Te joiden mielestä äidin pitäisi jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin hoitamaan lasta, niin mitä tehdä jos varaa ei yksinkertaisesti ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä sitten pitäisi tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä sitten pitäisi tehdä

Vieras
Jotkut tietysti sanovat, että kyllä sitä kaikilla on siihen varaa, myös yh-äideillä, mutta omasta puolesta on sanottava että ei todellakaan ole. Minä jos tästä jään kohta yh-äidiksi ja jään myös tän vuoden aikana äitiyslomalle, niin mulla ei todellakaan ole varaa jäädä kotihoidontuelle, sillä kun ei mitään asuntolainoja maksella.

Sanoinkin tossa jollekin, että mun pitäisi varmaan löytää se rikas mies tässä vuoden aikana tai sitten saada lottovoitto, että voisin vähäksi aikaa jäädä kotiin, siis jos tuo mies tuosta nyt ihan oikeasti lähtee, silti nimittäin vaikuttaa.

No mulla ei ainakaan olis ollut varaa. Mutta en myöskään halunnut laittaa lasta hoitoon ihan pienenä, joten meidän onneksi sain iltatöitä, mikä oli sitten hyvä kompromissi.

Alkuperäinen kirjoittaja sa:
No me ollaan pistetty mun ä-lomalla rahaa säästöön, jotta pystyn jäämään kotiin kunnes lapsi täyttää 1v.
Sitten on paluu arkeen.
:)

Mä en pysty pistämään yhtään ylimääräistä säästöön ä-lomalla, koska mä en saa mitään kamalan isoa äitiyspäivärahaa, en nyt pienintäkään, mutta sen verran että jos jotain säästöön jää, niin ihme on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Menee töihin.

No niinhän sitä on pakko, mutta kun toiset väittää, että alle vuoden ikäistä ei saa missään tapauksessa pistää hoitoon, mutta jos on pakko, niin on pakko.
no kyllä se vaan on pakko laittaa hoitoon, jos ei rahaa muuten ole kuin työtä tekemällä. nämä jotka muuta väittää on niitä kultalusikka suussa sýntyneitä ja muuttaneet äidin ja isän elätettävänä olemisen jälkeen suoran miehen elätettäväksi. jotka eivät tiedä elävästä elämästä mitään

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Menee töihin.

No niinhän sitä on pakko, mutta kun toiset väittää, että alle vuoden ikäistä ei saa missään tapauksessa pistää hoitoon, mutta jos on pakko, niin on pakko.

Ala huolehdi, noin vaitetaan ainoastaan Suomessa. Esim. taalla Lansi-Euroopassa vauvat menevat hoitoon 3 kk. Ala koe syyllisyytta.

Yh:n kohdalla ymmärrän, että monella ei varmasti tosissaan oo varaa jäädä kotiin vaikka haluais. Ne, joilla on työssäkäyvät miehet, heidän kohdallaan tilanne taas on eri.

Niin, ne valinnathan on tehty jo ennen lasta. Yh tai ei, mutta jos haluaa asua omistusasunnossa ei voi ajatella enää lapsen parasta samalla tavalla vaan raha menee edelle.

Kannattaa kyllä laskea hyvin tarkkaan, kumpi on kannattavampaa. Lainan eriä voi pienentää, maksaa pelkkiä korkoja, anoa lyhennysvapaata, voi tehdä töitä vain satunnaisesti.. Yh saa kuitenkin elarit, yh-korotuksen lapsilisään, mahd. asumistukea ja kotihoidontuen + siihen sen lisäosan.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Yh:n kohdalla ymmärrän, että monella ei varmasti tosissaan oo varaa jäädä kotiin vaikka haluais. Ne, joilla on työssäkäyvät miehet, heidän kohdallaan tilanne taas on eri.

Minusta taas yh:lla on paremmin varaa jäädä kotiin, tuet ovat silloin hieman korkeammat. t. kotiäiti-yh ;)

Alkuperäinen kirjoittaja sa:
No me ollaan pistetty mun ä-lomalla rahaa säästöön, jotta pystyn jäämään kotiin kunnes lapsi täyttää 1v.
Sitten on paluu arkeen.
:)

Mä en pysty pistämään yhtään ylimääräistä säästöön ä-lomalla, koska mä en saa mitään kamalan isoa äitiyspäivärahaa, en nyt pienintäkään, mutta sen verran että jos jotain säästöön jää, niin ihme on.

