Ultramariini

Alkuperäinen kirjoittaja annika:
iltaa B) minkälainen päivä teillä on ollut?

Iltaa iltaa... oikeen kiva päivä.. käytiin kaveriperheen kanssa HopLopisssa ja tyttö simahtikin sitten jo seiskalta! B) Aamupäivällä käytiin ulkona kävelyllä ja äidin hermoja hiukka koeteltiin pysähtymällä jokasen tienviitan eteen ja kysyttiin että mitä tossa lukee ja sitten kun kerroin niin tyttö luetteli kaikki kirjaimet kyltistä.. ja taas muuatma kymmenen metriä eteenpäin ja sama juttu... :kieh:

osaa nyt ulkomuistista kirjottaa jo lähes kaksikymmentä sanaa... ja tänään oli kirjottanu omalle magneettitaululleen Hyvää jolua!! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
iltaa B) minkälainen päivä teillä on ollut?

Iltaa iltaa... oikeen kiva päivä.. käytiin kaveriperheen kanssa HopLopisssa ja tyttö simahtikin sitten jo seiskalta! B) Aamupäivällä käytiin ulkona kävelyllä ja äidin hermoja hiukka koeteltiin pysähtymällä jokasen tienviitan eteen ja kysyttiin että mitä tossa lukee ja sitten kun kerroin niin tyttö luetteli kaikki kirjaimet kyltistä.. ja taas muuatma kymmenen metriä eteenpäin ja sama juttu... :kieh:

osaa nyt ulkomuistista kirjottaa jo lähes kaksikymmentä sanaa... ja tänään oli kirjottanu omalle magneettitaululleen Hyvää jolua!! :)

meillä sama juttu noiden sanojen kanssa :D arvaa vaan kuinka hankalaa se sitten on kun joudut niitä kylttejä autosta lukemaan kun ne siinä kadun varressa siintää B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
iltaa B) minkälainen päivä teillä on ollut?

Iltaa iltaa... oikeen kiva päivä.. käytiin kaveriperheen kanssa HopLopisssa ja tyttö simahtikin sitten jo seiskalta! B) Aamupäivällä käytiin ulkona kävelyllä ja äidin hermoja hiukka koeteltiin pysähtymällä jokasen tienviitan eteen ja kysyttiin että mitä tossa lukee ja sitten kun kerroin niin tyttö luetteli kaikki kirjaimet kyltistä.. ja taas muuatma kymmenen metriä eteenpäin ja sama juttu... :kieh:

osaa nyt ulkomuistista kirjottaa jo lähes kaksikymmentä sanaa... ja tänään oli kirjottanu omalle magneettitaululleen Hyvää jolua!! :)

meillä sama juttu noiden sanojen kanssa :D arvaa vaan kuinka hankalaa se sitten on kun joudut niitä kylttejä autosta lukemaan kun ne siinä kadun varressa siintää B)


No kiva kuulla, että muillakin samaa... :) onneks mulla ei oo autoa.. B)

Mä olen itse asiassa vähän salaa toivonut ettei tuo tyttö nyt ihan vielä oppisi lukemaan... kuitenkin aika paljon pahuutta ja vaikeita asioita tulee esille lukutaidon kartuttua.. :/

Vaikka onhan se tietysti hieno taito ja totta kai toivon tytöstä innokasta lukijaa, koska itse rakastan lukemista! =)

Meillä on nyt kesästä asti ollu toi kirjottaminen ja kaikki siihen liittyvä ihan joka päivästä... jaksaa kirjottaa ihmeen kauan ja just eilen kirjotti kummilleen melko pitkän kirjeenkin.. kerto aina mitä haluu kirjotta ja mä sanelin ja hän kirjotti...
aika hyvin kirjaimetkin jo onnistuu..muutamat menee vähän nurin päin, mutta varmasti kummi saa asiasta selvän.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Meillä taas kirjoittaminen on vielä esikoisellekin todella haastavaa. Kieli keskellä
suuta piirtyy kirjaimia, suuria ja väärinpäin kääntyneitä.

mulla oli itelläni sama juttu... kirjottaminen alko onnistua joten kuten eskarissa, mutta vielä koulussakin oli todella vaikeeta (ei mulla vieläkään mikään maailman kaunein käsiala oo..) ja lukemaankin opin vasta ekan keväällä... että ei ole kyllä tyttö äitiinsä tullu... B)

