Vauva-ja lapsivakuutukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirppiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maaria -76:
Saanko udella että miksi olette ottamassa lapsellenne vakuutuksia? Oletteko pettyneet julkiseen terveydenhoitoon, haluatteko varmistaa että vammautumistapauksessa saatte korvauksia vai mikä on syy? Tai siis itselläni ei ole koskaan ollut yksityistä sairausvakuutusta (muuta kuin nyt aikuisena tapaturmavakuutus ja matkoilla matkustajavakuutus) koska olen aina saanut ihan hyvää ja ilmaista/halpaa palvelua julkisen terveydenhuollon puolella, yhtä kohtuuhintaista leikkausta ja paria yksityislääkärikäyntiä lukuunottamatta. Allergiani takia on tullut aika paljon lapsena laukattuakin kaiken maailman tutkimuksissa.

En siis ole varma otanko minäkin tulevalle vauvalle vakuutuksen, siksi näitä teidän motiivejanne kyselen.

Eli..muutaman satasen (esikoisen vuosihinta on n 100, kuopuksen 300, sama vakuutus, mutta halpenee ikävuosittain) panostuksella ostan vaivattomuutta ja helppoutta terveydenhuoltoon. Tietysti yksityisen palveluja voi käyttää ilman vakuutustakin, mutta itselleni olisi melkoinen kynnys haalia esim. yllä mainitsemani 800 kasaan (varsinkin kun olin itse tuolloin hoitovapaalla ja tiedossa on, että toimenpiteen mennessä mönkään saatetaan se uusia, jolloin kulua tulee taas 800 euroa lisää). Kaikkiaan kuopuksen korva-show on lääkkeineen, lääkäri käynteineen, toimenpiteineen ja jälkitarkastuksineen maksanut n. 1800 euroa (siis viime vuonna). Tämän lisäksi molemmilla lapsilla on astma, joiden hoito vie satoja euroja vuodessa.

Julkisella puolella homma toimii niin, että ensin mennään terkkarilääkärille, joka hoitaa esim. korvatulehdusta muutaman kerran esim. antibioottikuurein. Tämän jälkeen voi lähettää erikoislääkärille erikoissairaanhoitopiiriin, sinne jonotus kestää meidän sairaanhoitopiirissä n. 6 viikkoa. Siellä korvalääkäri toteaa putkitustarpeen ja laittaa leikkausjonoon joka siis meidän sairaalassa muutamia kuukausia. Yksityiselle päästiin putkitukseen 2 päivässä, joka helpottaalapsen oloa ja tietysti myös koko perheen yöunia.

Eli, en ole katunut vakuutuksia, pitkäaikaissairauksissa on kullan arvoinen!

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria -76:
Saanko udella että miksi olette ottamassa lapsellenne vakuutuksia? Oletteko pettyneet julkiseen terveydenhoitoon, haluatteko varmistaa että vammautumistapauksessa saatte korvauksia vai mikä on syy?

Käyn itsekin mielelläni yksityisellä puolella kuin kuormittamassa jo ennestään ylikuormitettua julkista puolta. Miksi vakuutus? Samasta syystä kuin kaikki muutkin vakuutukset.

:wave: meillä on Pohjolassa.. tuli viime vuonna käytettyä esikoiselle vain se 2kk eteenpäin otettava lapsivakuutus ja ajoi asiansa, ifistä oltaisiin saatu halvemmalla mutta saimme tieduteluumme / asiaamme myös ei niin asiallista palvelua joten jäimme pohjolaan kotivakuutuksenimme ja muidenkin vakuutusten kanssa...
vauvavakuutus otettiin nyt ja ihan hyvillä mielin pidämme sen sitä vuoden jonka jälkeen muutamme sen lapsivakuutukseski ! Heillä oli pikkasen muuttunut vakuutuksen ottaminen kun esikoisen kanssa kyseltiin mutta ei niin että ei olisi huonontunut ehdot.

