Alkuperäinen kirjoittaja Maaria -76:Saanko udella että miksi olette ottamassa lapsellenne vakuutuksia? Oletteko pettyneet julkiseen terveydenhoitoon, haluatteko varmistaa että vammautumistapauksessa saatte korvauksia vai mikä on syy? Tai siis itselläni ei ole koskaan ollut yksityistä sairausvakuutusta (muuta kuin nyt aikuisena tapaturmavakuutus ja matkoilla matkustajavakuutus) koska olen aina saanut ihan hyvää ja ilmaista/halpaa palvelua julkisen terveydenhuollon puolella, yhtä kohtuuhintaista leikkausta ja paria yksityislääkärikäyntiä lukuunottamatta. Allergiani takia on tullut aika paljon lapsena laukattuakin kaiken maailman tutkimuksissa.
En siis ole varma otanko minäkin tulevalle vauvalle vakuutuksen, siksi näitä teidän motiivejanne kyselen.
Eli..muutaman satasen (esikoisen vuosihinta on n 100, kuopuksen 300, sama vakuutus, mutta halpenee ikävuosittain) panostuksella ostan vaivattomuutta ja helppoutta terveydenhuoltoon. Tietysti yksityisen palveluja voi käyttää ilman vakuutustakin, mutta itselleni olisi melkoinen kynnys haalia esim. yllä mainitsemani 800 kasaan (varsinkin kun olin itse tuolloin hoitovapaalla ja tiedossa on, että toimenpiteen mennessä mönkään saatetaan se uusia, jolloin kulua tulee taas 800 euroa lisää). Kaikkiaan kuopuksen korva-show on lääkkeineen, lääkäri käynteineen, toimenpiteineen ja jälkitarkastuksineen maksanut n. 1800 euroa (siis viime vuonna). Tämän lisäksi molemmilla lapsilla on astma, joiden hoito vie satoja euroja vuodessa.
Julkisella puolella homma toimii niin, että ensin mennään terkkarilääkärille, joka hoitaa esim. korvatulehdusta muutaman kerran esim. antibioottikuurein. Tämän jälkeen voi lähettää erikoislääkärille erikoissairaanhoitopiiriin, sinne jonotus kestää meidän sairaanhoitopiirissä n. 6 viikkoa. Siellä korvalääkäri toteaa putkitustarpeen ja laittaa leikkausjonoon joka siis meidän sairaalassa muutamia kuukausia. Yksityiselle päästiin putkitukseen 2 päivässä, joka helpottaalapsen oloa ja tietysti myös koko perheen yöunia.
Eli, en ole katunut vakuutuksia, pitkäaikaissairauksissa on kullan arvoinen!