Tunkeeko joku vielä yli 2,5 vuotiaita rattaisiin?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4-5vuotiaat ja siitä yli rattaissa?? on jo naurettavan puolella, ja kyllä varmaan vauvaksi heittäytyy kun rattaissa istuu. lykkäättekö niitä myös koulutielle rattaissa kun ei toinen jaksa kävellä??

Jep, olihan tuo aina vauva... Poika on 2 kk päästä 5-vuotias, mutta kun oli raukalla kuumetta reippaasti ja piti koira lenkitään, niin pistin rattaisiin.

Sateenvarjorattaat olivat muuten välillä kätevät ulkomaanreissullakin 4,5-vuotiaana -ihan turvallisuussyistä. Revipä siitä.

Silti poika kävelee kyllä tarvittaessa pitkiäkin matkoja ja on erittäin liikunnallinen lapsi.

Kumma juttu muuten, että muissa maissa esim. suurkaupungeissa on tavallinen näky 4-5 v vielä rattaissa. Voi olla tuttikin suussa. Suomessa ei vaan saisi pistää yli 2-vuotiasta enää rattaisiin. Anna mun nauraa.

Vitsin puupää! Kuka 2,5-vuotias jaksaa kävellä puistoon, jonne on matkaa 1, 5km - lähempänä ei ole. Ja toisekseen, mihin laittaisin lapsen kun lähden käymään ruokakaupassa? Sinnekin on matkaa kolmisen kilometriä..

Eipä tuota 3 v typyä tarvii sinne tunkee. Kiipee ihan oma-aloitteisesti.:D Mun puolesta saa istuakkin niissä niin ei tarvii kainalossa raahata. Selkäparkakin pääsee vähemmällä.;)

Olen tunkenut.

Turvallisuus syistä en uskaltanut stadissa antaa just 3 vuotiaan kävellä ja koin turvallisemmaksi pitää rattaissa. Varsinkin kun oli toinen lapsi käsipuolessa.

Myös pitkillä kauppamatkoilla huomattavasti helpompaa, kun ainakin paluumatkalla laitoin lapsen rattaisiin ja kassit myös.

Meillä oli myös joskus hoppu jonnekin ja silloin matka taittui huomattavasti reippaammin kun pienin istui rattaissa sen matkan. Esim. junalle kun oli tavaroitakin mukana.

lapsi pysyy rattaissa paikoillaan nimenomaan siellä ostoskeskuksessa, kuin ett sais kävellä.(ja sitähän se ei tee, vaan juoksee) Toiset on vaan niin kiinnostuneita tavaroista ja ihan vanhemman huviksi haluaa juosta karkuun. Ja tosiaankin laitan myös tuon 2v 3kk istumaan ostoskärryihinkin että voin rauhassa kerätä ostoksia. Ei huvittais lähteä juoksemaan pojan perään kun kärryissä on usen tuo 11 kuukautinenkin :DDD

Ja anteeks vaan. Kylä meijn apset liikuntaa ihan tarpeeks saa :DDDDD

Alkuperäinen kirjoittaja sääli sua:
Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
No kyllä miusta on vähän ihmeellistä, että 5-v pentu tungetaan rattaisiin ilmaisen bussikyydin toivossa. Kävelee itse bussiin, äiti nostaa rattaat kyytiin ja penska menee takaisin istumaan polvet suussa.

Ja äidillä voi olla se kuukausikortti.. Muutama köyhä vaunupummi ei ainakaan mun elämään vaikuta millään lailla...

Sillon vähän pistää ihmettelemään kun kyydistä jää yli-ison rataslapsen vuoksi kaksosten äiti lapsineen pakkaseen odottamaan seuraava bussia.

No kyllä miusta on vähän ihmeellistä, että 5-v pentu tungetaan rattaisiin ilmaisen bussikyydin toivossa. Kävelee itse bussiin, äiti nostaa rattaat kyytiin ja penska menee takaisin istumaan polvet suussa.

Ja äidillä voi olla se kuukausikortti.. Muutama köyhä vaunupummi ei ainakaan mun elämään vaikuta millään lailla...

Sillon vähän pistää ihmettelemään kun kyydistä jää yli-ison rataslapsen vuoksi kaksosten äiti lapsineen pakkaseen odottamaan seuraava bussia.

En minä ainakaan ison rataslapseni kanssa katso olevani velvollinen antamaan bussipaikkaani nuorempien rataslasten äideille. Se pääsee kyytiin joka on ekana ollut pysäkillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

En minä ainakaan ison rataslapseni kanssa katso olevani velvollinen antamaan bussipaikkaani nuorempien rataslasten äideille. Se pääsee kyytiin joka on ekana ollut pysäkillä.

Tarkotinkin, että kun rattaissa istuu eskari-ikäinen ihan vaan ilmasen matkan takia. Se musta on jo järjestelmän hyväksikäyttöä ja törkeää pikkulasten kanssa liikkuvia kohtaan ellei lapsella ole sairauteen liittyvää syytä istua kärryssä (ja tällöin hän ei varmasti ihan tavallisissa kärryissä istuisi, niissähän tuöee painorajatkin vastaan)

Ei ole tarvinnut tunkea, mahtuu ihan hyvin vielä istumaan .Talvi on kuljettu pulkalla mutta kyllä aiotaan käyttää nyt kesällä sattareita pidemmillä matkoilla tai kaupungissa ettei tarvitse stressata että ipana juoksee autotielle. Ikää nyt 3v4kk.
Niin ja minulla on matkakortti eli en ilmaisen matkan takia rattaita käytä.

Meillä jäi rattaat kokonaan pois noin 2v 4 kk iässä. Joskus hätkähdän, kun näkee jotain yli 3 vuotiaita ostoskeskuksissa rattaissa. Eikö ne jaksa kävellä vai mistä on kyse????? Haluaako ne tosissaan mieluummin istua niissä kuin kävellä vanhempien rinnalla?

Koko ketjua lukematta ap:lle vain :laugh: Teillä jäi rattaat 2v4kk iässä ja ihmettelet kun pari kuukautta vanhemmat istuu rattaissa? Ihmetteletkö myös lapsia jotka eivät oppineet kuivaksi täsmälleen samalla hetkellä, kun teidän lapsenne?

Lisään vielä että mun puolesta saavat vapaasti kuskata kouluikäisiä lapsiaan rattaissa jos ei ole varaa maksaa matkalippua, saavat niin pahoja katseita että siinä on varmaan jo tarpeeksi kärsimistä. Sitten on vielä niitäkin joilla on rattaat mutta ei lasta laisinkaan.

Lisään vielä että mun puolesta saavat vapaasti kuskata kouluikäisiä lapsiaan rattaissa jos ei ole varaa maksaa matkalippua, saavat niin pahoja katseita että siinä on varmaan jo tarpeeksi kärsimistä. Sitten on vielä niitäkin joilla on rattaat mutta ei lasta laisinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Tarkotinkin, että kun rattaissa istuu eskari-ikäinen ihan vaan ilmasen matkan takia. Se musta on jo järjestelmän hyväksikäyttöä ja törkeää pikkulasten kanssa liikkuvia kohtaan ellei lapsella ole sairauteen liittyvää syytä istua kärryssä (ja tällöin hän ei varmasti ihan tavallisissa kärryissä istuisi, niissähän tuöee painorajatkin vastaan)

meidän 5v mahtuu muuten tavallisiin brion ponyihin... Mielummin kyllä käytän apuvälinerattaita joissa hän saa paremman asennon. Mutta valtaosa näistä tuntemistani samanikäisistä rattaita tarvitsevista kulkee yhä ihan noilla tavallisilla rattailla eikä kaikista näe päällepäin "liikuntavammaa".

Joskus olen 3,5v:n kanssa ottanut sateenvarjorattaat matkaan siltä varalta että jos lapsi väsyy reissussa. Silloin helpoiten pääsen etuovesta normaalisti maksamalla kokoontaitettujen rattaiden kanssa ja samalla takaan paitsi itsellemme sen paikan bussissa, myös muille rattaiden kanssa liikkujille heidän tarvitsemansa paikan.

Mihin laitan 2,5 v lapsen koiran lenkin ajaks kun koira tarvii paljon liikuntaa ja teemme 7km lenkkejä, pakkohan se on rattaihin laittaa. Vaikka mielellään käveleekin mutta ei 7 kilsaa...

...kun on tarpeeksi tilavat juoksurattaat/pyöräkärry. Päiväkotimatkaa on vain kilometrin verran, mutta en viitsi puoli seitsemältä aamulla laittaa 4v ja 2v pienimmäsiä kävelemään, vaan kuljetan mukavasti kärryssä itse fillaroiden :) Vapaapäivinä sitten ulkoillaan, kävellään puistoon, metsään tms., ja tietysti hoitopäivienkin (2-3pvä/vko) aikana ulkoilevat ja saavat liikuntaa. Pisimmillään meidän kaksivuotias on kävellyt parisen kilsaa, tosin vauhti on ollut aika verkkainen ;)

Mä oon laittanut 5v pikkuveljenkin rattaisiin jos oli aamulla kiire tarhaan. Pääsi nopeammin päiväkotiin kun jos oltaisiin kävelty.