Mä muuten tänään just katoin kaverin luona, että kyllä oli eka luokkalaisella moinen määrä läksyjä... hän teki ne nopsaan kun osaa lukea ja on taitava kirjottamaan ja alaskemaan, mutta kyllä aattelin kauhulla omaa kummipoikaani..hän tekis semmosta määrää tehtäviä varmaan useemman tunnin päivässä... :/
 

No kiva kuulla, että muillakin samaa... :) onneks mulla ei oo autoa.. B)

Mä olen itse asiassa vähän salaa toivonut ettei tuo tyttö nyt ihan vielä oppisi lukemaan... kuitenkin aika paljon pahuutta ja vaikeita asioita tulee esille lukutaidon kartuttua.. :/

Vaikka onhan se tietysti hieno taito ja totta kai toivon tytöstä innokasta lukijaa, koska itse rakastan lukemista! =)

Meillä on nyt kesästä asti ollu toi kirjottaminen ja kaikki siihen liittyvä ihan joka päivästä... jaksaa kirjottaa ihmeen kauan ja just eilen kirjotti kummilleen melko pitkän kirjeenkin.. kerto aina mitä haluu kirjotta ja mä sanelin ja hän kirjotti...
aika hyvin kirjaimetkin jo onnistuu..muutamat menee vähän nurin päin, mutta varmasti kummi saa asiasta selvän.. =) [/quote]

ei meilläkään autoa, en osaa edes ajaa vaikka kortti onkin :D mutta yleensä on mahdollisuus autoa lainata pitkille matkoille, niin sillon tytöllä on tapana kysellä niin kauan että nukahtaa :D
mutta kuulostaa kyllä siltä että tuskin kauan menee niin tytöt jo lukevat.
ja juuri asiat joita on ehkä halunnut hieman salailla niin eivät pysykään enää salassa, täytyy valmistaa itsensä siihen selittelemiseen sitten..
minjan kummisedän poika on hieman yli kolme ja lukee jo. kummisedältä kuulin että poika oli tosissaan kauhistunut jotain iltapäivälehden otsikkoa :/
 
Meillä minä saan seistä vieressä tai ainakin ihan saatavilla katsomassa, kuinka

ekaluokkalainen tekee läksyjään. Osaa auttavasti lukea, mutta aika alkutekijöissään on sekin taito vielä. Jos läskyjä on paljon vievät ne aikaa, kauhulla odotan tulevaa töihinpaluuta, että miten niitten läksyjen kanssa sitten käy. Menee väkisinkin myöhäisemmäksi niitten teko.

Ja meillä tytöt tulevat minuun humalaisennäköisissä kirjaimissaan. Oman ekaluokan kirjan tekstirivit eivät koskaan riittännet suurille kieroille kirjaimilleni.

Lukijoita toivoisin tytöistäni. Esikoinen harjoitteleekin jokailta lukemani iltasadun jälkeen lukee nyt pätkän helppolukuisista kirjoista itselleen =)
 
No mulla ei ole korttia lainkaan.. onneksi.. B)

Ei varmaan mene kauaa juu... Se siinä just on, että e lukutaito avaa lapselle niin paljon lisää... niin hyvässä kuin pahassa.. :/

Meillä tuttavapiirissä ei ole ketään 3-vuotiaana lukemaan oppinutta ja jotenkin meidän äiti koko ajan kauhistelee asiaa ja on ihan ihmeissään... mä oln koittanut liikaa olla tytölle höösäämättä... toki kehun häntä, mutta en mitenkään ylistä... oppii lukemaan sit ku oppii... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
No mulla ei ole korttia lainkaan.. onneksi.. B)

Ei varmaan mene kauaa juu... Se siinä just on, että e lukutaito avaa lapselle niin paljon lisää... niin hyvässä kuin pahassa.. :/

Meillä tuttavapiirissä ei ole ketään 3-vuotiaana lukemaan oppinutta ja jotenkin meidän äiti koko ajan kauhistelee asiaa ja on ihan ihmeissään... mä oln koittanut liikaa olla tytölle höösäämättä... toki kehun häntä, mutta en mitenkään ylistä... oppii lukemaan sit ku oppii... :)

aivan, kaikki aikanaan B) Minä en edes tiedä mikä musta tulee "isona". kaikki aikanaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Meillä minä saan seistä vieressä tai ainakin ihan saatavilla katsomassa, kuinka

ekaluokkalainen tekee läksyjään. Osaa auttavasti lukea, mutta aika alkutekijöissään on sekin taito vielä. Jos läskyjä on paljon vievät ne aikaa, kauhulla odotan tulevaa töihinpaluuta, että miten niitten läksyjen kanssa sitten käy. Menee väkisinkin myöhäisemmäksi niitten teko.

