Tulossa Vauva 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias pahalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi vitsi kun me toivotaan että meillekin tulis sellanen pieni ja helppo ja aurinkoinen tyttö, joka nukkuu hyvin ja on perustyytyväinen... Sellanen on ainakin tilattu, katotaan nyt osuuko toimitus kohdilleen ;)

Olin eilen taas kummipoikaa katsomassa, ja se oli aika rankkaa kun pieni itkeskeli koko ajan, on hampaita tulossa ja ikenet arat. Ja mä sentään olin siellä vaan pari tuntia, ja sit pääsin poistumaan paikalta, kun pojan äiti joutuu kuuntelemaan sitä itkua kaikki päivät... No toivottavasti tuo vaihe menee nopeasti ohi!

Niin, hain tänään huutamani pinnasängyn pehmusteet, ja ne oli niin somat että piti heti ruveta kokeeksi petaamaan sänkyä. Siis kaikki on vielä pesemättäkin, mutta laitoin silti sen pehmusteen ja lakanan ihan vaan kokeilu- ja fiilistelymielessä. Tosin kun ei meilla oo vielä ostettuna pussilakanoita, niin ei tosta nyt niin kovin kutsuvan näköstä tullut ;)

Kun tuolla vauvatarvikeliikkeessä just kuolasin niitä pedattuja sänkyjä, joissa oli lakanat, pehmusteet ja verhokatos kaikki samaa kuosia. Oli tosi sulosia (ja järkyttävän hintasia) settejä. Meikäläinen taitaa marssia suosiolla ikeaan tekemään lakanaostokset...

Kiva kun on tännekin tullut jälleen tekstiä:) Tähdelle tsemppiä, kyllä se vauva sieltä kohta maailmaan tulee. Helmelläkään ei oo enää pitkästi..

Tuli itsellekin ihan kyynel silmään kun luin Vilukisun kuulumiset. Koitahan jaksella ja toivotaan, että pian tärppäis uudelleen.

Mulla olis nyt sitten 12 viikkoa ja risat kasassa eli ne kriittisimmät hetket ohitse. Huomenna olis neuvolalääkäri ja se jännittää kun pääsee taas sydänääniä kuuntelemaan. Ultrasta on kuitenkin jo kolme viikkoa aikaa. Mä oon koko ajan tosi herkällä tuulella. Alkaa kaikki pienet asiat itkettämään, mutta se kait kuuluu asiaan.

Tuosta äitiyspakkauksesta tuli mieleen, että tietääkö kukaan mihin aikaan vuodesta aina uusi ilmestyy. Onko se kevättä? Mä taidan saada kans tuon saman pakkauksen mistä keskustelitte kun kuitenkin laskettu aika on maaliskuun alussa.. Mutta nyt lähden siivoamaan.

hippu81 12+1

Huomenta!

Täälläkin on haaveiltu sellaisesta aurinkoisesta ja helposta vauvelista :) No, mut jos tulee koliikkia tms. vaivaa, niin sitten pientä hoidetaan sen mukaan ja koitetaan helpottaa oloa kaikin mahdollisin keinoin, että olisi vauvalla hyvä olla.

Lastentarvikkeessa on kyl ihania ne pedatut pinnikset! Siellä on yks suosikki miulla, sellanen raikkaan keltaoranssi, jossa nalleja vai olikohan ne pupuja... No jos ei ite raaski ostaa sitä liinavaatesettiä reunasuojuksineen ja verhokatoksineen, niin sit pitää vihjasta vaik tuleville isovanhemmille, kun kuitenkin jossain vaiheessa kyselevät, että mitä he voisivat hankkia vauvalle mitä ei meillä vielä ole... ;)

Ai Hipulla tänään neuvolalääkäri? Tsemppiä! Millon muuten on np-ultra vai joko se oli? On varmaan ollut jo, mutta en nyt vaan muista... Miulla ei ole ollut neuvolalääkäriä vielä kertaakaan. Se on kait sitten joskus myöhemmin... Meillä päin jos raskaus muuten etenee normaalisti ja ultrissa kaikki ok, niin ei niitä neuvolalääkäreitä juurikaan ole. Kait kerran tai pari on, mut en tiiä millon... Ens neuvolakerralla tehdään sisätutkimus ekan kerran. Kait se hoitaja sen tekee, kun ei sen tarkemmin siitä sanonut, sanoi vaan, että ens kerralla on sit sellanen. Toivottavasti se on ihan ns. tavallinen tutkimus, ettei mikään kipeää tekevä ronklaaminen...

