uskallanko enää tulla raskaaksi? kestääkö kehoni sen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfdsfdsgdsg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dfdsfdsgdsg

Vieras
Lapsia on kolme ja nuorin jo 3 vuotta. ite oon 30v. viimeisin raskaus oli pahin.
raskauden lopussa liikkuminen oli todella hankalaa. En jaksanut kävellä enkä edes pystynyt liitoskipujen takia. Loppu vaiheessa en meinannut päästä sängystä ylös selän ja liitoskipujen takia.

Selkäni on vieläkin todella huonossa kunnossa ja syön särkylääkkeitä vieläkin viikottain. En tiedä mikä selässäni on (alaselkä,perse) oon ajatellut että piriformis,iskias tms. Lääkäri on vaan aina lyönyt reseptin kouraan.

Verenpaineeni on aina ollut korkea. Normaalipainoisenakin ollessani se oli korkealla. Mut viime raskauden aikana jouduin loppu vaiheessa aloittamaan lääkityksen koska se nousi niin paljon:( vauvan synnyttyä se laski normaalille omalle tasolleni ja sain lopettaa lääkityksen.

Kaikissa raskauksissa olen oksentanut viikot 6-20 pahoinvoinnin takia ja ollut tiputuksessa noin pari viikkoa joka kerta. Viikon 20 jälkeen oon sit oksentanut refluksin ja närästyksen takia päivittäin. viimeisimmän lapsen jälkeen oksentelu jatkoikin sitten vielä 2kk lapsen syntymän jälkeen jostain syystä.

Olen reilusti ylipainoinen ja painoni on putoaa raskauden aikana ainakin 15 kiloa tuon oksentamisen takia mut on myös henkisesti tosi rankkaa olla koko ajan sairas.
Ylipainosta huolimatta eka kerrasta on tärpännyt joka raskaus ja sokereiden kanssa ei oo llut ongelmaa.

SIlti haaveilen vielä yhdestä. Neuvoja? luovunko haaveista vai voinko tehdä raskaudesta jotenkin helpomman?

Laihdutat ennen raskautta ja alotat kuntokuurin. Hyväkuntoisena on huomattavasti helpompi olla raskaana. Kun tulet raskaaksi, noudatat tiukkaa ruokavaliota (ei ylim. herkkuja) ja käyt lenkillä alusta asti mahdollisuuksien mukaan. Se ehkäisee loppupään vaivoja.

Toki, jos huono säkä käy, tuo ei onnistu, ja sitten se loppu onkin taas yhtä...

Entäpä jos keskittyisit omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen?
Painonpudotus, kunnonkohotus... kroppa kuntoon ja olet parempi äiti jo olemassa oleville lapsillesi - ja elät pidempään, näkisit myös aikanaan lastenlapset!

miten vahvistan selkälihaksia kotioloissa? en halua mennä minnekään salille tai jumppiin ja matkaakin niihin 30km. Voisin ostaa vaikka jonkin kuntolaitteen, mitä suosittelette?

Kaipa se kestäisi, mutta MIKSI kukaan tervejärkinen haluaisi tuollaista enää lisää?? Ja siis kyllä minäkin sanon, että ihan itsesi ja jo olemassaolevien lastesi takia: hoida itseäsi ja pistä elintavat kuntoon, niin karisee kilot, liikkuminen helpottuu ja verenpaine laskee. Tajuat sen ehkä sitten vasta, kun olet hoikempi ja elämä kevyempää, että millaista kaikki tosiaan voisi olla; jos on kauan ollut lihava, ei varmaankaan enää edes osaa kuvitella millaista on "normaali" elo ja olo.

miten vahvistan selkälihaksia kotioloissa? en halua mennä minnekään salille tai jumppiin ja matkaakin niihin 30km. Voisin ostaa vaikka jonkin kuntolaitteen, mitä suosittelette?

Mun mielestä ei suotta kannata ostaa kuntolaitetta. Riippuen siitä, mikä sun motivaatiota auttaa pitämään yllä, niin se voi olla järkevä ostos - siis jos kuntolaitteen ostaminen on se keino millä saat itsesi kuntoilemaan, niin se sitten! Vaihtoehtoja ovat myös erilaiset jumppavideot (kirjastosta, kaupasta, youtubesta) tai jumppakirjat, tai ohjeet netistä. Ihan tavallisia selkä- ja vatsaliikkeitä löydät netistä vaikka kuinka paljon eikä niihin tarvita laitteita, melkeinpä päin vastoin. Jos jotain välineitä haluat hankkia, niin hanki jumppamatto ja jumppapallo. Jumppapalloharjoituksia löytyy myös mm. netistä. Jos ostat sellaisen, osta riittävän iso ja tukeva, niillä pienillä halpiksilla ei oikein tee mitään. Pilates voisi tehdä sulle hyvää, mutta sitä varten tarvitsisit kyllä opetusta, että pääsisit ainakin alkuun. Voisitko harkita jotakin aloittelijakurssia tai yksityistuntia alkuun päästäksesi?

Entä onko teillä uimahallia lähempänä kuin tuo 30 km, ei varmaankaan? Vesiliikunta voisi myös olla hyvä juttu, esim. vesijuoksu.

Kunnon kohottaminen olisi varmasti elämänlaatua ja sekä omaa että perheen vointia parantava juttu riippumatta siitä, päätätkö vielä yrittää lisää lapsia. Tsemppiä!

Niin ja jos selkäsi on noin huonossa kunnossa ja olet siitä asiasta lääkäriä tavannut, niin pyydäpä lähete fysioterapeutille! Fyssari pystyy neuvomaan siinä, miten juuri sun kannataa itseäsi kuntouttaa, ettet vain riko lisää. Fysioterapeutit antavat myös jumppaohjeita ym.

hommaat kotiin kahvakuulan.. + jumppapallon sekä kuminauhat.. kaikki edullisia jumppavälineitä. Selkäkipusikin voisi helpottaa jo sillä että pudotat painoa!! Sinulla on vielä hedelmällistä ikää useampi vuosi jäljellä eli ota seuraava vuosi kuntoilun ja laihduttamisen vuodeksi ja sitten vasta vauva. JAksat odotus ja pikkuvauva ajan paremmin!!

no niin:) aloitin varaamalla ajan lääkärille. tammikuussa pääsen sinne ja pyydän lähetteen fysioterapeutille. siihen tammikuuhun asti nyt vaan ihan käydä kävelyllä päivittäin.

Sen verran kommentoin, että ei se _välttämättä_ painon pudottaminen auta noihin raskauden aikaisiin liitoskipuihin. Minulla ei ole ylipainoa ja hyvä lihaskunto, mutta silti kärsin 20. raskauvkolta asti helvetillisistä lantion liitosten kivuista jotka jatkuivat myös synnytyksen jälkeen.

ei kannata. eiköhän luonto oo sulle sun raskautes tehny vaikiaks just sen takia ettet sä lisääntyis enempää! kyllä täällä maapallolla on jo tarpeeks porukkaa.

Yhteistyössä