Tulossa vauva 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias pahalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias pahalainen

Vieras
Plussanneet:
Tähti* plussa 12/07, la 27.8.
Helmi plussa 02/08 LA 16.10.
Sanibel plussa 02/08 LA 28.10.
Hertta plussa 04/08 LA 13.12
Philippa plussa 04/08 LA 26.12.
Noa plussa 05/08 LA 12.1.
Liliania 06/08 LA 21.2
hippu81 plussa 07/08 LA 6.3.09
Viirulainen plussa 08/08 LA ?
Vilukisu plussa 07/08 km 08/08 :(

Synnyttäneet:
-Ama-(LA 22.6.)poika 18.6, rv 39+3,50 cm, 3320 g, pään ymp 35 cm.
Mi-iu,(LA 8.7)tyttö 13.7 rv.40+5, 52cm, 4015g, 52cm, pään ymp 35cm
Emeliina*, (LA 6.8)tyttö 3.8. 51cm, 3000g, pään ymp. 32,5cm

Sählää vaan täällä UP, muuten täällä tuntuu olevan aika apaattista porukkaa ;)

Tänne ei mitään uutta oikeastaan kuulu. Ensi viikolla vasta neuvola. Vauva potkii kovasti päivittäin, aikamoinen iltaeläjä se taitaa olla, kun nukkumaan mennessä se aloittaa jumppaamisen. Isäänsä tullut selvästi :)

Ja ihana syyspäivä tänään, aurinko paistaa! Eilen olin oikein ahkera, kävin 45 min kävelyllä ja vielä uimahallilla saunassa ja pikkaisen uimassa. Lenkin jälkeen alkoi kyllä vihloa mahaa ja tänä aamunakin työmatka tuntui ikävältä, vaikka sitä ei ole kuin alle 1 km. Ei tuo kävely vaan aina sovi. Pitää siirtyä tuohon uintiin. Siitä kyllä tykkään. Ja minusta on tullut oikein mummeli, iltaisin vain puikot viuhtovat kun neulon kaikenlaista pikkuiselle. Villapuku ja tumput on jo valmiina, nyt tekeillä on sukat. Yhden mallisukan tein, mut siitä tuli liian iso eli nyt pienemmät tekeillä. Tykkään kyllä tosi paljon neuloa.

Ja mukava kuulla että Sanibelilla kaikki kunnossa!

Noa 21+1

Plussanneet:
Tähti* plussa 12/07, la 27.8.
Noa plussa 05/08 LA 11.1.
Liliania 06/08 LA 21.2

Synnyttäneet:

Päivitin tuohon vielä virallisen lasketun ajan.

En ookkaan aikoihin näyttänyt nokkaani täällä.. :)

Tänään oli varhaisultra ja viikot vastasi aika hyvin arvioituja. Eli laskettu aika näillä näkymin huhtikuun puolivälin tienoilla. Oli ihanaa nähdä se pieni sydän hurjasti sykkivän siellä monitorissa. Eikä sitä oikeen voi tajutakaan, että siellä se meidän vauva on. Tietty pitää vielä vähän olla sydänsykkyrällään, että kaikki menee hyvin. JOtenkin olen nyt vähän luottavaisemmilla mielin, kun lääkäri sanoi tämän hetkisen tilanteen olevan niin hyvä, että pienentää keskenmenoriskiä.

Noalla alkaakin olemaan viikkoja hurjasti koossa.. :) No, perässä tullaan!!

Olikos teillä väsymystä alkuraskauden aikoihin? Täällä ihan ihme, että ei ole tänään tullut otettua päiväunia. Normaalisti nukun normiyöunien lisäksi päivällä vielä 3-6 tuntia. Tuntuu, että töissäkään ei jaksa keskittyä mihinkään, kun on niin väsynyt!!

No, pakko vielä hetki sinnitellä ja sitten nukkumaan.. Hyviä vointeja!!

Viirulainen 7+2

Heippa!