Uusi äitiyspakkaus tulee aina keväällä eli varmaan jossain huhti-toukokuussa. Vanha jaetaan ensin loppuun ennenkuin otetaan uusi jakeluun. Esim. kummityttö syntyi huhtikuun lopussa ja heille tuli vielä vanha pakkaus... Siulle tulee Hippu tää 2008-pakkaus :) Nätti se on, ainaki miusta! Kelan sivuillahan ne kuvat on...

Hertta 24+2

Täs on se miun suosikki liinavaatekuosi:

http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/01045-082674_l.jpg

Oli siinä nallen kuvakin, mut Aasi-nimellä se netissä oli :)

Tännehän on tullut ihan kivasti tekstiä =). Tuo liinavaatekuosi on nätti, Hertta. Me päädyimme hankkimaan ihan valkoisen pinnansuojuksen, kun ajattelin, että helpompi sitten erilaisia lakanoita matsata siihen väriin kuin kuviolliseen. Katosta ei laiteta ollenkaan, mobile ainoastaan siihen yläpuolelle roikkumaan.

Omassa navassa on ollut vähän huonovointisuutta. Olen meinannut pari kertaa pyörtyä kaupassa; en tiedä miksi. On vaan tullut huono olo ja sitten mustunut silmissä. Enää en jaksa myöskään seisoa kovin pitkiä aikoja, välilllä tuntuu että ruuan laittaminen seisaallaan on jo liikaa....=/. Tänä aamuna oli taas myös vatsa kipeänä ja alaselkää jomotti kummasti. Meni ohi, kun menin takaisin sänkyyn. Toivottavasti nuo olot ei nyt ainakaan ennenaikaista synnytystä enteile, vielä ainakin muutaman viikon saisi pikku-ukko mahassa kasvaa. Huomenna on neuvolalääkärille varattu aika, joten siellä toivottavasti selviää mistä tuulee.

Sanibel rv 30+6

Totta, helpompi on sit sovittaa väreiltään yhteen muut petivaatteet, jos on valkonen suojus. Mut tuolla kuosilla oli se katos hirmu nätti! Jos vaikka sit ostaskin katoksen ja pussilakanan tuolla kuosilla! Ei niin kalliiksikaan tulis, kun aika hirveen hintasia tosiaan oli nuo tekstiilit siellä Lastentarvikkeessa...

Hui, mistähän tuommonen pyörtymisolo johtuu? Alhaisesta verensokerista? Painaakohan kohtu jotain isoa suonta? Siitähän saattaa johtua esim. huono olo, jos on selällään pitkällään, et sen vuoksi suositellaan kylkiasentoa... No, toivottavasti ei ihan vielä ole vauva tulossa ulos. Ja toivottavasti lääkäri sit osais sanoo jotain mistä tuo vois johtua. Kivahan se ois joku syy oireille saada! Ja jos siihen joku helpotuskeinokin olisi olemassa.

Haaveilen edelleen siitä Ikean Leksvik-sängystä :) Tilaamaan en sitä ala, koska postikulut on hirveet 99 euroa. Nyt löytykin meiltä päin yks bussifirma, joka tekee ostosmatkoja Ikeaan, tosi edullisesti ja mukana saa tosiaan tuotua reilustikin sit niitä ostoksia :) Reissu ois sit kun miulla on rv29 täynnä. Jaksaskohan sitä istua 6 tuntia bussissa ja sit vielä monta tuntia shoppailla siellä Ikeassa? Kyl varmaan, kun eihän se ole kun 5 viikkoa tästä eteenpäin... Sieltä sais samalla ostettua kaikkea muutakin tarviketta, liinavaatteita jne. Voih, olen aina haaveillut Ikean ostosreissusta, kun en ole koskaan siellä käynyt!