Me otettiin Lähivakuutuksesta kun saatiin edullinen paketti jossa koko perheelle nyt koti- ja tapaturmavakuutukset, perheen vastuuvakuutus, perheen oikeusturva ja vauvalle vakuutus. Olen alle 27 joten sain koko paketin nuorisovakuutuksena, eli aika edullisesti. Vakuutus vauvalle on hyvä ja kattava, ei tosin niin kattava kuin pohjantähdessä mutta uskoisin sen olevan riittävä. Omavastuu sairauskohtaisesti 50 euroa ja tapaturmissa 0 euroa.

Toiminnasta noin muuten en vielä tiedä, sen näkee sitten kun jotain tulee. Palvelu oli hyvää ja jotenkin ihmisläheistä ainakin ensimmäisellä kerralla.

Hei, kertokaa tietämättömälle, esikoistaan odottavalle, että oletteko/kannattaako syntymättömälle lapselle hankkia jonkun sortin vakuutus? Jos kerran mitään ongelmia ei ole ollut, ja sekä äiti että lapsi voivat nyt hyvin, menossa rv 22. Kun olen jo kerran Pohjolan (muistaakseni) näitä lapsi/vauva vakuutus juttuja lueskellu, ja en oikein ymmärrä sitä kapulakieltä :D

Ja kertokaapa sellanenkin juttu, jos jollakulla on kokemusta, että mites sitten jo esim. synnytyksessä vauvalta murtuu vaikkapa käsi, tai jotain muuta sattuu, esim. keuhkot vaurioituu, niin tuleeko tollasiin liittyvistä sairaalatoimenpiteistä kuluja kotiin? Ja jos vauvalle on hankittu vakuutus ennen syntymää, niin kuuluisiko vakuutuksen korvata noita kuluja? Jos vakuutusta ei ole, niin saako sossusta tai kelalta jotain apuja? Niin ja jos synnytys ymt menee sairaalassa hyvin, niin tuleeko niiltä päiviltä jotka on vauvan kanssa sairaalassa, jotain kuluja maksettavaksi?

Hirveesti kysymyksiä ja vieläpä tosi selvällä suomen kielellä :D Mutta olisi kiva jos joku osaisi kertoa, myös kokemuksista. Pitäisi varmaan myös kysellä joltain joka näistä tietää, mutta ajattelin ensin kysellä täältä :)

LunaOdessa Ainakin Tapiolan lapsivakuutuksessa on se ajatus, että kun otat vakuutuksen jo raskausaikana, on se voimassa heti syntymäpäivästä lähtien. Jos otat vakuutuksen vasta lapsen synnyttyä, onnistuu se vasta 2 kk:n iässä. Ja silloin kysellään terveystietoja yms. Jos lapsi on sairastellut ekan 2 kk:n aikana, voi vakuutukseen tulla rajoitusehtoja.

LunaOdessa: Me ollaan miehen kanssa päätetty ettei oteta vakuutusta lapselle. Olen sitä jonkun verran kysellyt myös täältä, ja esim tuolla Mitä nyt-puolella lukenut ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia vakuutuksista, ja tähän päätökseen on tultu.

Syitä miksi me ei aiota ottaa vakuutusta (no, lista ei ole ihan kattava):
1. Me itse olemme aina olleet tyytyväisiä julkiseen terveydenhoitoon.
2. Ystäväperheemme joilla on pieniä lapsia ovat olleet tyytyväisiä julkiseen terveydenhoitoon (asumme PK-seudulla).
3. Lasten terveydenhoito on edullista: vain ensimmäinen sairaalaviikko maksaa ja terveyskeskuskäynnit ovat ilmaisia (vaiko vain halpoja?)
4. Vakavat sairaudet kuten syöpä tai sydänviat pitää kuitenkin hoitaa julkisella puolella.
5. Yleisimpiä rahareikiä kuten hammasrautoja tai silmälaseja vakuutus ei korvaa.
6. Vakuutuksen omavastuuosuus on yleensä jotain 50-80 euroa, ja sen verran maksaa yksi lääkärikäynti yksityisellä kuitenkin.
7. Muutaman vuoden vakuutusmaksuista kertyy jo niin suuri summa, että sillä voi käydä suuremmassakin tutkimuksessa tai operaatiossa yksityisellä puolella jos ei jaksa jonottaa julkiselle puolelle.
8. Me kumpikin maksamme veroistamme julkisen terveydenhuollon ja haluamme myös käyttää sitä ja vaatia että sen tasoa pidetään yllä.