Rattaissa voi mun mielestä olla sellainen lapsi joka sinne mahtuu ja joka tykkää olla rattaissa. Kyllä 2,5v kuuluu mun mielestä rattaisiin, jos tarkoituksena on kulkea pidempi matka tai matkan aikana lapsi voi väsyä ja nukahtaa rattaisiin. On sangen epämiellyttävää kantaa nukkuvaa 3-vuotiasta.

Enkä ymmärrä miksi ihmiset aina reagoi niin voimaakkasti siihen jos iso lapsi on rattaissa, jos he kuitenkin kuljettavat autolla lapsiaan joka paikkaan? Eikö siinä ole vähän ristiriitaa. Samahan se on istuuko lapsi rattaissa vai autossa. On kohtuutonta vaatia pientä lasta kävelemään turhan isoa matkaa, varsinkin väsyneenä ja jos on jonnekin kiire.

että jos HKL antaa luvan kuskata alle kouluikäisiä rattaissa ilmaiseksi, niin siihen ei ole kenelläkään nokan koputtamista.Tuohan on HKL:n päättämä juttu ja onko samoin muuallakin siitä en tiedä, mutta miksi te käytte niiden äitien kimppuun?
Kouluikäistä ei kuitenkaan saa rattaissa ilmaiseksi enää kuljettaa.

Paskamutsi ilmoittautuu! :wave:

Mä OSTIN vartavasten tuplarattaat vähän reilu 2-vuotiaalle ja vauvalle (nyt 2kk) ja aiotaan löntystellä niiden kera vielä ensi kesänäkin! :) Vaikka syksylläkin jos esikoinen ei pitkiä matkoja halua tai jaksa kävellä.

Kummasti sitä tahtoo äitikin välillä kulkea kotinurkkia pidemmäksi. Esikoinen kävelee joskus pitkiäkin matkoja, välillä ei vois kävely vähempää kiinnostaa. Tuplarattaat ostin tasan sen jälkeen kun tammikuussa olin vaunujen+koiran+esikoisen kanssa lenkillä ->uhmakohtaus ->itkupotkuraivarit ->koiranp*kan päälle istuminen -> Loppumatka koiranp*kanhajuinen esikoinen kainalossa vaunuja työntäen ja juoksuinen narttukoira hihnassa tempoen. Ei ollut kivaa ei....

Meillä jäi rattaat kokonaan pois noin 2v 4 kk iässä. Joskus hätkähdän, kun näkee jotain yli 3 vuotiaita ostoskeskuksissa rattaissa. Eikö ne jaksa kävellä vai mistä on kyse????? Haluaako ne tosissaan mieluummin istua niissä kuin kävellä vanhempien rinnalla?

NO EIPÄ 3 VUOTIAS JAKSA 10 KM KÄVELLÄ, ET SIINÄ ON MONELLE SYY

En tiedä mistä ootta jutelleet kun en jaksanut lukea, hirveästi sivuja :D

Mutta.. jos niiden rattaiden kanssa dösään menee niin antakaa sen lapsen myös istua niissä rattaissa. Äsken klo 16 ruuhkabussissa seisoskeltiin sillit suolassa ja tyhjät rattaat viemässä tilaa keskellä kun äiti ja pieni poika istuivat penkeillä.

Harvemmin jaksan moisista asioista nipottaa, mutta tää kyllä pikkasen kyrsytti.

Me joudumme käymään noin kolmen kilsan päässä marketissa kävellen, otan 5- ja 3- vuotiaat rattaisiin, vaihtelevat, kumpi istuu rattaissa ja kumpi seisoo seisomalaudalla. Edestakaisin kävely ja kaupassa pyöriminen yhdistettynä vilkkaaseen liikenteeseen ja ostosten raahaamiseen on yhtä kuin rattaat. Ilman niitä ei onnistuisi ollenkaan. Eikö ap muista, millaista oli olla lapsi ja kuolettavan väsynyt jollain asiointireissulla? Mikä sairas hoppu teillä on saada lapset isoiksi ja että eivät tarvitsisi apua ja hoivaa?

Yhteistyössä