Tämä on nyt sitten virallisesti lopettanut työnteon tältä erää, ja ilmoittanut että ei enää tällä vuosikymmenellä aio töitä tehdäkään =)

Maanantaina kävin siis hakemassa saikkua äitiysloman alkuun asti eli 10 päivää. Sitten menin vielä töihin hakemaan vikat tavarat, lähettämään vikat meilit, tyhjentämään meilistä rippeet ja tarjoamaan kakkukahvit. Siihen loppui meikäläisen ura tossa firmassa, ainakin siis toivon että en sinne enää ikinä mee takaisin...

Sitten oonkin tässä yrittänyt kotona siivoilla, vähän huonolla menestyksellä. Ei muuten paniikkia, mutta anoppi järjestää kirpputorin sunnuntaina, ja haluan viedä sinne myyntiin kaiken ylimääräisen kaman mitä kaappeihin on kertynyt. Keittiön kaapeista oon jo tyhjentänyt ylimääräiset, mutta muut on vielä käymättä läpi. Tänään illalla on kellarikomeron siivous vuorossa, vihdoinkin... Tätä päivää oon odottanu, mutta miestä ei oo kiinnostanu ollenkaan, enkä taas yksin pysty nostelemaan niitä painavia kamoja siellä. Ja nyt komero on tosiaan niin täynnä ettei sisään mahdu, kun lattialla on puolitoistametrinen kasa tavaraa =/

Jotain herkkuja vaan tekis mieli koko ajan, vaikka yritän syödä terveellisesti ja järkevästi. Neuvolassa tuli vähän noottia siitä, että paino oli noussut 2,5 kg parissa viikossa. Olin kyllä itsekin aika järkyttynyt asiasta... Nyt siis painoa tullut kokonaisuudessaan kymmenisen kiloa, ja syömishäiriöaltis mieleni on sitä mieltä, että se olis niinku riittäny eikä enää tarvis tulla. Eihän se nyt tietty ihan niinkään mene, mutta jos nyt sais pidettyä niin että ei tulis enää kauheesti ylimääräistä vauvan painon kasvamisen lisäksi.

Jaaha, meen jatkamaan touhuamista ja odottelen että mies tulee kotiin ja päästään kellarinsiivoushommiin.

Helmi 33+6

Moikka vaan!

Kyllä mullakin oli alkuraskaudessa aikamoinen väsymys. Päikkärit kuului lähes joka päivään. Ja hyvä että Viirulaisella kaikki hyvin ultrassa, nythän se keskenmenoprosentti onkin enää hyvin pieni kun on syke havaittu ja kaikki :)

Voi vitsit, Helmiä käy kyllä vähän kateeks. Miekin tahon jo lomalle ja valmistelee kaikkea mahdollista vauvaa varten!!! No, "enää" aika tasan kolme kuukautta vielä töitä, joista yksi viikko lomaa. Ellen joudu sit saikulle ennen ;)

Mulla alkoi tänään mammajooga, se oli kyllä tosi ihanaa ja rentouttavaa. Ja ihana kun sai oikein luvan kanssa tehdä kaikkia liikkeitä siten kun vaan itestä hyvältä tuntuu ja jaksaa, ei ollut ohjaaja tsemppaamassa korvaan että "jaksaa vielä vähän" niinkuin yleensä tuollaisilla kursseilla :) Ja mukava oli myös tavata muita mammoja.

Hei joo, mäkin haluun mammajoogaan! Oon sitä monta kertaa miettiny, mutta se on jääny ajatuksen asteelle. Täytyykin selvittää onko täällä jotain sellasia ryhmiä johon vois noin vaan mennä mukaan.

Kaveri kävi sellasessa hot joogassa, se oli kuulemma kanssa kokeilemisen arvoinen juttu. Makso kyllä jotain 15 e/kerta, mutta jos kerran kävis testaamassa ja maksais liikuntaseteleillä, niin ei se paha olis.

Uiminenkin on taas vähän jäänyt, viimeks kävin pari viikkoa sitten. Mulla on kymmenen kerran kortista käyttämättä 3 kertaa, ja uimastadion on auki kuun puoleen väliin. Noi kelit ei tosin enää stadikalle houkuttele, mieluummin menis sisähalliin, mutta kai se on käytävä palelemassa pois noi loput kerrat.