t. Maaria, nyt rv 15+0

Juu. Kyllä miehen kanssa ollaan mietitty, että ottaako vaiko ei. Kun se hinta oli jotain yli 300 euroo, jos ottaa syntymättömälle lapselle, eikä tällä hetkellä ole todellakaan varaa maksaa sellaista hintaa! :( Tiedä sitten mitä muualla maksaa.. Ja ainakin itse olen tosi tyytyväinen ollut julkiseen terveydenhoitoon. Pelottaa vaan hirveästi, jos vauvalla havaitaankin synnytyksen jälkeen jotain ikävää, eikä ole vakuutusta.. Pattitilanne! :/ Täytyy vielä pohtia asiaa, on tässä vielä hetki aikaa tehdä päätös.

^ Mutta siis onhan meillä ihan älyttömän hyvä julkinenkin terveydenhoito, ja jos vauvalla on jotain vakavaa niin taatusti se saa ihan maailman parhainta hoitoa suomalaisessa sairaalassa. Joka tapauksessa lapsi saa hoitoa, on sitten vakuutus tai ei, mutta yksityisen odotushuoneessa voi olla kahviautomaatti ja parempia lehtiä. ;)

Me otimme vakuutuksen syntymättömälle lapselle ja jatketaan sitä sitten 2 kk:n iässä sairasvakuutuksena. Vai mikä lie nimeltään on. Ifissä ei siis saa suoraan sellaista, mikä jatkuisi automaattisesti, vaan sitten 2 kk:n iässä haetaan uusi.

Minä itse olen pettynyt kahdella paikkakunnalla julkiseen terveydenhuoltoon. Olen itse joutunut käymään yksityisen puolella monissa tutkimuksissa ja kuvauksissa ja maksanut niistä yhteensä tuhansia euroja. Julkiselta puolelta en olisi päässyt edes jonottamaan tutkimukseen pääsyä :(

Nykyisellä paikkakunnalla missä asutaan, on ihan ok terveydenhuolto, vaikka en juurikaan ole käyttänyt. Nyt minulla on toimiva työterveyshuolto.

Mutta ehdottomasti otimme vauvalle vakuutuksen.

Mieheni olisi itselleen ottanut aikuisena sairasvakuutuksen, joka evättiin muutamien perussairauksien takia. Itsellänikin polvet on jouduttu leikkaamaan ennen vakuutuksen ottamista ja vakuutuksestani rajattiin tietenkin polvet pois. Eli vakuutus pitää ottaa silloin kun on vielä terve.

Mut on aikanaan yritetty kahdesti tapattaa julkisella puolella.. Joten ite ainakin halusin vakuutuksen lapselle siksi, että voin sitten itse valita kelle lääkärille menen pikkuisen kanssa asioimaan jos tarve tulee... Oma äitini kun on minun perussairauttani (astma) joutunut hoidattamaan sitten yksityisellä kun luottamus meni lääkäriin, joka teki saman hoitovirheen siis kerta toisensa jälkeen niin että lopulta olin pitkiä aikoja sairaalassa lapsena. Ja tuolla yksityisellä ykskin käynti jo tulee kalliimmaksi kuin tuo omavastuu, joten mielestäni on hyvä sijoitus.

Ja siis Pohjantähdestä on vakuutus ihan siksi että on kattavin. IF:issä oli ennen kotivakuutus ja miehen henkivakuutus, mutta nämäkin tuli halvemmiksi ja kattavemmiksi ku vaihdettiin Pohjantähteen. Samoin myös IF:in vauvavakuutus on siitä huono, että jos lapsella todetaan joku sairaus siihen 2kk ikään mennessä, niin siitä 2kk iässä alkavasta lapsivakuutuksesta rajataan tietenkin nämä sairaudet pois. Sen sijaan Pohjantähden vakuutus on syntymästä 65 ikävuoteen asti voimassa jos vaan itse haluaa sitä jatkaa, ja mitään rajoituksia ei ole, kun vakuutus on raskausaikana otettu.

Ifillä maksoi syntymättömän lapsen vakuutus muistaakseni 170 e. Sitä en nyt muista, että mitä se jatkovakuutus siihen maksoi. Olisiko ollut ensimmäisen vuoden 300 e. Joka vuosi se maksu oli edullisempi. Kouluikään mennessä taisi olla 80 e/vuosi.

