Alkuperäinen kirjoittaja totuus:
Niinhän se on ennenkin yhteiskunta pyörinyt vaikka suurin osa äideistä tai isoäideistä on hoitanut lapsia kotona. Minä ainakin vakaasti uskon että jos meillä yhä olisi koko kylä kasvattaa -periaate niin ihmiset, perheet ja myös lapset voisivat paremmin. Vanhukset hoidettaisiin kotona, siellä missä heidän pitäisi ollakin ja ennen sitä heikkoon kuntoon menemistä he hoitaisivat perheen lapsia ja auttaisivat talouden hoitamisessa. Kukaan ei olisi yksin.
Yhteiskunta on ollut kovin erilainen silloin, kun äidit ja isoäideistä, suurin osa ovat kotona olleet. Esim. minun mummoni on ollut kotona, mutta se työmaa on myös ollut kotona, navetassa on ollut lehmiä, sikoja, hevonen ja kanoja. Lypsylle on menty jo ennen kuutta, ja illalla uudestaan. Talvella ne eläimet on pitänyt ruokkia, on luotu lantaa. Talo ja navetta on lämmennyt puulla, on kannettu puuta, pilkottu puuta. On lämmitetty leivinuuni ja leivottu leivät alusta asti, samoin kuin kaikki ruuat on laitettu alusta asti. Miehet ovat tehneet metsätöitä talvella. Olleet välillä pitkäänkin pois. Naiset ovat tehneet kaikki kotityöt.
Kesällä taasen on pitänyt kasvattaa talveksi sapuskaa, maat on kynnetty, on istuttettu perunaa, sipulia, porkkanaa, naurista, lanttua. Viljelty viljaa ja niille elikoille myös heinää.
Tekemistä on riittänyt, lapset ovat menneet siinä sivussa, vanhemmilla on ollut hvyin vähän aikaa lapsilleen. Ja lapset ovat olleet myös yksin, silloin kun äiti on ollut navetassa, pilkkomassa puita jne. jne. Talvella lapsia ei ole edes voinut ottaa mukaan, koska kaikille perheen jäsenille ei ole ollut kenkiä
Lisäksi elinikä on ollut huomattavasti lyhempi. Nyt jos me huolehtisimme vanhuksistamme, saattaisi perheessä olla huolehdittavana sekä iso- että isoisovanhemmat. Entäs kun kummallakaan vanhemmista ei ole sisaruksia, huolehditaanko sitten molempien iso- ja isoisovanhemmista. Siis että kotona voisi olla vaikkapa 8 vanhusta 40-kymppisten huolehdittava. Koska yksikään tuon perheen jäsenistä ehtisi töihin, kun nurkissa pyörisi sitten vielä liuta lapsiakin?
Enpä minä haluaisi moista elämää, ja epäilempä, että aika harva vanhuskaan haluaa muuttaa lastensa luo asumaan.