On sentään tullu käveltyä yli tunnin lenkkejä nyt kun lopetti työt, vaikka masu tuntuu jo aika painavalta ja meno on aikas hidasta. Metsässä on silti kiva kävellä, koirus pääsee juoksemaan omia aikojaan ja itse lyllerrän perässä. Se jää kyllä aina odottamaan mua, ja välillä tuntuu että se ihmettelee että miten tolla nyt noin kauan kestää toi tuleminen ;)

Onnea Helmi mammaloman alkamisesta :D ! Voi kun itsekin pääsisi pian!

Joko Lilianialla näkyy massu ja tuntuu liikkeet? Missä vaiheessa teillä muilla alkoi erottumaan kohdun kasvu? Mulla alkoi 15. viikko, mutta ei kauheasti vielä tunnu kohtu vaikka turvotuksen vuoksi maha pömpöttääkin. Selällään köllötellessä maha vielä ihan littana. Mulla kohtu kuulemma vasemmalle puolelle kallellaan tai jotain :)
Jotenkin sitä tulee aina huoli vaikka hyvin tiedänkin, että on kovin yksillöllistä se näkyminen ja joillakin menee yli 20 viikon ennen kuin alkaa erottua. Mutta kuitenkin ois kiva kuulla muiden kokemuksia :)

Täällä on tänään pyykätty ensimmäiset vauvatavarat! Oli tarkoitus ensin pestä jo vaatteita, mutta sitten sain ihme päähänpinttymän siitä, että kun koneella on viimeks pesty pesuaineella, jossa on zeoliittia, niin sitähän jää tietysti (siis en todellakaan tiedä jääkö!) jämiä sitten tähän ensimmäiseen zeoliitittomalla pestyyn koneelliseen. Pesin sitten noita kestovaippoja ja harsoja, koska ne aion pestä pari kertaa ennen käyttöön ottoa kuitenkin. Ehtii sitten viimeistään seuraavassa pesussa zeoliitit hävitä ;)

Mies oli kolme yötä duunireissussa, ja pari nukuin ihan hyvin, mutta yhden yön valvoin melkein kokonaan. Sattu joka paikkaan ja särki ja viilsi ja kaikkea, ja olin yhtäkkiä ihan varma että vauva haluaa ruveta syntymään just silloin. Olin jo pariin otteeseen soittamassa kaverilleni, että nyt lähdet mun kanssa kättärille, ja kirosin miehen johonkin alimpaan helvettiin kun ei ollut kotona... No, kunnialla siitä sitten loppupeleissä selvittiin, mutta nyt ei mies kyllä enää pääse yöksi mihinkään. Eikä illallakaan enemmälle ku max. parille kaljalle. En todellakaan aio lähteä synnyttämään yksin sen takia että mies on jossain bilettämässä =O

Pyykkäri-Helmi rv. 34+5

Heippa joo, kohtu tuntuu ihan selkeästi selällään maatessa, mutta muuten maha on yksi iso suuri turvonnut klöntti. Näyttää ihan siltä kuin olisin jo 8 kuulla : ) Olen aika selvästi juuri selällään maaten tuntenut miten kohtu kasvaa viikottain...aika hassua.

Mä olen alkanut jo tuntea liikkeitä, tai niitä niiden muljahdusten ja kuplimisten on pakko olla. Ekan kerran viiikolla 17 ja nyt viikolla 18 usein juuri syömisen jälkeen alkaa viuhuminen...aina muten just vasemmalla puolella kohtua.

Mutta onhan tämä jännää...

Vähän surkuttelin, kun jouduin viikon antibioottikuurille punkin pureman vuoksi. Siis mulla ei ole ollut punkkia kertaakaan elämässäni ja sitten raskaana ollessa sellaisen pitää iskeä. Antibiootit aloitettiin varoilta, sillä eihän voida tietää onko punkissa borrelioosia.
Mukavaa syksyä kaikille!

Juu pikkuhiljaa olen tässä itsekin havainnut, että kohtu ois kasvanut ja just selälleen maatessa kuten Liliania sanoit :) Eiköhän se siitä. Turvotus on kyllä mahdotonta :D täälläkin.
Mä odottelen kans niitä liikkeitä, mutta just viikolla neuvolassa terveydenhoitaja arvioi istukan olevan aika eessä, joten voi vaimentaa liikkeitä ja täten kestää ennen kuin niitä tunnen. Mutta katsotaan miten käypi!

