Uusioperheen ongelma...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Olemme noin vuoden samaa taloutta elänyt uusioperhe, minä, mies ja minun kaksi lastani. Miehellä on myös lapsi, 2v.
Mies tapaa lastaan niin usein kun äidille sopii (ei usein!), itse en ole 1,5v aikana nähnyt miehen lasta ollenkaan. Lapsi on saanut alkunsa yhden illan suhteessa. Mies olisi halukas ottamaan lasta meille yöksi tai viikonlopuksi joskus, mutta lapsen äiti ei suostu, kun hänen vanhempansa kuulema kieltävät.

Onko kenelläkään kokemusta, miten tuon etämuksun tapaamiset saisi vähääkään järkevämmälle mallille? Surettaa miehen puolesta, kun hänkin kovin haluaisi että myös hänen lapsensa olisi osa meidän perhettämme, vaikka muualla asuukin.

Soitto äidille ja lastenvalvojalle, jossa sitten tapaamiset sovitaan ihan "sääntöjen" mukaan. Noin pieni lapsi ei ehkä vielä yökylään, kun ei isän kanssa tuttu ole, mutta myöhemmin tottakai. Nyt vain sovittava säännölliset tapaamiset.

Mies voisi sanoa entiselleen, että haluaa lastenvalvojalle tekemään uuden tapaamissopimuksen. Mitä he ovat aikoinaan isyydentunnistuksessa lastenvalvojalla sopineet tapaamisista?
Nyt kun lapsi on isompi voi olla enemmän erossa äidistään (alle 2-v ei tarvitse antaa etävanhemmalle yöksi) ja aikoja voisi muuttaa, jos nyt huonot miehelle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ööh??? Ihan virallinen tapaamissopimus eikä tuollaista, että "kun äidille sopii". Mitäs helvatun tekemistä asian kanssa on lapsen äidin vanhemmilla????

Äiti ei suostu tekemään virallista tapaamissopimusta :( mies on niin väsynyt tuohon jatkuvaan riitelyyn, että pelkään että hän lyö kohta hanskat tiskiin eikä jaksa lähteä oikeuteen tappelemaan. Lapsen äiti tuntuu olevan henkisesti ihan lapsenkengissä (noh, ikää 22v) kun omien vanhempien mielipiteellä on noin iso merkitys. Ja näiden isovanhempien mielipide pohjaa heidän yksipuoliseen, lasten äidin näkemyksiin pohjautuvaan käsitykseen miehestä.
Minusta niin harmi, kun mies on niin hellä ja huomioonottava minun lapsiani kohtaan, ettei pääse touhuamaan yhteisiä juttuja oman poikansa kanssa. :'(

Pikkulapseen pitäisi ensin tutustua =tavata säännöllisesti ja rakentaa luottamus sekä lapseen että vanhempaan. Harva antaa lastaan "vieraan" hoiviin vaikka hoitaja sukulainen olisikin.

Sopikaa ensin säännölliset päivätapaamiset teillä tai lapsen kotipihassa/leikkipuistossa ja pian voi äitikin jo luottaa siihen, että lapsen on hyvä olla kanssanne.

Sehän tässä onkin pulmana, että lapsen äidistä johtuen tapaamiset ovat epäsäännöllisiä. Usein kun mies hänelle soittaa, hänellä on muuta, ei sovi. Synttäreillekkään ei saanut mennä muiden vieraiden aikana, mutta seuraavana päivänä pääsi viemään lahjan ja samalla tapasi lapsenkin. Tästä aikaa jo 2kk... Minä en ole tervetullut miehen lasta tapaamaan, vaikka en ole lapsen äitiä koskaan tavannut, eikä minulla mitään häntä vastaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ööh??? Ihan virallinen tapaamissopimus eikä tuollaista, että "kun äidille sopii". Mitäs helvatun tekemistä asian kanssa on lapsen äidin vanhemmilla????

Äiti ei suostu tekemään virallista tapaamissopimusta :( mies on niin väsynyt tuohon jatkuvaan riitelyyn, että pelkään että hän lyö kohta hanskat tiskiin eikä jaksa lähteä oikeuteen tappelemaan. .... :'(

Sit soitto muodon vuoksi ensin äidille, sitten lastenvalvojalle niin eipä se juurikaan ole äidin haluamisesta ja suostumisesta kiinni, etenkään kun nyt kyseessä ei ole väkivaltainen alkoholisti-narkkari-isä joka hakisi tapaamisoikeutta vaan kiustatakseen tai kostaakseen. Kannattaa soittaa oikeasti ensin äidille ja kertoa mitä aikoo tehdä, ei tule juttu ihan yllätyksenä ja voi säilyä välit vähän parempana.

:hug: sinulle ja miehellesi mukavan kuuloisesta suhtautumisesta vaikeaan asiaan =)

Yhteistyössä