Monessa paikassa syntymättömän lapsen vakuutus on sidottu kotivakuutukseen. Meillä oli Ifissä aikaisemmin ja ei sitä alettu muuttamaan. Kyselin kyllä tarjouksia muualta, mutta ei sitten tosissaan vertailtu.

Tämä on aika vanha ketju, mutta osui silmiin, kun itselle on lapsivakuutuksen ottaminen taas ajankohtaista. Meillä syynä vakuutuksen ottamiseen esikoisen kohdalla oli kaverien suositus: sanoivat että kannattaa ehdottomasti ottaa vakuutus, joka korvaa apteekin äidinmaidonkorvikkeet, kun ne ovat niin kamalan kalliita. Me ei pidetty tuota kovin tarpeellisena kun kummankaan lähisuvussa ei ole allergioita, mutta ajattelin harmistuksen olevan suunnaton, jos riski toteutuisikin omalla kohdalla eikä oltaisi kuunneltu neuvoja. Ja ajattelin, että etukäteen varautumalla voi välttää sairauksia, ihan kuin sadettakaan ei tule jos ottaa sadevarusteet mukaan ulos :) No, lapsen allergiaoireet alkoivat kaksikuisena ja puolivuotiaana olin karsinut imetysdieetin niin vähiin, että siirryin riemulla korvikkeelle kun sopiva löytyi. Onneksi oli vakuutus pohjantähdessä... Toinen etu vakuutuksesta oli se, että päästiin nopeasti yksityiselle pätevälle lasten allergologille, kun oireet pahenivat aika nopeasti ja pahoiksi (neuvolaterkkarikin suositteli yksityistä lapsen nähdessään), kunnalliselta puolelta ei oltaisi saatu siinä ajassa edes lähetettä erikoislääkärille. Jonotusta olisi sitten ollut tiedossa viikkoja, vaikka lähete olisi tehty kiireellisenäkin. Kolmas etu siinä, että ainakaan silloin Taysissa ei allergiapuolella ollut omaa lääkäriä, vaan henkilö vaihtuu kerrasta toiseen. Ja allergioissa hoitolinjat ovat vähän erilaisia... Nyt ollaan saatu rampata samalla kokeneella lääkärillä, joka etenkin alkuun jopa muisti meidän tilanteemme edelliskerrasta. Nyt jo asiat ovat paremmin ja käyntejä harvemmin, joten tuo ei ole ehkä enää niin tärkeää. On kuitenkin hienoa päästä kerrasta toiseen samalle hyväksi todetulle lääkärille.

Missään muissa asioissa ei olekaan tarvinnut lääkärillä rampata, ja kuumeitten ja yksittäisten korvatulehdusten yms. kohdalla luottaisin vielä julkiseen terveydenhuoltoon meidän kunnassa. Toisaalta pohjantähden vakuutus ei olekaan suunniteltu yksittäisten flunssien lääkärikäyntejä varten, kun omavastuu on sairauskohtainen.

Eli pitääkö tuo ennen syntymää otettavan vakuutuksen koko 380e maksaa yhdessä erässä ja heti? ja sitten uudestaan se jotain 250e kun lapsi 2kk?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :) , meillä alkaa olla kohta ajankohtainen tuo vakuutus ja muut vakuutukset Tapiolassa eli ehkä sinne kallistutaan...vaikka kaitpa niitä pitää vähan kilpailuttaa...esim. Fenniassa ja Pohjantähdessä meinattiiin käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja hugoliina:
Eli pitääkö tuo ennen syntymää otettavan vakuutuksen koko 380e maksaa yhdessä erässä ja heti? ja sitten uudestaan se jotain 250e kun lapsi 2kk?.