Ja aivan totta, kyllähän meidän pitää ehdottomasti saada lisää vahvistusta tähän ketjuun tuolta vauvahaaveilijoiden puolelta. Kaikille sinne toivon todella plussatuulia! ++++

hippu81 15+2

Voi että, voi kun pääsiskin pian takaisin...
Täällä on toipuiltu km:sta jo lähes kuukausi, niin se aika vierähtää.
Km jälkeen normaalin kierron merkkejä alkanut ilmaantumaan, viime viikolla bongailin valkkareista ja lämmöistä ym ovista. Vähän olen myös lääkärin ohjeita katsonut läpi sormien, ollaan oltu vähän varovaisempia, mutta ei kylläkään käytetty mitään oikeaa ehkäisyä. Mun km oli kuitenkin ihan spontaani, ei tarvittu lääkkeitä eikä kaavintoja.

En odotakaan että mulla tärppäis kovin nopeaan, niin kauan saatiin ekaakin plussaa odottaa, mutta kyllähän se hyvälle tuntuu että nyt vaikuttais siltä että kroppa on palailemassa normaaleihin "uomiinsa". Jospa tällä kertaa ei tarviis odottaa 8kk kierron tasoittumista niin kuin pillereiden jälkeen..

Käyn täällä teidän kuulumisia tsekkaamassa ja haaveilemassa, mutta pysyttelen taas jatkossa enemmän taustalla, kunnes oikeesti on asiaa tänne TULOSSA VAUVA osastolle. :D

Halit ja ihania odotusaikoja kaikille,
vilukisu

Heippa!

Mitäs tänne kuuluu? Itselle ei erikoista, oikein hyvin menee. Äitiyspakkauksen sain tasan viikko sitten ja oikein kivoja vaatteita ja tarpeellisia tavaroita se sisälsikin. Olen oikein tyytyväinen pakkaukseen!

Toivottavasti Vilukisu pääset pian takaisin tänne puolelle! Tsemppiä yritykseen :) bd

Kiva, kun Helmi päässy jo lomalle ja vauvanvaatteita pyykkäämään :) Kyllä itsekin ootan kovasti lomaa, että pääsen vaatteita pesemään ja järjestelemään ja muutenkin huonekalujärjestystä muuttamaan vauvan tarvikkeita varten! Vika työpäivä olis 29.10 eli vielä on n. 1,5 kk jäljellä.

Lilianiakin jo liikkeitä tuntee :) Ne on kyllä sitten ihania ne pienet potkut ja muljaukset! Miulla alkaa olemaan jo aika voimallisia potkuja ja muljahduksia, mutta vielä ei ole yksikään sattunut. Monesti vaan hätkäyttää/säikäyttää, että meinaa ihan älähdys päästä, jos oikein kovasti yhtäkkiä tinttasee :D Ihana tietää, että toinen on siellä oikein voimissaan!

Harmillinen kyllä tuo punkin purema, mutta onneksi siihen oot sitten antibiootin saanut. Miulla ei oo tänä kesänä ollut yhtään punkkia kiinni, mut iholta on kyllä monet löytyny kävelemästä. Viime kesänä oli 2 pureutunut kiinni, mut lähtivät hyvin irti ja ei tullut mitään ihomuutoksia puremakohtiin.

Hippu: Miulla on istukka tuossa edessä, joten se on varmaan vaimentanut silloin alkuun liikeiden tuntemista. Tunsin ekat liikkeet rv18+. Aika pian siitä (rv19+) ne sitten alkoikin selkiytymään niin, että ei voinut erehtyä :) Alkuun kun mietti, että onkohan nää nyt liikkeitä vai jotain suoliston aiheuttamia tuntemuksia...

Mutta nyt tässä siis vaan odottelen äitiyslomaa ja sitä ennen pääsen vielä siellä Ikeassa käymään :) Saan sen sängyn, patjan ja petivaatteita ym. kivaa ostettua vauvalle.

Hertta 27+2

Ai niin, Tähti on varmaankin jo nyytti kainalossa :) En muista oonko jostain toisesta ketjusta uutisia vielä lukaissut, mut eiköhän hän käy sit jossain vaiheessa täällä kuulumisia päivittämässä :)

Heissan tännekin!

Eipä tännekään oikein mitään uutta kuulu. Tänään sain vihdoin ne kelan paperit etenemään eli nyt vaan pakkausta odotellaan. Mulla ois töitä vielä 1.12 asti, mut onneksi yks viikko lomaa lokakuussa. Aika pitkältä ajalta tuntuu, plääh... Miekin tahon jo lomalle! Onneksi töissä ei nyt mikään kamala stressi, eli ei tarvitse vetää itseään ihan piippuun ja tarvittaessa voi jäädä saikulle hyvällä omallatunnolla sit lopussa jos siltä tuntuu.

Meidän muksu kans muksautteee välillä niin kovasti et ihan säikähtää. Varmaan se osuu johonkin hermoon, kun oikeesti koko vartalo säpsähtää :) Tuollai tuntuu etenkin makuulla ja muutenkin kaikkein kovimmat potkut tuntuu parhaiten juuri makuillaan ollessa. On se vaan ihana tunne :) Mulla ekat selvät hipaisut tuntui joskus 16 viikon alussa ja siitä ne pikkuhiljaa alkoi voimistumaan ja tuntumaan päivittäin.

Ja vilukisulle oikein kovasti tsemppiä, toivottavasti saadaan sut tälle puolelle pian takaisin!

Noa 23+0

Heips!

UP ja Vilukisu, toivottavasti tulee niitä plussia pian että pääsette tänne piristämään meidän ketjua!

Kävin syyskuisissa lukemassa Tähden kuulumiset. Oli syntynyt tyttö muistaakseni 5.9. ja ollut ihanan lyhyt ja helpon kuuloinen synnytys =) Käyn muutenkin tuolla noita syyskuisia lueskelemassa, kun siellä nyt poksahtelee harva se päivä...

Mä olin aikaisemmin laskeskellut, että vauva vois syntyä jo tossa lokakuun alussa, mutta nyt oon kyllä sitä mieltä että sais pysyä masussa ihan laskettuun aikaan asti.

Meillä on koko kämppä vielä ihan hyrskyn myrskyn, koska päätin että kaikki kaapit pitää siivota ennen vauvan tuloa... Oon tossa pikkuhiljaa järjestellyt tavaroita, mutta sitten kun pitää vaihtaa tavaroiden paikkaa kaapista toiseen, niin nyt niitä uuteen paikkaan pääsyä odottavia kamoja on laatikoissa pitkin nurkkia. Toivottavasti kaikille on löytyny paikka siinä vaiheessa kun kaikki kaapit on siivottu, muuten joudutaan varmaan ostamaan isompi asunto ;)

Ja vauvanvaatteet on kyllä pesty, mutta ei silitetty. En oo saanu ees alotettua. Eikä edes sairaalakassia oo vielä pakattu, pitäis varmaan sekin katsoa valmiiks jo pikkuhiljaa...

Tässä nyt siis vähän sellanen olo, että pitää mahdollisimman äkkiä saada kämppä kuntoon ja siivottua, ja sitten voi keskittyä lepäilemään ja keräämään voimia. Ja nauttimaan siitä että vielä hetken voi tulla ja mennä just sillee ku itestä tuntuu =) Nähdä kavereita ja hengata kaupungilla ja käydä kakkukahveilla...

Mutta nyt noiden kaappien kimppuun takas! Niin kauan ku koti rempallaan, on pieni stressi siitä, että vauva päättäiskin syntyä hetikohta. Ja samalla kun järjestelen tavaroita, järjestelen jotenkin vielä omia ajatuksianikin. Tulee hyvä fiilis kun näkee että valmista tulee, niin kaapeissa kun päässäkin =) =) =)

Helmi 35+6

Moi!

Mulla on ihan sama kaappiensiivouspuuska käynnissä! Eilen sain oman vaatekaappini siivottua ja pari muovikassillista olisi kirpparille vaatteita menossa. Pakko tehdä vähän tilaa vauvantavaroille. Oon ottanut aina yhden laatikon tai kaapin kerralla urakaksi, ei tule stressi sitten lähempänä. Vielä on paljon kaappeja läpi käymättä, mutta onneksi on paljon aikaakin :) Mie kans toivon että vauva ei päättäisi tulla paria viikkoa etuajassa, syntyisi vaan tammikuun puolella, niin olisi kivempi. LA siis 11.1. Jännää aikaa sit :)

Ootteko muuten pesseet myös uudet vauvanvaatteet?

Noa 23+2

Plussanneet:

Noa plussa 05/08 LA 11.1.
Liliania 06/08 LA 21.2

Synnyttäneet:
Tähti* plussa 12/07, la 27.8., Tyttö 5.9. 2880g, 48cm, pään ymp. 35cm

Minäkin sitten olen saanut nyyttini :). Synnytyksestä kirjoittelin jo tuonne Syyskuisten ketjuun. Mutta lyhyesti ja ytimekkäästi: synnytykseni oli lyhyesti sanottuna hyvin nopea ;). Ensimmäisen supistuksen tunsin (ja siis koko raskausaikana) pe 5.9. klo 16.45. Sairaalaan lähdettiin heti, kun mies tuli töistä eli kuuden jälkeen. Vauva sitten syntyikin jo klo 19.35. Eli melkoinen pikasynnytys. En ehtinyt saamaan kivunlievitystä, ja sairaalaan kun päästiin jouduin jo heti ponnistamaan. Avautuminen siis tapahtui niin nopeasti.

Ihan ok fiilikset jäi synnytyksestä. En kyllä ihan heti haluaisi samaan koitokseen, mutta äkkiä vaan se aika kultaa muistot :).

Vauva arki on lähtenyt ihan kivasti käyntiin. Kovasti syödään, nukutaan, kakitaan, pissataan ja ähistään kakkaa/pierua.

Tähti + Prinsessa 12 pv

Heippa!

Juu, täällä kans on käynyt siivousvimma. Vaatehuoneen oon jo jokseenkin saanut mallilleen. Sinne ei tosin vauvan vaatteita ihmeemmin tule, nyt siellä vaan väliaikasesti on vauvankin vaatteet säilössä, henkareissa tangolla + osa pahvilaatikossa ja tietty äitiyspakkaus siellä kans odottelee. Ne siis odottelee siellä äitiysloman alkua, että pääsen pesemään ne.

Juu Noa, aion pestä aivan kaikki vaatteet. Vaatteissa sitä formaldehydia nyt ei niinkään taida olla (ehkä jotain jäämiä korkeintaan), mutta liinavaatteissa sen sijaan monesti on. Ne käsitellään formaldehydipitoisella lakalla tms. säilyvyyden parantamiseksi, jonka takia uudet petivaatteet onkin aina sellasia kovia koppuroita (aine voi aiheuttaa esim. ihottumia, hengitysongelmia).
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/%C3%84itiyspakkauksen+vauvanpeitossakin+liikaa+formaldehydi%C3%A4/1135232765498
Tuo uutinen on kyllä jo vähän vanha, viime joulukuussa julkaistu, mut kuitenkin siinä esimerkki, miks kantsii pestä aina kaikki uudet tekstiilit ennen käyttöä. En siis oo mikään hysteerinen höyryäjä tuon suhteen, jotenkin se vaan on luonnollista miulle, et pesen kaikki ennen käyttöä. Yleensä en kyl omia, uusia vaatteita pese ennen käyttöä, mut vauvan vaatteet on miusta eri asia :)

Kovasti onnea Tähdelle pienestä prinsessasta! On kyllä ollu nopea synnytys. Itsekin toivoisin sellasta suht nopeaa synnytystä :) Omalla äidilläni on kaikki synnytykset ollu nopeita (ja myöskin "luomuja" omasta tahdostaan), minä 1h 40min (siihen ei kyllä edes kerennyt saada mitään kivunlievitystä) ja pikkuveljet reilu 4h ja toinen reilu 6h. Minun syntymä oli kuulemma ollut sen vuoden nopein siihen mennessä, siinä sairaalassa :)

Mutta joo, tuosta siivouksesta vielä sen verran, että äitiysloman alussa meinasin sitten laittaa, miehen avustuksella tietenkin, huonekalut uuteen järjestykseen. Pitää muuttaa pienen kirjahyllyn ja sohvan paikkaa, viedä toinen sohva ja yksi iso kirjoituspöytä/lipasto pois, tyhjentää pieni lipasto vauvan vaatteille/tarvikkeille, tuoda hoitopöytä ja pinnis tilalle... Pientä kamojen veivausta edessä :) Kivaa!

Hertta 27+4

Okei, kiitti tiedosta! Miekään en omia uusia vaatteita koskaan pese, mut toki vauvan vaatteet kannattaa näköjään kaikki pestä, niin ei tule mitään oireita.

ja tähdelle onnittelut pikku-tytöstä, ihana juttu! Tänne kans yksi nopea synnytys, kiitos :D

Ollos hyvä! Eipähän ainakaan mistään "myrkkyainejäämistä" tuu sit vauvalle mitään ihottumia, kun se iho kuitenkin niin herkkä on. Ja kantsii vaikka käyttää hajustamatonta pesuainetta. Itse aattelin alkuun, ainakin muutaman kuukauden, käyttää hajustamatonta ja sit joskus myöhemmin siirtyy tavalliseen, jos näyttää ettei iho siihen reagoi. Saan parinkin tutun kautta tilattua itselleni sellasia isoja pakkauksia (6-8 kg) pyykinpesuaineita (huuhteluaineet 5 litraa), tavallisia ja hajusteettomia, niin ne tulee sit aika paljon edullisemmaks kun ostaa kaupasta aina niitä noin kilon pikkupaketteja. Että tuollasta kantsii käyttää hyödyks, jos vaan jonkun tutun kautta tuollasia suurpakkauksia pystyy tilaamaan :)

Megaonnittelut Tähdelle pienestä tytöstä! Hienoa että synnytys meni niin hyvin ja nopeasti!!! (Mulle kanssa yks nopea synnytys, kiitos!)

Vaippa- ja pesuaineasiaa... Ennen aina ajattelin, että mä en ainakaan minkään kestovaippojen kanssa rupee puljaamaan, käytän varmasti kertiksiä kun ovat niin paljon helpompia. Että käyttäkööt muut, jos jaksavat puuhata niiden kanssa ja ovat kiinnostuneita 'pelastamaan maailman'. Ja kuinkas kävi? Täällä mä surffailen netissä ja vertailen kestovaippojen hintoja ja ominaisuuksia. Ostelen käytettyjä vaippoja huuto.netistä ja laskeskelen montako kuorta ja montako sisävaippaa pitäisi kenties vielä hankkia. Mietin ostanko bambu- vai hamppuimuja ja paljonko niitä tarvitsisi... Mieskin on kyllä sitä mieltä, että käytetään vaan kestoja (varmaan lähinnä rahan takia...), mutta ei se niin kiinnostunu kyllä käytännön puolesta oo, joten minä niitä täällä oon sitte ihmetelly. Onneks on kaveri, jolla LA samaan aikaan, ja joka on taas saanut kaveriltaan megahyvän opastuksen kestoilun saloihin. Mä meen sitten vähän siinä siivellä, kun muut on jo valmiiks miettiny mitä ja kuinka monta ;)

Ja pesuaineista... Ennen ostin aina vaan halvinta kaupasta, sitten oon käyttäny just tollasta kaverin kautta ostettua jättipakkausta. Mutta nyt sitten onkin yhtäkkiä kauheen tärkeetä, että pesuaine on hajusteetonta, fosfaatitonta ja zeoliititonta. Käytin puol tuntia kaupassa kun tutkailin vaihtoehtoja, ja sitten ostin jotain törkeen hintasta nestemäistä. Ja sekin pullo hupenee kauheeta kyytiä, kun pyykkiä on niin sikana. Ja nyt Päijänne-tunnelin remontin aikana meillä vesikin kovempaa ku normaalisti, eli siksikin pesuainetta menee enemmän. Tulee kalliiks =O

Mutta onneks rahaa on... Sain maanantaina vikan liksan duunista, kahdeksalta päivältä hehkeät 550 e käteen. Ja sillä pitäis elää kuukausi, lokakuun puolessa välissä tulee ekat äitiyspäivärahat. Että ostellaan sit vaan litroittain kalliita pesuaineita ;)