uus alotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eläkeläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysyn - ei tarvitse kuitenkaan vastata =) - millainen vamma sulla on? Mulla siis tuo esikoinen on syntymästään lähtien vammainen. Dysmelia ja lyhytkasvuisuus, Skolioosikin siihen päälle, mutta se saatiin onneksi leikkauksella korjattua siten, että ei enää ole kuin kosmeettinen haitta. 22 v nuori neiti nykyään. Paljon olen tehnyt töitä sen eteen, että tyttö pärjäisi tässä yhteiskunnassa. Nyt opiskelee mieleiseensä ammattiin ja aikoo vielä jatkaa opintojaan ammattikorkeakoulussa. Koulu hankki likalle opiskeluun ja työhön tarvittavat apuvälineet, joten tulevan työnantajan ei tarvitse niistä kantaa huolta. Likan kurssikavereista muutamat ovat olleet 50+ opiskelemaan lähtiessään. Likka on koko porukan kuopus.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Aika järkyttävää. Toihan on vaan todella väärin. :/
No mun likka ei esim nyt Kelan mukaan ole tarvinnut mitään muuta kuin vammaistuen (vajaa 200 euroa kuussa ) viimeisen 4 kk:n aikana. Likka tosin opiskelee kuntoutustuella. Hyvin on neiti pärjännyt, olen ihmetellytkin, miten niin pienellä rahalla on jo reilun vuoden tullut toimeen. Kuun alussa sitten itkien yhtenä yönä mulle soitti, kun unta ei saanut, että vaikka koulu alkoikin jo elokuussa, seuraava kuntoutustuki tuleekin vasta lokakuussa. No ainakin tiesin, mitä varten teen niin paljon töitä =) Likalla sentään mahdollisuus työllistyä vielä, kovasti se sen eteen ponnistelee. MUtta jos ei työllistykään, niin aika paska tilanne :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko sulla koulutusta? Mietin vaan - tosin sä olet jo perheellinen, mutta niin on useimmat likan kurssikaveritkin - että pystyisitkö kuitenkin tekemään töitä, jos oikea ala löytyisi? Mä olen hyvin toiveikas likan suhteen, tuo Keskuspuiston ammattiopisto on ihan huippu oppilaitos eri tavoin sairaille ja vammaisille. En ole koskaan selvittänyt, onko samanlaisia oppilaitoksia muuallakin. Mutta likan kurssikavereissa paljon sellaisia, jotka on esim liikenneonnettomuudessa vammautuneet ja nyt uudelleen koulutuksessa.

keittiö-laitohuoltaja ja-lähihoitaja siinä mun koulut jotka kävin ja kaikki turhaan.
Musta noi sun koulutukset edellyttää nimenomaan tervettä kroppaa. Oletko ajatellut alaa, jota voisit tehdä aivoillasi ja käsilläsi? Alaa, jossa työnteko onnistuisi jopa kotoa käsin?

enpä enää ole ajatellu vaan tyydyn tähän osaan mikä mulle annettu.

Voi kun löytäsit jotain sulle sopivaa. Kirjotat ainakin sujuvasti, niin voisitko kouluttautua johonkin, missä etuna hyvä kirjoitustaito?

Mä meinasin mennä nyt syksyllä kysymään töitä jostakin edes osa-aikaista mutta tiedän työnantajien marmatukset niistä vakuutuksista joita joituis mun takia ottamaan kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja sanoisivat että ei onnistu niin enpähän ole viittinyt mennä nolaamaan itteäni. Kyllä halua ja intoa olisi mutta millä sais työnantajat innostumaan meikäläisestä kun mulla on vielä lievä puhevika joka kyllä haittaa asiakaspalvelussa mutta olishan niitä muitakin hommia ettei tarttis olla asiakkaitten kanssa missään tekemisissä mutta en uskalla edes yrittää kun tiedän miten siinä käy joten tyydyn osaani.

kun, hain eläkettä, sanoi henkilö jonka kanssa juttelin eka, että ei ole kuullut tän ikäsestä eli 30-v eläkeläisetä ja tuskin saan koko eläkettä. Oli sitä mieltä, että voisin just jotain kirjoitusjuttuja voisin tehä, mut lääkäri oli sitä mieltä, et siinäkin pitäs pelittää molemmat kädet ja toinen käsi, kun on vaan "apukäsi" ei sekään oikein onnistuis.

Yhteistyössä