Vanhoillislestadiolaiset: Oletteko mielestänne ainoita jotka pääsevät taivaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syntinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Uskova:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kauheasti minäkin kaipaisin noita perusteluja joskus lestadiolaisella seudulla asuneena. Miksi esimerkiksi helluntailainen ei pääsisi taivaaseen? Tai luterilainen uskova? Ja ihan aidosti ihmettelen, lestadiolaisuutta sisältäpäin tuntematta.

Helluntailaiset, jehovalaiset ja muut pitävät epäjumalia, tämän vuoksi he eivät pääse taivaaseen. Täytyy uskoa oikeaan Jumalaan eikä pitää vääriä jumalia.

Mitkä ovat helluntalaisten epäjumalat? Ei se, että käyttää korvakoruja ja meikkaa voi olla syntiä. Usko on sudämen asia, ei ulkokuoren.

Alkuperäinen kirjoittaja Ada:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Lueskelin suvisartikkelia paikallislehdestä, ja siellä joku kertoi, että "synti" tarkoittaa kaikkea, mikä sotii omatuntoa vastaan. Siis myös toisen tahaton tai tahallinen henkinen loukkaaminen yms.

ETTEKÖ LESTADIOLAISET ANNA TOISILLENNE ANTEEKSI? TARVITAANKO ANTEEKSI ANTAMISEEN AINA TUO PAPPISMIES, kuten aiemmin tuolla väitettiin? Tehdän pakahdutte anteeksiantamattomuuden ja katkeruuden tuskaan!

Tässä jäi kiinnostava kohta kommentoimatta. Mikä teidän suhde on ihmisen anteeksiantoon - itselleen ja toisille. Eihän sitä voi elää odottaen että taivaassa kaikki tasoittuu.

Vai voiko?

Voi hyvänen aika!!!
En aikonut enää kommentoida tähän ketjuun, mutta nyt tuli sellaista juttua, että on aivan pakko. (siis jos tää ei vaan oo provo)

Anteeksiantamiseen ei todellakan tarvitse olla pappi tms. Meillä kaikilla Jumalan lapsilla on 'oikeus' saarnata haluavalle kaikki synnit anteeksi Jeesuksen tähden. Anteeksiannon määrä on rajaton, kuten raamatussa sanotaan, ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän täytyy antaa anteeksi... (luku seitsemän tarkoitti siis raamatun aikana ääretöntä)

Olen moneen kertaan jutellut anteeksiannosta sisareni kanssa, joka ei ole uskovainen samalla tavalla kuin minä. Hän on aina sanonut, että meillä Jumalan lapsilla on lahja Jumalalta, kun me saamme pyytää ja antaa syntimme anteeksi ja saamme unohtaa syntitaakkamme. Niinkuin Jumala ei muistele meidän syntejämme, emme mekään muistele läheisemme syntejä!!!
Tulipa mieleeni, eräs kerta, kun siskoni kertoi anteeksiannon puutteen olleen suuri syy avioeroon. Kun ei oltu saatu pestä syntejä Jeesyksen verellä pois, katkeruus puolisoa kohtaa oli kasvanut niin suureen mittakaavaan, että ero oli ainoa mahdollisuus.

Meidän perheessä ei todellakaan odotella, että taivaassa vasta kaikki tasottuisi. Olemme ottaneet miehen kanssa tavaksemme sen, että emme 'anna auringon laskea vihamme ylle' vaan haluamme sopia erimielisyydet ennen nukkumaan menoa. Lapsille haluan saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, muistan itsekin, kuinka TURVALLISTA oli nukahtaa lapsena/nuorena, kun sai olla puhtaalla omallatunnolla.

Jos teitä oikeasti kiinnostaa vanhoillislestadiolaisuus, niin menkää ihmeesä tutustumaan seuroihin ja tapoihimme! Olen varma, että teidät otetaan ilolla vastaan!

Ei tietenkään voi yleistää, itsellä on kahdenlaisia kokemuksia lestadiolaisista siis vanhoillis. Itse olen lapsuuteni viettänyt ns. lestadiaolaisuus alueella ja kavereina oli myös lestadiolaislapsia. Kävivät meillä katsomassa tv.stä lastenohjelmia ja sen jälkeen saivat kotona piiskaa :( Meillä lapsia ei piiskattu. Kuitenkin, kun perheen vanhemmat tulivat kylään ja tv oli auki istuivat varmasti siten, että syrjäsilmällä sitä katsoivat :)

Itse kävin kavereideni kanssa heidän seuroissaan ja pyhäkoulussaan, enpä suurempia vaikutteita saanut :) Ikuisesti muistan, kun perheen isä jertoi minulle, alle kouluikäiselle, erään pyhäkoulun lopuksi, kuinka en voi päästä kuitenkaan taivaaseen vaan joudun helvettiin, jossa hammasten kiristystä ja päänsärkyä. Tästä en tarumoja sanut, sillä jo silloin tiesin, että mies puhuu palturia. Saamaa lapset toitottivat pitkin kyliä, tietenkin, kun olivat vanhemmiltaan oppineet, kuitenkaan ei niin pahoja suustaan olevia lapsia meidän ei-uskovaisten joukosta löytynyt, kirosanat olivat halussa, saihan sitä illallalla saarnaajaisältä synnit anteeksi. Tupakkaa tämä nuoriso veti kuin korsteenit.

Eräs asia, joka minusta on epäoikeudenmukaista on se, että vaikka perheen isä jättää perheensä, ei lestadiolaisäiti voi koskaan mennä uusiin naimisiin, jos aikoo lahkossa pysyä. Naisten asema on ainakin vielä parikymmentä vuotta sitten ollut aika heikko, joissakin perheissä; eräs äiti vain joutui miehensä painostuksesta tekemään lapsia, vaikka lääkäri jo sen kielsi äidin hengen uhalla. Tuttavaperheeni äiti sai kuitenkin kohdun poiston eli tässäkin on taitaa asia olla tapauskohtaista.

