Tunkeeko joku vielä yli 2,5 vuotiaita rattaisiin?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoinen muistaa vieläkin, kun hänen ja 1v4kk nuoremman veljensä oli aina istuttava rattaissa ostarilla. Mutta kun noi pojat olivat sellaisia elohiiriä, että jos heidät päästi rattaista, olivat jo jotain näpräämässä jossain. Yksin kun mulla ei riittänyt kädetkään tehdä pojat käsissä ostoksia.

Noi pienemmät taasen on joutuneet 3 ja 3,5 vuotiaina luopumaan rattaista pikkusisarilleen. Tosin toi lähes 4v tyttö on joskus sylikkäin siskonsa kanssa, jos pidempää ja vauhdikkaampaa menoa vaaditaan kaupungilla, muuten kyllä on jo yli vuoden ihan nätisti kävellyt rinnalla.

Esikoista en tunkenut, ei tarvinnut rattaita enää 2½ v iässä.

Kuopus istui rattaissa viime kesänä viimeistä kertaa, 3½ v iässä, Helsingin reissulla kun juostiin koko päivä ympäri ämpäri kaupunkia. Vakituinen rattaiden käyttö loppui siinä 2½-3 v tienoilla pikkuhiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma muksu käveli 2km ollessaan 1.5v ikäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
meillä yli 3v joskus istuu rattaissa, kun ei jaksa kävellä. Siinäpä teillä kauhisteltavaa ;)

Näin opetetaan lapsi laiskaksi liikkujaksi. Pitäis vähän antaa lapsen liikkua niin ei tulis myöhemmin ylipainoisia muksuja.

Joo,mutta mites ku meillä esim 10v on jo alipainon puolella,vaikka sai kolmivuotiaaksi istua rattaissa? Ja nykysin tuplissa on 2v7kk ja 4kk ikäset,kun ei jaksa tuo 2v oikeen tollasta yli 5km matkaa kävellä. Nukahtakin usein päivällä niihin kärryihin....

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
meillä yli 3v joskus istuu rattaissa, kun ei jaksa kävellä. Siinäpä teillä kauhisteltavaa ;)

Näin opetetaan lapsi laiskaksi liikkujaksi. Pitäis vähän antaa lapsen liikkua niin ei tulis myöhemmin ylipainoisia muksuja.

:headwall: Voi anna mun kaikki kestää.
Ei siellä rattaissa tarvi AINA istua, vaikka joskus sinne tenavansa 'tunkiskin'.

Helevetti vieköön... Jos aina pienestäkin narinasta pääsee rattaisiin niin ei ne pennut ikinä opi kävelemään pitempiä matkoja. Sitten ihmetellään kun ei jakseta kävellä edes 100m ja ollaan niin ylipainoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Prkl!:
Helevetti vieköön... Jos aina pienestäkin narinasta pääsee rattaisiin niin ei ne pennut ikinä opi kävelemään pitempiä matkoja. Sitten ihmetellään kun ei jakseta kävellä edes 100m ja ollaan niin ylipainoisia.

Mun pikkusisarukset ovat ainakin hoikkia/normaalipainoisia vaikka ovatkin istuneet "yli-ikäisinä" rattaissa. Ja kyllä ne lapset liikkuvat vaikka istuvat rattaissa. Rattaissa voi mennä vaikka puistoon ja puistossa lapset saavat hyppiä, juosta ja liikkua niin paljon kuin sielu sietää. Eikä sitä koko matkaa tarvitse rattaissa istua, voi vaikka kävellä 100m ja sitten taas rattaisiin ja sit taas kävellä 100m jne. Mennä ihan lapsen ehdoilla.

Ja miten eroaa se, istuuko lapsi rattaissa vai autossa?

Alkuperäinen kirjoittaja Prkl!:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

:headwall: Voi anna mun kaikki kestää.
Ei siellä rattaissa tarvi AINA istua, vaikka joskus sinne tenavansa 'tunkiskin'.

jaa, kyllä mun poika istuu rattaissa vaikak 3v täyttää.. ihan siitä syystäe ttä jos me kävellään esim kauppaan niin sinne on se 6km matkaa, matkanteossa kestää tolkuttoman kauna jos sen pitää itse kävellä.. itse kävelen reippaasti joten nopeampaa tahtia hoidetaan kaupassa käynti.. kun lähdetään turkkiinmatkalle niin aivan varmasti otan rattaat mukaan sille, ja niissä se saa tönöttää kun kaupungille lähdetään.. tuo on sellainen elohopea ettei tosikaan.. ja kun painoa alkaa kuitenkin olemaan niin en mä sitä jaksa kantaa pitkiä matkoja..

