleen ihmetellään sainko oikean vauvan mukaan. En häiriinny kommenteista koska uskon että ne johtuu siitä että olen vaalea ja tytöllä on tummat silmät ja hiukset (kuten isällään) mutta kiva etten ole ainoa jonka mielestä mussa ja mun vauvassa on edes jotain samaa!
Sumu, mullakin menee usein noin että ostan enimmäkseen tytölle vaatteita tai lelun ja itselle shoppailen tosi harvoin. On niin paljon kaikkia ihania juttuja vauvoille!
Laura, meillä siirretään omaan huoneeseen varmaan n. vuoden iässä. Kyselen silloin teiltä muilta kokemuksia.
Hauskaa että Nintsun poika juttelee noin paljon!
Rosa, kiva ettei sulla enää oo kivuliaat menkat. Mietin että ehkä sun keho ajattelee että synnytyksen jälkeen paljon mikään ei enää satu
Harrastuksista, en oo vielä aloittanu mitään mutta haluan jatkaa agilitya koiran kanssa.
Simba, vastaan vaikka sanoit ettei töissäkäyvien tarvitse vastata. (Teen töitä vaan n. kerran viikossa, joten ehkä kuuluun kuitenkin kotiäiteihin?) Meilläkään ei oo harrastuksia, mutta tehdään kyllä paljon juttuja ihan kotona ja kodin ulkopuolella. Tavataan kavereita, lauletaan, leikitään, luetaan, jne. Siinä on meille tällä hetkellä ihan tarpeeks. Mennään kyllä jossain vaiheessa vauva-uintiin, mutta varmaan vasta sitten kun tyttö on vuoden.
En tiedä voisinko mennä paikalliseen muskariin tai leikkiryhmään, koska siellä pitäis puhua englantia (tytölle) enkä halua sekoittaa, koska puhun tytölle vain suomea. Tytön isän kanssa puhun englantia, mutta tyttö selvästi ihmettelee jos sanon hänelle jotain englanniksi, esim. kun meidän koira ymmärtää vaan englantia, niin kun olen tytön kanssa kahdestaan, hän katsoo minua hassusti kun en puhukaan suomea koiralle puhuessani.
Onko muita joiden vauvat ei oo kertaakaan ollu kipeenä? Meillä on käyny tosi hyvä tuuri kun tytöllä ei ole ollut edes flunssa tai nuhaa tai kuumetta tai mitään. (Vain näitä meidän itse aiheuttamia juttuja kuten käsi jäi remmin väliin, hui!) Mietin että johtuukohan tämä "terveys" ilmastosta, kun täällä on kuitenkin tosi leutoa? Toivon vain että tyttö pysyis mahdollisimman terveenä jatkossakin.
Oltiin muuten ekaa kertaa fysioterapiassa. Tytöllä oli kivaa ekat 30 minsaa ja vikat puol tuntia huus koko ajan. Jalassa ei ole mitään vikaa, mutta saatiin varvastuksen takia eri juttuja ja harjoituksia mitä pitää tehdä kotona. Seuraava fysioterapia on vasta kuuden viikon kuluttua ja fysioterapeutti sanoi että siihen mennessä tyttö jo konttaa, koska on melkein 9kk. Sanoin että jotkut vauvat oppii konttaamaan vasta 10kk ikäisenä tai jättää konttaamisen väliin ja hän sanoi että normaalisti vauva konttaa 9kk ikään mennessä. Onpa eri mielipiteet eri ammattilaisten välillä!
Me tavattiin uus äiti-vauva kaveri. Alettiin kaupassa juttelemaan yhdelle äidille ja sen 10kk ikäiselle vauvalle, ja nyt ollaan nähty niitä pari kertaa. Oon tosi iloinen että löysin uuden kaverin, koska mulla on täällä vain muutama kaveri joilla on lapsia.
Onko muuten jotain keinoa miten syömisestä saa siistimpää? Meillä joka syönnin jälkeen koko naama, kädet, hiukset ja maha on ihan tännä sosetta. Kotona se ei haittaa mutta ulkona ollessa on hankalaa, joten ekan kerran sose-syöttämisen jälkeen oon vaan imettänyt kun ollaan poissa kotoa. Onko kellään vinkkejä?
Levottomista öistä, se fysioterapeutti sanoi että 7-9kk iässä yöt menee aina levottomiks, että se kuuluu kehitykseen. (Olikohan Jumbiksen ja Emmun ekoilla lapsilla sama juttu?) Kuulemma normaalia että joko unirytmi voi muuttua ja liikkumista voi tulla enemmän yöllä tai nukahtamisvaikeuksia.
Ai niin, kuulin just yhdeltä kaverilta (joka on parisuhdepsykologi) että silloin kun vauva on 7-10kk on yleensä suurimmat vaikeudet parisuhteessa koko ekan vuoden aikana. En tiedä uskonko tuohon, mutta meillä on kyllä ollu joitain erimielisyyksiä viime aikoina. Onko kukaan muu huomannu vastaavaa?
Meidän päivärytmi vaihtelee hieman, mutta on suunnilleen seuraava:
9-10 herätys ja aamupala, imetys
9:30/10:30-12 leikkiä
12 lounas, imetys, leikkiä (tässä vaiheessa yleensä mennään kavereille jos mennään tai meille tulee vieraita tai käydään jossain)
13:30- 15 päikkärit
15 välipala, imetys, koiran kanssa lenkille, leikkimistä
18 päivällinen
18:30-19:30 päikkärit
19:30 iltapala, imetys
20-23 leikkiä
23 imetys, nukkumaan (yöimetys)
Meillä on näköjään vähän vamppyyriaikataulu teihin muihin verrattuna...
Lumi