Kirjoittelen moneen ketjuun, niin kerron nyt ikävät uutiseni teillekin. Raskauteni meni kesken viime viikolla, ja siitä yritän nyt toipua. Jospa saisin tuosta Hertasta otettua mallia ja pian pääsis uudestaan odottelemaan. Pelottaa kyllä vähän, kun tätäkin raskautta sai odotella yli vuoden...

Päivitän myös plussaketjua. Ottakaa minut siitä pois jos niin ollut tapana toimia, laitan siihen nyt vaan km perään.

Plussanneet:
Tähti* plussa 12/07, la 27.8.
Helmi plussa 02/08 LA 16.10.
Sanibel plussa 02/08 LA 28.10.
Hertta plussa 04/08 LA 13.12
Philippa plussa 04/08 LA 26.12.
Noa plussa 05/08 LA 12.1.
Liliania 06/08 LA 21.2
hippu81 plussa 07/08 LA 6.3.09
Viirulainen plussa 08/08 LA ?
Vilukisu plussa 07/08 km 08/08 :(

Synnyttäneet:
-Ama-(LA 22.6.)poika 18.6, rv 39+3,50 cm, 3320 g, pään ymp 35 cm.
Mi-iu,(LA 8.7)tyttö 13.7 rv.40+5, 52cm, 4015g, 52cm, pään ymp 35cm
Emeliina*, (LA 6.8)tyttö 3.8. 51cm, 3000g, pään ymp. 32,5cm

Onnelista odotusaikaa teille muille,
Vilukissa joka palaa toistaiseksi taustakuoroon...

Juu, en osaa sanoa mistä nuo mun olot johtuu. Ei luulis ainakaan verensokeri olevan, ku söin olin kyllä syönyt ja verenpaineetkin on aina olleet ihanteellisissa lukemissa.

Ikeasta löytyy kyllä kaikkea kivaa edullisesti. Sieltä ollaan ostettu pinnasängyn lakanoita ja pussilakanoita, patja, peitto, se valkoinen pinnasuojus, amme ja mitähän kaikkea muuta vauvalle. Ovat huomattavasti edullisempia kuin noissa lastentarvikeliikkeissä tai edes nettikaupoissa.

Voimia ja tsemppiä Vilukisulle! Toivotaan, että uusi elämä saa pian alkunsa! bdbdbd

Niinpä, aika paljon edullisemmin sieltä Ikeasta sais kaikkee tarviketta! Pitääpä suunnitella ostosmatkaa :) On tosiaan hieman suunnittelua vaativa, koska matkaa tulee 450 km... Tai siis lähinnä pitää vaan miettiä, että jaksaako lähteä sellaselle yhden päivän pikareissulle, koska bussissa saa sit istua sen puoli vuorokautta!

Noa ja Hertta (ja muut joilla kokemusta tästä ikävästä asiasta):
Kysyin tätä jo haaveilupuolella, mutta täytän teidän ketjua vielä tämän kerran koska siellä ei näin vilkasta ja tarvitsen tietoa... Vastatkaa toki sinne (otsikko keskenmenosta tjsp) tai tähän jos jaksatte...
Eli kauanko tuhrutteluvuoto on normaalia km yhteydessä? Lääkäri vasta ke.

Haluaisin päästä tästä painajaisesta ja keskittyä odottelemaan uutta odottelua!

Hertta81: Neuvolalääkäri teki tosiaan sen sisätutkimuksen mulle nyt ekaa kertaa. Meilläpäin taitaa lääkäri hoitaa aina nuo sisätutkimukset. Lääkärikäyntejä tais olla ainakin kolmesti raskauden aikana. Np-ultra mulla oli jo kolmisen viikkoa sitten. Kaikki oli hyvin, sikiön sydän löi hienosti :´) ja kohdunsuu sekä kohtu normaalit.

Huomenta!

Ei tarvii Vilukisu aatella, että "vielä tämän kerran täytän teidän ketjua"... Voit ihan huoleta kirjotella täällä ja kysellä, jos joku mietityttää :)

Miulla vuotoa tuli 4 päivää. Vuoti siis aika kunnolla, ei tuhrutellen, että ei millään pikkuhousunsuojalla olis pärjänny... Viides päivä oli sit jo hyvin vähäistä tuhrua. Mutta toivottavasti lääkärintarkastuksessa on sit kaikki ok eikä mitään jälkitoimenpiteitä tarvittaisi. Niin olis kaikkein helpoin...

Hyvä, että Hipulla ultrassa oli sillon kaikki hyvin! Aika aikasilla viikoilla (9+)siulla ollut tuo np-ultra?! Mut näköjään sen voi tehdä sit noinkin aikasin, että saa sit tarvittavat asiat sikiöstä katottua/mitattua... Näissä ultrissa ja neuvoloissa kun on näköjään niin eri käytäntöjä olemassa, kuten miullakaan ei vielä yhtään neuvolalääkäriä ole ollut ja jollain ollut jo parikin kertaa...

Nyt pitää kävästä kahvilla!

Hertta 24+3

Vilukisu: mulla vuoti ihan kunnolla varmaan jotain 5 päivää ja kaiken kaikkiaan oisko ollut viikon verran. Ja mulle lääkäri sanoi että vuoto voi kestää vaikka parikin viikkoa. Ja kyllä se tosiaan pikkuhiljaa helpottaa kun pääsee ns. normaalielämään ja uuteen yritykseen. Tsemppiä!

Juu niin, unohdin tosiaan mainita, että lääkäri sanoi minullekin, että ei tarvitse säikähtää, jos vuoto jatkuu parikin viikkoa, on normaalia. Joten mie pääsin äärettömän vähällä, kun vuoti kovasti vaan 4 päivää.

Vilukisu, täältäkin vielä pahoittelut ja kovasti tsemppiä sinne! Ja toivottavasti tuut pian takas tälle puolelle, mekin pidetään kovasti peukkuja että tärppäis pian uudelleen!

Onpa tosiaan hurjat nuo Ikean postikulut, jos netin kautta tilaa... Toisaalta, onhan se toisaalta isohko ja painava pakettikin. Ikeassa on kyllä niin paljon hyvää ja edullista vauvatavaraa, että ehdottomasti kannattaa käydä siellä jos vaan mahdollista. Esim just noi pussilakanat ym. maksaa tyyliin neljäsosan siitä mitä vauvatarvikeliikkeissä! Tosin ei siellä ihan mitään mielettömän mahtavia kuoseja oo, mutta ihan kivoja kuitenkin.

Ite ostin huuto.netistä sellasen luonnonvaalean reunapehmusteen, missä on vaaleankeltaisia ruusunnuppuja ripoteltu sinne tänne. Tosi nätti ja sopii väreihin, kun mun vanha keltainen sohva on nykyään siellä tulevassa lastenhuoneessa. Mutta sitten rupesin miettimään, että laita nyt sen reunapehmusteen kanssa sitten vaikka vaaleanpunaiset lakanat, riitelee kyllä aika pahasti! Ja mun silmää häiritsee suunnattomasti tollaset (jonkun mielestä yhdentekevät) asiat! Tosin voihan se olla, että sitten kun vauva on tullut, mua ei vois vähempää kiinnostaa jotkut väriyhdistelmät...

Eli siis kun pääsen tästä joku ilta sinne Ikeaan asti, ostan myös sen valkoisen pehmusteen, koska haluun sitten kaikkia ihania erivärisiä lakanoita, ja se sopii kaikkien kanssa.