Laitan tytön 3,5 vee rattaisiin silloin, kun mennään aamukuudelta hoitoon. Jos tyttö kävelisi, joutuisi lähtemään aikaisemmin, ja tuon ikäistä en haluaisi herättää yhtään sen aikaisemmin kuin on pakko, enkä myöskään tuohon aikaan kävelyttää hoitomatkaa, kun on vasta sängystä noussut. Muuten en laita rattaisiin, vaikka joskus tuntuisi käytännölliseltä. Ap:n kaltaisten takia en kehtaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No siis lähinnä ostoskeskuksissa pistää silmiin. Että miksi isot lapset on rattaisiin tungettu. toki erikseen on nämä 10 km lenkit, joita tuskin lapsi jaksaa kävellä kokonaan.

No siellä varsinkin, onpahan siististi silmien alla!

Heh. Taas jonkun pitäisi avartaa vähän ajateluaan. Minäpä autan:

Meillä lapset 2v ja 4v istuvat tukevasti vierekkäin sisarusrattaissa. Myös kaupassa. Ja nimenomaan kaupassa. Meille ei sattunut niitä kavereita, jotka kävelevät äitin ja isin kanssa käsikädessä, eivätkä kiinnostu suuremmin ympäristöstään. Meille sattuivat ne ihanat, eläväiset ja vilkkaat lapset, joilla yhäkin usein uteliaisuus ja kokeilunhalu voittaa kiellot ja säännöt. On paitsi ehdottomasti turvallisempaa lapsille, myös meiltä vanhemmilta vastuullisempaa ja toiset ihmiset huomioon ottavaa istuttaa nämä sisarukset nätisti rattaissa vierekkäin. Kauppareissu sujuu jouhevammin ja kotiinkin päästään jonkinlaisella varmuudella. Tilanne ei ole sama, jos toinen tai molemmat kävelevät - tai siis päättävät yhtäkkiä olla kävelemättä. Kauppakassien kanssa ei kanneta kotiin yhtäkään lasta, saati kahta.

Mukavaa kevättä vaan :)

niimpä niin, ei taida aloittajalla olla kuin yksi lapsi? ;) Meille syntyi toinen, tytöt nyt 3kk ja 2v ja 4kk. Odotuksen alussa ajattelin, etten todellakaan tarvi tuplarattaita, esikoinenhan kävelee reippaasti! Vaan vähämpä tiesin minkälaisia uhmakohtauksia tuon ikäinen saa :P

Kävellään monesti 1-2km päähän isompaan leikkipuistoon ja neiti on sitä sorttia että kotoa lähdetään nätisti, puetaan ja kävellään itse mutta takasin tuleminen.. iso EII, sitten karjutaan, juostaan äitiä karkuun, potkitaan, huudetaan vielä muutama EI ja sitten äiti raahaa/kantaa jostakin ruumiinosasta (mistä nyt saa otteen liukkaasta puvusta) ja pukkaa samalla vauvanvaunuja.. huoh sitä tuskanhikeä! Muutaman kerran jälkeen tajusin että kyllä, tuplat on saatava, juuri tätä varten niitä tarvitaan :D Huutava ipana vaunuihin, vyöt kiinni ja äkkiä liikkeelle. Muutaman sadan metrin päästä jo rauhoitutaan ja halutaan itse kävellä. Seisomalauta oli aluksi, mutta eipä tullut ohjeita miten rimpuileva ja kiukutteleva uhmaikäinen saadaan siinä pysymään? :D

sama kaupassa, meillä istutaan kyllä varmasti vielä 5v ostoskärryissä, yritetty on mutta täysin toivotonta yrittää sitten keskittyä ostoksiin.. meillä siis neiti heittäytyy "lötköksi" eikä suostu kävelemään tai ei halua pitää kädestä kiinni ja heittäytyy huutamaan. Siinä ei auta sanominen, huutaminen, ei kieltäminen, uhkailu eikä lahjonta. Jospa tää tästä joskus.. :P mun kaverilla on varmaan samanlainen lapsi kuin aloittajalla, tämä nimittäin on kävelly kiltisti jo vuoden ikäisestä aina äidin vieressä kaupassakin, ei karkaile, ei kiukuttele, kylästä lähdetään yhdellä sanomisella ja puetaan kiltisti. Ikää nyt 3v. Lapset on onneksi erilaisia ;)

Meillä 4-vuotias lapsi istuu välillä rattaissa/pulkassa. Meiltä kauppareissulle tulee matkaan.5km. Lapsi ei jaksa koko matkaa kävellä, joten välillä on hyvä levätä rattaissa. Yhtään en tunne huonoa omaatuntoa!

No siis lähinnä ostoskeskuksissa pistää silmiin. Että miksi isot lapset on rattaisiin tungettu. toki erikseen on nämä 10 km lenkit, joita tuskin lapsi jaksaa kävellä kokonaan.

ehkä niil on ollu pitkä matka ostoskeskukseen, tai on koko pvän reissu niin lapsi voi jopa nukkua välillä tai lapsi on niin vilkas tai silä on jokin sairaus mikä estää tunnin kävelemisen ostoskeskuksessa... k´mikset kysy jos niin häiritsee.

No eipä tulis mielekään lähteä 2.5 vuotiaan kanssa, esim kauppakeskukseen ilman rattaita, tai heksingin keskustaan. Kyllä tuo jaksaa kävellä, mutta johonkin on pakko päästä lepäämään, enkä mä jaksa juosta tuon perässä..
Tosiaankaan tuon ikäisen ei tarvii kulkea vielä ihmisjoukoissa. Hyvä ettei itsekkin jää alle..

Eipä tullu AP:LLE mieleen, että monet oppivat kävelemään vasta 1.5vuotiaina. Meillä on molemmat oppinu reippaan vuoden vanhoina, JA usko tai älä. Kävely ei vielä ole kovin varmaa.
Molemmat tykkää kyllä kävellä ja jaksaa, mutta en mä kovin kauas ilman rattaita lähtis.

Toi ylipaino hölötys on ihan naurettavaa. Teidän ylipainoisia lapsia, jotka liikkuu.. MUTTA suuhun tungetaan jo pienestä pitäen limua, karkkia, jätskiä, hampparii jne...

Meillä kohta 4-vuotias kyllä pistetään rattaisiin jos pitää mennä isoon kauppaan ostoksille. Mulla ei ole autoa enkä todellakaan jaksa kantaa kaikkea käsissä jos on vessapaperit, 6 litraa maitoo, muut ruuat yms... Poika istuu yleensä rattaissa menomatkan ja takaisin tullessa kävelee kun rattaat on tungettu täyteen tavaraa :D. Muuten en yleensä kuljeta rattaissa, hyvin jaksaa kävelläkin.

Kyllä todellakin meilläkin reilu 3v istuu välillä rattaissa, kun ei jaksa samanlaisia matkoja vielä kävellä kuin me aikuiset. Ja kauppareissuillakin välillä rattaat on mukana, vaikka suht lyhyt matka, onpahan helpompi raahata ostokset kotia.. Joten voi kauhistus sentään!!

Kyllähän niitä lapsia tungetaan rattaisiin vaikka kouluikäisinäkin vielä tällä menolla. Tiedän yhden kohta 5v. täyttävän neidin, joka tuodaan pk:iin rattaissa kun se on äidille helpompaa. On meillä itselläkin vielä matkarattaat ja kuopus on nyt 3,5v. Aika vähällä käytöllä kyllä ovat, mutta jos lähdetään pidemmälle kyläreissulle, niin otetaan ne mukaan, koska liikutaan julkisilla ja ukkeli voi väsähtää kotimatkalla. Ja jos lapsi on sairaana ja pitää roudata lääkäriin, niin rattaisiin vaan ja menoksi, ei tartte tuhlata rahaa taksiin, kun on vielä oma menopeli käytössä. (Autoilevilla perheillähän ei tässä vaiheessa enää tartte olla rattaita, kun caaralla pääsee oven eteen.)

No en mä tunge. Mut joissaiin tilanteissa toi 3v on paikallaan rattaissa. Hän ei ole lihava eikä laiska ja jaksaa kyllä kävelläkin, mutta aina se ei oo järkevin ratkasu. Rattaat ei enää oo pääosin käytössä.

Yhteistyössä