Tyttömyysrahalla opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäidille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäidille

Vieras
Tämän vuoden alusta on tosiaan voinut opiskella täyspäiväisesti ammattiin valmistavalla linjalla nostaen työttömyyskorvausta. Useissa paikoissa tämän etuuden saa suurinpiirtein kun vain käy kysymässä. Mutta missään en ole oikein törmännyt tilanteisiin, jossa hakija ei olisi ollut työttömänä jo pitemmän aikaa ennen koulutusta.

Olen siis tällä hetkellä äitiyslomalla, josta jään vielä vanhempainvapaalle ja hyvin luultavasti vielä kotihoidontuelle kunnes kuopus täyttää 2 vuotta. Tämän jälkeen mieli tekisi jo kovasti kouluun (tai tekisi jo nyt, mutta en raaski vauvaa laittaa hoitoon). En kuitenkaan ole varsinaisesti ollut työttömänä vuosiin, ennen kotiäidiksi jättäytymistänikin olin lähinnä opiskelijana. En kuitenkaan ole jatkamassa entisiä opintojani, vaan hakeutuisin AMK:hon.

Mitenhän käytännössä voisin hakea tuota tukea? Täytyisikö minun ensin ilmoittautua työttömäksi ja tehdä suunnitelma ennen kuin haen edes kouluun, vai onko minun vain mahdollista mennä kysymään etuutta kunhan minut on laitokseen hyväksytty, ja ilmoittautua samalla työttömäksi? Vai tarjotaanko tätä mahdollisuutta vain pitkäaikaistyöttömille?

Ja en aio vastata jankuttajille tai mollaajille, koska taloudellinen tilanteemme ei todellakaan kestä minun jättäytymistäni opintotuelle vielä vuosiin (mieskin kouluttautuu tällä hetkellä) mutta en ole kiinnostunut makaamaan kotona kunnes miehellä on palkka ja minulla olisi vihdoin varaa opiskella itse. Lainakaan ei paljoa lohduta ja sitä on miehellä entuudestaan niin paljon, että olisi suorastaan typerää ottaa sitä lisää. Kumpikaan meistä tuskin saa mitään töitä, ja nekin vain viivästyttäisivät niitä opintoja, jotka kuitenkin täytyy jossain välissä käydä.

Työttömyyden kestolla ei ole alarajaa. Minäkin ehdin olla vain viikon työttömänä ennen koulun alkua. Mutta ota huomioon että työttömyysetuutta opiskelun tukemiseen voit saada enintään 24 kuukautta opintokokonaisuutta kohden. Eli AMK:ssa taitaa yleensä kestää kolmekin vuotta opinnot, niin saatat osan joutua opiskelemaan opintotuella.
http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/6032s.pdf
Siinä vielä linkki esitteeseen

[QUOTE="anlin";22225694]Työttömyyden kestolla ei ole alarajaa. Minäkin ehdin olla vain viikon työttömänä ennen koulun alkua. Mutta ota huomioon että työttömyysetuutta opiskelun tukemiseen voit saada enintään 24 kuukautta opintokokonaisuutta kohden. Eli AMK:ssa taitaa yleensä kestää kolmekin vuotta opinnot, niin saatat osan joutua opiskelemaan opintotuella.
http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/6032s.pdf
Siinä vielä linkki esitteeseen[/QUOTE]

Tämä on mukava tietää. Mietin vaan todellakin tuota etukäteen hakemista, sisäänpääsy mahdollisuuteni ovat aika suuret, sillä kyseessä ei ole mikään älyttömän trendikäs linja ja paperini ovat hyvät, suoriudun yleensä pääsykokeistakin varsin kiitettävästi. Mutta ehkä olisi tässä tapauksessa parempi, että en esim. hae jo ensi keväänä ja siirrä koulutuksen aloittamista vuodella? Jos sitten 2012 ilmoittautuisin työttömäksi vaikka siinä keväällä pääsykokeiden aikaan ja etsiskelisin hoitopaikkaa lapsille.

En usko että tuo 24 kuukautta on ongelma, koulutus kestää kyllä 3,5v. mutta mies on valmistunut tuossa vaiheessa ja toivottavasti jo töissä. Ne opiskelut voi laittaa vaikka hetkellisesti tauolle sitten jos niin huonosti menee, että ei pärjää. Toki soskukin sitten usein tukee sitä opintojen loppuun saattamista, opintotuella kun putoaisimme varmasti alle perustoimeentulon. Käsitin, että tuo 24kk on siis vain 2 vuotta, ei opiskelukuukausia? Pitemmällehän ne riittää jos lomia ei lasketa, vai onkohan tarkoitus että kesälomallakin tehdään suorituksia? Korkeakouluissahan siihen on yleensä ihan hyvät mahdollisuudet.

Yhteistyössä