Itse asiassa haaveilen, että jaksaisin ja viitsisin ommella pari pussilakanaa itse, vaikka Marimekon Lumikukka-kankaasta ja sitten jostain toisesta herkullisesta kuosista. Mä en lämpene ollenkaan sellasista nalle- ym. kuvioisista, mitä suurin osa noista valmiista pussilakanoista on. Raidalliset olis kyllä kanssa ihanat, sellaset missä on kaikkia erivärisiä raitoja, pinkkiä, turkoosia, limeä, keltaista...

...ja vielä samaan syssyyn ).(

Meillä oli tänään parin tunnin luento töissä. Todella mielenkiintoinen aihe, mutta istuminen rupes olemaan niin tuskasta, että en meinannu millään jaksaa olla. Rupes painamaan ja särkemään kylkiluita tosi pahasti, ja ahdisti ihan kauheesti. Melkein lähdin menemään sieltä kesken kaiken, mutta sain sit kuitenkin kuunneltua loppuun asti. Sit taas helpotti kun pääsi liikkeelle, mutta taas kun istuu koneen ääressä niin puolen tunnin jälkeen rupee tuntumaan ikävältä.

No, mä oon sit urakalla siivonnu sähköpostia ja tietokonetta, ja valmistautunu henkisesti siihen että kun kaikki asiat on kunnossa, niin meen hakemaan sairaslomaa loppuajaksi - tässä on siis pari viikkoa siihen kun äitiysloma alkaa. Ehkä tän viikon tai ainakin pari päivää vielä oon töissä, mutta sit luulen että en kyllä enää jaksa... Ja sitte ku ei mulla oikeesti oo töitä ku pariks tunniks päivässä, ja loppuajan vaan surffailen netissä, niin onko tässä ees mitään järkee?! Vois käyttää ajan vähän hyödyllisemminkin vaikka siivoomalla kaappeja kotona ;)

Terkkuja neuvolalääkäristä taas vaihteeksi.... Mulla oli tosiaan neuvolalääkäri varattuna sen sairaslomajatkon vuoksi, mutta yllätyksekseni mulla olikin nyt sitten samalla hela hoito neuvolan tätineen päivineen.

Verenpaine huiteli aika korkealla, joten siitä mahtanee ne mun huimaukset johtua sitten kuitenkin. Joudun nyt seurailemaan sitä kotona ja perjantaina mittauttamaan uudelleen neuvolaan. Vauva oli jo pää alaspäin, kuten arvelinkin. Kohdunsuullakin oli tapahtunut pehmenemistä ja kohdunkaula lyhentynyt. Äippäpolille tulee lähete ultraan. Vuodelepoon ei kuulemma ainakaan vielä joudu...luojan kiitos.

Saapas nähdä milloin se vauva päättää maailmaan tulla.... mulla on ollut sellanen olo, ettei hän ainakaan laskettuuan aikaan asti malta masussa pysyä. Toivottavasti kuitenkin vielä sen muutaman viikon!

Mulla oli sf mitta 31, onkohan tuo normaali, kun en hoksannut lääkäriltä kysyä? Ainakin se oli kuukaudessa kasvanut 6cm.... Niin, ja saikkua jatkettiin nyt sitten sinne äippäloman alkuun asti, joten sitä ei ainakaan tartte enää miettiä.

Sanibel rv 31+0 *poks*

^ Katoin tota sun SF-mittaa äitiyskortin käyrältä, näyttäis olevan siinä yläkäyrällä mutta ihan normaali. Mulla näytti olleen 29 siinä rv 30+6.

Mikä sulla oli verenpaine? Tiedätkö mistä se johtuu että on korkea? Ja saitko jotain ohjeita mitä sille voi tehdä?

Mä en oo vielä kertaakaan ollut neuvolalääkärillä! Kesällä kai olis ollu yks, joskus viikolla 28, mutta silloin mulle sanottiin että kun nyt kesällä on niin huonosti noita lääkäreitä, niin käy ihan neuvolantädillä vaan... Olin vähän kettuuntunut kun en päässyt lääkäriin.