En mäkään saa kuin 850e käteen.
Mutta mies onneksi tienaa ihan hyvin. Kokonaan hänen tulojensa varassa ei kyllä olisi varaa meilläkään kovin kauaa porskuttaa.

Mun on vaikea ymmärtää, miksi joku järjestää itsensä siihen tilanteeseen, ettei ole varaa elämiseen jos hoitaa omaa lastaan kotona. Lähinnä siis jos ko. vanhemmat itse ovat sitä mieltä, että tietyn ikäisen lapsen hoito kuuluu järjestää kotona.

Tuossa joku jo kommentoikin, ja siitä olen samaa mieltä, että yh:lla on joskus paremmatkin eväät jäädä kotiin kuin muilla, koska yh kotiäiti saa mielestäni ihan mukavat tuet kuitenkin. Mä olen ollut kotiäitinä ja yh, ja kyllä niillä rahoilla kolme ihmistä tulee toimeen. Tulevaisuudessa ei ole aikomustakaan ottaa asuntolainaa tms ennen kuin mahdolliset tulevat lapset on hoidettu ja kasvatettu riittävän isoiksi, niin ei sitten tartte huolehtia siitä ettei ole varaa jäädä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi kukaan ei ole vielä ehdottanut että -Myy asuntosi niin kyllä kela maksaa sun elämisen. Joo, asuntolainoja ei tosiaan kotihoidontuella maksella.

Kyllä yh:lla on aikalailla siinä ja siinä, kumpi on taloudellisesti kannattavampaa, olla töissä vai kotihoidontuella. Riippuu tietysti palkastakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Mun on vaikea ymmärtää, miksi joku järjestää itsensä siihen tilanteeseen, ettei ole varaa elämiseen jos hoitaa omaa lastaan kotona. Lähinnä siis jos ko. vanhemmat itse ovat sitä mieltä, että tietyn ikäisen lapsen hoito kuuluu järjestää kotona.

Tuossa joku jo kommentoikin, ja siitä olen samaa mieltä, että yh:lla on joskus paremmatkin eväät jäädä kotiin kuin muilla, koska yh kotiäiti saa mielestäni ihan mukavat tuet kuitenkin. Mä olen ollut kotiäitinä ja yh, ja kyllä niillä rahoilla kolme ihmistä tulee toimeen. Tulevaisuudessa ei ole aikomustakaan ottaa asuntolainaa tms ennen kuin mahdolliset tulevat lapset on hoidettu ja kasvatettu riittävän isoiksi, niin ei sitten tartte huolehtia siitä ettei ole varaa jäädä kotiin.

Sulla ei sitten ole esimerkiksi opintolainoja? Good for you.

Meillä mies lähtee tästä talosta ja minä jään tähän, mä en todellakaan halua myydä tätä pois, tällä talolla kun on mulle sen verran paljon arvoa ja en todellakaan muuta lasten ja koirien kanssa mihinkään kerrostaloloukkuun, sinne menen vain jos on todellinen pakko. Parempi minusta lasten on tässä asua kuin että muutettaisiin johonkin missä ei todellakaan viihdytä.
Niin ja en ennen toisen lapsen tekoa, tiennyt että mies aikoo lähteä, ei mitenkään edes asiasta vihjassut, että aivan uusi tilannehan tää on meille kaikille.
Lainaa kuitenkin on sen verran jäljellä, että en kauhean pieniksi niitä lyhennyssummia saa, että kotihoidontuella selviäisi ja lyhennysvapaita kuukausia en ota, se vaan lisää kustannuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitten sä pistät vaan rahan ja talon lapsen edelle ja menet töihin, yksinkertaista! :)

"Lapsen edelle"? Ihanko tosi täällä on ihmisiä, joille se kotiäitiys on ainoa äitiyden mitta? Eikö se toisten oma koti ja naapurusto merkkaa mitään? Eikö se työpaikan pitäminen merkkaa mitään? Varsinkin nykyisessä työllisyystilanteessa miettisin itsekin pitkään että ollaanko sieltä sitten hoitovapaalla vuosia vai ei.

Kyllä se on helppo minunkin jäädä kotiin kun opiskelija olen ja paremmat rahat saan lasten kotihoitamisesta. Ja tällainen tilanne tai se hyvin toimeentuleva mies taitaa olla suurimmalla osalla noistakin, jotka jaksaa tuota kotiäitiraamattuaan saarnata.