Maksuehdoista voi sopia Tapiolassa! Meillä on kaikki vakuutukset Tapiolassa ja ollaan saatu jaettua kaikki maksut eriin ihan sen mukaan miten pieniä eriä ollaan haluttu maksaa. Varmasti onnistuu eriin jakaminen vauvan vakuutuksessakin! Ehkäpä se varausmaksu pitää maksaa etukäteen, mutta sehän on pienempi kuin tuo vuosimaksu, ja varausmaksu on osa vuosimaksua eli se ei ole siihen päälle. :)

Niin ja vielä Pohjantähden asiakkaat: onko heillä niin, että tiettyä sairautta korvataan vain tiettyyn summaan saakka? Eli esim. jos lapsi sairastuu vaikkapa nyt korvatulehduskierteeseen tms. joka jatkuu ja jatkuu, niin lakkaako vakuutus jossain kohtaa maksamasta ko. sairauden kuluja kun "katto" on täynnä? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja untis:
Tämä on aika vanha ketju, mutta osui silmiin, kun itselle on lapsivakuutuksen ottaminen taas ajankohtaista.

Minäkin luin mielenkiiinnolla ihmisten eri syitä ottaa tai olla ottamatta vakuutus. Me otettiin vakuutus sen vuoksi, että julkisella puolella joutuu jonottamaan. Jos lapsella on jotain sairautta, niin ei haluta joutua jonottamaan. Julkisella joutuu notkumaan odotusauloissa odottamassa omaa aikaa, jotka on poikkeuksetta aina myöhässä ja usein jopa tunteja. Ja jos joutuu lähetteellä johonkin isompaan toimenpiteeseen tai erikoislääkärille, sitä joutuu odottamaan viikkoja tai jopa kuukausia. Ei haluta alkaa jonottamaan tunteja sairaan lapsen kanssa terveyskeskuksissa, eikä haluta jonota leikkausvuoroa, jos joutuu esim. korvien putkitukseen.

Ja on siitä lapsivakuutuksesta ollut oikeasti hyötyä. Meillä kaksi lasta 4v ja 2v ja molemmilla vakuutus. Ollaan voitu mennä aina suoraan lastenlääkärille sairaudessa kuin sairaudessa. Muutamia kertoja kun on käyty tk:ssa esim, korvatulehduksien takia, niin olen huomannut miten surkeaa on lääkärien tieto-taito-taso siellä lasten korva-asioissa. Ihan älyttömiä diagnooseja ollaan saatu, mutta sittemmin ollaan käyty vain erikoislääkärin yksityisvastaanotolla. Korva-asioissa kannattaa mennä oikeasti suoraan korva-nenä-kurkku-lääkärille, sellainen tietää ne asiat ihan parhaiten ja saa luotettavimman hoidon.

Isommalla lapsella jouduttiin laittamaan talvella putket. Päästiin viikossa yksityisellä leikkaukseen. Yksityissairaalassa kaikki sujui aivan loistavasti. Sain saattaa lapsen leikkaussaliin asti ja olla nukutukseen saakka, niin ei tarvinnut lapset pelätä yksin. Odotellessa hoitaja toi mulle kahvia ja kun lapsi alkoi herätä niin pääsin viereen, ja koko ajan meidän luona kävi hoitaja tsekkaamassa tilanteen onko kaikki ok ja halutaanko jotain. Lääkäri kävi leikkauksen jälkeen kertomassa miten leikkaus sujui ja antoi kotihoito-ohjeet. Aivan loistava palvelu. Ihan toista julkiseen verrattuna. Leikkaus maksoi 1300 e eli siinä jo yksin tuli koko neljän vuoden vakuutusmaksut takaisin.

Meille ainakin ihan itsestään selvyys, että otetaan lapselle vakuutus, ja niin tullaan ottamaan tälle toisellekin. Meillä ainakin tosi huonosti pääsee kunnalliselle puolelle, niin on ollut helpotus, kun on voinut suoraan marssia yksityiselle. Esikon vakuutus on Ifissä, maksaa noin 200? vuodessa, omavastuu 50?/vuosi, ja sen täytyttyä korvataan kaikki sairaanhoitokulut. On siitä ollut hyötyä, kun ollaan ravattu yksityisellä selvittämässä allergia/iho-oireita, monta sataa uppos. Koskaan kun ei voi tietää mitä eteen tulee. Pohjolassa meillä on muut vakuutukset, mut tod.näköisesti otetaan Ifistä toisellekin vakuutus, en jaksa alkaa kilpailuttaa, kun Ifin hyväksi todennut meille.

Yhteistyössä