Sitten kävin päivystyksessä kesällä sen takia, kun pariin päivään en tuntenut mitään liikkeitä ja pelästyin että onko se pieni nyt enää hengissä ollenkaan. Samalla ne silloin sitten ultras ja mittaili jotain mittoja, en tosin tiedä mitä kun ei se niistä tarkemmin mitään sanonut. Muuta ku että kohdunsuu on kiinteä ja ainakin 4 cm pitkä. Sitten taas ton jälkeen neuvolassa sanottiin että ei tarvi mennä lääkäriin kun olin käynyt tuolla... Mutta ei mulle missään vaiheessa oo tehty esim. mitään sisätutkimusta tms. Luulis että ne nyt jossain vaiheessa jotain tuolta kattelis?!

Kiitti Helmi, kun katsoit...itse en edes tajunnut korttia katsoa, kun vielä unohdin sen kotiin kun lääkäriin lähdin.

Verenpaineet taisi olla jotakin 100/140, en tarkkaan muista, kun se kortti tosiaan oli kotona. Eivät sen tarkemmin osanneet sanoa, kuin että väsymyksestä saattaa johtua. Eivät mitään ohjeita antaneet, kaipa sitten jotakin, jos paineet on koholla jatkossakin.

Onpa kyllä hassua, ettei sulla ole yhtään lääkäriaikaa ollut. Mulla on ollut jo kaksi "virallista" aikaa ja sitten on lisäksi tehty yksi sisätutkimus vatsakipujen takia ja nyt yksi tänään. Mutta luulisi, että ennen synnytystä edes yksi lekuriaika olisi, jossa myös se sisätutkimuskin tehtäisiin.

Meillä on huomenna eka niistä Haikaranpesän pakollisista synnytysvalmennuksista. Siellä kuulemma sitten päästään tutustumaan synnytyshuoneisiin ja perhehuoneisiin. Ja sitten kuulemma samalla varataan aika synnytystapakeskusteluun tms. Mielenkiintoista!

Kyselin kesällä neuvolassa, että miten pääsee synnytyspelkoryhmään tai keskusteluun tai johonkin. Neuvolantäti sanoi, että kysele sitten siellä Haikaranpesässä. No sitten kyselin siellä, ja mulle sanottiin että neuvolasta pitäisi olla lähete! Ja että itse asiassa neuvolantädin olisi jo pitänyt alustavasti selvittää mistä pelko johtuu yms... Vähän otti päähän, kun tolleen kaikki sysää vastuun jonkun muun harteille, ja mua vaan pompotellaan paikasta toiseen. No, jotenkin muutenkin kyllä toi neuvolatouhu ruvennu vähän ärsyttämään =/

Onneks kaveri sanoi, että synnytysvalmennuksesta jäi hyvä fiilis ja sellainen olo, että siellä oikeesti välitetään synnyttäjistä. Olis ihan jees saada positiivista fiilistä tähän väliin!

Ja perjantaina neuvolassa pitää sitten kysellä uudelleen sitä pelkojuttua, olis kyllä jo aika saada se lähete että pääsis asiassa eteenpäin...

Helmi 32+6

Heippa!

Minua kans kiinnostaa tietää tuosta pelkopolista enemmän. Saa nähdä miten täällä meillä päin asia hoituu... Pitää varmaan ekana alustavasti neuvolassa kysästä, et miten sinne pelkopolille pääsis sit joskus.

Ikean reissulle nyt sit menen kuukauden päästä :) Kiva päästä sinne shoppailemaan! Saan sen sängyn (jos se nyt vaan sit livenä on yhtä ihana mitä netissä) ja petivaatteita ym.

Huoh, enää tää ilta ja huominen aamuvuoro ja sit viikon loma! Ihana päästä taas vähän aikaa huilimaan ja ihan vaan kotona olemaan :)

Hertta 24+5