Ja meillä tytöt tulevat minuun humalaisennäköisissä kirjaimissaan. Oman ekaluokan kirjan tekstirivit eivät koskaan riittännet suurille kieroille kirjaimilleni.

Lukijoita toivoisin tytöistäni. Esikoinen harjoitteleekin jokailta lukemani iltasadun jälkeen lukee nyt pätkän helppolukuisista kirjoista itselleen =)

Yllättävän paljon niitä läksyjä tosiaan näyttää jo ekalla olevan.. lukuläksytkin piti lukea moneen kertaan.. en tiä oliko munkin aikana saman verran..ehkä vaan aika kullannu muistot.. :whistle:

Mä kyllä myös kovasti toivon, että tyttö innostuis lukemisesta... ainakin nyt kuuntelis satuja niin plajon kun vaan äiti (tai joku muu) jaksaa lukea.. ja vähän enempiki.. =) Tosi kivasti kuuntelee pidempiäkin kirjoja ja siis sellasia joissa ei kuvia ja aika hyvin tuntuu niistä ymmärtävän..

Varmasti teilläkin lukemisesta innostutaan jos nyt jo jaksaa lukea itse, vaikka ei lukutaito ole vielä kovin hyvä... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
No mulla ei ole korttia lainkaan.. onneksi.. B)

Ei varmaan mene kauaa juu... Se siinä just on, että e lukutaito avaa lapselle niin paljon lisää... niin hyvässä kuin pahassa.. :/

Meillä tuttavapiirissä ei ole ketään 3-vuotiaana lukemaan oppinutta ja jotenkin meidän äiti koko ajan kauhistelee asiaa ja on ihan ihmeissään... mä oln koittanut liikaa olla tytölle höösäämättä... toki kehun häntä, mutta en mitenkään ylistä... oppii lukemaan sit ku oppii... :)

aivan, kaikki aikanaan B) Minä en edes tiedä mikä musta tulee "isona". kaikki aikanaan :D

Juuri näin.. en minäkään... B) sopiiko muuten kysyä mitä opiskelet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Meillä minä saan seistä vieressä tai ainakin ihan saatavilla katsomassa, kuinka

ekaluokkalainen tekee läksyjään. Osaa auttavasti lukea, mutta aika alkutekijöissään on sekin taito vielä. Jos läskyjä on paljon vievät ne aikaa, kauhulla odotan tulevaa töihinpaluuta, että miten niitten läksyjen kanssa sitten käy. Menee väkisinkin myöhäisemmäksi niitten teko.

Ja meillä tytöt tulevat minuun humalaisennäköisissä kirjaimissaan. Oman ekaluokan kirjan tekstirivit eivät koskaan riittännet suurille kieroille kirjaimilleni.

Lukijoita toivoisin tytöistäni. Esikoinen harjoitteleekin jokailta lukemani iltasadun jälkeen lukee nyt pätkän helppolukuisista kirjoista itselleen =)
Meidän esikoisella ja keskimäisellä oli ongelmia oppia lukemaan, vaati kovasti työtä. Luulen että osa ongelmaa oli siinä että ovat huonoja keskittymään. Vanhimalla on adhd ja tuolla toisellakin samaa piirrettä. Sama huono keslittyminen jatkuu edelleen, äitiinsä kai tulleet. :snotty:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Ihme kyllä esikoiseni ei ole vielä tajunnut lööppien maailmaa, hyvä niin.

Hyvä niin todellakin... meidän tyttö on kyllä jo bongannut niistäkin kuvia..samoin kuin lehtihyllystä jotain jallun kansikuvia, kun joku pölö oli semmosen jättäny johonki alahyllylle...
 
Alkuperäinen kirjoittaja muuhahainen:
No täällähän te..musum mussum.. :wave:
jää lyhyeks tää ilta ,kun likka vielä pyllykiitää täysillä..päikkärit meni myöhäseen tänään.mut oon ainakin tullut moikkaan mussuja :D

moro moro... kiva ku tulit ainaki moikkaa!! :D
 

Yhteistyössä