Nykyään asun eri paikkakunnalla ja täällä vanhoillislestadiolaisia on vähemmän, liekö se syy, että voivat elää vapaammin. Heistä ei näy heti päälle päin, että lestejä ovat, oman kotiseutuni lestadiolaislaspsista sen näkee heti, silmät pyöreinä ihmetellään ja ollaan hämmästyneitä :)

Täällä he eivät tuo omaa uskoaan esille, eivätkä tuomitse, ovat erittäin yrittelijäitä ja ainakin minun tuttavani arvostavat muitakin ihmisiä, vaikka eivät heikäläisiä olekaan.

Toki lestadiolaisissakin löytyy moneen junaan, kuten meissä kaikissa.

Alkuperäinen kirjoittaja v ja l:
Alkuperäinen kirjoittaja Ada:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Lueskelin suvisartikkelia paikallislehdestä, ja siellä joku kertoi, että "synti" tarkoittaa kaikkea, mikä sotii omatuntoa vastaan. Siis myös toisen tahaton tai tahallinen henkinen loukkaaminen yms.

ETTEKÖ LESTADIOLAISET ANNA TOISILLENNE ANTEEKSI? TARVITAANKO ANTEEKSI ANTAMISEEN AINA TUO PAPPISMIES, kuten aiemmin tuolla väitettiin? Tehdän pakahdutte anteeksiantamattomuuden ja katkeruuden tuskaan!

Tässä jäi kiinnostava kohta kommentoimatta. Mikä teidän suhde on ihmisen anteeksiantoon - itselleen ja toisille. Eihän sitä voi elää odottaen että taivaassa kaikki tasoittuu.

Vai voiko?

Voi hyvänen aika!!!
En aikonut enää kommentoida tähän ketjuun, mutta nyt tuli sellaista juttua, että on aivan pakko. (siis jos tää ei vaan oo provo)

Anteeksiantamiseen ei todellakan tarvitse olla pappi tms. Meillä kaikilla Jumalan lapsilla on 'oikeus' saarnata haluavalle kaikki synnit anteeksi Jeesuksen tähden. Anteeksiannon määrä on rajaton, kuten raamatussa sanotaan, ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän täytyy antaa anteeksi... (luku seitsemän tarkoitti siis raamatun aikana ääretöntä)

Olen moneen kertaan jutellut anteeksiannosta sisareni kanssa, joka ei ole uskovainen samalla tavalla kuin minä. Hän on aina sanonut, että meillä Jumalan lapsilla on lahja Jumalalta, kun me saamme pyytää ja antaa syntimme anteeksi ja saamme unohtaa syntitaakkamme. Niinkuin Jumala ei muistele meidän syntejämme, emme mekään muistele läheisemme syntejä!!!
Tulipa mieleeni, eräs kerta, kun siskoni kertoi anteeksiannon puutteen olleen suuri syy avioeroon. Kun ei oltu saatu pestä syntejä Jeesyksen verellä pois, katkeruus puolisoa kohtaa oli kasvanut niin suureen mittakaavaan, että ero oli ainoa mahdollisuus.

Meidän perheessä ei todellakaan odotella, että taivaassa vasta kaikki tasottuisi. Olemme ottaneet miehen kanssa tavaksemme sen, että emme 'anna auringon laskea vihamme ylle' vaan haluamme sopia erimielisyydet ennen nukkumaan menoa. Lapsille haluan saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, muistan itsekin, kuinka TURVALLISTA oli nukahtaa lapsena/nuorena, kun sai olla puhtaalla omallatunnolla.

Jos teitä oikeasti kiinnostaa vanhoillislestadiolaisuus, niin menkää ihmeesä tutustumaan seuroihin ja tapoihimme! Olen varma, että teidät otetaan ilolla vastaan!

Kiitos vastauksestasi, ymmärrän. En tunne uskontoanne juuri lainkaan ja yleisesti ottaen on kiinnostava tietää miten eri uskonnoissa ajatellaan. Luin tämän ketjun ja tämä pointti jäi multa ymmärtämättä. Siksi kysyin. En provomielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailijatar:
Mä en kans voi sietää tuota tuomitsemista. Aika surkuhupaisaa, tai osoittaa ihmisten yksinkertaisuutta, että ne oikeesti ajattelee, että kaikista maailman ihmisistä vain vanskut pelastuu!! Haloo, hei! Huomaa kyllä, että miehet jyrää tuossa uskonnossa! ;D Enkä myöskään ymmärrä, miten joku nainen voi alistua tuollaseksi lapsentekokoneeksi. Mitenkään ei voi niin monelle lapselle tarjota tarpeeksi hoivaa ja hellyyttä. Ihan sairasta.

Pakko todeta, että meille tuo on uskon eikä järjen asia. Siitä on ihan yhtä hyödytöntä kinata kuin siitä että oliko Muhammed profeetta vai ihan tavis tyyppi joka keksi "Muhamettilaisuuden" jos keskustelet Islaminuskoa tunnustavan kanssa.

Myöskään nainen ei alistu lapsentekokoneeksi koska jokaisellahan on oikeus olla menemättä avioliittoon niin halutessaan ja siksi toisekseen luulen että vakaumuksessamme lapsen aseman turvaaminen on paremmalla maaperällä kuin ei vakaumuksellisissa. Tätä en tietenkään voi yleistää, mutta kun katsoo meidän vakaumuksemme ulkopuolella olevia yh-äitejä, uusioperheitä joiden lapsilla on jotakuinkin kolmet vanhemmat ja kuusi mummolaa niin...

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä